Akvarietråden V

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag kan inte få nog av dem :love:
ulBf95y8.webp

Senast jag var i Sthlm för att hämta fiskar och akvarium så konstaterades det snabbt att bara en kampfiskhona var vid liv... Och tyvärr inte min favorit, utan en som jag hade mest som sällskap till övriga. Hon var väldigt liten när hon kom till mig, har nu växt till sig men var absolut ingen favorit :o

Så hamnade jag genom jobbet att prata med en tjej som var på jakt efter just en kampfiskhona. Jag frågade lite vad hon hade för akvarium och om hon hade någon tanke kring utseende på framtida hona. Hon beskrev ett bra, välfungerande akvarium och drömde om en kampfisk i stil med min hona. Så, idag ordnade vi så att honan fick flytta! Jag har redan fått en bild på henne och allt känns väldigt bra :heart: Jag är jätteglad att hon fick komma till ett akvarium där hon passar in bättre, och blir mer uppskattad än vad hon blev här.
hona.webp

Nu har jag bara två kampfiskar kvar. Älskade Molnet och min fina guldfärgade hane. De går i varsitt 54L. Guldhanen har bara räkor som sällskap, Molnet går med guppys och räkor. Guldhanen har helt klart mer humör än Molnet, så jag är inte jättepepp på att testa honom med andra fiskar.

Jag har också börjat göra upp en plan för mitt 200L och hur jag ska få hit det. Får se hur många fiskar som fortfarande lever i det... Jag hoppas på alla, såklart. Men jag tänker iaf ha kvar mina mosaikgurami och scalare. Sedan funderar jag på att låta mina regnbågar flytta, skaffa ett stort stim vinkeltetror, ha fin sandbotten och köra på massor av gobys och något stim tjusigare corydoras (kanske golden laser, eller duplicareus). Får se lite hur det blir. Ska först och främst få hit akvariet. Och justja, schackbrädesciklider blir det också så snart leverantören får in några. Förhoppningsvis blir det i mars ungefär.

Det här med barrträd i akvarier. Jag förstår det som att det är terpentinet (?)i träet som är farligt för fiskarna.
Jag har en gren av vad jag tror är enbuske. Den är ursnygg! Och har legat i min trädgård i fem år nu, ute i alla väder. Innan dess låg den i min mammas trädgård några år.
Den borde väl vara säker? Det kommer väl ta ett år för den att sjunka så torr som den är men farliga ämnen borde väl lakats ur efter 5 års regn och snö?

Det här med barrträd i akvarier. Jag förstår det som att det är terpentinet (?)i träet som är farligt för fiskarna.
Jag har en gren av vad jag tror är enbuske. Den är ursnygg! Och har legat i min trädgård i fem år nu, ute i alla väder. Innan dess låg den i min mammas trädgård några år.
Den borde väl vara säker? Det kommer väl ta ett år för den att sjunka så torr som den är men farliga ämnen borde väl lakats ur efter 5 års regn och snö?
Nej, det är inte säkert. Barrträd innehåller flera ämnen som är direkt olämpliga i akvarium, inte bara terpener utan också hartssyror och terpenoider. De är fettlösliga och bryts ner mycket långsamt, så att grenen har legat ute i flera år spelar tyvärr ingen större roll. Regn och snö lakar inte ur det som sitter i kärnveden.

Just att ämnena löses så långsamt men är skadliga för fiskarna redan i väldigt låga koncentrationer kan vara det som kan bli lite lurigt här. Allt kan verkar fungera okej i början och fiskarna får allvarliga problem först efter en tid, vilket kan göra sambandet svårt att se i efterhand.

Nej, det är inte säkert. Barrträd innehåller flera ämnen som är direkt olämpliga i akvarium, inte bara terpener utan också hartssyror och terpenoider. De är fettlösliga och bryts ner mycket långsamt, så att grenen har legat ute i flera år spelar tyvärr ingen större roll. Regn och snö lakar inte ur det som sitter i kärnveden.

Just att ämnena löses så långsamt men är skadliga för fiskarna redan i väldigt låga koncentrationer kan vara det som kan bli lite lurigt här. Allt kan verkar fungera okej i början och fiskarna får allvarliga problem först efter en tid, vilket kan göra sambandet svårt att se i efterhand.
Åhh men😟 Nåja, roten kan jag lacka och hänga smycken eller nåt på.
Den hade bara passat så bra 🤩 Och stora rötter är så utanför min budget🤑

Åhh men😟 Nåja, roten kan jag lacka och hänga smycken eller nåt på.
Den hade bara passat så bra 🤩 Och stora rötter är så utanför min budget🤑
Jag fattar precis känslan! Jag har försökt använda rötter jag tycker är fina men vet är farliga/osäkra till annat. Smyckeshängare låter som en jättebra idé! Har du någon bild på grenen som du vill visa så vill jag gärna se, älskar att se fina grenar/rötter. 😍

Nu har räkorna flyttat in! Får se hur det går. De blåa har haft några tuffa dygn. Fick fem av ca åtta liter vatten från förra akvariet samt lite växter så detta är liksom nytt för idag därav grumligt.
20260131_182610.webp

Jahapp men som vanligt när jag skaffar en ny typ av djur så inleder jag med att direkt oroa mig för deras välmående. Majoriteten av räkorna rör sig på botten men denna blåa envisas med att då och då ta sig såhär nära ytan. Blev direkt orolig för att det skulle ha med syrebrist/dålig miljö att göra men om jag tänker lite logiskt så är det ju märkligt att ingen annan av räkorna verkar känna av det. Har även oroat mig för att det skummar på ytan men läst mig till att det inte är helt ovanligt när akvariet är nytt. Well well, jag ska väl finna lugn i detta också efterhand.
20260201_123546.webp

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?