Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det gör de säkert! Om du vill ha yngel från dem och de inte kommer igång, försök se till att de har en eller flera små grottor med mycket växter nära ingången, och gärna i ett hörn av akvariet. Paletterna på mitt förra jobb lekte konstant i en halv kokosnöt som det växte mossa på och runt. De grävde runt i sanden för att få allt som de ville ha det och det såg smått kaotiskt ut i akvariet, ingången till grottan var knappt synlig heller pga mossan, men yngel kom det om och om igen. Och hanen blev riktigt mörk med SÅ fina färger när det var dags för lek.Jag har ett par palettciklider i vårt juwel på 260 l. De är så himla fina och de har gått om grottor. Tycker att de fått starkare färger på senaste tiden. Kan man hoppas på att de börjar yngla av sig snart?
Visa bifogad fil 175822
/Lizzie
De har två favoritstället - ett tegelrör som ligger intryckt i rena djungeln av växter och så under pumphuset - också mycket växter runtomkring. Grottan på bilden gillar de också, men den har en ancistrusmal lagt beslag på och vaktar för glatta livet just nu.Det gör de säkert! Om du vill ha yngel från dem och de inte kommer igång, försök se till att de har en eller flera små grottor med mycket växter nära ingången, och gärna i ett hörn av akvariet. Paletterna på mitt förra jobb lekte konstant i en halv kokosnöt som det växte mossa på och runt. De grävde runt i sanden för att få allt som de ville ha det och det såg smått kaotiskt ut i akvariet, ingången till grottan var knappt synlig heller pga mossan, men yngel kom det om och om igen. Och hanen blev riktigt mörk med SÅ fina färger när det var dags för lek.
Varför är de svåra att få tag på?Idag har jag pratat med vår fiskleverantör igen. Jag skrev till honom för att fråga om en fisk, och han ringde uppPassade då på att fråga om mina älskade schackbrädesciklider och han förklarade varför de är så svåra att få tag på. Så nu har jag fått lära mig ännu mer om dem, varför de är så sjukt svåra att få tag på mm, men också fått veta att han absolut kommer ha dem inne igen i framtiden. Fram till dess SKA jag se till att ha ordning på allt så att jag faktiskt kan köpa dem också.
Har dels att göra med att de som finns i handeln är viltfångade, och det är snäva regler kring när de kan fångas och en hel del klimatförändringar som gör det svårare också. De kommer då från väldigt speciell miljö, och om man snabbt sätter dem i karantän och kastar ut till butikerna så snabbt som möjligt, så är det troligt att de inte mår bra och dör inom kort. Dessutom är de bara ca 2cm långa när de kommer till leverantörerna (ca 9cm som fullvuxna). Verkligen pyttesmå, och jättekänsliga. Leverantören förklarade det som att man måste få dem att gå från vilda fiskar till akvariefiskar först, och att det tar lång tid och kräver mycket jobb. Inte alla leverantörer bryr sig om det, eller har kunskapen till det.Varför är de svåra att få tag på?
Återstår att se hur jag ställer den, vilka akvarier som ska med och vilka fiskar.Vad är det?Min minsta valpVisa bifogad fil 175987