Akvarietråden V

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Honan är något smalare idag :p Och jag har typ en miljard guppyyngel. Det här är inte ens från senaste omgången, de måste vara äldre.
1000003188.webp

Så vackra! :love: jag vet exakt hur den honan kände sig. Jag ser själv ut så nu.

Nu har jag sålt mitt akvarium :cry: det gjorde ont i själen men är rätt mot djuren att de hamnar hos någon som har tid att sköta det. Vill inte riskera att de blir vanvårdade och jag vet att jag inte kommer hinna med i höst

Upptäckte precis att Mini, min älskade kamphona, har fått svamp :( Hennes fenor är vitluddiga...

Och att jag upptäckte det var för att jag köpt två honor till idag som jag hade tänkt sätta ner med henne, och därför kollade till henne lite extra. Ehm. De hamnar i 125an istället... Som tur är har jag medicin hemma, tror jag.

Jag fotograferade lite idag. Köpte som sagt var två kamphonor till igår. Små och söta än så länge, de ska få träffa Mini när hon väl är behandlad mot svamp. Hoppas på att de ska trivas ihop.
Här är den ena, tror att hon kan bli riktigt fin som äldre (och när hennes stackars fenor har läkt):
kamp.webp

Och en liten tjej med mer rött på sig:
kampis.webp

Imorgon ska det regna. Då blir det akvariefixardag. Behöver verkligen skrapa rutor från alger... Och så ska jag plantera växter jag fick av en vän, göra ett vattenbyte i en räkkub och sätta igång Minis medicinering. Kommer säkert på mer saker att göra också. Eventuellt träffar jag vännen med 720L och låter henne ta över den honungsgurami-hona jag fortfarande har i ett akvarium här. Det akvariet ska jag göra om, ett 54L, sedan byta plats på guldiga kamphanen och killifiskarna som då blir ensamma i 54an. Vågar inte ha kamphane + killis tillsammans eftersom killis verkar vara galna i att tugga på andra fiskars fenor... Med guramis verkar de dock fungera ok, men jag har haft dem tuggandes på både kampisar och guppys när jag försökt sådana kombinationer.

Ehm. Igår flyttade jag runt fiskar. Guramihonan bor nu hos vännen, där simmar hon i ett typ 180L tror jag. Stort iaf. Hon är nog nöjd. Guldkampisen går i 54L, nöjd han med. Betydligt mindre stressad mot hur han var i kuben.

Men. Så var det ju det där med killifiskarna som fick bo i kuben. Större än vad folk generellt rekommenderar till killis. Mindre än vad jag egentligen är bekväm med att ha dem i, och idag fick jag beviset för att det är mindre än vad de är bekväma med också.

Killis är kända för att hoppa. Jag har dock aldrig haft problem med att ha dem utan lock, så länge de får bo tillräckligt stort. Dvs, minst ett 54L för de mindre arterna, och då bara en hane + några honor, rejält med växter osv. De har sett ut att trivas. Absolut inte bara en hona, då stressar hanen henne, absolut inte fler hanar, för då bråkar de bara, om inte akvariet är rejält mycket större vill säga.

Igår satte jag ner killisanrna i det akvarium som står i mitten av 3 på rad. Idag hittade jag ena honan i akvariet bredvid. Så hon har alltså hoppat över till det andra akvariet. Plopp. Bara sådär. Vattnet var ändå ca 4-5cm från övre kanten och det var en hel del flytväxter i akvariet. Men hon blev nog stressad, och vips var hon i ett annat akvarium. Ren tur att hon hoppade dit och inte rakt ner på golvet.

Så nu ska jag fundera på om jag ska sälja dem, om jag kan omorganisera för att ha kvar dem eller om jag ska låta dem flytta gratis till vännen.

Svärdbärarna ska säljas. De är på annons nu och jag har flera seriöst intresserade med lämpliga akvarium till dem. Får jag över alla kamphonor till 125an (som jag förvisso var inne på att sälja...) så kan jag ha ett 54L istället för två av mina 30L. Jag har ett tomt 54L i förrådet. Då skulle mina killis kunna gå i den 54an. Det kan ju vara något. Men jag ska absolut inte börja på något sådant projekt nu, för snart ska jag flytta och jag ska försöka banta ner antalet akvarium.

Idag blev det lite fisk
1 förhoppningsvis par av Herotilipia Multispinosa och 9 brilliant tetra på Zoo.se
På Hornbach 5 zebra snäckor och 5 växter.
Ska plantera dem imorgon i karet där mina brilliant går, så förhoppningsvis kan jag få småttingar där

Ehm. Igår flyttade jag runt fiskar. Guramihonan bor nu hos vännen, där simmar hon i ett typ 180L tror jag. Stort iaf. Hon är nog nöjd. Guldkampisen går i 54L, nöjd han med. Betydligt mindre stressad mot hur han var i kuben.

Men. Så var det ju det där med killifiskarna som fick bo i kuben. Större än vad folk generellt rekommenderar till killis. Mindre än vad jag egentligen är bekväm med att ha dem i, och idag fick jag beviset för att det är mindre än vad de är bekväma med också.

Killis är kända för att hoppa. Jag har dock aldrig haft problem med att ha dem utan lock, så länge de får bo tillräckligt stort. Dvs, minst ett 54L för de mindre arterna, och då bara en hane + några honor, rejält med växter osv. De har sett ut att trivas. Absolut inte bara en hona, då stressar hanen henne, absolut inte fler hanar, för då bråkar de bara, om inte akvariet är rejält mycket större vill säga.

Igår satte jag ner killisanrna i det akvarium som står i mitten av 3 på rad. Idag hittade jag ena honan i akvariet bredvid. Så hon har alltså hoppat över till det andra akvariet. Plopp. Bara sådär. Vattnet var ändå ca 4-5cm från övre kanten och det var en hel del flytväxter i akvariet. Men hon blev nog stressad, och vips var hon i ett annat akvarium. Ren tur att hon hoppade dit och inte rakt ner på golvet.

Så nu ska jag fundera på om jag ska sälja dem, om jag kan omorganisera för att ha kvar dem eller om jag ska låta dem flytta gratis till vännen.

Svärdbärarna ska säljas. De är på annons nu och jag har flera seriöst intresserade med lämpliga akvarium till dem. Får jag över alla kamphonor till 125an (som jag förvisso var inne på att sälja...) så kan jag ha ett 54L istället för två av mina 30L. Jag har ett tomt 54L i förrådet. Då skulle mina killis kunna gå i den 54an. Det kan ju vara något. Men jag ska absolut inte börja på något sådant projekt nu, för snart ska jag flytta och jag ska försöka banta ner antalet akvarium.
Ja, allt som är känt för att hoppa är det egentligen bara en tidsfråga innan det händer, tur att det gick bra! <3

Jag som inte ens har några hopp-arter fick en hane av galaxyrasbororna i karet bredvid häromdagen!? :eek: Den arten hoppar ju "aldrig" och är mycket försiktiga vid ytan.

Jag tror det blev stök vid de vilda parningsritualerna och iom att jag har mossa (som de gärna läger äggen i) upp till kanten på karet så blev han kanske trängd där och sprallade över kanten. Var inte ens minsta orolig över att det skulle hända! Jag sänkte vattennivån i karet mer samt flyttade över alla hanar utom en till 243an så nu bör det vara så säkert det går utan lock iaf.

KL
Min yngre amanohona Knasfian på 2 år dog häromdagen. Orsaken var en ömsning som gick riktigt fel, hon kämpade men lyckades inte. Så hemskt. Var inte alls beredd på det, hon var ju bara barnet fortfarande. :cry: Ingen av de andra räkorna fick problem konstigt nog - amano är vanligtvis de tåligaste men ju större de är desto svårare kan ömsningarna bli och något vattenvärde måste diffat för mkt vid VB och Fian hade otur nog att vara i helt fel ömsningsläge vid det tillfället. :( Gammelräkan på 8år mår fortfarande bra iaf men nu är jag lite extra nojig.

Jättetråkigt att bli av med Knäppfian hon var en så personlig och rolig räka. 💔
09.195551.webp

Såg igår att min röda kamphona åkt på rejält(!) med stryk, troligen av killifiskarna. Trots 200L välplanterat akvarium lyckades jag lura fram henne, håva upp henne och sätta ner henne hos Mini.

Mini är verkligen snäll, röda kamphonan har betydligt mer humör, men de får bo ihop just nu. Jag har ordnat alkotte-te till dem så att det nu är ett blackwater-akvarium i hopp om att de ska läka och så ska jag medicinera lite också.

Såhär jävlig ser hon ut just nu :cry:
1000087698.webp

Note to self: aldrig mer en röd kampfisk. Det spelar ingen roll att lilla röda honan åkt på så mycket stryk att jag är orolig att hon inte ska klara sig, hon är en riktig jäkla bråkstake. Akvariet är en djungel och tur är väl det, för Mini gör sitt bästa för att hålla sig undan nu när röda honan är tjurig. Om hon återhämtar sig helt, då tänker jag nog försöka omplacera henne.

Det har gått lite sådär det senaste.. Vi köpte åtta stycken neontetror och satte i lilla 30-litaren som numera endast är ett karantän/sjuk-kar. Tyvärr glömde jag sätta på glastaket på kvällen och tre stycken hade hoppat ut under natten, jätteklantigt av mig så jag har absolut lärt mig något..

Igår var jag på arken i Sundsvall. De har en väldigt liten fisk-del men den är mycket trevlig och man kan se en del rariteter där ibland. Nu hade de nyligen fått in rätt många kampfiskar och de hade en JÄTTEFIN kortfenad hane. Han var helt vit med små fläckar av ljusblått. Såg ut som en liten porslinsfisk, hur fin som helst. Jag fick ett extremt ha-begär men lyckades stå emot. Vi har två honor hemma och de funkar bra både med varann och de övriga fiskarna och det känns som en alldeles för stor risk att sätta in en hane där.

Små grodor hade de också, aldrig sett sådana IRL förut så det var kul.

Jag kom därifrån med fyra ersättningstetror och två mollys, en gul dalmatiner och en som jag trodde var en dalmatiner men "felfärgad" (den är helsvart men man kan se som stänk av vitt på ett par ställen) men det är tydligen nån variant av segel-nåt, men kan vara inkorsad med dalmatiner också, svårt att veta tydligen.

Idag hittade jag vår eldstjärt halvt flytandes, verkar vara simblåsan. Jag har gett honom två saltbad så är det bara att hoppas på det bästa nu men det ser väldigt mörkt ut tyvärr.. Det är andra fisken som får detta i det karet, jag misstänker att vi helt enkelt matar för mycket, ett annat tecken på det är att jag har svårt att bli av med biofilmen på ytan. Alla värden är bra i övrigt.

Bonusbild på en av invånarna.

20250906_154144.webp

Det har gått lite sådär det senaste.. Vi köpte åtta stycken neontetror och satte i lilla 30-litaren som numera endast är ett karantän/sjuk-kar. Tyvärr glömde jag sätta på glastaket på kvällen och tre stycken hade hoppat ut under natten, jätteklantigt av mig så jag har absolut lärt mig något..

Igår var jag på arken i Sundsvall. De har en väldigt liten fisk-del men den är mycket trevlig och man kan se en del rariteter där ibland. Nu hade de nyligen fått in rätt många kampfiskar och de hade en JÄTTEFIN kortfenad hane. Han var helt vit med små fläckar av ljusblått. Såg ut som en liten porslinsfisk, hur fin som helst. Jag fick ett extremt ha-begär men lyckades stå emot. Vi har två honor hemma och de funkar bra både med varann och de övriga fiskarna och det känns som en alldeles för stor risk att sätta in en hane där.

Små grodor hade de också, aldrig sett sådana IRL förut så det var kul.

Jag kom därifrån med fyra ersättningstetror och två mollys, en gul dalmatiner och en som jag trodde var en dalmatiner men "felfärgad" (den är helsvart men man kan se som stänk av vitt på ett par ställen) men det är tydligen nån variant av segel-nåt, men kan vara inkorsad med dalmatiner också, svårt att veta tydligen.

Idag hittade jag vår eldstjärt halvt flytandes, verkar vara simblåsan. Jag har gett honom två saltbad så är det bara att hoppas på det bästa nu men det ser väldigt mörkt ut tyvärr.. Det är andra fisken som får detta i det karet, jag misstänker att vi helt enkelt matar för mycket, ett annat tecken på det är att jag har svårt att bli av med biofilmen på ytan. Alla värden är bra i övrigt.

Bonusbild på en av invånarna.

Visa bifogad fil 173740
Är neontetrorna i 30 litaren för karantän bara?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka