Alfrida - stormen

Jag tänker mer på att ha en generator, ett gasolkök och sånt. Maten är ju plättlätt att fixa eftersom de flesta har bilar eller tillgång till buss här. Allt går om man vill, orkar man inte så får man ju också ta konsekvenserna.
Generator - då ska man ju även ha kunskap i hur den ska kopplas in, ha möjlighet att lagra bränsle etc.
De flesta som har drabbats i Roslagen saknar bussförbindelse (mer eller mindre) på gångvstånd. Många bussar har heller inte gått för att vägarna varit blockerade av nedfallna träd.
För vuxna, friska, vars bil inte krossats av ett träd (som vår granne råkade ut för) och där vägarna inte är blockerade så är det lätt att ordna mat, och man kan leva på smörgåsar i några dagar. Så egentligen behöver man inte kunna värma maten. Som jag skrev i mitt andra inlägg så är bristen på värme och vatten de stora problemen.
 
Just nu inte alls. Därför skulle jag heller inte få ut och skylla allt på elbolaget.
Jag har faktiskt inte hört/sett att någon har skyllt på elbolagen. Sedan är det ju en ständigt pågående diskussion om hur mycket av nätet som ska grävas ned, ev eftersatt röjning i ledningsgator etc. Och det aktualiseras ju speciellt i sådana här lägen.
Själv hade jag föredragit att de inte gett några utfästelser om att strömmen skulle komma tillbaka en viss tid när de i själva verket inte ens hade bildat sig en uppfattning om skadornas omfattning. De har en hel del att jobba med när det gäller hemsidan (som t ex inte fungerar på telefonen) och hur de går ut med information.
 
Just nu inte alls. Därför skulle jag heller inte få ut och skylla allt på elbolaget.
Fast visst kan man i många lägen faktiskt skylla på elbolagen? Eftersatt underhåll, till exempel. Innan Gudrun hade vi ALLTID strömavbrott så fort det blåste lite mer än normalt. Efter Gudrun grävdes alla elledningar ner, och sedan dess vet jag knappt vad ett strömavbrott är.....
 
Alla som klagade på preppers innan, jag undrar om någon av dem har drabbats av långt strömavbrott? Nu räknar jag mig inte som prepper, men visst är det skönt att veta att jag har mat och kan både tillaga den och hålla värmen, har batteriradio med batterier, tändstickor och gott om ljus hemma. :up:
 
Jag har faktiskt inte hört/sett att någon har skyllt på elbolagen. Sedan är det ju en ständigt pågående diskussion om hur mycket av nätet som ska grävas ned, ev eftersatt röjning i ledningsgator etc. Och det aktualiseras ju speciellt i sådana här lägen.
Själv hade jag föredragit att de inte gett några utfästelser om att strömmen skulle komma tillbaka en viss tid när de i själva verket inte ens hade bildat sig en uppfattning om skadornas omfattning. De har en hel del att jobba med när det gäller hemsidan (som t ex inte fungerar på telefonen) och hur de går ut med information.

De grupper jag har läst i har inte varit nådiga. Även de som är ute och jobbar har fått skit.
När elbolaget sen skrev att det vore bra om alla kunde stänga av så mycket elektronik som möjligt eftersom elen inte orkade med när de väl lyckats få igång den, så var ju det också hål i huvudet. Folk skulle lämna mobiloperatörerna eftersom de också hade problem med strömmen.
 
Fast visst kan man i många lägen faktiskt skylla på elbolagen? Eftersatt underhåll, till exempel. Innan Gudrun hade vi ALLTID strömavbrott så fort det blåste lite mer än normalt. Efter Gudrun grävdes alla elledningar ner, och sedan dess vet jag knappt vad ett strömavbrott är.....

Jag vet inte, är det rimligt att man gräver ner alla ledningar på alla öar i skärgården?
 
Alla som klagade på preppers innan, jag undrar om någon av dem har drabbats av långt strömavbrott? Nu räknar jag mig inte som prepper, men visst är det skönt att veta att jag har mat och kan både tillaga den och hålla värmen, har batteriradio med batterier, tändstickor och gott om ljus hemma. :up:
Brukar folk klaga på preppers? Motsatsen har jag sett här på forumet för inte så längesen, men varför skulle nån klaga på att en person förbereder sig för eventuella katastrofer? Det påverkar väl ingen annan?
 
Jag vet inte, är det rimligt att man gräver ner alla ledningar på alla öar i skärgården?
Det vet jag inte. Jag kan bara svara för mig själv. Det kändes väldigt bisarrt att bo så civiliserat som vi gjorde vid Gudrun (precis intill en större väg - alltså inte inne i skogen någonstans) och ändå bli av med elen i mer än två veckor. DÅ kändes det verkligen inte som om elbolagen hade gjort vad de skulle för att förbereda sig för kriser och katastrofer.
 
Alla som klagade på preppers innan, jag undrar om någon av dem har drabbats av långt strömavbrott? Nu räknar jag mig inte som prepper, men visst är det skönt att veta att jag har mat och kan både tillaga den och hålla värmen, har batteriradio med batterier, tändstickor och gott om ljus hemma. :up:
Vi har ett ganska välfyllt back-up skafferi med torrvaror och en del konserver. Men det har vi ju inte haft någon större nytta av nu när vi saknat el.
 
Jag vet inte, är det rimligt att man gräver ner alla ledningar på alla öar i skärgården?
Det tror jag inte att någon menar. Men nu har faktiskt hela samhällen varit strömlösa i dagar. Samhällen långt från skärgården. Själv har jag bara ett par km till närmaste större samhälle, lite otippat att man ska bli utan el i tre dagar. Kostnaden för att gräva ner får man sätta mot kostnaderna vid strömavbrott.
Och som jag sagt tidigare, informationen från elverken hade kunnat vara bättre (dvs de skulle från början sagt att de inte hade några prognoser men att det skulle kunna ta lång tid, istället för att uppge av elen skulle vara tillbaka på några timmar).
De FB-grupper som jag har sett har inte fyllts av klagomål, bara olika sätt att hjälpas åt.
 
Det tror jag inte att någon menar. Men nu har faktiskt hela samhällen varit strömlösa i dagar. Samhällen långt från skärgården. Själv har jag bara ett par km till närmaste större samhälle, lite otippat att man ska bli utan el i tre dagar. Kostnaden för att gräva ner får man sätta mot kostnaderna vid strömavbrott.
Och som jag sagt tidigare, informationen från elverken hade kunnat vara bättre (dvs de skulle från början sagt att de inte hade några prognoser men att det skulle kunna ta lång tid, istället för att uppge av elen skulle vara tillbaka på några timmar).
De FB-grupper som jag har sett har inte fyllts av klagomål, bara olika sätt att hjälpas åt.

Vi har som sagt sett olika typer av inlägg.
 
Okej, vad klagar man på då? Ärlig fråga alltså, för jag förstår inte vad det finns att klaga på.
Att folk har en beredskap hemma i form av gasolkök/grill, batteriradio mm. Du får leta upp tråden.
Tror att Stockholmsregionen varit relativt skonad från sådana stormar och då har elbolagen inte grävt ned sina kablar på samma sätt som i Blekinge och Småland
Det finns utbildningar på vad man bör ha hemma
https://www.svenskalottakaren.se/utbildningar/skot-dig-sjalv
Det går inte att gräva ner elledningar i skärgården eller på många håll i Roslagen, det är helt orealistiskt att spränga för att lägga miltals med kablar. Sen spelar det ingen roll hur centralt eller nära stora vägar man bor, det som spelar roll är var kraftledningarna går och var man får sin ström ifrån. Om du har gott om matvaror hemma men inget att laga den på så är det ju inte kraftbolagens ansvar utan ditt eget när något sånt här händer.
 
Om du har gott om matvaror hemma men inget att laga den på så är det ju inte kraftbolagens ansvar utan ditt eget när något sånt här händer.
Antar att detta var menat till mig. Möjlighet att laga till är inte det största problemet (om inte annat hade man kunnat plocka fram grillen). Problemet är främst avsaknad av vatten.
 

Liknande trådar

Tjatter Jag försöker undvika hemleverans (och är därför inte van vid hur det funkar) men nu har jag beställt en så pass stor sak att det inte...
Svar
4
· Visningar
300
Senast: Silver Girl
·
Mat Jag hittade idag ett buskage fullt med stora jättefina slånbär. Plockade en hel gryta och tänker göra sloe gin till julen. Men nu ska de...
Svar
5
· Visningar
442
Senast: Jeffery
·
Samhälle Hur har ni det i kväll och i natt? En reporter på nyheterna höll på att blåsa bort tidigare under kvällen.
2 3
Svar
53
· Visningar
3 941
Senast: Squie
·
Småbarn Försöker få dottern i säng vilket är fullt krig varenda förbannade dag. Jag blir tokig! Det ska skrikas, slåss, sparkas, härjas och...
Svar
4
· Visningar
984
Senast: julgrisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp