Alkohol när barn är med

turbofling

Trådstartare
Det är ett område som väcker diskussioner här hemma ganska ofta.

Vad tycker ni?
När är det ok att dricka alkohol när barn är med, i vilka mängder?
I vilka sammanhang (tex barnkalas, middag med vännerna, på badstranden, på lekplatsen).
 
Sv: Alkohol när barn är med

Ja den här frågan väcker ju en hel del åsikter och definitivt väldigt olika sådana.

Jag tar ofta ett glas rött till maten på helgerna, ingen storkonsumtion utan 1-2 glas rött under en kväll. Sambon tar gärna en liten whiskey på fredagskvällen. Det är ungefär den mängd som jag tycker är okej när man samtidigt har småbarn.

På barnkalas = Beror på, om det är rent barnkalas och massa barn med godispåse/fiskedamm osv så är det ju dels förlagt på dagtid och jag ser inte att detta tillfälle skulle passa sig för att korka upp en flaska. Är det mer släktkalas med middag senare så brukar vi bjuda på vin till maten.

På badstranden dricker vi inte alkohol och inte på lekplatsen, det är är olagligt och jag finner inte alls någon anledning till att dricka alkohol på sådana ställen...

Att ta med E på fest där alkohol flödar i mer mängder än något glas här och där är uteslutet för oss, då skaffar vi barnvakt istället.
 
Senast ändrad:
Sv: Alkohol när barn är med

Det är ju onekligen ett hett ämne även på buke. ;)

Jag tycker att alkohol inte har något som helst med barn att göra, alltså dricks det ingen alkohol på barnkalas eller andra tillfällen där barnen står i centrum.

I övrigt tycker jag att man ska tänka på hur man dricker kring barn. Att inte supa sig redlös är ju självklart, jag tänker mer att om man dricker tio 2,8-or varje fredag under barnets uppväxt kan barnet få en skev uppfattning om vad som är normalt öldrickarbeteende.

Ett par glas vin/öl till helgen eller middagen med vänner är däremot helt ok.
 
Sv: Alkohol när barn är med

Hos oss:
Barnkalas - aldrig i livet
ett glas vin/öl till maten tar vi ibland, sällan mer när barnen kagt sig kan det bli ett till. Julafton tar jag sällan något och resten väldigt måttligt typ en snaps och kanske ett glas vin/öl till maten.
Stranden - nej.
Vi hade med barnen på pubkväll i området i fredags (samfällighetens, brukar vara fler barn under 10 än vuxna så de äter godis, chips etc) och så länge barn var kvar dracks det något glas här och där. Jag tog tre glas vin under kvällen men då hade maken gått hem med barnen efter glas 1. Har dock aldrig sett någon bli redlös eller så dessa kvällar.
Skulle jag festa loss skulle jag göra det utan barn.
 
Sv: Alkohol när barn är med

Jag gar inga problem att dricka vin eller öl till maten eller ta en whisky på kvällen osv. men det är ju ingenting vi gör varje dag. Det gjorde vi varken före eller efter vi fått barn. Det handlar om måtta.

Dricka alkohol på ett barnkalas? Nej, det är väl inte helt rätt tillfälle. För mig är det mycket tillfället som gör drycken god. Vin eller öl som passar till maten, en Irish Coffee en kall vinterkväll osv.
 
Sv: Alkohol när barn är med

Jag drack väldigt lite innan vi fick barn, och maken med så det är inget vi diskuterat mycket hemma. Men ungefär såhär skulle jag säga.
Stranden: har aldrig druckit där utan barn så jag ser ingen anledning att göra det med barn heller.
Barnkalas och lekplats: känns väldigt malplacerat för mig.
Middag med vänner: helt okej att ta ett - två glas vin eller öl för min del. Ingen av oss dricker så att det skulle spåra ur direkt. Att vara påtagligt berusad i barnens närvaro går helt bort i min värld. Jag minns hur rädd jag själv var som barn så det vill jag inte utsätta mina för.
 
Sv: Alkohol när barn är med

Ja den här frågan väcker ju en hel del åsikter och definitivt väldigt olika sådana.

Jag tar ofta ett glas rött till maten på helgerna, ingen storkonsumtion utan 1-2 glas rött under en kväll. Sambon tar gärna en liten whiskey på fredagskvällen. Det är ungefär den mängd som jag tycker är okej när man samtidigt har småbarn.

På barnkalas = Beror på, om det är rent barnkalas och massa barn med godispåse/fiskedamm osv så är det ju dels förlagt på dagtid och jag ser inte att detta tillfälle skulle passa sig för att korka upp en flaska. Är det mer släktkalas med middag senare så brukar vi bjuda på vin till maten.

På badstranden dricker vi inte alkohol och inte på lekplatsen, det är är olagligt och jag finner inte alls någon anledning till att dricka alkohol på sådana ställen...

Att ta med E på fest där alkohol flödar i mer mängder än något glas här och där är uteslutet för oss, då skaffar vi barnvakt istället.

+ 1 pa den.

Har pa Irland ar barnen valkomna pa puben pa dagarna, fram till 19-21 pa kvallen. Ofta ater man lunch eller middag dar. Men jag skulle kanna mig otroligt obekvam om det fanns berusade manniskor runt mina barn och da skulle jag ga darifran.

Vissa av mina slaktingar ar fortjusta i alkohol och da vill han garna hjalpa till i stil med "Jag har uppfostrat 4 grabbar, kom ska jag halla din bebis sa du kan ata i lugn och ro". Jattesnallt, om han hade kunnat sta uppratt... Men jag brukar saga till honom som det ar, han far garna halla om bebisen vill, nar han ar nykter. "Ah vada, jag e inte full!"

Men da gar jag nagon annan stans, han far tycka vad han vill. Mina barn - mitt ansvar.
 
Sv: Alkohol när barn är med

Nu har ju jag inte barn men tycker dette är en intressant diskussion.

Framför allt kan jag tycka det beror på hur du är. självklart kan vuxna få dricka ett glas vin, en öl ex. runt barn om de kan hantera det. Dock finns det ju människor som inte klarar av att dricka lagom och då tycker jag man absolut får avstå helt. Att bli full runt barn är för mig oacceptabelt!

På barnkalas och likande när barnen är i centrum finns det ingen som helst anledning! Troligtvis är du där för att hålla reda på barnen och det kan vara jobb nog nykter ;) Kan man inte hålla sig ifrån alkoholen den kvällen borde man nog tänka över sina alkoholvanor.
 
Sv: Alkohol när barn är med

Så här tycker jag:

1-2 glas vin/öl till maten eller kanske en whiskey en kväll har jag inga problem med, men där tycker jag att det är stopp.

Alkoholkulturen här är annorlunda mot i Sverige och jag har svårt att vänja mig vid den. Öl (och det är starköl då) är helt ok i alla sammanhang precis som vin. Vid lekparken som ligger i Stadsparken ser man ofta föräldrar med ett ölglas i handen när det är fint väder (dom säljer öl precis i närheten), gärna i kombination med en cigarett :crazy:

Igår hade vi lite kalas för dotter som precis fyllt 2 år. Sambon var iväg och handlade dagen innan och kom hem med en back öl. Jag undrade vad vi skulle ha den till och han sa att vi måste ju ha öl att bjuda på vid kalaset. Det är en diskussion vi haft många gånger så jag orkade inte ta den igen. Visst, det dricks inte så någon blir berusad men jag tycker ändå det känns fel. Öl till tårta liksom?

Han menar på att alkoholen är en del av livet och det är viktigt att barnen ser att man kan dricka utan att bli berusad. Han tycker synen på alkohol i Sverige är så "förbjuden", det dricks inte så ofta men när det dricks är det i stora mängder.
 
Sv: Alkohol när barn är med

I våran familj så har vi alltid haft en väldigt "öppen" inställning till alkohol. Det har tex alltid stått ett välfylt förråd i en garderob (både viner och tex wiskey). Men trots detta har jag aldrig sett mina föräldrar fulla eller upplevt att det skulle vara obehagligt med människor som dricker runt omkring mig.

Jag har tex aldrig kännt något behov av att "låna" sprit av mina föräldrar när jag var yngre. Det var ju inte så att flaskorna var gömda i garderoben utan de stod där bara för att det var mörkt och svalt där.

Jag själv dricker så gott som aldrig medan min bror har en egen vinkällare.

Har man inget problem med alkohol så skall man nog inte skapa ett heller. Jag hade inte haft några problem med att bjuda min familj eller vänner på alkohol i samband med ett barnkalas. Alla har samma inställning och det blir inte någon konstig känsla i luften.

Däremot så skulle jag inte bjuda på alkohol om de inbjudna varit från tex min sons dagis. Vet inte hur de kan hantera spriten. Tyvärr har många svenskar (inte alla, mina kompisar är ju exempel på det) ett litet konstigt förhållande till alkohol.

Mina föräldrar är ursprungligen från ett fd kommunistiskt land.

Mvh

Tora
 
Sv: Alkohol när barn är med

Dricker inte när sonen är med.
Det finns så mycket man kan dricka istället som är alkoholfritt.

Visst ett glas vin till maten kan väl vara ok men tycker ändå att man kan avstå att dricka när man han barn med
 
Senast ändrad:
Sv: Alkohol när barn är med

Den här frågan har jag funderat på mååånga gånger eftersom jag är uppvuxen i ett alkoholisthem, båda mina föräldrar är missbrukare. Jag själv är helnykterist sen många år och aktiv i nykterhetsrörelsen. Min man och jag dricker ingenting runt vår son av naturliga skäl (även om min man är måttlighetsdrickare) men ganska nyligen hade vi kalas hemma hos oss och då var barn med och det dracks måttligt runt omkring dem. Det har jag faktiskt inga problem med alls, så jag har reviderat min ståndpunkt litegrann. Så måttliga mängder i festsammanhang är ok för min del. Däremot var jag på en kräftskiva för några år sen när ett föräldrapar drack sig stupfulla, och då talar vi par i 40-årsåldern. Deras barn mådde så dåligt, och jag ångrar djupt att jag inte gjorde mera för dem eftersom det var så uppenbart att de var alkoholiserade.
 
Sv: Alkohol när barn är med

Vill bara påpeka att total avhållsamhet från alkohol leder till att barnen alkoholdebuterar senare och därmed minskas risken betydligt för att de utvecklar alkoholberoende. Så öppenhet kring alkohol eller inte, så är bästa alternativet att det inte dricks hemma överhuvudtaget. Ville bara påpeka det eftersom det inte tas upp så ofta i diskussionerna kring alkohol/barn, och inget särkskilt mot dig Tora.
 
Sv: Alkohol när barn är med

Den forskning jag har sett på det området handlar om att barnen ska avstå alkohol dvs att det inte skall bjudas. Inte att även de vuxna ska avstå. Men det är kanske olika källor?
 
Sv: Alkohol när barn är med

Han menar på att alkoholen är en del av livet och det är viktigt att barnen ser att man kan dricka utan att bli berusad. Han tycker synen på alkohol i Sverige är så "förbjuden", det dricks inte så ofta men när det dricks är det i stora mängder.

Jag håller med din pojkvän. Sköts alkoholintaget snyggt tycker jag inte det är några som helst problem att kombinera med barn. I Sverige verkar all form av alkoholintag likställas med alkoholism vilket är helt absurt - det skapar bara moralpanik.
 
Sv: Alkohol när barn är med

Min sambos släkt har ungefär samma åsikt som din sambo, är det fest så ska det drickas oavsett andledningen till festen. Jag tyckte att det var hemskt när vi var bjudna på tvåårskalas och det serverades alkohol, enligt mej har man missat något viktigt då. Jag serverar inte heller alkohol här hemma när det är barn med, det passar inte ihop tycker jag.

Jag har aldrig druckit alkohol när mina barn har varit med, inte förren de blev vuxna själva. Jag har inte sett någon andledning till det. Numera dricker jag inte alls, det går inte ihop med mina mediciner och jag saknar det kanske en gång om året.

När jag och min sambo träffades hade vi många diskussioner runt alkohol eftersom han ansåg att det var naturligt att dricka oavsett om barnen var med eller inte. Vi enades om att det är okej så länge man inte blir påverkad, dvs otrevlig av alkoholen. Det är inte heller okej att folk som är fulla kommer hem till oss när barnen är hemma. Mina barn var nio respektive elva då och jag kunde förklara på ett annat sätt än om de hade varit mindre.

Jag och mina barns pappa hade samma åsikt att man inte dricker när barnen är med.
 
Sv: Alkohol när barn är med

Jag har inga egna barn, men kan ju svara för hur det var när jag var liten. Mina föräldrar kunde visst ta en öl eller ett glas vin till maten om vi var med, men inte mer än så. Jag har sett min pappa full en gång efter en fest och då var jag 20 år.

Vad det gäller barnkalas så håller jag med någon annan som skrev att det beror på vad som menas med barnkalas. Måttliga mängder vid ett släkt/familjekalas, där det alltså är gott om vuxna, helt okej för mig. Barnkalas med bara barn som gäster med allt vad det innebär, nej, inte okej.

Om jag skulle få egna barn så antar jag att det inte skulle förändra mycket för min del, eftersom jag dricker mycket lite alkohol redan nu, och då kanske tre-fyra gånger om året.
 
Sv: Alkohol när barn är med

*KL*
Jag tycker att en stor del av frågan hänger på hur gamla barnen är, eftersom jag ser två delar av problematiken. Dels frågan om ansvar för barn som är så små att de behöver "tas om hand", då tänker jag på barn i spädbarnsåldern och sedan upp till kanske 12-14 år. Dels den värdegrundskapande biten, där är det nog lika viktigt hela vägen upp till (eller förbi) myndighetsdagen.
Den första biten är ju ganska lätt att lösa om man är två föräldrar, man avtalar om vem som är helnykter. Att båda/enda spädbarnsföräldern dricker känns litet främmande för mig, däremot kan jag absolut tänka mig att båda dricker ett glas vin eller öl till maten även om tolvåringen sitter med vid bordet.

Den andra biten är kanske litet snårigare att förhålla sig till, om inte annat så när barnen börjar bli vuxna. Jag tror rent generellt att barn till föräldrar som har ett normalt och rimligt förhållade till alkohol själva också får det. Om mamma och pappa delar ett glas konjak i tv-soffan så gör det inte 16-åringen till alkoholist. Det viktiga tror jag är att föregå med något slags gott exempel. Kommer mamma hem från 40-årsfest hängande på pappa, och somnar i framstupa sidoläge på badrumsgolvet så är det inte ett gott exempel. Kommer hon hem pratig och flamsig och kanske litet(!) vinglig så kan det i allt väsentligt vara ett gott exempel.

Två av våra ynglingar är stora nog att hantera alkohol på det sätt de själva finner bäst, och den tredje har ännu inte intresserat sig alls för den biten. Vi har inte drivit någon helt alkoholfri linje hemma [för vuxna när det är stora barn med] och har ibland haft barnen hemma när vi haft "vuxenfest" som i praktiken brukar vara med ganska blandade åldrar. Lyckligtvis har vi ett umgänge där alla nästan alltid har bra koll på sig och låter några öl eller en flaska vin stanna vid just några öl eller en flaska vin. Inga framstupa sidolägen eller ens i närheten varken av oss eller våra vänner, och båda de stora ungdomarna har ungefär samma förhållande till alkohol som vi har. Så något har vi nog gjort rätt. :)
 
Sv: Alkohol när barn är med

I vilka sammanhang (tex barnkalas, middag med vännerna, på badstranden, på lekplatsen).

Jag ser inga problem med måttliga mängder alkohol vid de tillfällena, det beror snarare på vad man äter vid tillställningen, för min del. Passar det med en öl till maten, så varför inte?

Igår hade vi lite kalas för dotter som precis fyllt 2 år. Sambon var iväg och handlade dagen innan och kom hem med en back öl. Jag undrade vad vi skulle ha den till och han sa att vi måste ju ha öl att bjuda på vid kalaset.

Jag tycker ungefär som din sambo.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Barnlängtan börjar komma ikapp mig och huvudet börjar snurra… Det som snurrar mest för tillfället är mina rökande svärföräldrar. Som...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
7 714
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 062
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 590
Senast: Exile
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 509

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp