Akvarietråden V

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hör med butiken om det är problem med övriga i samma grupp som du köpte från. Jag gjorde det när jag hade just corys som dom hit och dit. Visade sig vara sjukdom i den gruppen de beställt. Jag fick 4 nya individer senare.
Det är mina egna uppfödningar :) som sagt inga nya fiskar eller något annat nytt eller ändrat. Inga knepiga vattenvärden. Använde medel förra vattenbytet ifall det ändå skulle vara något med kranvattnet. Men det gav ingen skillnad.

Ny på akvarium. Kommer att köpa ett 375L akvarium som är använd och tömt. Vad skall man tänka på inför uppstart? Hur och vad använder man för att rengöra ett använt kar? Kommer att ha sötvatten fiskar, vilka passar bra ihop? Vill gärna ha stora ca12-15cm, sen mellan och lite mindre. Växter, stenar, grus? Kom med förslag 😊
När du börjar köpa fiskar, köp inte alla på en gång. Köp ett fåtal först, öka sedan successivt.

För att rengöra ett akvarium brukar vatten och ren disksvamp + algskrapa fungera bra :) Vill du ha bottenlevande fiskar (Typ pansarmalar), satsa på fin sand istället för grus. Alla växter är bra växter. Ju mer växter du har, desto lättare kommer skötseln av akvariet att bli. Du behöver inte(!) vara rädd att det blir för mycket växter (har hittills inte sett någon som lyckats ha det). Olika växter är olika svåra, men i butik så står det på lapparna på dem om de är lätta, medelsvåra eller svåra. Tänk bara på att vissa vill ha väldigt ljust, andra Vill växa i mörka delar av akvariet.

Vill du ha fiskar som fungerar bra ihop, håll dig borta från större ciklider och köp för guds slull inga slöjstjärtar. Själv tycker jag att regnbågsfiskar ur släktet Melanotaenia är enkla och fredliga. Mosaikgurami är en annan typ av fisk med helt annat beteende men som blir ganska stor och är fredlig.

Palett ciklider är fina. Lagom storlek, sabbar inte växterna och inredning. Förutom kanske då vid lek.
De leker lätt, för det mesta

När du börjar köpa fiskar, köp inte alla på en gång. Köp ett fåtal först, öka sedan successivt.

För att rengöra ett akvarium brukar vatten och ren disksvamp + algskrapa fungera bra :) Vill du ha bottenlevande fiskar (Typ pansarmalar), satsa på fin sand istället för grus. Alla växter är bra växter. Ju mer växter du har, desto lättare kommer skötseln av akvariet att bli. Du behöver inte(!) vara rädd att det blir för mycket växter (har hittills inte sett någon som lyckats ha det). Olika växter är olika svåra, men i butik så står det på lapparna på dem om de är lätta, medelsvåra eller svåra. Tänk bara på att vissa vill ha väldigt ljust, andra Vill växa i mörka delar av akvariet.

Vill du ha fiskar som fungerar bra ihop, håll dig borta från större ciklider och köp för guds slull inga slöjstjärtar. Själv tycker jag att regnbågsfiskar ur släktet Melanotaenia är enkla och fredliga. Mosaikgurami är en annan typ av fisk med helt annat beteende men som blir ganska stor och är fredlig.
Och inga plecos som lätt blir sk monster dvs jättestora och skitar ner en massa
Jag gillar mina Afrikanska Klätterfiskar. Snäll och fredlig. Blir rätt så stor runt 15 cm

Palett ciklider är fina. Lagom storlek, sabbar inte växterna och inredning. Förutom kanske då vid lek.
De leker lätt, för det mesta
Jag har dock haft två separata par som blivit fruktansvärt elaka vid lek och med yngel och som fått evakueras då de hade ihjäl eller försökte ha ihjäl allt annat i karet.

Men levande födare funkar ju
Som mollys, platys, svärdbärare
Ett gäng corys och några ancistrus. Kuhli ålar
Jag gillar kongo och norska flaggtetror
Gurami- jag har nu guld, blå, mosaik och pygme guramis. Haft choklad och dvärg guramis- de är lite känsliga
Guppys - om man köper dem privat så är de mer tåliga
Om man går med i någon Akvarieförening, så brukar de flesta av dem (förutom min Uaf, har ÖAK, Haf, Maf, Caf), liten auktion på sina månadsmöten. Där kan man göra för det mesta, fynd

+ @SpanskaLoppan Sambon har haft fiskar innan så är mer bekant med det än mig. :) vi funderar på Malawiciklider då sambon haft sådana förr. Tack för förslaget om att ha mycket växter, får kolla in vad dom har att erbjuda när vi åker in för att handla på oss lite. Jag har suttit och läst på denna sida för att lära mig lite om fiskar innan vi köper. Tack alla som svarat 🙂

+ @SpanskaLoppan Sambon har haft fiskar innan så är mer bekant med det än mig. :) vi funderar på Malawiciklider då sambon haft sådana förr. Tack för förslaget om att ha mycket växter, får kolla in vad dom har att erbjuda när vi åker in för att handla på oss lite. Jag har suttit och läst på denna sida för att lära mig lite om fiskar innan vi köper. Tack alla som svarat 🙂
Tror inte Malawi och växter funkar.

Bifogade filer

• Screenshot_20260216-182938.webp
    Screenshot_20260216-182938.webp
    59,5 KB · Visningar: 643
Okej. Varför inte?
Malawiciklider både gräver upp växter och äter upp dem. Det är som att säga: "Varsågod, här har ni en smaskig sallad till middag!" om du köper växter till deras akvarium. Det brukar också rekommenderas att köpa många malawis för att de ska sprida ut aggressionerna, och skulle ni vilja ha andra fiskar än just malawi, ja då gäller det att köpa ett till akvarium. Malawis är otroligt vackra och flera av dem har intressanta beteenden. Men, de är väldigt speciella och du kommer troligen aldrig ha det mest lättskötta akvariet om du väljer att ha sådana fiskar. Däremot är fiskarna i sig inte speciellt svåra/känsliga, förutsatt att du kombinerar rätt arter med varandra och har tillräckligt många.

Tack! Dom växterna har vi varit lite inne på, så några sådana får följa med hem sen 😃
En malawitank är alltid spännande, livlig och färgglad, men ett växtakvarium blir det aldrig även om du kör på härdiga växter. Malawisjön är helt enkelt inte särskilt rik på växtlighet heller.

Bättre att fokusera på ett riktigt snyggt stenröse och göra mycket efterforskning innan man bestämmer sig för vilka arter man ska satsa på - alla fiskar måste ha ett eget krypin bland stenarna - och om det ska vara ett artakvarium eller en blandad biotop.
Värt att tänka på är också att vattnet ska vara hårt och att de inte går att blanda med annan fisk utöver några få typer av malar. Man bör också ha balansen mellan hanar och honor i åtanke. De flesta ciklider lever antingen i par eller med ett harem.
Mycket riktigt är det bäst att ha ett ganska "trångt" akvarium med mycket fisk med allt det innebär - mycket mat och mycket skit. :D De vill ha mycket god genomströmning och filtrering. Många malawiciklider blir dessutom ganska stora.

Jag älskar malawis men har inte plats för en tillräckligt stor tank. <3

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Stensamlare?

Barn

Hund