Akvarietråden V

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har fått ta över ett skalarpar från en som skulle sälja sitt kar.

Vad har man ihop med skalarer? Lite lockad av kardinaltetror men kanske finns det nåt ännu roligare? Liten fisk som stimmar fint och inte är allra dyrast i butiken. Karet är 240 l och här bor förutom skalarerna en ancistrus, 3 platys och 3 siamesiska algätare.
Tror de flesta fredliga tetror funkar. Jag är svag för kongotetrorna så de får min röst, eller neon/kardinal, de är väldigt fina i stora stim :)

20260204_145446.webp

Fina är dom😍

Å, idag har jag hittat hela fyra ömsade skal/skinn i akvariet. Räkorna är pigga och livliga och jag har tom. hittat två småttingar :love:. (Titta noga på bilden så syns de.) Det dyker upp fler och fler (ungdoms)räkor! Verkar som att vissa gömt sig och vågar sig fram först nu.
20260203_213141.webp

Alltså det svänger fort med nano-akvarier. Igår gick vi från trivsel till död på ett halvt dygn. Två av de troligt äldre räkorna dog strax efter ömsning (och då fick de ändå av skalet ordentligt). Jag gjorde ett test på vattnet med sticka och det fanns en del NO3. Idag på morgonen har jag gjort ett vattenbyte på ca 13%. Eftersom jag är nyfiken (och gillar referensvärden) så testade jag en sticka på vårt kranvatten (kommunalt), det innehöll också en hel del NO3. Då blir jag lite fundersam. Är det stickorna som inte är så tillförlitliga eller vad? I övrigt stämde värdena med vad kommunen skriver om vårt vatten.

Alltså det svänger fort med nano-akvarier. Igår gick vi från trivsel till död på ett halvt dygn. Två av de troligt äldre räkorna dog strax efter ömsning (och då fick de ändå av skalet ordentligt). Jag gjorde ett test på vattnet med sticka och det fanns en del NO3. Idag på morgonen har jag gjort ett vattenbyte på ca 13%. Eftersom jag är nyfiken (och gillar referensvärden) så testade jag en sticka på vårt kranvatten (kommunalt), det innehöll också en hel del NO3. Då blir jag lite fundersam. Är det stickorna som inte är så tillförlitliga eller vad? I övrigt stämde värdena med vad kommunen skriver om vårt vatten.
Teststickor är rätt ökända för att inte vara tillförlitliga. Man kan få ett hum men inga exakta värden. Reagenserna på stickorna oxiderar också så fort de utsätts för luft så så fort du öppnat burken blir de sämre och sämre med.

Jag har testat flera olika märken under åren och jämfört med både symtom på akvariet/invånare + resultat från dropptester, och de presterade verkligen inte bra. Det allvarligaste tycker jag är att de missar nitrit vid låga värden, vilket ju är skadligt redan då. De brukar inte innehålla test för ammoniak/ammonium alls heller. Jag tycker de är pengar i sjön bara och att de ofta invaggar användare i en falskt trygghet snarare än att hjälpa en.

Ditt kranvatten skulle kunna innehålla nitrat, men det är ingen större idé att spekulera kring det utan ett riktigt test.

Teststickor är rätt ökända för att inte vara tillförlitliga. Man kan få ett hum men inga exakta värden. Reagenserna på stickorna oxiderar också så fort de utsätts för luft så så fort du öppnat burken blir de sämre och sämre med.

Jag har testat flera olika märken under åren och jämfört med både symtom på akvariet/invånare + resultat från dropptester, och de presterade verkligen inte bra. Det allvarligaste tycker jag är att de missar nitrit vid låga värden, vilket ju är skadligt redan då. De brukar inte innehålla test för ammoniak/ammonium alls heller. Jag tycker de är pengar i sjön bara och att de ofta invaggar användare i en falskt trygghet snarare än att hjälpa en.

Ditt kranvatten skulle kunna innehålla nitrat, men det är ingen större idé att spekulera kring det utan ett riktigt test.
Har egentligen inte hört något bra om stickorna heller. Men allt verkar vara läro-pengar för mig just nu när det gäller akvarier.

Då är dropptesten bättre mao?

"Håv-träning" för miniöringarna:
Net-tra7ning(1).gif

Jag vill att alla mina fiskar ska ha positiva associationer till håvar så att de inte behöver bli stressade eller rädda om jag måste fånga dem av någon anledning i framtiden.

En rädd 2 cm fisk blir rätt svår att fånga i ett 243 liters växtkar också, så det gör livet lättare för mig med om de bara simmar rätt in i håven själv så fort man stoppar ned den. Att mata dem i en håv är ett lätt sätt att få dem att lära sig att göra just det. :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat