Aldrig mer bett!!

Sv: Aldrig mer bett!!

Min ponny vill inte ha och är "missnöjd" med hackamore!

Ja många har bett till sin häst men det betyder inte att alla hästar gillár bettlöst! Min ponny slänger med huvudet och är het så det märks att hon inte gillar de.

Hon gillar däremot vanligt tvådelat bett eller pellham för att det är snällare.

Tyck vad du villl..!
För om du vill veta en sak så gör det ont i nacken för ponnyn m. hackamore!
tack för mig
 
Sv: Aldrig mer bett!!

Jag tycker iofs att 99% av alla westerhästar jag sett gått på bogarna/på framdelen.
Men säkert i en form som passar ändamålet, vad vet jag

....antingen har du haft otur och bara sett dåliga exempel............

.....eller så har du förblindats av "dressyrögonen" och kan bara se "god form" som den form som är idealisk för en dressyrhäst.........

*kl*
Lägger in en film som på ett tydligt sätt visar "ändamålsenlig form" på "westernridna hästar", bara för att visa hur extremt annorlunda detta med "god form" kan se ut......så trots att "bogarna" stundtals befinner sig endast decimetrar från backen går hästarna defenitivt inte på bogarna....obs också att detta är en form som hästarna väljer själva.....och att det inte är tillåtet att ta i tyglarna när hästen väl har börjat arbeta.....obs också att detta är en tävlingsgren som är stor i USA, men inte så stor i Sverige ännu och att jag själv inte ägnar mig åt detta utan åt mer allrounbaserad ridning men att jag har en häst med mycket "cowsense" och därför haft möjlighet att "smaka på" detta om än bara fragmentartat.......

http://www.youtube.com/watch?v=FlnZ5roGPF4

Jag rider för övrigt bettlöst (bosal eller repgrimma) men har som mål att rida med bett, jag (försöker) följa en gammal utbildningstraditon från USA (konsten att utbilda Hackamorehorses) som i stora drag går ut på att man inte sätter in bett i munnen på den unga hästen förrän den är väl grundutbildad i "Hackamore" (= bosal eller repgrimma), därför att:

1. Den unga hästen byter tänder och har periodvis besvär (ont) av bett i munnen varför utbildningen störs.
2. Spara känsligheten i munnen tills det är dags för "finliret"


"En riktig cowhorse måste vara på sin bakdel, även i viloläge, för att hinna med kossan när/om hon får för sig att sticka"
 
Sv: Aldrig mer bett!!

Sluta rid med sadel då! Ha inte benskydd! Sätt aldrig täcke på hästen! Sluta sko era hästar!
Men ellerhur :crazy: (Som tex en häst jag rider KAN OMÖJLIGT gå utan skor, han skulle inte gå att rida och ska inte han få leva då? När han mår hur bra som helst bara han får behålla sina skor på..?)

Och förövrigt så vill vissa tävla kanske, så man måste rida med bett (dressyr tänker jag på) då är det väl ändå onödigt att träna på bettlöst och inte på det man faktiskt ska tävla på.. Jag rider utan träns eller med sidepull ibland, funkar jättebra, men lika bra funkar det med två och tredelat bett i rätt storlek. Skulle aldrig rida på tex pessoa eftersom det ger fel signaler/dubbla signaler, men hästarna jag rider tar gladeligen tränsbetten självmant i munnen och lider inte ett skit av det, så snälla lägg av.
 
Sv: Aldrig mer bett!!

Håller med.
Bara hästen har ett bett som passar så är det ju inget fel med att ha ett vanligt bett tycker jag.
Sen beror det ju på hästen också. Funkar det bra med att rida bettlöst så är ju det bara bra, själv så skulle säkert min häst gå bra med ett bettlöst träns men eftersom jag tävlar så väljer jag att ha bett då han funkar lika bra på det ;)
 
Sv: Aldrig mer bett!!

Hej!

Jag vet inte hur resten av tråden låtit- orkade inte läsa, men jag tror att bara man lyssnar på sin häst så spelar bett eller inte ingen större roll.

Själv har jag precis börjat rida min pålla på ridkapson för hon inte trivs med bett i munnen. Hon är mycket mer avslappnad och lugn när hon slipper ha matte hängande i munnen. Nu har jag fortfarande bettet i munnen, men rider med dubbla tyglar och använder endast bettet i nödfall (mest för att jag är så inlärd med att man "måste" ha bett i munnen och inte känner mej säker utan).

/ Lavinia
 
Sv: Aldrig mer bett!!

Vad menar du med filmen:confused:
det visar en cuttinghäst som vet precis hur den ska valla- som en bordercoliie vet med får.

Tror att du inte har sett en westernryttares från US bettarsenal:eek:
 
Sv: Aldrig mer bett!!

jag satt också o red med halsring när jag va yngre.
det gör jag inte längre.

sidepull har jag ett hemma, det tar jag fram ibland. Red mkt på det förr..
men föredrar bett faktiskt.
 
Sv: Aldrig mer bett!!

....antingen har du haft otur och bara sett dåliga exempel............

.....eller så har du förblindats av "dressyrögonen" och kan bara se "god form" som den form som är idealisk för en dressyrhäst.........

*kl*
Lägger in en film som på ett tydligt sätt visar "ändamålsenlig form" på "westernridna hästar", bara för att visa hur extremt annorlunda detta med "god form" kan se ut......så trots att "bogarna" stundtals befinner sig endast decimetrar från backen går hästarna defenitivt inte på bogarna....obs också att detta är en form som hästarna väljer själva.....och att det inte är tillåtet att ta i tyglarna när hästen väl har börjat arbeta.....obs också att detta är en tävlingsgren som är stor i USA, men inte så stor i Sverige ännu och att jag själv inte ägnar mig åt detta utan åt mer allrounbaserad ridning men att jag har en häst med mycket "cowsense" och därför haft möjlighet att "smaka på" detta om än bara fragmentartat.......

http://www.youtube.com/watch?v=FlnZ5roGPF4

Fantastiskt vilken teknik de har! Och det visar ju ganska tydligt också att man kan bygga en stark och smidig muskulatur (och därmed också en hållbar och bärig häst) utan dressyr i "vanlig" mening och utan bett.
 
Sv: Aldrig mer bett!!

Vad menar du med filmen:confused:
det visar en cuttinghäst som vet precis hur den ska valla- som en bordercoliie vet med får.

Tror att du inte har sett en westernryttares från US bettarsenal:eek:

Förstår inte riktigt vart du vill komma med detta?? Det står ju ganska klart och tydligt vad avsikten med filmen var?? Är det månne det gamla "cowboyföraktet" som krypit fram igen??

Vad gäller bettarsenalen i USA, om du med detta syftar på diverse stångbett, så är avsikten med dessa att användas endast på skolade hästar, som rids med lång tygel utan "stöd i bettet" och enligt en viss tradition skolas hästen in genom att ridas "utan bett" först, men allt detta har jag ju förklarat tidigare i andra diskussioner där du deltagit......
 
Sv: Aldrig mer bett!!

Fantastiskt vilken teknik de har! Och det visar ju ganska tydligt också att man kan bygga en stark och smidig muskulatur (och därmed också en hållbar och bärig häst) utan dressyr i "vanlig" mening och utan bett.

Ja visst har dom:) Men det är inte fullt så enkelt som en viss "Axel" vill få det till, visserligen har vissa hästar en medfödd "cowsene", men dom vet inte av sig själva vad dom ska gör med den, så det ligger mycket träning bakom.
 
Sv: Aldrig mer bett!!

Jag Kan tyvärr inte rida med hackamore på min häst har aldrig haft problem med vanliga bett han är dock väldigt känslig i munnen så man får rida men en mjuk hand.. har prövat hackamore några gånger och aldrig mer på min häst säger jag bara han går skit dåligt på det.. :/ så tyvärr blir det bett för honom
 
Sv: Aldrig mer bett!!

Ja det är svårt att rida med stöd med rena taggtråden i munnen. Har du sett deras sporrar:eek:
Ja hästar är inte dumma utan lär sig att akta sig för faror- "svarar" snabbt.:bow::crazy:
 
Sv: Aldrig mer bett!!

Ja det är svårt att rida med stöd med rena taggtråden i munnen. Har du sett deras sporrar:eek:
Ja hästar är inte dumma utan lär sig att akta sig för faror- "svarar" snabbt.:bow::crazy:
Syftar du på "western-sporrar" nu?
De är ju faktiskt snällare än våra "svenska" sporrar.
Missbrukas dem är det klart att det kan göra ont, men så är det väl med ALLA hästutrustning!

Westernhästar är inte duktiga för att de aktar sig för faror :crazy:

Och vem har taggtråd i munnen?
 
Sv: Aldrig mer bett!!

Fiador skrev:
;12538739*kl*
Lägger in en film som på ett tydligt sätt visar "ändamålsenlig form" på "westernridna hästar", bara för att visa hur extremt annorlunda detta med "god form" kan se ut......så trots att "bogarna" stundtals befinner sig endast decimetrar från backen går hästarna defenitivt inte på bogarna....obs också att detta är en form som hästarna väljer själva.....

Förklara gärna enligt fysiska lagar hur det är möjligt att den inte är på bogarna vid ngt tillfälle alls här? : )

att hästen väljer formen själv? vad vill du säga med det? Hästar väljer sällan den form som de fysiskt sätt mår bäst av att ridas och belastas i. Vare sig det är western eller klassisk dressyr. Skulle faktumet att hästen väljer den formen vara ändamålsenligt för den menar du? skojigt.....
 
Sv: Aldrig mer bett!!

Ja visst har dom:) Men det är inte fullt så enkelt som en viss "Axel" vill få det till, visserligen har vissa hästar en medfödd "cowsene", men dom vet inte av sig själva vad dom ska gör med den, så det ligger mycket träning bakom.

Hej!

Min förra häst drev både kor och får, helt själv, utan inblandning av människor. Hon fullkomligt älskade att driva dom. Flyttade runt dom i hagen efter eget tycke. Tyvärr gillade inte bonden det..

Hon var inte av "ko-ras" och var inte tränad, hade hon blivit tränad hade hon antagligen varit ännu bättre..

/ Lavinia
 
Sv: Aldrig mer bett!!

Jag rider nästan alltid med bett. Det känns säkrast när man rider en vuxen hingst liksom. ( Nödbromsen liksom! :D )

Däremot kan jag mycket väl rida vår ena hingst i bara grimma, kapson etc om jag gör det i hagen.

Enligt min åsikt är ett bett aldrig hårdare än ryttarens hand. Olika hästar trivs med olika bett och vissa hästar trivs bäst bettlöst.

Det är upp till varje hästägare att försöka komma fram till vad som är bäst för just den hästen i just den situationen.

/KT
 
Sv: Aldrig mer bett!!

Ja det är svårt att rida med stöd med rena taggtråden i munnen. Har du sett deras sporrar:eek:
Ja hästar är inte dumma utan lär sig att akta sig för faror- "svarar" snabbt.:bow::crazy:

Det du beskriver här är så långt från westernridning man kan komma. Vi vill ha lugna, stabila och säkra hästar som är lyhörda och samarbetsvilliga. Det får man INTE med det du beskriver:cool:

...sen att det finns sk*t även i westernkretsar är inte så mycket att orda om men ska tilläggas att det florerar i alla inriktningar:grin:
 
Sv: Aldrig mer bett!!

Jag bytte från bett till hackamore och fick en betydligt mer avslappnad häst då hacket verkar som repgrimman som är vårt kommunikationsredskap ifrån marken. Dock kan jag tänka mig att gå tillbaka till bett när hon kommit längre i utbildningen och jag tränat upp min balans. :)
 

Liknande trådar

Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
1 880
Senast: villhöver
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 021
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 067
Senast: Snurrfian
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 761
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp