Akvarietråden V

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
200an just nu:
1000089611.webp

Har bestämt mig för att låta en kamphane flytta, när det väl dyker upp ett bra hem till honom. Tänker försöka att om möjligt dra ner på antalet akvarium för att göra det lättare med flytten osv. Om jag kan dra ner lite på antalet så kan det göra stor skillnad. Framförallt de fiskar som inte får mig att känna "måste ha!", de ska bort. Varje fisk ska kännas som något alldeles extra.

Så, den här pojken är ute på annons nu:
1000089770.webp

Hade ut svärdbärarna på annons förut, men bara oseriösa svarade, så vi får väl se. Om inte annat kanske jag kan få dem till någon auktion sedan.

Jag har ett par palettciklider i vårt juwel på 260 l. De är så himla fina och de har gått om grottor. Tycker att de fått starkare färger på senaste tiden. Kan man hoppas på att de börjar yngla av sig snart?

Visa bifogad fil 175822

/Lizzie
Det gör de säkert! Om du vill ha yngel från dem och de inte kommer igång, försök se till att de har en eller flera små grottor med mycket växter nära ingången, och gärna i ett hörn av akvariet. Paletterna på mitt förra jobb lekte konstant i en halv kokosnöt som det växte mossa på och runt. De grävde runt i sanden för att få allt som de ville ha det och det såg smått kaotiskt ut i akvariet, ingången till grottan var knappt synlig heller pga mossan, men yngel kom det om och om igen. Och hanen blev riktigt mörk med SÅ fina färger när det var dags för lek.

Har troligen hittat ett hem till min kamphane. Det gick snabbare än väntat. Kom också att tänka på idag att jag måste försöka få hem schackbrädesciklider igen. Men ja, det får vänta lite... Fördelen är att jag har vår fiskleverantör på messenger nu och enkelt kan skriva och fråga honom om han kan få tag på sådant som jag vill specialbeställa :rofl: Det lär säkert inte bli billigt, men av alla fiskar jag haft men inte har längre, så är det just de små cikliderna jag saknar allra mest.

Det gör de säkert! Om du vill ha yngel från dem och de inte kommer igång, försök se till att de har en eller flera små grottor med mycket växter nära ingången, och gärna i ett hörn av akvariet. Paletterna på mitt förra jobb lekte konstant i en halv kokosnöt som det växte mossa på och runt. De grävde runt i sanden för att få allt som de ville ha det och det såg smått kaotiskt ut i akvariet, ingången till grottan var knappt synlig heller pga mossan, men yngel kom det om och om igen. Och hanen blev riktigt mörk med SÅ fina färger när det var dags för lek.
De har två favoritstället - ett tegelrör som ligger intryckt i rena djungeln av växter och så under pumphuset - också mycket växter runtomkring. Grottan på bilden gillar de också, men den har en ancistrusmal lagt beslag på och vaktar för glatta livet just nu.

Bara att hålla tummarna att de kommer igång. Tycker det är det bästa tecknet på att firrarna trivs just att de ynglar av sig. Så länge det inte blir helt hysteriskt (som det är i vårt guppyakvarium just nu :angel: ). Min vuxna systerdotter, som skaffat sitt första avkarium för 6 månader sedan, vill verkligen inte ha yngel över huvud taget. Utan vill själv styra antalet fiskar, dock skaffar hon både honor och hanar och blir frustrerad när det kommer yngel. Hon har svårt att få bra balans i akvariet och jag har lite fint påpekat några några gånger att hon ska ge tusan i att mecka för mycket med det. Hon tömmer det, gör rent sandet, byter ut växter och fiskar på löpande band. Men hon lär sig väl så småningom. Just nu är det inte läge att lyssna på sin gamla moster ;).

/Lizzie

Idag har jag pratat med vår fiskleverantör igen. Jag skrev till honom för att fråga om en fisk, och han ringde upp :) Passade då på att fråga om mina älskade schackbrädesciklider och han förklarade varför de är så svåra att få tag på. Så nu har jag fått lära mig ännu mer om dem, varför de är så sjukt svåra att få tag på mm, men också fått veta att han absolut kommer ha dem inne igen i framtiden. Fram till dess SKA jag se till att ha ordning på allt så att jag faktiskt kan köpa dem också.

Idag har jag pratat med vår fiskleverantör igen. Jag skrev till honom för att fråga om en fisk, och han ringde upp :) Passade då på att fråga om mina älskade schackbrädesciklider och han förklarade varför de är så svåra att få tag på. Så nu har jag fått lära mig ännu mer om dem, varför de är så sjukt svåra att få tag på mm, men också fått veta att han absolut kommer ha dem inne igen i framtiden. Fram till dess SKA jag se till att ha ordning på allt så att jag faktiskt kan köpa dem också.
Varför är de svåra att få tag på?

Varför är de svåra att få tag på?
Har dels att göra med att de som finns i handeln är viltfångade, och det är snäva regler kring när de kan fångas och en hel del klimatförändringar som gör det svårare också. De kommer då från väldigt speciell miljö, och om man snabbt sätter dem i karantän och kastar ut till butikerna så snabbt som möjligt, så är det troligt att de inte mår bra och dör inom kort. Dessutom är de bara ca 2cm långa när de kommer till leverantörerna (ca 9cm som fullvuxna). Verkligen pyttesmå, och jättekänsliga. Leverantören förklarade det som att man måste få dem att gå från vilda fiskar till akvariefiskar först, och att det tar lång tid och kräver mycket jobb. Inte alla leverantörer bryr sig om det, eller har kunskapen till det.

Inte helt idealt såklart, och helt klart en sådan grej som får mig att fundera på hur mycket det egentligen är värt att ha en fisk i akvarium. Vad som är rätt att utsätta fisken för osv. Men jag tänker att jag kommer ge det ett försök till, just för att "min" leverantör är så jäkla duktig och tar så bra hand om sin fisk. Då vill jag kunna ha dem och verkligen odla dem också, kanske på något vis bidra till att de kan finnas för de intresserade men då som svenskodlade.

Sedan är det tyvärr så att många fiskar som i det vilda är utrotningshotade eller "bara" svåra att få tag på (som med schackbrädescikliderna) är det inte pga akvariehobbyn, utan tvärt om för att folk inte ser något värde i att bevara de ursprungliga miljöerna och förstör dem till förmån för industrier osv. Och så gör själva klimatförändringarna att deras habitat förändras ännu mer. Ibland kan fångandet av vilda fiskar faktiskt bidra till att arten kan få överleva, just för att folk då plötsligt ser ett (ekonomiskt) värde av den där "tråkiga naturen"...

Nu har hyresvärden sagt ok till att jag tar hit en av mina akvarieställningar :banana: Återstår att se hur jag ställer den, vilka akvarier som ska med och vilka fiskar.

Jag vill absolut ha hit Molnet. Han och hans 54L får följa med. Och såklart då övriga invånare i det karet. Sedan blir det knepigt.

Jag kan få med 2st 54L utöver det. Och 3 kuber. Både 30L och 20L får plats på hyllorna. Grejen är att det enda akvarium jag är nöjd med är just Molnets 54L och mitt 200L, resten vill jag ändå göra om.

Det hade varit kul med mina små regnbågar. Har ju en tanke om att sedan sätta mina kampfiskhonor i 125an, men jag vill nog inte sätta ihop alla tillsammans utan att sedan kunna övervaka dem och se att de är snälla... Så det kanske är klokt att avvakta ändå.

Kanske regnbågar, guldkampis och Molnet i varsin 54L, sedan 3st 30L, två med kamphonor och en med bara räkor eller något. Mina 19L kan jag nog avveckla egentligen. Då blir det bara kvar 125an och 200L i Sthlm. Det känns överkomligt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka