Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nej, det är inte säkert. Barrträd innehåller flera ämnen som är direkt olämpliga i akvarium, inte bara terpener utan också hartssyror och terpenoider. De är fettlösliga och bryts ner mycket långsamt, så att grenen har legat ute i flera år spelar tyvärr ingen större roll. Regn och snö lakar inte ur det som sitter i kärnveden.Det här med barrträd i akvarier. Jag förstår det som att det är terpentinet (?)i träet som är farligt för fiskarna.
Jag har en gren av vad jag tror är enbuske. Den är ursnygg! Och har legat i min trädgård i fem år nu, ute i alla väder. Innan dess låg den i min mammas trädgård några år.
Den borde väl vara säker? Det kommer väl ta ett år för den att sjunka så torr som den är men farliga ämnen borde väl lakats ur efter 5 års regn och snö?
Åhh menNej, det är inte säkert. Barrträd innehåller flera ämnen som är direkt olämpliga i akvarium, inte bara terpener utan också hartssyror och terpenoider. De är fettlösliga och bryts ner mycket långsamt, så att grenen har legat ute i flera år spelar tyvärr ingen större roll. Regn och snö lakar inte ur det som sitter i kärnveden.
Just att ämnena löses så långsamt men är skadliga för fiskarna redan i väldigt låga koncentrationer kan vara det som kan bli lite lurigt här. Allt kan verkar fungera okej i början och fiskarna får allvarliga problem först efter en tid, vilket kan göra sambandet svårt att se i efterhand.
Jag fattar precis känslan! Jag har försökt använda rötter jag tycker är fina men vet är farliga/osäkra till annat. Smyckeshängare låter som en jättebra idé! Har du någon bild på grenen som du vill visa så vill jag gärna se, älskar att se fina grenar/rötter.Åhh menNåja, roten kan jag lacka och hänga smycken eller nåt på.
Den hade bara passat så braOch stora rötter är så utanför min budget
![]()