Akvariefrågor

Sv: Akvariefrågor

Vi har en egen brunn, som har mjukt vatten. Vad mer ska jag tänka på när det gäller vattnet? Tror att det är ganska lågt PH i vattnet också.
 
Sv: Akvariefrågor

Ett litet tips är sydamerikanska fiskar, de gillar sånt vatten. Tetror, pansarmalar, dvärgciklider...
 
Sv: Akvariefrågor

Tack för tipset! Pansarmalar har jag kikat på, de är fina.

Röd dvärgciklid var ju jättefin! Men de hade en trea på svårhetsgraden.
 
Senast ändrad:
Sv: Akvariefrågor

Hmm, ser att även black molly har en trea, de har jag haft och tyckte inte att det var några problem med dem.
 
Sv: Akvariefrågor

Dvärgciklider är lite känsliga, men det finns ju massor av fina tetror (inte alls bara neontetra) och pansarmalar. Pansarmalar rekommenderas särskilt, mycket trevliga och nyttiga små fiskar!
 
Sv: Akvariefrågor

Överhuvudtaget är siffersystemet en uppskattning. I ditt vatten borde tom dvärgciklider vara lättare än molly eftersom vattnet passar de förstnämnda mkt bättre.
 
Sv: Akvariefrågor

Vad synd, jag skulle så gärna vilja ha molly och platy eftersom de föder levande ungar. Barnen skulle tycka att det var så roligt.

Ska ju självklart kolla upp värdena ordentligt innan fiskarna flyttar in.
 
Senast ändrad:
Sv: Akvariefrågor

Vad synd, jag skulle så gärna vilja ha molly och platy eftersom de föder levande ungar. Barnen skulle tycka att det var så roligt.

Ska ju självklart kolla upp värdena ordentligt innan fiskarna flyttar in.

Men barnen tycker kanske det är mindre roligt sen när ni måste avliva alla överflödiga fiskar... Förutom den tveksamma etiken i att föda upp fiskar som inte behövs.

Så långt tänker nog inte barn, men du som vuxen kan ju göra det.
 
Sv: Akvariefrågor

Nu har vi köpt tvättad sandlådesand till karet. Bör jag skölja den innan jag lägger den i karet?

Bör jag ha frigolit eller liggunderlag i botten på akvariet?
 
Sv: Akvariefrågor

Ingenting i botten på akvariet (inuti) om du inte är absolut säker på att den inte släpper ifrån sig något giftigt. Jag skulle absolut skölja ur gruset först, så trist om man kommer på att det var dammigt efter att man hällt i massa vatten.
 
Sv: Akvariefrågor

Hur går det med ditt akvarium?

Oj här har jag missat att svara! :o

Det går faktiskt bra med akvariet! Har nu fyllt upp det med så mycket fisk det ska vara ungefär. Har 2 dvärggurami, 2 guppy, 10 neontetror och en antennmal (tror den hette så).

Var nere på djuraffären och tog vattenprov för ett par dagar sedan. Det såg jätte bra ut sa de. Jag fattar inte så mycket men det var väldigt låga värden av det giftiga ämnena (nitrit kanske? :angel:).
Det enda var att det var lite låg biologi så jag skulle öka matningen sakta.
Jag har varit livrädd för att mata för mkt och har tydligen matat lite för lite.

Lägger in lite bilder i akvarietråden :)
 
Sv: Akvariefrågor

Låg biologi om man nu kan säga så är ju just höga nitritvärden, så hur de fick ihop det undrar jag?
 
Sv: Akvariefrågor

Ja du, inte en aning :crazy: Var på den affär där de verkar ha allra bäst koll på fisk.
Jag kanske hörde fel, men han sa tydligt att det var mycket låga halter av farliga ämnen och att jag gott kunde mata på mer. Sen att jag skulle mata mer för att det skulle bli mer nedbrytning.

Jag är ju helt nybörjare och blev så glad över att vattnet var bra bara :o Fick nån lapp med mig hem på resultat men det står bara nån kråka och ajg fattar inget av det ändå.

Det som var liiite probemet var att en sticka som skulle bli rosa inte vart så starkt rosa. Du kanske vet vad det var för test då?
Han visade även vatten i en behållare från provet som skulle bli gul, och den var helt klart gul och det var jättebra sa han.
 
Sv: Akvariefrågor

Min gissning är att han menade nitraten och visst kan tex växterna ha nytta av en liten mängd nitrat, men jag ser inte det som någon anledning att mata på extra. Det kan man kosta på sig om man tex drar upp yngel i väl inkörda akvarium, inte i nyuppstartade sådana.
 
Sv: Akvariefrågor

Ok, han sa att jag skulle öka matningen gradvis. Får ta nytt prov om ett tag och se hur det ser ut då :)
Och jag ska läsa på innan :idea:
 
Sv: Akvariefrågor

Nu har vårat kar varit igång sedan i tisdags.

Igår tog vi vattenprov, och det är jättemjukt och har väldigt lågt ph.

Vi köpte snäckskal som ligger i en nylonstrumpebit i akvariet nu, hoppas att det blir bättre med mjukhet och ph nu.

Köpte växter och har planterat, det ser fint ut tycker jag. :)

Blev lite besviken på vattenvärdet, men det ska nog lösa sig.
 

Liknande trådar

Övr. Djur Okej, jag kopierar in mitt inlägg från ett annat forum, om även någon av Bukes fisk- och akvariekunniga skulle vilja svara på mina...
2
Svar
33
· Visningar
5 137
Senast: aiquen
·
Övr. Djur Hade tänkt införskaffa lite nya fiskar någon dag! Några jag inte haft förut... Känner för att variera mig lite, har haft samma fiskar i...
Svar
8
· Visningar
7 710
Senast: thea
·
H
Övr. Djur Hej alla! Jag har fått fenröta i mitt 80 liters akvarium, troligen fick jag det vid inköp av nya gyppyhannar. Och eftersom jag...
Svar
8
· Visningar
9 693
Senast: Hel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Shettistråden del II
  • Färgtråd III

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp