Älggrytan ... eller inte ... :-(

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare Otherside
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 115
  • Visningar Visningar 8 323

Bukefalos 30 år!

Den är skavad, Fräses upp lite lätt i stekpannan innan den läggs i grytan 10-15 minuter innan servering tillsammans med urkoket från stekpannan (1-2 dl vatten).

Blir inte de stora köttiga bitarna, men får endå vilt karaktären.

Alternativet är man startar grytan med att bryna skavet, och fortsätta tillaga grytan enligt recept eller tycke.

Tycker nog att skav av både ren och älg är enklare att få möra än grytbitar.
Jag antar att det är en personlig grej men jag gillar inte den typen av tunna skivor eller smulor i gryta, oavsett om det är vilt eller inte. Jag vill ha riktiga tärningar/bitar och tycker inte alls att det blir samma sak. :)

Jag antar att det är en personlig grej men jag gillar inte den typen av tunna skivor eller smulor i gryta, oavsett om det är vilt eller inte. Jag vill ha riktiga tärningar/bitar och tycker inte alls att det blir samma sak. :)

Plus att skavet du köper i affären är inte från premiumbitar direkt :angel: Jag hade inte ens gett det till katten! :rofl:

Jag och särbon gör eget skav om vi ska göra kebab, en vass kniv och en halvtinad större bit fungerar jättebra.

Vi vill heller inte ha smul i gryta, det använder vi som sagt till kebab eller wok.

:heart :banana: TACK till alla ni som stöttade och hjälpte mig i min livskris (skojar, men ändå) kring Älggrytan - den blev jättegod!!!

Fransmannen sa efteråt (till dottern, inte till mig, så jag tror honom...) att det var den godaste Boeuf Bourguignon han nånsin ätit. Han tog flera portioner och min man med!!!!! Det var omtumlande och underbart! OCH jag gjorde förstås potatismos till, INTE ris...! Det skulle bli pressad potatis, men jag hann, i stressläge, börja mosa dem men det blev jättegott ändå; mycket smör och så matlagningsgrädde istället för mjölk.

Så - TACK alla, för alla tips, all puffning och allt stöd i min lilla kris!

(Kan, för skojs skull, tillägga att två dagar innan han och dottern dök upp - fick vi totalstopp i avloppen. Skitvatten över hela badrumsgolvet. PANIK!!! Kunde inte använda varesej toa, dusch, tvättställ, diskho eller NÅT - allt bara blandades med skitvattnet och flöt ut överallt. Huset STANK!! Alla husets badlakan gick åt för att moppa upp eländet - och de fick slängas sen för jag fick inte bort lukten hur jag än tvättade dem. Avloppsjouren kom ut, och fick loss det värsta, men inte allt. Så - när dottern med pojkvän från Paris dök upp ... kunde de bara använda toan till #1... Till #2 fick de gå ut i plåtisen/vanen, som har toa. Tack och lov!!! Annars hade det blivit hink i trädgården.....

Men - jag fick bort all smuts, skurade vilt i 2 dagar och köpte nya badhanddukar. Duschen funkade. Huset luktade gott.

Men, paniken.....

Jag VET att det var simpla "problem" men ändå.

Nu tar jag mig ett glas franskt vin och lägger mig raklång i soffan. De har åkt (ja, det blev en snabbis då hans första flyg blev inställt!) och jag saknar dem redan - men jag är sååå nöjd! TACK bästaste Buke som alltid finns där för allt tänkbart! Je t´aime!!:heart

:heart :banana: TACK till alla ni som stöttade och hjälpte mig i min livskris (skojar, men ändå) kring Älggrytan - den blev jättegod!!!

Fransmannen sa efteråt (till dottern, inte till mig, så jag tror honom...) att det var den godaste Boeuf Bourguignon han nånsin ätit. Han tog flera portioner och min man med!!!!! Det var omtumlande och underbart! OCH jag gjorde förstås potatismos till, INTE ris...! Det skulle bli pressad potatis, men jag hann, i stressläge, börja mosa dem men det blev jättegott ändå; mycket smör och så matlagningsgrädde istället för mjölk.

(Kan, för skojs skull, tillägga att två dagar innan han och dottern dök upp - fick vi totalstopp i avloppen. Skitvatten över hela badrumsgolvet. PANIK!!! Kunde inte använda varesej toa, dusch, tvättställ, diskho eller NÅT - allt bara blandades med skitvattnet och flöt ut överallt. Huset STANK!! Alla husets badlakan gick åt för att moppa upp eländet - och de fick slängas sen för jag fick inte bort lukten hur jag än tvättade dem. Avloppsjouren kom ut, och fick loss det värsta, men inte allt. Så - när dottern med pojkvän från Paris dök upp ... kunde de bara använda toan till #1... Till #2 fick de gå ut i plåtisen/vanen, som har toa. Tack och lov!!! Annars hade det blivit hink i trädgården.....

Men - jag fick bort all smuts, skurade vilt i 2 dagar och köpte nya badhanddukar. Duschen funkade. Huset luktade gott.

Men, paniken.....

Nu tar jag mig ett glas franskt vin och lägger mig raklång i soffan. De har åkt (ja, det blev en snabbis då hans första flyg blev inställt!) och jag saknar dem redan - men jag är sååå nöjd! TACK bästaste Buke som alltid finns där för allt tänkbart! Je t´aime!!:heart

Åh vad roligt att det blev bra! :heart

Edit: Och herregud vilken panik med avloppet! :nailbiting:

Men, paniken.....

Sa ju att han skulle känna sig som hemma. Snyggt jobbat och perfekt val.

Varje gång jag klickat in på tråden sista dagarna har jag väntat på inlägget slm beskriver vilken succé det blev!

Jag är dessutom vegetarian sedan 26år, men den där grytan lät god!
Och @Hajfisk .
Det galna är att både dottern och jag är vegetarianer, veganer ibland (...) och jag hade inte tillagat kött på säkert 15 år, minst! Vad som flög i mig här vete sjutton, men jag ville göra nåt typiskt svenskt som han garanterat inte ätit i Frankrike. Och där föll min vegetarism som en fura... Försvarade mig lite med att det nog blir en engångshändelse, samt att älgen skjutits i Västerbotten och nog haft ett fint liv i skogarna där. Dålig ursäkt, men... Ja ja. Det blev succe´ i alla fall :)

Och @Hajfisk .
Det galna är att både dottern och jag är vegetarianer, veganer ibland (...) och jag hade inte tillagat kött på säkert 15 år, minst! Vad som flög i mig här vete sjutton, men jag ville göra nåt typiskt svenskt som han garanterat inte ätit i Frankrike. Och där föll min vegetarism som en fura... Försvarade mig lite med att det nog blir en engångshändelse, samt att älgen skjutits i Västerbotten och nog haft ett fint liv i skogarna där. Dålig ursäkt, men... Ja ja. Det blev succe´ i alla fall :)
Och inte ont i magen efteråt? För jag förstod väl rätt att du också åt av grytan?

Ni som läst mina inlägg i vin-tråden minns kanske att jag tänker bjuda dotterns franske pojkvän på mustig älggryta med pressad potatis till deras besök om en vecka. Men - nu tycker min man/dotterns far att det är en idiotisk ide´. Det kommer att bli segt (fast den ska tillagas i minst 2 1/2 timma!) och oätligt och han vill kanske inte ens ha. Han tycker det är det mest korkade jag nånsin gjort. Hur kunde jag ens komma på tanken?!

Jag har köpt hem grytbitar av älg från ett viltföretag i Västerbotten och de ser jättefina ut, ligger i frysen. Köpt vinerna till. Men nu gick luften ur mig totalt. ÄR det en idiotisk ide´?? Jag äter/tillagar aldrig kött i vanliga fall, heller. Ville bara göra nåt ursvenskt..... Men tänk om det BLIR hemskt???! Och han (min man) sitter och petar bort bitarna ur maten medan vi äter.....

Vad ska jag göra istället??? Jag brukar göra en otroligt god sås/sky med rödvin, enbär, palsternacka, rosmarin och timjan, etc som är underbar. Den på pressad potatis - eller ugnsrostad? Men vad ska jag ha till då???? Jag KAN inte tillaga kött om det inte är i en gryta.

Eller en potatisgratäng? Men jag måste fortfarande ha nåt till..... :(

HJÄLP!!
Klart du ska göra älggryta! Låter jättegott det du tänkt tillaga, det kommer int enligt segt. Din man får väl laga maten annars om han nu ändå bemödar sig med dumma kommentarer!

Klart du ska göra älggryta! Låter jättegott det du tänkt tillaga, det kommer int enligt segt. Din man får väl laga maten annars om han nu ändå bemödar sig med dumma kommentarer!
Jag vågade och det blev jättegott - tyckte även min man!! Alla tog flera portioner. Och jag tror inte det var av artighet, för jag tyckte också det blev otroligt gott. Mustigt och smakrikt!

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Stensamlare?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat