Akvarietråden V

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mina kampfiskar har aldrig haft det "problemet" men två barber har fått avsluta i och med att de lyckats trycka sig in mellan filter och glas, det är sånt som händer tyvärr, man får försöka minimera "möjligheterna" bara.

De här tjejen är nog min finaste röda räka. Hoppas på många ungar från henne. :love:
01.701.webp

Nu är jag i Sthlm igen och ska försöka få med mig akvarier till min stuga. Planen är att låta en vän ta hand om en kampfisk tillfälligt, han kan få en köpare imorgon.

Då kan jag ta med 3st 54L och 3st kuber.
Med då följer Molnet, guldkampis, alla små regnbågar, två kamphonor och massvis av räkor.

Tänker att jag sätter alla fiskarna i påsar, och de räkor jag klarar att fånga. Sedan sätta 54L i flyttkartonger och fylla upp med annat på sidorna så att de står still i skåpbilen. Kuberna får plats fram i bilen. Det borde gå.

Fick lite panik i fredags när jag upptäckte att Molnet inte alls mådde bra. Insåg ganska omgående att det berodde på iskallt vatten. Det är mycket kallare närmare golvet än högre upp i stugan, och jag hade inte hunnit koppla in doppvärmaren... Gjorde såklart det direkt, och fyllde upp med vatten samt satte igång filtret så att det varma vattnet skulle cirkulera i hela akvariet. Det tog inte lång tid för honom att bli pigg igen :heart:

Nu har jag också lock på när belysningen är släckt, vid nästa stockholmsbesök ska jag nog ta med den belysning som ska sitta i locket och ha den inkopplad iaf under vintern nu. Just för värmens och elförbrukningens skull. Har också någon idé om att sätta någon slags isolering på baksidan och kortsidorna om akvariet. Eller kanske alla 54L för säkerhets skull.

Har fortfarande beslutsångest angående att köpa favoritkampisen, men tror att jag kommer ångra mig om jag inte gör det. Han är så söt, och väldigt social också :heart:

Nu är han fri :D
Han simmar långsamt, undersöker varje vrå av akvariet, spurtar efter någon amanoräka, simmar långsamt igen... Han verkar tycka att det är jättespännande med sitt nya hem. Imorgon ska jag kolla om hyresvärdens dotter har något bra namnförslag. Hon älskar att döpa invånarna i mina akvarier.
1000090519.webp

Upptäckte att vårt Palettciklidpar vaktat en grotta rejält ilsket. Malen var utjagad och var helt biten på ryggen :cool:.

Idag förstod jag varför! De vaktade sina ägg och idag har de vallat på sina yngel :love:, Gud nåde, den fisk som är fräck nog att närma sig grottan!!! :angel1:

Nu håller jag tummarna att de överlever!

/L

palettyngel.webp

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Autistic meltdown
  • Valvaka!
  • Vad är en rimlig hyra/boendekostnad?

Barn