Akvarietråden II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Akvarietråden II

kl
Aptiten är det i alla fall inget fel på, omnomnomnom malmat:
omnomnomnommalmat_zps5309af71.jpg


Skriner sjunger för full hals:
skrinersjingir_zps1a598a3b.jpg


Ärtan är så söt... och ser så dum ut:love::
irtin_zpsd28dd397.jpg


Ta kort med blixt på en kolsvart fisk och det blir såhär... guldfiskar alltså...:
bibbilkimpis_zps5ebbd3c6.jpg
 
Sv: Akvarietråden II

Häftigt! :bow: Vad är måtten på det?!
Gillar rötterna med växter på - ska det bli "träd" av dem tro?
Ska ni ha/har ni fisk i det och i så fall: vad? :D
 
Sv: Akvarietråden II

Har för mig att det är femhundra x trettio x nittio cm. Köparen vill ha kardinaltetror.
 
Sv: Akvarietråden II

Oj, känns lite waistat med kardinaltetror i så stort akvarium, men jag är inget proffs :) Kanske är helt adekvat.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Akvarietråden II

Jäklarrrrrr, gud vad häftiga mått! Aha, ett rejält stim kardinaler kan nog bli hur fint som helst :love:

...Jag hade nog inte kunnat låta bli att proppa det fullt med Indiska glasmalar dock, haha, surprise surprise... *drömmer mig bort*
 
Sv: Akvarietråden II

Oj, känns lite waistat med kardinaltetror i så stort akvarium, men jag är inget proffs :) Kanske är helt adekvat.

Nej, jag blev glatt överraskad. Tyder på bra akvaristisk smak hos köparen. Proppar man ner det största man hittar blir ju akvariet litet igen, i förhållande till fisken.
 
Sv: Akvarietråden II

Kl

Hur sköter ni era växter?
Jag fick några plantor av en vän (kan ej namnet på dom) som helt utplånade mina andra växter så nu har jag bara denna sorten. Men alla nya skott bildas i toppen på bladen och får egna rötter som står åt alla håll. Vill ju gärna ha växter i lite olika höjd men hur bär man sig åt när dom växer "på varandras blad".
Nyper jag av de skotten så har jag åter igen bara de låga plantorna kvar.
Har någon en aning om vilka växter jag pratar om och är det isf möjligt att få dom att växa på ett sätt som ser bra ut eller är det bara att byta ut dom helt enkelt o köpa andra om jag inte vill ha rötter högt o lågt?
 
Sv: Akvarietråden II

Hmm. Kan inget om växter, de får växa som de vill här :eek: Är glad så länge de lever bara!
I det stora är det totalkört med de växterna jag har, plecon Sayid kapar dem bara han drar fenorna emot dem och slöjstjärtarna knaprar på dem. :( Men man borde kunna hitta tips/trix och info/skötselråd om olika växter om man googlar lite.

kl

Arga ancistrusen Alma har löpt amok här hemma. Hon kör till och med iväg Sayid, (Hon är 11 cm. Han är 40 cm.) fattar inte att han inte bara smäller till henne när hon är håller på. Iofs hade han kanske haft ihjäl henne om han gjort det... Hon gav honom iaf en fin reva i stjärtfenan som present. Slöjstjärtarna har också fått stryk. :eek: Maken till jävligare fisk får man nog leta efter...

Så jag förpassade henne till toaletten :devil:

Hehe, nä - hon fick åka ner i Fias och Glasmalarnas akvarium istället. Förhoppningsvis så kan hon hålla sams med dem bättre, Fia är nog för liten för att ses som en slagpåse och de har ju gått tillsammans utan problem innan - annars får jag väl flytta henne också. Dvärg-gibbicepsen Joel fick hoppa ner i 720 liters baljan, eftersom Alma däremot tycker att han är en utmärkt boxningssäck.

Hoppas att han trivs bättre där så att han kan växa till sig lite någon gång i det här livet... Vet inte vad som är fel med honom. Förutom det att han totalstannat i växten så verkar han ju må bra, det är inget fel på vattenvärdena heller, mat får han osv.. osv...
Någon som har någon idé om vad som kan vara felet?
 
Sv: Akvarietråden II

Bilder.. bilder :D:D

Jag har tyvärr fått lägga ner mitt akvarium pga ombyggnad i huset.. :arghh:

Men jag är flitig att läsa om Era projekt :)
 
Sv: Akvarietråden II

Ursh vad tråkigt att behöva lägga ner. :(

Här pågår projekt "Hålla Slöjstjärtar Friska och Hela" för fullt. Det är lugnt och skönt i akvarierna nu iaf. Alma surar förstås över att ha blivit förflyttad till ett mindre kar men är man dum, lever rövare, käkar fenor och slåss får man faktiskt skylla sig själv och stå sitt kast. Sista bilderna på henne i 720 liters karet:
1_hemskt_monster_zpsb4948092.jpg


Glittra i guld kan hon också göra, det arga lilla livet:
1_Alma_Guldglitter_zpsc9d1b04f.jpg


Dvärg-gibbicepsen Joel flyttade som sagt in i 720 liters karet istället, han verkar trivas hur bra som helst med övriga invånare.
Här är han med sin nya, fina, STORA kompis Sayid i bakgrunden:
1_Joel_och_Sayid_zpsa96d9861.jpg

1_joel_och_sayiddaumlrbak_zpsad9c8910.jpg


och är man stor måste man vara snäll heter det ju och Sayid är verkligen en Ängel :love:
1_dvaumlrggibbiceps_normalpardalis_zpsff39c068.jpg


Dammsugar patrullen:
1_Idun_S_Aumlrt_zps71a1a214.jpg

1_idun_Aumlrtan_mat_zps4ef130dd.jpg
 
Sv: Akvarietråden II

Bubbelkompis patrullerar ytan istället, matte kanske trots allt stoppar ner flingfoder också?
1_Bubbelkompis_zps951887bb.jpg

Han har tyvärr någon infektion på gång, blev bättre över natten med en skopa salt i karet så jag hoppas att det försvinner helt under de närmaste dagar utan medicinering. Annars får det bli sjukstugan.

Idun med mat för ett tag sen, fenorna är betydligt bättre nu, kortare (...Alma:mad:) men finare.
1_Idun_aumllskar_mat_zps40e26ad8.jpg


Alla fiskarna gillar ju räkor men kardinalerna är helt skogstokiga i dem! Räkkalas:
1_kardinalkalas_zps9b74c744.jpg


De har blivit bra slöa med att stimma ordentligt, de är lite här och var i karet nu för tiden - i början höll de sig jättefint tillsammans - de tyckte att slöjstjärtarna var läskiga - men inte nu längre, de har blivit så bekväma. Vattenbyte tycker de dock är lite otäckt så då kan man iallafall nästan få alla 23 med på en och samma bild:
1_naringgra_av_tetrorna_zps83f90e16.jpg

Vill ha fler!!! Tycker de är så himla fina!

Charmtrollet Ärtan förstör 99% av alla bilder jag försöker ta på det här viset, tycker det är svårt nog att få fiskarna att fastna på kort utan störande objekt i förgrunden men visst, tack Ärtan:
1_99procentavallabilderblirsaringhaumlrAumlRTAN_zps84d91b27.jpg
 
Sv: Akvarietråden II

Din Sayid är så fin!! :)
Och dammsugar bilden :D

Kl
Saknar akvarie när jag kollar runt i denna tråden!
Hade ett 100L innan, när jag stängde ner det hade jag sorgmantel tetror, kardinalfiskar och praktbotior.. Innan dess har det bott både kampfiskar, gurami och mollysar i olika omgångar, och en del botten firrar och lite räkor! ^^
Men gillade sorgmantlarna grymt och har en förkärlek till pansarmalar! :)
 
Sv: Akvarietråden II

kl

Kan ju uppdatera lite vad som har hänt i mitt akvarium sedan sist:

Guppysarna dog tyvärr en efter en inom 3-4 dagar. :( Från att ha varit aspigga och glupska började de en efter en att ligga på botten, en stund senare var de helt stilla. Har inte skött akvariet annorlunda mot när jag hade slöjisarna så jag vet inte vad som hänt. Brukar de vara känsliga? Såg inte ut att vara något yttre fel på dem heller.

Så äpplet har varit själv ett tag nu. Har inte varit så överdrivet noga med algskrapning, vattenbyte eller plocka dåliga växter etc när snäckan blev ensam. Men igår fick jag ett ryck och tänkte städa.
Då upptäcker jag MASSOR av snäcklingar på insidan av glaset. Ser ut som posthorn, men jag är inte säker.

OCH så hittade jag ett litet guppy-yngel! Har ingen aning om hur det gick till, men nu har jag en guppy och ett äpple.
Tänkte göra en make-over i helgen och byta botten från sand till grus och köpa några nya fiskar lite längre fram. Vet dock inte om jag ska ha guppysar denna gång. Vad finns det med för små, pigga, färgglada och helst tåliga fiskar som är lämpliga i ett 54 liters?
 
Sv: Akvarietråden II

Åh, Tack! :D Han är gammal, go och snäll den gubben. Mattes ögonsten! :love:

Devils_Girl: Men oj! Har du koll på dina vattenvärden då? Så att det inte hänt något där? Nitritpik? ph? KH? Klor? :eek: De brukar ju inte vara så känsliga de där guppysarna. Beror säkert på vart de kommer ifrån dock och hur hårt avlade de är. Men du får vårda dina yngel varsamt nu då! :)

kl
Angående guppys som dör... Hade en guppyhona som födde förra veckan, ett yngel fastnade och hon blev helt utmattad, låg på sidan och fick inte ut det. Jag fick hjälpa ynglet ut tillslut och det överlevde men honan klarade sig inte tyvärr inte, hon låg död sedan när jag skulle ta ut henne ifrån yngelkaret. Stackars flicka. :cry: Det är inte ofarligt att föda barn.

Det är den blåaktiga stora honan längst ner på denna bilden, R.I.P:
GUPPYAJJAJJA_zpsa1630470.png
 
Sv: Akvarietråden II

Hej

Råkade bli med guppy för ett tag sedan! :p

Självklart dök det upp 4 yngel en dag men pga väldigt hungriga föräldrar tillbringade de 2 dagar bakom pumpen innan de räddades ut i "balja"

Nu till min fråga: När är de tillräckligt stora för att flytta tillbaka. Nu är de ca 3 1/2 vecka och är fortfarande pyttesmå
 
Sv: Akvarietråden II

Hej

Råkade bli med guppy för ett tag sedan! :p

Självklart dök det upp 4 yngel en dag men pga väldigt hungriga föräldrar tillbringade de 2 dagar bakom pumpen innan de räddades ut i "balja"

Nu till min fråga: När är de tillräckligt stora för att flytta tillbaka. Nu är de ca 3 1/2 vecka och är fortfarande pyttesmå

När de är större än största munnen i akvariet ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
55 56 57
Svar
1 120
· Visningar
42 189
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
10 11 12
Svar
234
· Visningar
15 980
Samhälle Funderade på att lägga detta i dumma frågor men startar en ny tråd istället. Vi har flerbarnstillägg. Jag har alltid haft svårt att...
14 15 16
Svar
305
· Visningar
13 596
Senast: Breaktown
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 110
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp