Akvarietråden II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Akvarietråden II

L091 lyckades jag inte få med.. Dom är lite blyga :)
 
Sv: Akvarietråden II

Gaaaaah!!! Gud vilka VACKRA FISKAR!!! Jag dör! :love: Snygg bakgrund också! Åh! :D


Gabbi: Ja, jag håller med. Tycker alltid malarna i affärerna ser undernärda ut, har antagit att de matar dem dåligt för att de inte ska växa sig stora innan de blir sålda. Samma med många guldfiskar, smala rackare...

Det blir svårt att se om de äter som de ska, karet är stort, de är små, lite blyga och inte alls lika obrydda som lilla Joel var över sällskapet (önskar att jag hade fotat någon gång då Sayid, Joel och guldfiskarna typ låg i en stor hög och bara åt och åt och åt, haha.) De här småttingarna kanske behöver få "landa" först innan de kommer igång? Har iallafall lagt ut maltabletter och räkor lite överallt i karet, guldfiskarna och Sayid är vana vid att äta från sin matplats vid frontglaset så då kanske småttingarna kan få äta ostörda längre in i karet där det finns mer gömställen. Hoppas det fungerar! :eek: Annars får jag göra i ordning ett eget kar till dem så att de får vara ifred.
 
Sv: Akvarietråden II

Tack :love: Fast egentligen är det sambons passion, jag har fått det på köpet :D Tycker dom är helfestliga!
 
Sv: Akvarietråden II

kl
Detta är några av de sista bilderna jag tog på saliga Joel, mumsandes på räkor:

1joeljoel_zps9932e91f.jpg


2omnomnom_zpsd346428d.jpg


2grupp_kollavilkenlitenskruttskrineraumlrhaha_zps0f87a34f.jpg


2vackeebebisaumlterreka_zps4d78262b.jpg


:love: :( :cry:

Ersättaren, Sammy, lite blek och skraj på nytt ställe tror jag, får se om hur han ser ut imorgon:
1pytteskrutt_zps639beb7c.jpg
 
Sv: Akvarietråden II

Sen så, ja... man lämnar dem ensamma i en minut och så händer det här:

SKRINERDAringNU_zpsa739822e.jpg


:eek: Jovisst har jag sett att de växer men för fan!!! HAHA. Jag hade nog fel... Det här är ingen slöjstjärt va? Vanlig jäkla guldfisk snarare? :D

Hade ett litet "jippie, jag hittade måttbandet"-ögonblick = alla guldisar har blivit mätta och de har tydligen växt mycket mer än vad jag trodde! Men ingen är i närheten av hur mycket Skriner har växt, mer än dubbelt så lång/bred/hög på tre månader :o Växte förbi Idun gjorde han ju minsann också:

1SkrinerIdun_zps3e1107fa.jpg


Ärtan är också lite rolig, även om hon fortfarande är en pytteskrutt så har hon faktiskt blivit dubbelt så lång hon med, och typ... svalt en golfboll:
1AumlRTANDAringOCHNU_zpsa79cf9fd.jpg


De är som två bottenlösa hål!!!
1roumldingar_zpsd7405130.jpg


De andra två har inte växt lika mycket, Idun var ca 8-9 cm när hon kom och ligger på 12 cm nu. Bubbelkompis var 5 cm och är numera 6 cm, så här har det inte hänt mkt alls, pga av den envisa infektionen kanske :( eller pga av att han är världens virrigaste fisk och inte fattar vart maten är alltid...

Guldiga nykomlingen Gullan är 11 cm:

1vitgulgul_zps3ae9df3a.jpg


Hon är så smal... ska proppa henne full med godsaker tills hon ser normal ut!

Fjant-ärta:
1AumlRTANHJAumlRTAN_zpsebd675e6.jpg


Fiskpuss:
1guldfiskpuss_zps740019ad.jpg
 
Sv: Akvarietråden II

Nykomlingarna äter som hästar och jag tycker de ser lite mulligare ut nu än när de kom iallafall. Småmalarna är lite blyga fortfarande, är mest framme på natten tyvärr men de verkar som tur är inte speciellt störda av guldfiskarna längre.

Sen har jag fått en hel drös med små Anatomena helena snäckor, mina tre mördarsnäckor har ynglat av sig som bara den!!! Vet inte vart jag ska göra av alla barnen, de kommer ju göra processen kort med alla sandsnäckor jag har :eek:

Har förresten sen ett bra tag tillbaka tre Sewellia lineolata, istället för bara Fia, här är en kass bild på alla tre:
006trefior_zps22c80f04.jpg


Den mörkaste:
009slineolatamoumlrk_zps54172be6.jpg


Den ljusaste:
008Slineolataljus_zps9d3fa601.jpg


Vet fortfarande inte vad de ska heta! Fia är ju en han så jag funderade på att döpa dessa två (som jag tror är honor) till killnamn. Hmm :p Här har det dock inte blivit några barn gjorda! :mad:

G. joselimaianus'en har iallafall fått namet Joline "jossan":
007Joline_zps7fac9df7.jpg

(Bilderna är tagna förra veckan så Joline är förstås lika mager på denna bilden som på förra)

Sayid (som är så snäll mot de små pluttbarnen så:love: ) :
003Sayid_zps95c5bd95.jpg

005Sayid_zpsa6d33c63.jpg
 
Sv: Akvarietråden II

Några tråkigheter har det varit här sen sist.

Fick avliva Bubbelkompis tillslut, hans infektion som han haft sen han kom hit lyckades
jag inte få bukt med tyvärr, så han fick vandra vidare... :cry:

Sen så började kardinaltetrorna försvinna, första tanken var att det var någonting knasigt med vattnet.
Men inga värden var ostabila eller dåliga och kardinalerna såg oförskämt friska och fina ut i övrigt.

Kliade mig i huvudet ett tag, någon kardinal mer försvann, började mata sparsamt för säkerhets skull
och vips så hade helt plötsligt 8 st försvunnit spårlöst :eek: och här någonstans kände jag mig jävligt
dum
som inte fattade det direkt - guldfiskarna stoppade ju i sig kardinaler för kung och fosterland.
Är ju i perfekt mumsbitstorlek på dem numera...

Kändes inte så jättetrevligt att ha dem gåendes som levandeföda så jag fick vackert håva upp
resterande kardinaler och lämna in dem hos en djuraffär. Då fick jag syn på den här:

1brunis_zpsa01542f6.jpg


Eftersom jag var en slöjstjärt kort fick den följa med hem! Tyckte den hade en rätt mysig mer naturlig färg, grå/brun/grön liksom. Har sett gråa någon gång ibland (och varit rätt sugen på en sån också) men denna färgen var ny för mig! Alla andra undrar varför jag "köpt en mört när jag bara kan gå ut och fiska upp en i sjön" men jag tycker han är så fin så:

1guldfiskarna_zpsbb0e730b.jpg


Fia och den ljusare S. lineolatan leker! Återstår att se om det blir något av det...
1Kaumlrlekspar_zpseb61c9b9.jpg


Småmalarna har tuffat till sig ordentligt nu, jätteskönt att se. De kommer fram vid matning varenda gång nu, även på dagen, och blir guldfiskarna för närgångna säger Joline ifrån, Sammy bryr sig inte öht utan fortsätter bara äta.

Plutt Sammy och Sayid:
1sayidochsammy_zps61bfb69c.jpg


Sayid:
1sayid_zpsd51e0e0c.jpg


Joline:
1Joline_zps75c74c02.jpg


Sammy:
1Sammysoumlrt_zpsbf233ce2.jpg


Tycker de ser finare ut nu än när de kom hit iallafall, alltid något! :)
 
Senast ändrad:
Sv: Akvarietråden II

Du lägger upp sådana fina bilder :) tycker dock att Sayid är lite läskig :p haha

Hur sköter ni era kar? Jag tycker min botten blir ofräsch hyfsat snabbt och era e så ljusa o fina i gruset.
Jag har efter tillsägelse ej rört gruset nu på ca 2-3 månader. Byter en liten del av vattnet bara någon gång i månaden. Fiskarna mår bra , dom får inte för mycket mat heller.
Alger kommer på stenar/stockar och i kanterna på gruset.

Karet har en eihempump som är avsedd för större kar. Mitt kar är 90 cm långt / 40 cm högt och 40 cm brett.

I det finns en chokladmal , två ancistrus(stavning), två praktbotior, en scalare,tre neontetror, ett par guppyhanar och några mollys.

Har lite växter i ena delen och andra delen är det stockar och stenar.

Tacksam om någon har några förslag som jag inte tänkt på själv :) fiskarna mår som sagt toppen men det är tråkigt för ögat .
En person sa att jag behöver mera växter eller fiskar. Stämmer det?
 
Sv: Akvarietråden II

Tack! :) Hihi, ja han är så mörk (!) och så har han lite arga ögon... men han är världens snällaste fisk, med en riktigt fin pussmun:rofl::

pusspuss_zps3d0d3c2a.jpg


pussmal_zps4b011b26.jpg


:angel: :angel: :angel:

Nu är jag långt ifrån expert på akvaristik, har MYCKET kvar att lära, men jag kan iaf svara på hur jag gör (är något helt galet får ni gärna säga till!):

Jag byter 50% vatten 1-2 ggr i veckan, just nu gör jag det 2ggr i veckan iom att de får så mycket mat. Småmalarna behöver all mat de kan få sig, guldfiskarna får mycket för att de växer (och för att de ska låta bli malarnas mat ;)) Sayid, ja, han vill bara mycket mat, tycker själv han är lite i slankaste laget. Och när jag ändå byter vatten på 720 karet så tar jag de andra karen i samma veva under tiden.

Ytterfiltrerna tar jag 1 gång i månaden, innerfilter 1ggr per vecka. Har en hel del växter i alla karen förutom i 720 liters karet, letar fortfarande efter robusta växter som överlever guldfiskar/malar. Javaormbunke och anubias (sp?) är de enda som har funkat ok hittintills, belysningen av karet lämnar dock en hel del att önska och det gör det svårare för växterna (och lättare för alger).

Med en städpatrull bestående av en hel arme av sandsnäckor i alla karen (har till och med sett dem äta fiskbajs :D), ancistrus i ett kar, tre hungriga plecos, S. lineolatorna och guldfiskarna är rätt duktiga på att städa botten på matrester också så skit och alger har det inte så lätt här. Undantaget är väl toffsalgerna som tydligen smakar skit och ingen ger sig på, så dem får jag plocka bort för hand. Men jag tycker det låter som du har en minst lika bra (om inte bättre) städpatrull!

Nu är jag ju i andra änden av skalan när det gäller vattenbyten så jag tycker att ett litet vattenbyte en gång i månaden låter alldeles för lite. Men mår fiskarna bra sköter du antagligen karet bra också, men jag tror du blir av med alger och skräp om du byter mer och gärna en gång i veckan. Du ska inte ner i gruset och suga upp skit, men om det ligger någonting ovanpå gruset kan du mycket väl suga upp det.

Såhär ser det t.ex ut i mitt 110 liters kar från sidan, fullt med bakteriekultur och näring till växterna men det är ingenting som syns på ytan:
skitigt_zps3e2c6902.jpg


Fler växter låter också som en bra idé, har för mig att snabbväxande växter är att föredra i sådana här fall?

Hmm, känner mig lite förvirrad, har inte allt i huvudet och kan mycket väl ha fel, kanske någon här som har mer koll och är duktigare än mig kan hjälpa dig bättre. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Akvarietråden II

Hade velat se en bild på din chokladmal förresten, tycker de är så himla fina! :D
 
Sv: Akvarietråden II

Tack för svaret! :D

Ja, speciellt botiorna gör ju inte mycket annat än brötar runt och äter "bös" :) .
Detdär med växter/ljus/alger har jag helt förträngt så det ska jag absolut ta o se över om jag kan göra någon förbättring med :) tack!
Kan ju även göra två till mindre byten i månaden o skubba av de stora stenarna och se om det hjälper :)
Innerfiltret gör jag rent ca varannan vecka. (När jag märker att flödet börjar bli dåligt).

Jag har aldrig lagt in bilder på buke men om jag lyckas fånga honom på bild så gör jag ett försök :) han ligger mest på rygg under sin stock och visar magen , sen simmar han ut efter jag släckt lampan^^
Jag kallar den för en "han" av någon anledning men har ingen aning om vilket kön den har :p
 
Sv: Akvarietråden II

Ok, tack för att du påpekade det! Jag tar dem helst innan flödet blir ens märkbart sämre - kramar ur filtermattorna i några hinkar med vatten från akvariet, allt annat filtermaterial låter jag oftast bara vara, kanske doppar det i en balja någon gång. Byter aktivt kol 1 gång i månaden också. Det skadar väl inte att göra så? :o
 
Sv: Akvarietråden II

Gör du så, hoppas det räcker för att få akvariet renare! :D

Hehe, typiskt! Finaste fiskarna ska alltid vara blygast av någon anledning!
Samma här, har inte en susning om vad mina glasmalar, guldfiskar eller plecos har för kön, går ju inte att se om man inte är expert och så ska man gärna ha en mal av varje kön som man kan titta på och jämföra... Så jag bestämmer åt dem. Haha.
 
Sv: Akvarietråden II

Kl

Gör ett försök med bilder.
En gammal bild sedan i våras på chokladmalen, han har vuxit en del sedan dess:

A7E7DA45-3996-482F-B19D-9690C4152D14_zpsxaszmipz.jpg


Enligt min mobil fungerar det, hur det ser ut för er andra eller på vanlig data har jag ingen aning om så ni kan väl säga till om det är knasigt för er andra :)
 
Senast ändrad:
Sv: Akvarietråden II

Här är en nytagen bild på den ena utav malarna också, har en likadan som är något ljusare med :)
En nyfiken botia kom visst med på ett hörn ^^

C9FC5E55-61A9-42E9-B9D7-8B64297083CD_zpscqpu8pi9.jpg
 
Sv: Akvarietråden II

Ok, tack för att du påpekade det! Jag tar dem helst innan flödet blir ens märkbart sämre - kramar ur filtermattorna i några hinkar med vatten från akvariet, allt annat filtermaterial låter jag oftast bara vara, kanske doppar det i en balja någon gång. Byter aktivt kol 1 gång i månaden också. Det skadar väl inte att göra så? :o

Jo, det kan göra, men du har väl inte märkt av några större problem väl?
Inte så mycket att det skadar, mer att det stör. En del kan få problem med mörka tofs och skäggalger av för täta filtertvättar.
 
Sv: Akvarietråden II

Va bra att det funkade! Var inte så krångligt som jag hade förberett mig på så nu ska jag väl försöka bidra med lite bilder imellanåt :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
60 61 62
Svar
1 228
· Visningar
45 484
Senast: Scandi
·
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
11 12 13
Svar
254
· Visningar
17 308
Samhälle Funderade på att lägga detta i dumma frågor men startar en ny tråd istället. Vi har flerbarnstillägg. Jag har alltid haft svårt att...
14 15 16
Svar
305
· Visningar
13 708
Senast: Breaktown
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 394
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp