Akut sämre demens - vad göra?

Själv vaknade jag kl 04 av att det var svinkallt. Herr Hund hade öppnat bakdörren på vid gavel. När jag läser trådar som denna blir jag tacksam att mor min trillade av ett fjäll.
Och jag som kommer från en långlivad men tidigt dement släkt ser med fasa fram mot mitt åldrande.

Måtte måtte måtte jag ha begrepp att söka vård tidigt. Och måtte avkomman ha vett att flytta väldigt väldigt långt bort. :crazy:
 
Och jag som kommer från en långlivad men tidigt dement släkt ser med fasa fram mot mitt åldrande.

Måtte måtte måtte jag ha begrepp att söka vård tidigt. Och måtte avkomman ha vett att flytta väldigt väldigt långt bort. :crazy:
Är det alzheimers som finns i släkten? OM jag inte minns galet så kan man testa sig för det och kanske börja tidigt med bromsmediciner.
 
Och jag som kommer från en långlivad men tidigt dement släkt ser med fasa fram mot mitt åldrande.

Måtte måtte måtte jag ha begrepp att söka vård tidigt. Och måtte avkomman ha vett att flytta väldigt väldigt långt bort. :crazy:

Samma här... Jag ser mina (äldre) syskon som kanariefåglar i gruvan så får jag kanske lite varning för hur vår kombo lär slå ut. Inte för att det ändrar något, men jag slipper lite paniken varje gång jag tappat bort nycklarna så länge i alla fall... :crazy:
 
TS: Invänta att det kommer en faktura i brevlådan för p-boten.
Då har du underlaget och de måste sända en faktura i vilket fall även om de försöker få människor att betala direkt.
Lappar på rutan kan blåsa bort ;)
 
TS: Invänta att det kommer en faktura i brevlådan för p-boten.
Då har du underlaget och de måste sända en faktura i vilket fall även om de försöker få människor att betala direkt.
Lappar på rutan kan blåsa bort ;)
Det är väl precis det de gjort? Skickat en faktura som kom bort alltså.
 
TS: Invänta att det kommer en faktura i brevlådan för p-boten.
Då har du underlaget och de måste sända en faktura i vilket fall även om de försöker få människor att betala direkt.
Lappar på rutan kan blåsa bort ;)
Låter som ett dumt råd iom att p-boten redan gått till Kronofogden.

Bättre att bestrida den där med hänvisning till att p-boten inte är korrekt.
 
Aha, då missade jag det, för då måste hon ju ha ftt en räkning i lådan redan. Trodde hon fick den nu i dagarna. Läste tydligen inte tillräckligt noga.
Räkningar går ju inte till kronofogden utan påminnelse..
 
Inte hört något om boende ännu. Mamma blir sämre och sämre för varje dag, jag är numera helt säker på att hon inte kommer att klara det boende som det beslutats om. Hoppas hoppas hoppas att hemtjänsten märker det innan mamma tar livet av sig. :(
 
Inte hört något om boende ännu. Mamma blir sämre och sämre för varje dag, jag är numera helt säker på att hon inte kommer att klara det boende som det beslutats om. Hoppas hoppas hoppas att hemtjänsten märker det innan mamma tar livet av sig. :(
:(

KRAM
 
Inte hört något om boende ännu. Mamma blir sämre och sämre för varje dag, jag är numera helt säker på att hon inte kommer att klara det boende som det beslutats om. Hoppas hoppas hoppas att hemtjänsten märker det innan mamma tar livet av sig. :(
Har du möjlighet att be om en tid till den shyssta husläkaren? Så kan han kanske hjälpa till med intyg om ett annat boende om han också kan få se/höra det du märker.
 
Inte hört något om boende ännu. Mamma blir sämre och sämre för varje dag, jag är numera helt säker på att hon inte kommer att klara det boende som det beslutats om. Hoppas hoppas hoppas att hemtjänsten märker det innan mamma tar livet av sig. :(

Nej men usch låter helt fruktansvärt ju. Om du anser att det är fara för hennes liv så kanske det är bäst att köra in henne till akuten? Låter verkligen inte bra om hon ska vara hemma då? Eller som @Saija föreslog ta kontakt med husläkaren? Stor tröstkram och stöttekram.
 
Inte hört något om boende ännu. Mamma blir sämre och sämre för varje dag, jag är numera helt säker på att hon inte kommer att klara det boende som det beslutats om. Hoppas hoppas hoppas att hemtjänsten märker det innan mamma tar livet av sig. :(
:(
Kontakta i första hand biståndshandläggaren om att nytt boende måste ske omgående, det är biståndshandläggaren som bestämmer och har hand om det. Och igen: när de vill så kan det mkt väll ske på ett par dagar, normalt sett när folk är på sjukhus så har de max en vecka på sig enligt lagen... Visst nu har det varit helger och grejer, vilket gör att de vairt kort bemanade för bara akutärenden(*), men det ska annars inte ta allt för lång tid för dem att ringa runt och hitta vart lediga platser finns. Vi får in kunde som efter snabba förändringar plötsligt måste ha nytt boende och det GÅR att trolla med knäna för biståndshandläggarna. Problemet då är att det 1 kanske inte bli i den del av stockholm man önskar 2 man får inte vara petig och själv ha allt för mkt krav på att välja lägenhet, utan man får snällt prioritera att bara få ny plats fort.
Har du svårt att få biståndshandläggaren att lyssna på dig så kan det som alternativ vara att ringa läkaren för att försöka få den att hjälpa till att pusha på biståndshandläggaren igen, men det är att föredra att kontakta biståndshandläggaren direkt oavsett då det är den som bestämmer helt och hållet själv, oavsett vad läkaren rekommenderar (det är så biståndshandläggare ser det) så kan den välja att bestämma anorlunda. Är ni dessutom flera (dvs både du, läkaren och övriga du kan få (din far?)) som alla ringer och är jobbiga på biståndshandläggaren är det antagligen bara bra eftersom dina föräldrar verkar bo i stadsdel där biståndshandläggarna är snåla.
 
Senast ändrad:
:(
Kontakta i första hand biståndshandläggaren om att nytt boende måste ske omgående, det är biståndshandläggaren som bestämmer och har hand om det. Och igen: när de vill så kan det mkt väll ske på ett par dagar, normalt sett när folk är på sjukhus så har de max en vecka på sig enligt lagen... Visst nu har det varit helger och grejer, vilket gör att de vairt kort bemanade för bara akutärenden(*), men det ska annars inte ta allt för lång tid för dem att ringa runt och hitta vart lediga platser finns. Vi får in kunde som efter snabba förändringar plötsligt måste ha nytt boende och det GÅR att trolla med knäna för biståndshandläggarna. Problemet då är att det 1 kanske inte bli i den del av stockholm man önskar 2 man får inte vara petig och själv ha allt för mkt krav på att välja lägenhet, utan man får snällt prioritera att bara få ny plats fort.
Har du svårt att få biståndshandläggaren att lyssna på dig så kan det som alternativ vara att ringa läkaren för att försöka få den att hjälpa till att pusha på biståndshandläggaren igen, men det är att föredra att kontakta biståndshandläggaren direkt oavsett då det är den som bestämmer helt och hållet själv, oavsett vad läkaren rekommenderar (det är så biståndshandläggare ser det) så kan den välja att bestämma anorlunda. Är ni dessutom flera (dvs både du, läkaren och övriga du kan få (din far?)) som alla ringer och är jobbiga på biståndshandläggaren är det antagligen bara bra eftersom dina föräldrar verkar bo i stadsdel där biståndshandläggarna är snåla.
Nej, biståndshandläggare kan inte trolla med knäna, de behöver inte heller ringa runt för att veta var det finns lediga platser, jag vet ingen kommun som har ett så föråldrat system.
 
Svarar alla lite i klump:

Eftersom mamma fortfarande bor hemma hos pappa är det nog ingen fara för hennes liv just nu, eller jag oroar mig i alla fall inte direkt. Pappa är däremot så klart jättetrött och utarbetad, och jag har faktiskt flytt fältet just nu och befinner mig 35 mil bort i några dagar. :o

Mamma är lugnare nu i och med den medicin hon får (om/när hon tar den), men det är svårt med doseringen som vanligt, blir knas mest hela tiden. Dubbelt eller ingenting, osv. Pappa gör så gott han kan.

Det som blir sämre är hennes minne, hon blir virrigare och virrigare. Förstår inte var hon är, försöker ringa sina sedan länge döda föräldrar, blandar ihop mig och min moster, tror att hon måste plugga till "tentan på gymnasiet" (??) och så vidare. Jag tror att när hon får en egen lägenhet kommer hon bli rädd för att vara ensam och börja ringa oss och be oss komma och hämta henne. Jag ska se till att hon får trygghetslarm som hon kan ringa på, men tror inte att hon kommer att använda det, vi får se... håll tummarna!

I övrigt så har jag suttit på en häst i alla gångarter för första gången på typ fyra år, och jäklar vilken energikick det var! Jag tror jag ska se till att låna nån pålle precis innan nästa samtal med biståndshandläggaren. Just nu ska jag inte ringa i alla fall, har så ont i sittbenen att det inte är klokt. :D Worth it!
 
Just det, den fantastiske husläkaren slutade nu vid nyår, just nu har vi ingen husläkare. Det blir någon ny nu.
 
Nej, biståndshandläggare kan inte trolla med knäna, de behöver inte heller ringa runt för att veta var det finns lediga platser, jag vet ingen kommun som har ett så föråldrat system.
De ringer för att kolla att utlagda platser fortfarande finns. Är iallafall inte här så enkelt som att det bara är att kolla i systemet och att det stämmer. Jag har person i mitt hem som har biståndshandläggare som ringer stup i kvarten om huvuvida platser finns kvar eller ej så jag tror mig ha rätt bra koll just den biten iallafal ;)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 551
Senast: sjoberga
·
Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 941
Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
1 953
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 955
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp