Akvariefrågor

Sv: Akvariefrågor

Ph låg under 6,4, de kunde inte mäta den ens på sina stickor. Hårdheten kommer jag inte ihåg, men det var väldigt mjukt.
 
Sv: Akvariefrågor

Stickorna visar generellt lite lägre än vad det är. Tror inte ditt vatten är någon katastrof. Om du vill höja pH + KH kör bikarbonat direkt istället för snäckskal. De kommer inte hjälpa något alls om du inte har ett regelbundet flöde genom dem och tvättar dem ofta för att inte få någon biofilm på dem.
 
Sv: Akvariefrågor

Så snäckskal påverkar inte PH? Vad bra! Vi vill gärna ha lite mjukt vatten i vårt akvarium, så jag har haft lite dåligt samvete för våra snäckskal, men vill samtidigt inte ta bort dem eftersom jag misstänker att räkorna knaprar på dem för att få kalk till sina skal (syns tydligt att det är nån som äter på dem).
 
Sv: Akvariefrågor

Dom påverkar inte så mycket som man tror, om man säger så. För att de ska påverka mycket ska de dels vara i stor mängd, dels utsättas för rejäl genomströmning, tex sitta i pumpen eller i strumpa i anslutning till utblåset. Dels bildas snabbt en biofilmshinna över det mesta man stoppar ner i akvariet. Denna hinna kommer att hindra utbytet av kalk till vattnet om man inte ofta tar upp skalen eller skalkrosset och tvättar och ruskar runt det.
Har man däremot hela botten enbart bestående av snäckskalskross så händer det säkert mer med pH.
 
Sv: Akvariefrågor

Haha, nej, vi har typ fyra småsnäckor som ligger på botten, orörda förutom då att snäckor och räkor är där och knaprar på dem. Anmärkningsvärt rena, dock, jag gissar att allt knaprandet gör att inte blir så mycket biofilm på dem.

Regnbågarna var visst bara hanar, förresten, så nu har vi en liten herrklubb härhemma tillsammans med hanen vi hade sen innan. Men de verkar inte bry sig, har gjort ett litet stim och verkar trivas fint tillsammans.

Gjorde dock en liten missbedömning av storleken på ap. trifasciata, de såg inte så små ut, men väl i akvariet är de yttepytte. De delar botten med utvuxna pansarmalar och stora siamesiska algätare, som de tycker är stora och läskiga, så de försöker göra sig osynliga, stackarna. Men de karskar och växer väl till sig, tror jag. Hoppas på det, när de vågar färga ut lite korta stunder ser man att de skulle kunna bli riktigt vackra.
 
Senast ändrad:
Sv: Akvariefrågor

Ja, det var min misstanke att de var hanar. Fanns överhuvudtaget inga honor. Kan inte begripa varför de levereras så snett, men jag utgick från att den något krystade fördelningen var ok när du sa att du inte skulle odla och att det var mest för grupptrivseln skull.
 
Sv: Akvariefrågor

Ja, precis, det spelar egentligen ingen roll, får fylla på med lite fler honor nästa gång istället. Tyckte att nån såg ut som en hona i butiken, men när de kom hem såg jag att den också hade lite långa fenstrålar, så det är en hane det med, fastän liten. Vår gamla hane, som är mycket större och rundare, spelar allan mest hela tiden nu, och de nya hanarna är helt överens om att han är större och snyggare, ser lite kul ut faktiskt när han simmar runt och spelar och de andra gör sig smala. Men uppenbarligen trivs de ihop, eftersom de ändå hänger ihop hela tiden (tättbevuxet kar där det är lätt att simma undan om man vill det).
 
Sv: Akvariefrågor

Växterna i vårat kar börjar se ganska så skruttiga ut.

Vilken växtnäring rekommenderar ni?
 

Liknande trådar

Övr. Djur Okej, jag kopierar in mitt inlägg från ett annat forum, om även någon av Bukes fisk- och akvariekunniga skulle vilja svara på mina...
2
Svar
33
· Visningar
5 121
Senast: aiquen
·
Övr. Djur Hade tänkt införskaffa lite nya fiskar någon dag! Några jag inte haft förut... Känner för att variera mig lite, har haft samma fiskar i...
Svar
8
· Visningar
7 701
Senast: thea
·
H
Övr. Djur Hej alla! Jag har fått fenröta i mitt 80 liters akvarium, troligen fick jag det vid inköp av nya gyppyhannar. Och eftersom jag...
Svar
8
· Visningar
9 692
Senast: Hel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp