Aldrig ha hunden lös?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Om hunden jagar och stör och stressar viltet ja. Inte bara genom att existera. Så det spelar ingen roll vad du skriver, hunden får gå lös sålänge man har koll på den, så enkelt är det.
Lös men inte ifrån föraren, att jaga eller stressa vilt är aldrig tillåtet under någon del av året.
 
Tja, vissa av oss har tävlingshundar vars spår går på fält och vars tävlingssäsong infaller under mars till november.

Det är väl ändå sällan- får man verkligen hoppas- som hundägare utan lov drar genom vallar nu när kiden föds med sina hundar?
Det jag sett är hundägare som släpper dem i betes/ hagmarker där det inte ska slås och där djuren inte ska störas...heller....

Lite konstigt resonemang, flera av er menar att viltet blir skrämt och stört av hundar "rovdjursdoft", när ni traskar i vall " av ren välvilja", jag undrar varför inte viltet blir lika stört (skrämt) när samma hundar traskar över en äng, betesmark?, för om hundar så effektivt skrämmer bort vilt från vall? varför förstår man inte att djuren blir lika skrämda på andra ställen?
 
Det är väl ändå sällan- får man verkligen hoppas- som hundägare utan lov drar genom vallar nu när kiden föds med sina hundar?
Det jag sett är hundägare som släpper dem i betes/ hagmarker där det inte ska slås och där djuren inte ska störas...heller....

Lite konstigt resonemang, flera av er menar att viltet blir skrämt och stört av hundar "rovdjursdoft", när ni traskar i vall " av ren välvilja", jag undrar varför inte viltet blir lika stört (skrämt) när samma hundar traskar över en äng, betesmark?, för om hundar så effektivt skrämmer bort vilt från vall? varför förstår man inte att djuren blir lika skrämda på andra ställen?

Beror ju snarare på hur ofta det är folk och hundar där. Man går ju kanske inte I åkern annars, vilket man gör just då. Och dessutom medvetet skrämmer upp viltet eller flyttar på det. Men om man går typ samma skogsrunda flera gånger i veckan, kanske tillsammans med många andra som också går den rundan. Om det då är vilt precis intill skogsvägen så tja, då har ju viltet valt att ligga där folk och fä går.
 
. Men om man går typ samma skogsrunda flera gånger i veckan, kanske tillsammans med många andra som också går den rundan. Om det då är vilt precis intill skogsvägen så tja, då har ju viltet valt att ligga där folk och fä går.

Visst är det så, men iom att hunden är nära sin förare så minskar man störningen.
 
Jag anser inte min hund är ifrån mig när vi är ute. Du borde nog läsa lagen lite bättre, står inte nåt om någon speciell längd ifrån föraren som hunden måste hållas.

Åjo, jag har haft mkt kontakter med kunniga i detta område.
En som hjälpt mig en del är Ingvar Karelius ( tyvärr nu gått bort, men han var mkt kunnig och påläst i detta, samt arbetade/ hade lång erfarenhet dito)
Kopierar in mailet från 2012, det har han säkert inget emot.
Ämne:

Re: Sv: lösahundar under barnkammartid

Datum:

Fri, 21 Sep 2012 16:03:48 +0200

Till:

"Ingvar Karelius" <Ingvar.Karelius@polisen.se>



On Fri, 21 Sep 2012 14:42:21 +0200
"Ingvar Karelius" wrote:
> Hej!
>Jag fick din fråga till mig eftersom jag brukar handha
>s.k.
> djurärenden.
>
> I Lagen om tillsyn av hundar och katter, vilken ändrades
>och skärptes
> till 2008, står att läsa att 1 mars - 20 augusti får
>din hund inte
> springa löst där det kan finnas vilt. Under resten av
>året skall du
> hålla uppsikt över hunden och hindra den från att driva
>eller
> förfölja vilt.
> Jag har hämtat lite information från förarbetena till
>lagen, jurister
> och andra har skrivit och kommenterat vad innebörden i
>lagtexten skall
> vara. Jag tror att du får ett direkt svar på din fråga i
>texten nedan.

>
> I lagen om tillsyn av hundar och katter är 16 § 1 st
>hämtad direkt från
> 6 § jaktlagen, förutom den lilla skillnaden att det nu
>står "springa
> lösa" och i jaktlagen stod "löpa lösa". Någon skillnad i
>sak är det
> dock inte. Bestämmelsen innebär inte något absolut
>koppeltvång, men nära
> nog.
När 6 § jaktlagen behandlades menade
>Jordbruksutskottet att även om
> hunden inte i alla situationer måste hållas kopplad, så
>fordrades att
> hunden måste vara i princip under samma kontroll som när
>den förs i
> koppel för att inte anses löslöpande.
> Utskottet anförde också: ”Om hunden inte förs i koppel
>eller kort lina
> bör den befinna sig nära innehavaren.
> Om hundägarens ansvar tolkar utredaren 6 § jaktlagen så
>här: ”Att
> hunden skall hindras från att löpa lös innebär att den
>måste hållas
> ’under fullständig kontroll’, vilket för de flesta
>hundar är synonymt
> med att den är ’kopplad’.”
>
> Har du ytterligare frågor eller synpunkter är du
>välkommen att kontakta
> mig.
> Detta du skriver om "barnkammartid" tycker jag var både
>fyndigt och
>vackert.
> Ha en bra dag!
>
> Ingvar Karelius 0703-78 54 14
> ingvar.karelius@polisen.se
>
>
 
Så du har fel @Grazing , när du påstår som detta:
Det finns ingen lag på att hunden ska ha koppel, jagar och stör inte hunden vilt ser jag ingen mening med att ha den i koppel.

För det räknas som störning bara hunden lullar runt i marker en bit ifrån föraren, alltså längre än koppelavstånd.
 
Så du har fel @Grazing , när du påstår som detta:


För det räknas som störning bara hunden lullar runt i marker en bit ifrån föraren, alltså längre än koppelavstånd.
Nej jag har inte fel. När min hund går kontrollet lös med mig så gör jag inget fel. Är ingen skillnad på att ha koppel på, min hund går där jag går och går jag i skogen så går han med i skogen. Han stör inte mera bara för att han inte har ett snöre på sig.

Löjligt att tro att ett koppel skulle göra att hunden stör mindre än när den är okopplad. Att seriöst tro att vilt ser på hunden på ett annat sätt när den är i koppel. Som om koppel är magiska och gör att hunden inte syns.

Och jag har pratat med polisen här ett antal gånger eftersom jag ofta möter dom i skogen när min hund är lös och dom säger och har sagt i alla år att sålänge hunden är under kontroll är det ingen fara om den går några meter ifrån mig. Och det är upp till mig att avgöra när jag känner att jag inte har full kontroll, är det ett par meter eller fler meter spelar ingen roll enligt dom.

Så sålänge det är tillåtet enligt polisen här att min hund går lös, så anser inte jag att jag gör något som helst fel. Och det står fortfarande ingenting i lagtexten ett speciellt antal meter hunden ska hållas inom.

"> Utskottet anförde också: ”Om hunden inte förs i koppel
>eller kort lina
> bör den befinna sig nära innehavaren.
> Om hundägarens ansvar tolkar utredaren 6 § jaktlagen så
>här: ”Att
> hunden skall hindras från att löpa lös innebär att den
>måste hållas
> ’under fullständig kontroll’, vilket för de flesta
>hundar är synonymt
> med att den är ’kopplad’.”


Som du också kan läsa antar jag att du ser att det står att "vilket för dom flesta", alltså inte alla, inte dom som anser sig ha koll på hunden. Det står ingenting om antal meter, ingenting om att hunden stör per automatik bara genom att existera.
 
Senast ändrad:
Åjo, jag har haft mkt kontakter med kunniga i detta område.
En som hjälpt mig en del är Ingvar Karelius ( tyvärr nu gått bort, men han var mkt kunnig och påläst i detta, samt arbetade/ hade lång erfarenhet dito)
Kopierar in mailet från 2012, det har han säkert inget emot.
Ämne:

Re: Sv: lösahundar under barnkammartid

Datum:

Fri, 21 Sep 2012 16:03:48 +0200

Till:

"Ingvar Karelius" <Ingvar.Karelius@polisen.se>



On Fri, 21 Sep 2012 14:42:21 +0200
"Ingvar Karelius" wrote:
> Hej!
>Jag fick din fråga till mig eftersom jag brukar handha
>s.k.
> djurärenden.
>
> I Lagen om tillsyn av hundar och katter, vilken ändrades
>och skärptes
> till 2008, står att läsa att 1 mars - 20 augusti får
>din hund inte
> springa löst där det kan finnas vilt. Under resten av
>året skall du
> hålla uppsikt över hunden och hindra den från att driva
>eller
> förfölja vilt.
> Jag har hämtat lite information från förarbetena till
>lagen, jurister
> och andra har skrivit och kommenterat vad innebörden i
>lagtexten skall
> vara. Jag tror att du får ett direkt svar på din fråga i
>texten nedan.

>
> I lagen om tillsyn av hundar och katter är 16 § 1 st
>hämtad direkt från
> 6 § jaktlagen, förutom den lilla skillnaden att det nu
>står "springa
> lösa" och i jaktlagen stod "löpa lösa". Någon skillnad i
>sak är det
> dock inte. Bestämmelsen innebär inte något absolut
>koppeltvång, men nära
> nog.
När 6 § jaktlagen behandlades menade
>Jordbruksutskottet att även om
> hunden inte i alla situationer måste hållas kopplad, så
>fordrades att
> hunden måste vara i princip under samma kontroll som när
>den förs i
> koppel för att inte anses löslöpande.
> Utskottet anförde också: ”Om hunden inte förs i koppel
>eller kort lina
> bör den befinna sig nära innehavaren.
> Om hundägarens ansvar tolkar utredaren 6 § jaktlagen så
>här: ”Att
> hunden skall hindras från att löpa lös innebär att den
>måste hållas
> ’under fullständig kontroll’, vilket för de flesta
>hundar är synonymt
> med att den är ’kopplad’.”
>
> Har du ytterligare frågor eller synpunkter är du
>välkommen att kontakta
> mig.
> Detta du skriver om "barnkammartid" tycker jag var både
>fyndigt och
>vackert.
> Ha en bra dag!
>
> Ingvar Karelius 0703-78 54 14
> ingvar.karelius@polisen.se
>
>

Så du har fel @Grazing , när du påstår som detta:


För det räknas som störning bara hunden lullar runt i marker en bit ifrån föraren, alltså längre än koppelavstånd.

Fast jag ser verkligen inte var det står att hunden ska vara inom koppelavstånd. Det står att den ska vara inom samma kontroll som om den vore kopplad. Löslöpande = utan kontroll. Inte att hunden inte får vara lös några meter från föraren.

Jag tolkar verkligen inte texten så som du tolkar den.
 
Intressant diskussion, men vilken verklighetsförankring? Folk har sina hundar lite lösa, eller i långlinor överallt i Sverige. Skogsstigar och åkrar, ängar, skogsvägar.. Jag tycker absolut man ska ha uppsikt och kontroll över sin hund. Särskilt kunna stoppa/kalla in den om den sätter iväg mot nått, människa eller djur. Men.. Handen på hjärtat, är inte denna diskussion VÄLDIGT teoretisk och med ganska liten koppling till hur det faktiskt ser ut där ute? Ska man verkligen gå runt och oroa sig eller svära över att en hund lufsar x meter från sin ägare längs med den där skogsstigen för att den då skulle stressa och skrämma vilt? Det känns för mig lite tja...mycket.
 
Nej jag har inte fel. När min hund går kontrollet lös med mig så gör jag inget fel. Är ingen skillnad på att ha koppel på, min hund går där jag går och går jag i skogen så går han med i skogen. Han stör inte mera bara för att han inte har ett snöre på sig.

Jag har fortfarande inte skrivit något om koppeltvång.:idea:
Hur svårt ska det vara att förstå?O_o

Sedan skrev du såhär i början:
Man får ha hundar lösa, även under denna tiden. Dock ska dom vara under kontroll och inte jaga och stressa vilt.

Och eftersom du fortsätter vara så irriterad, trots att jag i när varenda inlägg till dig skriver att jag inte påstått något om koppeltvång, så tror jag du är irriterad för jag tror din hund faktiskt är för långt från dig, den jagar kanske inte, den stressar kanske inte men den stör isf.
 
. Särskilt kunna stoppa/kalla in den om den sätter iväg mot nått, människa eller djur. Men.. Handen på hjärtat, är inte denna diskussion VÄLDIGT teoretisk och med ganska liten koppling till hur det faktiskt ser ut där ute?

Jag håller med dig, min erfarenhet är samma-tyvärr och du har flera av de du beskriver i tråden här, även om en del av dem bara trycker på "gilla" knappen, sedan får de aldrig sätta iväg efter människa eller djur, inte ens om de kommer vad det lider, på inkallning.
Jag hatar verkligen när stora hundar inte lyder, drar iväg mot mig och möjligt tveksamt stannar upp när de närmar sig med en hundförare som gapar och skriker högljutt all tusen kommandon- vanligt.

Respekt ger jag de som bara med en liten signal har hunden lydig, inkallning eller stanna, spelar ingen roll.
 
så tror jag du är irriterad för jag tror din hund faktiskt är för långt från dig, den jagar kanske inte, den stressar kanske inte men den stör isf.

Fast nu får du faktiskt ge dig. Den där s k "argumentationstekniken" du använder dig av är inte bara oerhört tramsig men också väldigt otrevlig. Bara för att man inte tycker som dig så innebär inte det att man inte har koll på sin hund. Larvigt. Bemöt inläggen utan att hitta på saker om vad som "egentligen" försiggår på @Grazing s hundpromenader.
 
Det är klart att du och dina gelikar inte gör för ni gör allt för att rättfärdiga att era hundar är lösa i barnkammartid ifrån er.

Men hur var det nu? Kunde hunden vara lös eller inte? I ena inlägget hävdar du att du minsann aldrig påstått att man måste ha koppel på och i andra inlägget beklagar du dig över att vi har hundarna lösa. Hur ska du ha det egentligen?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
13 572
Övr. Hund Känner att jag måste få lite input och råd i en svår situation vi är i just nu. Vi (jag och min man) har två hundar, en äldre som är 5...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
8 405
Senast: ako
·
Övr. Hund Hur ser ni på att skaffa hund när den ena parten i förhållandet inte alls har något hundintresse? Egna erfarenheter? Jag älskar djur av...
2
Svar
23
· Visningar
4 015
Senast: Lejonelle
·
Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
5 778
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp