Akvarietråden II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Akvarietråden II

På längden är det inga problem :p men på bredden ligger de illa till.

Ingen som har ungefär hur gamla de brukar vara då de är större än föräldrarnas munnar?
 
Sv: Akvarietråden II

På längden är det inga problem :p men på bredden ligger de illa till.

Ingen som har ungefär hur gamla de brukar vara då de är större än föräldrarnas munnar?

Det har inte med ålder att göra utan hur man matat och bytt vatten. En odlare drar upp levandefödare till vuxenstorlek på några månader. Hobbyakvarister som har dem i yngelburar brukar få hålla på lika länge för att de ska bli någon centimeter så där.
 
Sv: Akvarietråden II

Tack

Var nästan lite orolig när jag hittade på nätet att de skulle vara könsmogna vid 2 månaders ålder och mina som är pyttesmå vid 1månad.

Då fortsätter jag mata och byta vatten i min balja till de kan flytta tillbaka till akvariet på jobbet.
 
Sv: Akvarietråden II

kl

Nu är jag så trött på akvariet så jag funderar på att kasta ut skiten.

Alla mina malar dog. IGEN.
Växterna dör på bara nån vecka. De enda som trivs är javaormbunken. De växer som sjutton . Anubiasen gallrade jag hårt i och tog bort alla dåliga blad för typ 2 mån sen, det har kommit ETT nytt litet blad.
De andra blir bruna o dör.
VATTENPESTEN till o med försvann!
Gjorde test på affär när jag var där sist, då var det kanonvatten.
Alginvarsion DELUXE; rutan blir grön på nån vecka.
Fick fenröta så flera av mina fina fiskar klarade sig inte.

Det jag gör,
behandlade mot fenrötan.
Har i nåt immunsystemmedel som jag inte minns namnet på.
Gråter. typ.

HJÄLP MIG!

Är så trött på detta nu.
 
Sv: Akvarietråden II

tillägger:
Byter 10% av vattnet på lördagar.
Har 2 lysrör , riktiga Power glo eller va de heter, varav ett för växterna.
Lyset är inte bra, men inte heller dåligt. Har reflektorer.
Jag har funderat på att börja köra med pmdd igen, men förra gången gjorde det ingen nytta och jag är rädd att algerna kommer igång ÄNNU mer nu ..
För ett par veckor sen köpte jag mer grus och lade på, för att göra karet mindre djupt (då 60 cm).
matar en gång dag / endast lite lite eftersom jag knappt har några fiskar kvar.
 
Sv: Akvarietråden II

Inte superduper koll på värden just då faktiskt, så det måste nästan vara något som hände där. :( Ynglen verkar iaf må prima och värdena är bra nu.
Fick ett ryck häromdagen och bytte från sand till sjösten, rensade ur växter, bytte bakgrund och bytte ut den "antika" urnan jag hade som prydnad till ett par fina rötter istället. Blev så fint och ynglen simmar runt som tokar! Snäckan glider runt överallt med tentaklerna ute på full längd, det ser riktigt majestätiskt ut.
 
Sv: Akvarietråden II

Nu har alla mina fiskar gått bort av ålder och den enda som lever för tillfället är malen Murdoc. Hon kommer få flytta till ett nytt hem, och jag har efter ca 4 år med akvarium bestämt mig för att gå vidare.

Detta innebär nu att mitt 160 liter ska få hitta ett nytt hem, men jag har några funderingar:
*Kan man lämna sitt gamla akvarium till en butik eller är det bäst att lägga ut en annons?
*Om vi utgår från att annons är bästa alternativet ska jag då satsa på Blocket eller någon annan sajt?
*Vad bör man skriva med i annonstexten?
*Det som gör mig mest kluven: priset. Hur mycket är ett ca 4 år gammalt 160 liters värt egentligen? Försökt titta på Blocket och där tycks priserna variera.

// living_dead - som bara brukar sälja kurslitteratur.
 
Sv: Akvarietråden II

finns grupper på fb där du kan lägga ut också, tex Köp och sälj aklvarium fisk och tillbehör hela sverige
 
Sv: Akvarietråden II

Jag hade aldrig vågat ta in ett begagnat akvarium i butiken. Vem står för garantin på det liksom?
Priset beror mkt på måtten och glastjockleken. Ett högt akvarium med tjockt glas är dyrare än ett lågt med tunnare.
Ingår det någon utrustning? Ett nytt 100 x 40 x 40 borde kostar runt någon tusenlapp för bara akvariet, så ditt kanske hälften om det är i bra skick, och sedan tillägg för bra, fungerande utrustning.
 
Sv: Akvarietråden II

Jag hade aldrig vågat ta in ett begagnat akvarium i butiken. Vem står för garantin på det liksom?

Det förstår jag till fullo, det finns inga garantier på att ett äldre akvarium kommer hålla tätt så att säga. Tack för riktlinjerna angående prissättningen, det underlättade en del. :)

Andrahandsmarknaden för akvarium verkar inte vara den bästa?
 
Sv: Akvarietråden II

Nja, det beror nog på. Jag tror många letar efter det där lilla speciella, det säljer lätt. Har man bara ett vanligt rakt uppochner akvarium så gäller det att inte överskatta värdet. Bra belysning (2-4 rör) Metallhalogen, LED, ytterfilter och sådant kan öka värdet.
 
Sv: Akvarietråden II

kl

Måste säga att jag tycker detta är rätt fränt. Jag har spenopsmolly som brukar vara svarta med vitt i, de föds svarta och vitnar sen. Har inte köpt nån ny på iaf 2 år, ev mer, så de har skött avlingen och fortplantning internt ;) Iaf, nu har jag två st små som har gula stjärtfenor! Snacka om latent gen...
 
Sv: Akvarietråden II

kl

Joel dog förra veckan. Något var helt galet med honom, men det fanns inga symptom förutom att han helt enkelt inte växte. Fin som bara den, pigg, trevlig, orädd och matglad i övrigt... i fredags slutade han helt plötsligt äta, kom fram först efter några minuter vid matdags (brukade komma simmandes innan jag ens hann slänga ner tabletterna) på kvällen kom han inte fram alls, utan låg bara och såg trött ut. Morgonen efter hittade jag honom död. :cry:

Det gick så fort. Men jag har ju varit misstänksam och orolig för det här med att han inte växer länge... så det var både väntat och oväntat liksom. Har ingen aning om varför, det är inget fel på vattnet, inget fel på maten, slöjstjärtarna växer som ogräs i samma kar, Sayid är tjock om magen och glad han med... Joel var också go och glad och sen så var han helt plötsligt död. Funderar på om det kan ha varit något medfött fel (?!) på honom eller om han hade någon sjukdom jag inte lyckades se. Har ju frågat både höger och vänster sen han slutade växa men ingen har haft en susning om vad det kan ha varit.

Saknar honom faktiskt jättemycket, han var ju en jäkligt trevlig liten söt krabat...
Så idag blev det till att shoppa tröst-fisk, ett stycke ny gibbiceps-bebis (så håller vi tummarna för att allt står riktigt till med denna) och en gul vanlig guldfisk och sen så såg jag en Glyptoperichthys joselimaianus i samma kar som min gibbiceps var i, de sålde den som en gibbiceps så jag kunde inte LÅTA BLI (!!!) utan tog den också. :eek:

Hade bestämt mig sen innan att nä, 2 stora malar är nog på gränsen för vad jag vågar mig på i ett 720 liters, men nu blir det alltså 3 st istället. Huuuh, impulsköp... hoppas att de kommer överens allihopa och inte börjar bråka så fort de får lite storlek... just nu är ju gibbin 4,5 cm och joselimaianusen är 7 cm så de är ju bara yttepyttesmåbebisar än så länge.

Dagsfärska nykomlingar:
1gulguldfiskochen_ny_joel_zpsde7d9e87.jpg
<-- Guldfisken och en pytteplutt till G. gibbiceps

1Gjpsemeblahlius_Saringldes_somgibbiceps_aumlr_inte_det_enextratroumlstfisk_zps2e44fdd3.jpg
<-- G. joselimaianus)

Mwhaaa :love: :love: :love:
 
Senast ändrad:
Sv: Akvarietråden II

Vi har 2 st 30cm gibbiceps, en panaque nigrolineatus på 20 cm, en L091 på 15 cm och en L-mal till på 10 cm, i en 720l burk och det är inga problem, ok, panaquen kan vara lite bossig ;)
 
Sv: Akvarietråden II

Åhå! Skönt att höra :D
Vill se bilder på dina malar!!! :D Royal pleco går inte av för hackor liksom, oooh :love: :love: :love:
 
Sv: Akvarietråden II

Generellt tycker jag att alla grossister har dålig kvalitet och svårt att mata både gibbiceps och joselimaianus i små storlekar. Jag vågar aldrig köpa in dem så små, jag väntar hellre tills de små och svaga dör av och betalar mer och köper in dem som kanske 9 cm. Båda de du har fått tag på ser väldigt smala ut, se över pannan och på sidan ner över "kinderna", så var noga med att de verkligen, verkligen får i sig tillräckligt med mat i konkurrensen nu.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
55 56 57
Svar
1 135
· Visningar
42 493
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
10 11 12
Svar
234
· Visningar
16 022
Samhälle Funderade på att lägga detta i dumma frågor men startar en ny tråd istället. Vi har flerbarnstillägg. Jag har alltid haft svårt att...
14 15 16
Svar
305
· Visningar
13 600
Senast: Breaktown
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 125
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp