Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag läste för 100 år sedan att rekommendationen var 1 cm fisk/liter, så bara att räkna.Jag funderar på det här med antalet fiskar i akvarium. Verkar finnas många olika sätt att tänka. Man ska utöver antal liter ta hänsyn till filter, typ av fisk och biologiskt tryck (är det växter?) Jag hittar olika svar på olika ställen, så nu kollar jag här också.
Hur många tetror på 5-6 cm skulle ni säga att man kan ha i 180 respektive 240 liter. Inga andra fiskar utöver en ancistrus. Standardfilter.
Den rekommendationen verkar inte gälla längre som jag förstår. Den är för förenklad.Jag läste för 100 år sedan att rekommendationen var 1 cm fisk/liter, så bara att räkna.
Vad är ett standardfilter?![]()
Jag läser aldrig AI-svar vid googling.Först och främst skulle jag kolla på fiskarten och vad dom behöver vad gäller ytan att simma på, höjden, och vattenflöde.
Det går liksom inte att slå fast en regel för alla fiskar, dom är så olika.
Det här är en bra, gammeldags sida (finns så mycket ai-skit nu när man googlar): https://en.aqua-fish.net/
Ok, jag skulle nog faktiskt aldrig köpa ett innerfilter utan ett bra ytterfilter.Den rekommendationen verkar inte gälla längre som jag förstår. Den är för förenklad.
Med standardfilter menar jag ett innerfilter som följde med akvariet. Jag har fått för mig att ytterfilter kan vara mer effektiva, men jag vet inte.
Jag läser aldrig AI-svar vid googling.
Kollade sidan lite snabbt och då de rekommenderar att det räcker med 6 neontetror för att de ska trivas tror jag den är gammaldags på sätt som inte bara är bra. Har tidigare inte sett någon som rekommenderar färre än 10.
Men ska ge den en chans och läsa noggrannare i morgon.
Jag läser aldrig AI-svar vid googling.
Kollade sidan lite snabbt och då de rekommenderar att det räcker med 6 neontetror för att de ska trivas tror jag den är gammaldags på sätt som inte bara är bra. Har tidigare inte sett någon som rekommenderar färre än 10.
Men ska ge den en chans och läsa noggrannare i morgon.
Du kan ha många. Du kan ha ännu fler fiskar om du hittar sådana som håller till på olika höjd i akvariet. Säg att du köper bilbukar (som ligger precis under vattenytan hela tiden), när det är fullt för dem, då har du fortfarande massor av plats nedanför. Köper du ett gäng neontetror, som håller till mer i mitten, så har du fortfarande plats för ett gäng corydoras på botten. Tänker man på sådant så kan man ofta ha mer fisk än vad många tror. Tänker man inte på det, då kan man ha färre fiskar än vad många trorJag funderar på det här med antalet fiskar i akvarium. Verkar finnas många olika sätt att tänka. Man ska utöver antal liter ta hänsyn till filter, typ av fisk och biologiskt tryck (är det växter?) Jag hittar olika svar på olika ställen, så nu kollar jag här också.
Hur många tetror på 5-6 cm skulle ni säga att man kan ha i 180 respektive 240 liter. Inga andra fiskar utöver en ancistrus. Standardfilter.
Jag förstår inte hur du menar.Jag menar inte AI-svaret högst upp, utan dom 20 första hemsidorna som inte är riktigt riktiga.
Biologiskt tryck är hur hårt akvariet belastas av de levande organismer som finns däri. Avfall, matrester och växter som dör och bryts ned belastar, medans levande växter hjälper till att ta upp näringen nyttobakterierna omvandlar avfallet till (kvävecykeln). Det är alltså hur många nitrifikationsbakterier man har i akvariet (de finns ffa i filter och bottensubstrat) som avgör hur hård biologisk belastning akvariet klarar av.Jag funderar på det här med antalet fiskar i akvarium. Verkar finnas många olika sätt att tänka. Man ska utöver antal liter ta hänsyn till filter, typ av fisk och biologiskt tryck (är det växter?) Jag hittar olika svar på olika ställen, så nu kollar jag här också.