Akvarietråden V

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mina corysar dör och jag förstår inte varför? Hade över 30 och ingenting är ändrat men ungefär hälften har fallit ifrån. Jag märker inget konstigt förrän jag hittar en död. Dock välplanterat akvarium.

Inte ändrat något, inga avvikande vattenvärden - men dör gör de? Någon med förslag?

Mina corysar dör och jag förstår inte varför? Hade över 30 och ingenting är ändrat men ungefär hälften har fallit ifrån. Jag märker inget konstigt förrän jag hittar en död. Dock välplanterat akvarium.

Inte ändrat något, inga avvikande vattenvärden - men dör gör de? Någon med förslag?
Är de lika gamla så det kan vara ålder?

"Håv-träning" för miniöringarna:
Visa bifogad fil 180997
Jag vill att alla mina fiskar ska ha positiva associationer till håvar så att de inte behöver bli stressade eller rädda om jag måste fånga dem av någon anledning i framtiden.

En rädd 2 cm fisk blir rätt svår att fånga i ett 243 liters växtkar också, så det gör livet lättare för mig med om de bara simmar rätt in i håven själv så fort man stoppar ned den. Att mata dem i en håv är ett lätt sätt att få dem att lära sig att göra just det. :D
Det här är en Jättebra idé! Det gjorde jag alltid i mina stora kar för annars var det helt omöjligt! Men nu i mina små har jag slarvat.

Har du infört ny fisk på sistone? Kollat temperaturen?

@Scandi har du blivit av med sjukdomen bland dina öringar?
Ingen ny fisk, inga nya växter, ingen ny mat, samma temperatur som vanligt. Verkligen ingenting är ändrat. Möjligen om vattnet på något vis ändrats (kommunalt vatten) men annars kommer jag inte på någonting. Räkorna förökar sig explosionsartat och övriga invånare (tetror, ancistrus, otocinclus, helenor) mår bra. Inga dödsfall i bättre hälftens kar med Galaxy rasbora, nån skum snäcka och dvärg-corysar heller. Och det får ju samma kranvatten.

Ni som har röda växter, eller andra lite mer ljuskrävande. Vad har ni för belysning (LED)? Funkar det med punktbelysning? Vad tittar ni på mer än kelvin?
Jag är så sugen på röda växter och kanske nån låg "marktäckare" när jag nu ska göra om.

Nu har jag äntligen fått hit alla mina fiskar från Sthlm! Alla fiskarna från mitt 200L går nu i en stor(!) plastbytta från Ikea. Det var den enklaste lösningen jag kunde få till. Senare ska jag planera för hur jag ska få hit mitt 200L, men nu behöver jag inte oroa mig för fiskarna åtminstone. Mina mosaikguramis och scalare lever. De flesta killis också, och de flesta regnbågarna. Räkorna är kvar i Sthlm och eventuellt kan väl någon fisk ha lyckats gömma sig bland växterna i akvariet också. Det var världens djungel där i, t.o.m. min ena anubias hade växt så högt att den stack upp långt över vattenytan :rofl: Ser nu mycket fram emot att ta hit akvariet och inreda det på nytt.

Funderar annars på att avveckla mina små kuber. De fungerar inte så bra och räkorna dör utan att jag lyckas förstå varför :( Och så funderar jag på att sälja min ena kampfisk för att kunna ha olika sorters småfisk i hans 54L istället. Mina 54L fungerar dock klockrent och invånarna mår bra. Mitt största bekymmer är väl egentligen att jag vill ha fler och mer udda fiskar än vad jag nu har. Får se vad jag hittar på.

Ny på akvarium. Kommer att köpa ett 375L akvarium som är använd och tömt. Vad skall man tänka på inför uppstart? Hur och vad använder man för att rengöra ett använt kar? Kommer att ha sötvatten fiskar, vilka passar bra ihop? Vill gärna ha stora ca12-15cm, sen mellan och lite mindre. Växter, stenar, grus? Kom med förslag 😊

Ny på akvarium. Kommer att köpa ett 375L akvarium som är använd och tömt. Vad skall man tänka på inför uppstart? Hur och vad använder man för att rengöra ett använt kar? Kommer att ha sötvatten fiskar, vilka passar bra ihop? Vill gärna ha stora ca12-15cm, sen mellan och lite mindre. Växter, stenar, grus? Kom med förslag 😊
Gillar blästersanden på Jula. Riktiga växter
Ett gäng Corydoras och några ancistrus malar på botten. Kanske ett fåtal
Messenger_creation_D09FF105-BDAE-48F1-913E-99603E4DC107.webp
sandsnäckor
Jag gillar ciklider, har mest Sydamerikanska nu, förutom då paletterna
Dessa Polar Blue ciklider gillar jag nog mest av mina ciklider. De är små och knubbiga. Hyfsat snälla mot varandra och andra fiskar. Är nog mest stökiga vid lek
Än så länge har inte mina 5 gjort det, men det kommer väl

Inga andra på tråden som har förslag? :)
Det beror ju lite på var ditt intresse ligger.
Jag gillar biotoper! Att få akvariet att efterlikna naturen så mycket som möjligt!

Eller slöjstjärtar! Saknar våra, de var så sociala och personliga! Blir nog inga på ett tag dock eftersom jag gillar växter och de käkar upp allt😅

Är du helt ny?
Isåfall:
- Det finns inga "städarfiskar" som håller rent åt en. Vad som än sägs i butiker.
- Nej fiskar växer inte efter akvariet. Kolla t ex zoopet hemsida för att få ett hum om olika arter.
- vattenbyte med slang istället för hinkar kommer rädda hobbyn åt dig!
- gruset ska inte plockas upp och rengöras regelbundet.
- Det är nästan omöjligt att bara ha ett akvarium.

Apistogramma någon? Funderar på att han ett par eller två. Hade fjärilar som ung och de hade ett väldigt intressant beteende. Jag gillar att sitta och observera 😊
Men tänkte nåt lite härdigare nu. Vilka är "vanliga" förutom dem?

Corysarna fortsätter dö. En här och en där.. och jag förstår fortfarande inte varför 🥺
Hör med butiken om det är problem med övriga i samma grupp som du köpte från. Jag gjorde det när jag hade just corys som dom hit och dit. Visade sig vara sjukdom i den gruppen de beställt. Jag fick 4 nya individer senare.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka