Akvarietråden V

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Trötta växter :(

Jag startade upp mitt akvarium i Oktober, satte igång allting och lät det stå i nära två månader utan att addera fiskar.. men köpte desto mer växter (av nybörjarkaraktär ska väl tilläggas) samt i med lite bakteriekultur... Tänkte mig att frodigt och grönt akvarium när firrarna och ev. räkor skulle inhandlas..

Har lagt till växtnäring i form av piller/tabletter vid rötterna och det händer.... ingenting.. Inte de minsta tillstymmelse av alger heller.. jag har lagt till flytande växtnäring (försiktig dos) och det händer ändå .. ingenting...

Jag har köpt en sådant där dyrt "lådset" för att testa vattenkvalitet med alla möjliga tester och alla tester visar OK värden.. inget att skruva på där vad jag förstår..

Jag började misstänka att ljuset är för svagt.... köpte ett "Växt ljusset av känt märke" för många 💰.. det hjälpte inte heller.. :confused:..

De enda innevånarna jag har just nu är fem små Clithon sniglar och jag är rädd att de svälter då det inte finns några alger vad jag kan se.. har inte behövt göra rent rutorna från alger - en enda gång.. har "stöd fodrat" sniglarna med några special tabletter.. som de ratar :wtf: Något positivt är väl att de ännu inte dött i alla fall.

Jag har aldrig haft detta problem i mina unga år när jag hade hela ungdomsrummet fullt med akvarium :o

Någon som har några tips, tricks och idéer?
Ingen koldioxid?

Här kommer en nybörjarfråga (hoppas att det kan vara ok). Har fått ett plötsligt infall. Fick ett nanoakvarium praktiskt taget kastat på mig idag och blev sugen på att skaffa räkor (neocaridina-typen). Verkar ändå vara en del i tråden som har. Är helt nybörjare på akvarier, är det en dum idé att skaffa räkor då?

Kanske helt enkelt är i balans och sniglarna inte vill ha maten för att de är mätta på alger? Vad har du för värden? Vad har du för växter? Vilka inställningar på ljuset hat du?
Tog dessa värden nu på morgonen;
  • KH 6
  • NH4 <0.05
  • PH 6.5
  • NO2 < -0.01
  • NO3 < 1
Växter;
  • Vattenspikblad, har tidigare smält bort men nu slutat "dö" inte men inga nya skott
  • Skvruvvallisneria, har tidigare smält men slutat, inga skott och ser inte ut att vara frisk
  • Mossor (olika sorter), några har blivit bruna och dött. Några klamrar sig fast på rot men växer inte och ser inte friska ut
  • Någon mer växt (som ser ut som vattenspikblad men mycket mindre blad (vet ej namnet)) men denna smälter sakta bort
  • Limnuphila sessiflora, lever men knappast frodiga

Jag började med att ha ljuset på ca 6tim/dag men har nu ökat att det är tänt över 12tim per dag. Hur mäter man ljuset?
Jag köpte en ny ljuskälla (Fluval Plant spectrum led, 6500K/22 Watts) men då bokstavligen började allt dö så jag bytte tillbaka till original rampen med ledljus (Juwel akvarium).

Har pumpen igång och har ca 24 grader i vattnet.

Har inte någon CO2 anläggning

Eftersom du fortfarande har mätbart nitrit och lite för lågt nitrat är akvariet inte riktigt i balans. Du vill ligga runt 20 ppm i nitrat i ett växtakvarium. Att växterna smält säger inte så mycket, det gör de gärna i nytt akvarium. Bara rötterna är friska kommer de tillbaka. Ibland är det lite oförklarligt varför vissa växter trivs eller dör hos en. Jag tror det har med Micro näringen och ph värden. Jag fick t.ex aldrig valisineria eller cryptocoryne att frodas hos mig trots att de ska vara enkla. Co2 hjälper bara på akvarium som redan är optimalt i balans så det hade jag struntat i. Jag tror att standardinställningen på ditt fluval lyse var för starkt för ditt akvarium. Jag hade bytt tillbaka till det men dragit ner belysningen till ungefär 60% av deras aquscape inställningar. Ett tips är att prova tropicas gröna näring

Här kommer en nybörjarfråga (hoppas att det kan vara ok). Har fått ett plötsligt infall. Fick ett nanoakvarium praktiskt taget kastat på mig idag och blev sugen på att skaffa räkor (neocaridina-typen). Verkar ändå vara en del i tråden som har. Är helt nybörjare på akvarier, är det en dum idé att skaffa räkor då?
Neocardinia är en bra idé. Det viktiga med räkor är att inte köpa djuren för tidigt utan att precis som capel ge akvariet gott om tid att mogna och få algtillväxt och annan mat

Neocardinia är en bra idé. Det viktiga med räkor är att inte köpa djuren för tidigt utan att precis som capel ge akvariet gott om tid att mogna och få algtillväxt och annan mat
Tack för svar! Vi tänkte sätta igång så snart det går och sedan vänta 3-4 veckor (minst) innan inflytt.

Eftersom du fortfarande har mätbart nitrit och lite för lågt nitrat är akvariet inte riktigt i balans. Du vill ligga runt 20 ppm i nitrat i ett växtakvarium. Att växterna smält säger inte så mycket, det gör de gärna i nytt akvarium. Bara rötterna är friska kommer de tillbaka. Ibland är det lite oförklarligt varför vissa växter trivs eller dör hos en. Jag tror det har med Micro näringen och ph värden. Jag fick t.ex aldrig valisineria eller cryptocoryne att frodas hos mig trots att de ska vara enkla. Co2 hjälper bara på akvarium som redan är optimalt i balans så det hade jag struntat i. Jag tror att standardinställningen på ditt fluval lyse var för starkt för ditt akvarium. Jag hade bytt tillbaka till det men dragit ner belysningen till ungefär 60% av deras aquscape inställningar. Ett tips är att prova tropicas gröna näring

Tack för info & tips.

Jag har pyttsat i Tropicas bruna näring sedan tidigare men jag ska försöka få fatt i den gröna varianten & hoppas på bättring.

Jag föreslog deras gröna för att jag misstänker att du saknas kväve och fosfor. Kollade upp deras bruna och den innehåller inget kväve och fosfor. Prova tillsätta det, vilket märke på näring spelar ju mindre roll. Pmdd är ju kanon om man orkar blanda själv

Jag föreslog deras gröna för att jag misstänker att du saknas kväve och fosfor. Kollade upp deras bruna och den innehåller inget kväve och fosfor. Prova tillsätta det, vilket märke på näring spelar ju mindre roll. Pmdd är ju kanon om man orkar blanda själv
Höll på med PMDD i mina yngre dagar men nu är jag för lat och har råd att köpa färdigblandat ;)

Tror du jag kan flytta in några Neocardinia redan nu? Får stödmata då jag som sagt inte ser några alger.. alls :cautious: .. eller är det bäst att vänta ytterligare tills att alla värden är OK?

Börjar bli lite less att se mitt akvarium med trötta växter och inget mer liv mer än sniglarna.. :sorry: Men så klart väntar jag ännu ett tag om så krävs :up:

Jag skulle rekommendera dig att avvakta lite till. Det är kul med djur men det blir snabbt stress ångest och dåligt samvete om man är för snabb och de börjar dö. Nitriten är inte 0 än och räkorna är väldigt känsliga. Får du i lite kväve och fosfor kommer du nog snart se tillväxt på dina växter och hamna i ett annat läge

125an är såld :banana:

På jobbet har vi nu satt upp nytt växtakvarium, och därmed även ny belysning. Bra sådan. Vansinnigt bra sådan. Och mitt 200L som ska ha två led-lysrör har bara ett som fungerar... Dvs, jag måste köpa belysning sedan och har nu som arbetsuppgift att nörda in mig på "lyx-belysning". Det känns som att det kan bli dyrt :p Jag känner ju lite att om man nu har ett optiwhite-akvarium och måste köpa ny belysning till det, då är det lika bra att satsa på något riktigt bra. Just nu ser jag nästan fram emot att starta om det. Även om jag är väldigt nöjd med det så skulle det kunna bli kul att hitta på något nytt med det.

Har också blivit väldigt sugen på att skaffa gobys. Vi har några på jobbet som nu växt till sig lite och färgat ut, och herregud så snygga de är! Dessutom riktigt roliga när de gömmer sig i sanden så att bara huvudet sticker upp :love: Ska läsa på mer om dem för att se vad jag skulle kunna hitta på för kul här hemma åt dem.

Idag köpte jag en ny, snygg rot :D Kunde testa i ett tomt akvarium på jobbet, och den passar precis på det sätt jag hoppats på i en 54L.
rot.webp

Jag har den senaste tiden fått svårt för mangrove-rötter, för att de ofta blir som stora klumpar som bara tar upp yta i akvariet, och jag får sällan till det så snyggt som jag vill. I små akvarier blir det ännu tydligare hur stor plats de ofta tar, om man inte tar så små rötter att det bara ser löjligt ut istället. Så det här, att hitta en som var lång och tunn, så att den märks på för mig rätt sätt, det var perfekt. Jag hoppas också på att den ska färga av sig, så att det blir lite svartvatten-akvarium av det hela.

Tanken är att ha den här roten i 54L med ljus, fin sand och en hel del mossa. Växter i övrigt? Oklart. Fiskarna blir iaf mina små regnbågar. De 3 furcatus som finns kvar, min nu ensamma trådfena och en liten grupp luminatus. En kamphona får gå kvar tillsvidare, likaså killi-ynglet. Åtminstone kamphonan ska dock få en egen kub istället, så att jag kanske kan köpa ett par honungsgurami. Det återstår att se. I så fall ska jag också se till att inreda en kub riktigt snyggt.

Idag köpte jag en ny, snygg rot :D Kunde testa i ett tomt akvarium på jobbet, och den passar precis på det sätt jag hoppats på i en 54L.
Visa bifogad fil 179028

Jag har den senaste tiden fått svårt för mangrove-rötter, för att de ofta blir som stora klumpar som bara tar upp yta i akvariet, och jag får sällan till det så snyggt som jag vill. I små akvarier blir det ännu tydligare hur stor plats de ofta tar, om man inte tar så små rötter att det bara ser löjligt ut istället. Så det här, att hitta en som var lång och tunn, så att den märks på för mig rätt sätt, det var perfekt. Jag hoppas också på att den ska färga av sig, så att det blir lite svartvatten-akvarium av det hela.

Tanken är att ha den här roten i 54L med ljus, fin sand och en hel del mossa. Växter i övrigt? Oklart. Fiskarna blir iaf mina små regnbågar. De 3 furcatus som finns kvar, min nu ensamma trådfena och en liten grupp luminatus. En kamphona får gå kvar tillsvidare, likaså killi-ynglet. Åtminstone kamphonan ska dock få en egen kub istället, så att jag kanske kan köpa ett par honungsgurami. Det återstår att se. I så fall ska jag också se till att inreda en kub riktigt snyggt.
Gärna bilder när du är klar :) Själv kämpar jag på med mitt "trötta" 54 L.. spännande att se hur du får fart på ditt med all din kunskap :bow: Jag har själv funderat på luminatus.. verkar trevliga figurer.

Gärna bilder när du är klar :) Själv kämpar jag på med mitt "trötta" 54 L.. spännande att se hur du får fart på ditt med all din kunskap :bow: Jag har själv funderat på luminatus.. verkar trevliga figurer.
Nu är jag klar, tror jag. Funderar lite på att sätta ner några växter till. Senast imorgon ska jag fylla på med lite mer vatten :p Tycker absolut att du ska köpa luminatus! De är underbara, enda nackdelen är att de inte lever speciellt länge.
54L.webp

Jag hade lite panik över hur mitt nano skulle överleva flytten (eftersom det skulle behöva ligga nerpackat ett tag, långt ner på priolistan), och hade tänkt skänka mina rara bucephalandra till en bukefalist.

Men sen kom jag på att dom har ju överlevt att fraktas runt hela världen typ, och även om bladen skulle smälta så överlever ju roten. Så jag packade dom i plastpåsar med mycket blött toapapper.

Det blev nerpackat 18 december och upppackat igår 29 december. Alla var pigga och friska!

Karet är inte färdigt än, men nu får dom guppa i vatten och får ljus åtminstone.

De är inte så lättfotograferade, mina små gobys, men jag fick till en bild igår där man ser hanen helt ok. Det är ju inte konstigt att de är lite rädda av sig när de först bott på jobbet i ett akvarium med ungefär en miljard små scalare och andra fiskar, sedan flyttar hem till mig och i det nya akvariet har livliga (men snälla) små regnbågar till kompisar. De märker när jag tittar på dem och gömmer sig snabbt, men jag hoppas att de snart ska inse att jag är ofarlig och inte gör något värre än att ge dem mat :p
fisk.webp

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?