Bukefalos 28 år!

AKUT AKUT! Fråga om ström till hagarna.

L

loveisis

Våra hästar har varit på rymmen i dag och nu vill vi få ordetligt med ström till hagarna. Har gjort en extra tråd som vi kopplad jordningen till. Men min fråga är om man även kan/ska låta jordningen i backen vara kvar. Eller ska man bara koppla jordningen från aggregatets jordning till jordningstråden.

Testar jag med min stängseltestare så har jag 0,3 på jordningstråden och 9,6 på övre tråden. Alltså 9600volt. Då har vi även kopplat på jordningen i backen via spetten. Alltså aggregatets jordning till spetten till jordtråden. Strömen till övre tråden. Verkar ju funka.
Provar vi jordningen i backen och kollar övre tråden så ligger det på 3,6.

Så nu tänkte jag att det kanske både fungerar om de bara kommer åt övre tråden som får sig en rejäl stöt om de kommer åt båda.

Ska jag koppla ur spetten och bara köra via aggregatet? Eller fungerar det jag gjort?

Hoppas ni fattar min fråga. Är lite stressad då vi nyss kom in och har inte ens ätit middag.
 
Sv: AKUT AKUT! Fråga om ström till hagarna.

Satt precis och tittade i Bole katalogen och där de visade kopplingen till polarbanden som har samma funktion så visades både jordspett i backen samt då jord till tråden så verkar som att man skall köra dubbelt.
 
Sv: AKUT AKUT! Fråga om ström till hagarna.

När jag läst på andra sidor så står det att man bara ska koppla direkt från aggregatet till jordningstråden. Men på BMS sida står det:
Jordning i stängslet.
För en optimal och mycket säker jordning så kan man dra en jordtråd i stängslet.
Denna jordtråd är då förbunden med den övriga jordningen. Tänk bara på att den aldrig får ha
kontakt med det övriga stängslet, då försvinner spänningen i denna.

Förbunden med den övriga jordningen. Det tolkar jag som man bara kopplar på jordningen på en egen tråd, från den befintliga jordningen.
 
Sv: AKUT AKUT! Fråga om ström till hagarna.

Hej!
Jag brukar koppla en ledningskabel mellan aggregatet och "jordtråden". Och en annan från aggregatet till jordspett som vanligt. Som sagts ovan så måste den tråden med jord på vara helt fri från kontakt med övriga trådar! Går alldeles utmärkt att sno den runt stolpen utan att behöva skruva dit isalatorer om man vill. Kanske inte så snyggt men det går i alla fall fortare....
Det är viktigt att se till att du har tillräckligt mycket jordspett ner i backen också, en tumregel är att det ska vara minst lika många meter jordspett i backen som det är joule på aggregatet. Tex ett 8 joulesaggregat kräver 8 meter spett UNDER markytan! Vid flera spett så ska dom placeras med minst en meters mellanrum också och sen kopplas ihop med varandra.

Hoppas du lyckas hålla dom där dom ska vara nu! Såååå tråkigt när dom rymmer :mad:
 
Sv: AKUT AKUT! Fråga om ström till hagarna.

Vi har 8 eller 9 jordspett i backen som är sammankopplade. Från aggregatet går en kabel till spetten och från spetten till jordningstråden.

Telledonna? Har du två grejer kopplade till aggregatets jordning? Från aggregatet till tråden och från aggregatet till spetten?
 
Sv: AKUT AKUT! Fråga om ström till hagarna.

Telledonna? Har du två grejer kopplade till aggregatets jordning? Från aggregatet till tråden och från aggregatet till spetten?[/QUOTE]

Japp! :D
 

Liknande trådar

Anläggning Av någon anledning funkar det inte att koppla aggregatet direkt till åskledaren så som det är gjort tidigare och enligt beskrivningar...
Svar
0
· Visningar
466
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 716
Utrustning Det finns säkert otaliga trådar om sadeltillpassning, utprovade av allehanda experter, men jag funderar på själva marknaden. Av de...
2
Svar
21
· Visningar
3 365
Senast: Lixiigirl
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 415
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp