Bukefalos 28 år!

Alkohol när barn är med

Sv: Alkohol när barn är med

Själv har jag inga barn, och heller inga planer på att skaffa inom de närmsta åren. Men när jag väl gör det så kommer jag fortsätta mitt drickande likadant som nu - ungefär en gång per månad och då i (ibland relativt;)) måttliga mängder.

Skulle du lämna ditt barn till en barnvakt som tog sig ett glas vin eller två?
 
Sv: Alkohol när barn är med

Svarar fast frågan ställdes till annan medlem.

Ja jag hade inte haft några som helst problem att lämna min dotter till någon som vi känner väl och som skulle dricka 1-2 glas vin till maten exempelvis.
 
Sv: Alkohol när barn är med

kl

Intressant att höra hur ni tycker och har för erfarenheter. Jag tycker egentligen att min sambo tänker helt rätt men ändå känns alkohol när barn är med fel och jag vet inte riktigt varför jag tycker så.

Jag har aldrig sett mina föräldar fulla, dom delade gärna en flaska vin på lördagkvällen och pappa drack kanske någon whisky. När jag kom upp i tonåren och började "intressera" mig för alkohol har det alltid känts väldigt förbjudet, skulle aldrig våga ringa mina föräldrar om jag druckigt för mycket (så vill jag inte att mina barn ska känna). Även som vuxen har jag haft svårt att dricka någon alkohol när mina föräldrar varit med. Jag har svårt att kontrollera alkohol på fester, känner inte när det är dags att sluta. Nu är jag aldrig på såna fester längre men jag gissar att det beteendet gör att jag inte vill bjuda på alkohol hemma, jag är rädd att någon dricker för mycket.
 
Sv: Alkohol när barn är med

Skulle du lämna ditt barn till en barnvakt som tog sig ett glas vin eller två?

Om tex mormor och morfar är barnvakter och de dricker vin till maten - vad är problemet med det? Jag har inte ens pratat med mina föräldrar om det, jag ser inget problem överhuvudtaget.
 
Sv: Alkohol när barn är med

Skulle du lämna ditt barn till en barnvakt som tog sig ett glas vin eller två?

För det första skulle jag bara låta någon som jag verkligen kände sitta barnvakt, och denne person skulle jag anse vara stabil och kunna använda sig av det underbara Sunda förnuftet. Och skulle nu denna barnvakt känna att vin/öl/cider skulle passa sig till maten eller senare på kvällen - så absolut.
Jag passar mina systrars barn då och då, och det har hänt att jag druckit en cider till maten utan att ens reflektera över att det skulle vara konstigt eller förbjudet då de har samma syn som mig på alkohol/föräldraskap.
 
Sv: Alkohol när barn är med

Har inga barn, men ansluter mig med ett inlägg i alla fall.

Jag växte upp med en alkoholiserad pappa och en mamma som drack väldigt mycket och var nog på gränsen till att bli alkoholist även om hon inte hade några problem att sluta sas.
Min pappa var full dygnet runt och steg även upp mitt i natten för att dricka, vilket resulterade att han var full på morgonen när han vaknade och körde mig till skolan, likadant när han hämtade mig efter skolan.

Mamma var aldrig direkt full, har nog bara sett henne full ett par gånger, varav en av gångerna minns jag väldigt tydligt. Vi var och hälsade på några släktingar och hade nån typ av liten middag hos släktingarnas vänner. Hon blev tämligen full, kunde knappt gå rakt, flamsade runt och skrattade. Jag var rätt liten och undrade vad som var fel med mamma när vi skulle ta en promenad på kvällskanten. Min moster tog min hand och gick lite i förväg med mig så jag skulle slippa vara nära min mamma när hon var så full. Minns inte nått från resten av kvällen utom just det ögonblicket när min moster tar min hand och ber mig följa med henne medan mamma vinglar och flamsar bakom oss tillsammans med de andra som var med på middagen (hon var den enda som blev så pass full).

Själv har jag aldrig varit mycket för alkohol, och jag antar att det beror på min uppväxt och dåliga erfarenhet av alkohol. Dricker aldrig på eget bevåg sas. Kan ta ett par öl när man är med vänner eller nått, men att ta en öl ensam en fredagskväll medan man ser en film finns inte i min värld.

Har väldigt svårt för alkohol och naturligt då också för vuxna som dricker när det är barn runt omkring. Kan tycka det är okej att ta ett glas vin till maten om man är på en middag eller nått, men att bli packad i barns närvaro är ett stort NO NO! Likadant att dricka på barnkalas där fokus är på barnen.
Att dricka alkohol på allmän plats, som en lekplats eller badstrand är ju dessutom olagligt så det är definitivt inte accepterat.

Är medveten om att jag nog har en ganska skev förhållning till alkohol då jag inte gillar det alls, någonstans, men när man upplevt vad alkohol kan ställa till med för ett barn, och känner av effekterna av det rent psykiskt efter att ha växt upp (från födsel till 15 års ålder) med alkoholen som en ständig tredje familjemedlem (även om pappa var mer av en sk "skåpsupare" som ljög om det) är det lätt att få en annan syn på det.
 
Sv: Alkohol när barn är med

Är medveten om att jag nog har en ganska skev förhållning till alkohol då jag inte gillar det alls, någonstans, men när man upplevt vad alkohol kan ställa till med för ett barn, och känner av effekterna av det rent psykiskt efter att ha växt upp (från födsel till 15 års ålder) med alkoholen som en ständig tredje familjemedlem (även om pappa var mer av en sk "skåpsupare" som ljög om det) är det lätt att få en annan syn på det.

*nickar*
Jag kan förstå det efter min nyvunna erfarenhet med en närstående som utvecklat ett riskbruk (är väl det närmaste ordet).
 
Sv: Alkohol när barn är med

"tomten luktade inte riktigt lika illa ur munnen i år som förra året" just som tomten slagit igen ytterdörren. Brrr, det gjorde riktigt ont i mina öron.

Lite fånig fråga kanske, men jag har många gånger känt att folk har dålig andedräkt av sig själva - rent ohygglig! Eller av snus, eller kanske cigaretter. Men aldrig någonsin har jag tänkt på att man får dålig andedräkt av alkohol. I alla fall inte innan man raglar. Så raglade tomten ut? är du helt bergsäker på att tomten inte bara hade dålig andedräkt, alltid, dag ut och dag in, oavsett spritintag. Det finns människor som har det helt enkelt. Det kanske dessutom var samme man som förra året och den här gången hade han tur med magen.

I övrigt, det här låter kanske lite knäppt, men det verkar ju onekligen som att dina föräldrars förhållningssätt har gett dig ett väldigt spänt förhållande till alkohol. Fyllt av obehag. Mitt mål är kanske ett barn som är avslappnat och tryggt i många situationer som vuxen, tex vid en middag med jobbet. Eller på julafton med svärföräldrarna. ;)

(Måste såklart erkänna att när folk börjar bli fulla kan även jag bli nervös och lite irriterad. Är uppvuxen med alkohol som ett självklart inslag och aldrig någonsin fylla.)
 
Sv: Alkohol när barn är med

Skulle du lämna ditt barn till en barnvakt som tog sig ett glas vin eller två?

Självklart! både mamma, svärmor och svärfar får vara barnvakter :laugh: pappa skulle också få det om han inte själv hade haft småbarn och inte känner A så väl.
 
Sv: Alkohol när barn är med

Bäst att svara på tråden också.

Badstrand, har aldrig kommit på tanken att dricka på en badstrand. (antar att om man är 20 år och har strandparty mitt i natten kan det komma på fråga?)

Lekplats skulle nog uppfatta de som gjorde som sådana "fullgubbar" som fanns när man var liten här och där :o Men om det är den kulturen i ett land och de inte är fulla så tja. Men inte i Sverige (om inte ett uteställe ligger bredvid såklart och de som dricker sitter på utestället).

Barnkalas med dagis mellan 13 o 15 en söndag. Jag skulle aldrig ens servera alkohol till väninnorna mellan 13 o 15 en söndag, med eller utan barn. Men om man har kulturen i ett land att folk dricker EN kall öl istället för kaffe så varför inte.

Men om det skulle vara middag - inte the och tårta- på kvällen med släkten serveras tex vin även det är ett barn som skulle fylla år. (Å andra sidan kommer jag nog bjuda på the o tårta till födelsedagskalas för A. Mina egna födelsedagskalas är ju alltid the och äppelpaj (utan alkohol, för det passar helt enkelt inte i mina ögon till the o paj en söndageftermiddag.:rofl:).)
 
Sv: Alkohol när barn är med

Skulle du lämna ditt barn till en barnvakt som tog sig ett glas vin eller två?

Det gör mig ingenting om de personer som är aktuella som barnvakter tar sig ett vin eller två. Det är goda vänner eller nära släktingar som vi litar på tll 100%.
 
Sv: Alkohol när barn är med

Jag tycker inte att alkohol och barn hör ihop alls. Inte i någon volym. Därför blir det givet att jag heller inte konsumerar alkohol tillsammans med min dotter eller med andras barn.

Jag upplever ofta ett intressant fenomen när denna fråga kommer upp. Jag själv tar sällan upp den eftersom mitt ställningstagande redan är givet. Frågar någon så svarar jag ärligt. Den som frågar och som tycker att alkohol inför barn är okej, börjar då i regel direkt att vilja försvara sitt drickande inför mig. Att denne dricker måttligt - enbart en öl, ett par glas vin osv. När jag svarar; Okej. Att det är bra att man som förälder finner det som känns rätt, fortsätter i regel de samma personerna med att tala om för mig; att man måste visa hur man dricker måttligt. Att visa att alkohol inte är något farligt eller spännande. Att om man inte dricker inför sina barn, så kommer barnet att vilja debutera tidigare, bli mer nyfiken och inte få möjligheter att lära sig konsumera alkohol måttligt.

Och här kommer avslutet. När jag fortfarande poängterar att man som individ väljer det som man anser känns rätt; svarar de samma personerna; att jag inte skall förstora upp detta med alkohol så.:angel:
 
Sv: Alkohol när barn är med

Jag tycker inte att alkohol och barn hör ihop alls. Inte i någon volym. Därför blir det givet att jag heller inte konsumerar alkohol tillsammans med min dotter eller med andras barn.

Jag upplever ofta ett intressant fenomen när denna fråga kommer upp. Jag själv tar sällan upp den eftersom mitt ställningstagande redan är givet. Frågar någon så svarar jag ärligt. Den som frågar och som tycker att alkohol inför barn är okej, börjar då i regel direkt att vilja försvara sitt drickande inför mig. Att denne dricker måttligt - enbart en öl, ett par glas vin osv. När jag svarar; Okej. Att det är bra att man som förälder finner det som känns rätt, fortsätter i regel de samma personerna med att tala om för mig; att man måste visa hur man dricker måttligt. Att visa att alkohol inte är något farligt eller spännande. Att om man inte dricker inför sina barn, så kommer barnet att vilja debutera tidigare, bli mer nyfiken och inte få möjligheter att lära sig konsumera alkohol måttligt.

Och här kommer avslutet. När jag fortfarande poängterar att man som individ väljer det som man anser känns rätt; svarar de samma personerna; att jag inte skall förstora upp detta med alkohol så.:angel:

:D Du är inte ensam. Jag har fått höra precis samma sak, precis samma argument hela mina barns uppväxt också. Det är märkligt att om nu folk är nöjda med sitt val så måste de ändå försvara sig och det utan att ha blivit ifrågasatta.
 
Sv: Alkohol när barn är med

:D Du är inte ensam. Jag har fått höra precis samma sak, precis samma argument hela mina barns uppväxt också. Det är märkligt att om nu folk är nöjda med sitt val så måste de ändå försvara sig och det utan att ha blivit ifrågasatta.

Ja, visst är det lite knasigt!?:D

I början stod jag mest med frågetecken runt om huvudet och kunde sedan bli irriterad inför personers anklagelser att jag skulle förstora alkoholkonsumtionen för barn och ungdomar. Trots att jag knappt sade något. Men, nu vet man i regel vad som komma skall. Verkar som att du också fått den beskärda delen.
 
Sv: Alkohol när barn är med

Jag som numera har facit i handen, mina är 19 och 21 nu, kan säga att de har varit som alla andra vad gäller alkohol. Ingen överdriven nyfikenhet utan helt normalt.

De har på min begäran berättat när de har tänkt dricka så att jag kunnat vara stand by här hemma och det har inte varit några missöden.
Eller jo, ett, när dottern råkade dricka något som innehöll E120 som utlöser migrän för hennes del. Då var det panikutryckning för kombinationen att ha druckit och få så kraftiga migränanfall som hon får är inte att leka med :crazy: Hennes migränanfall är inte att leka med i vanliga fall så det var hemskt.

Men annars har de haft en sund inställning, jag har sagt att jag inte vill att de dricker men att de gör som de vill. Jag har lärt mina barn att tänka själva och litar på dem.
De har aldrig stulit alkohol här hemma eller hällt i sig saker ingen borde dricka utan dricker med måtta och förstånd.
 
Sv: Alkohol när barn är med

Jag som numera har facit i handen, mina är 19 och 21 nu, kan säga att de har varit som alla andra vad gäller alkohol. Ingen överdriven nyfikenhet utan helt normalt.

Men tror du att det beror på hur det sett ut hemma hos er under deras uppväxt? Hemma hos mig var det extremt ovanligt med alkohol, min pappa brukade ta en öl och en whisky framför tv:n på fredag- och lördagkvällen, men det var aldrig alkohol annars, aldrig till maten varken vardag eller helg, i princip aldrig på släktträffarna etc.

Och både jag och mitt syskon har väl haft en tja...överdriven nyfikenhet på alkohol kan man väl säga. Det bara smällde till i tonåren.
 
Sv: Alkohol när barn är med

Ja och precis.

En sund inställning till olika val i livet är ju A och O, oavsett hur man står i tankarna kring alkoholkonsumtion. Det är viktigt att ens barn vågar att diskutera och fråga kring sådant som de funderar på. Jag anser att det är viktigt att, precis som du säkerligen gjort, förklarat varför man tycker som man gör. Sedan kan man ju inte välja åt sina barn när de är stora nog att själva fatta vissa beslut.

För min del är det viktigt att min dotter kommer att få hjälpmedlen till att bli en trygg och säker människa. Att få hjälpen och stödet att kunna klara sig i samhället. Och därigenom ge henne verktygen till att fatta beslut som är rätt för henne. Och här ingår t ex inte för min del att jag behöver att dricka alkohol inför henne, för att lära henne dricka måttligt.
 
Sv: Alkohol när barn är med

Fredag/lördag-middag(el "vuxenfest" inte barnkalas) och inga mängder.

Jag vet att jag är känslig men för mig är det fortfarande extremt jobbigt med påverkade människor och jag önskar att inget barn behövde uppleva det.
 
Sv: Alkohol när barn är med

Det kan jag ju inte säga säkert men jag tror på öppenhet. Det har aldrig varit förbjudet att diskutera saker hos oss, oavsett om det har gällt alkohol eller andra saker. De har inte heller varit så att de inte har fått insikt i hur det kan vara hos andra familjer där alkoholen varit betydligt mer framträdande. De har på nära håll sett vänner som inte tyckt att det varit roligt att föräldern dricker för mycket och de har på nära håll sett hur det blir när föräldrar inte kan hämta för att de har druckit på helgerna.
De har tyckt att det har varit skönt att veta att jag aldrig behövde säga nej till att hämta eller köra pga att jag har druckit.

Jag tror att nyfikenheten kan slå över åt alla håll som är förbjudna. Hos oss har inget varit förbjudet utan jag har bett dem tänka en andra gång om det är något jag inte har hållt med dem om men sedan har de ändå fått göra valet själva. Givetvis hade ju inte det gällt om de hade fått för sig att börja med droger men andra saker.
Jag tror på att uppfostra barnen till att våga tänka själva och ta egna beslut och få ta konekvensen av sitt handlande utan att säga "vad var det jag sa".

Jag har uppfostrat mina barn i andan att de får göra vad de vill så länge de inte skadar sig själva eller andra. Jag tror inte på förbud utan på diskussion.
 
Sv: Alkohol när barn är med

Nej för mej känns det så enormt bakvänt att jag skulle behöva dricka inför mina barn för att de ska få en sund inställning till alkohol. Jag har överhuvudtaget aldrig funderat på vilken inställning mina barn skulle få när jag bestämde mej för att inte dricka när de var med. För mej är det bara så att har jag ansvar för barn så vill jag så långt det absolut är möjligt vara vid mina sinnes fulla bruk.
Jag skulle inte kunna dricka alkohol om andra barn var med heller för jag tycker att det är så onödigt. Förr eller senare råkar alla barn ändå ut för onyktra människor och jag behöver inte vara en av dem.

Att ha en öppen dialog och ha ett klimat hemma som möjlig gör att barnen känner att de kan prata om allt tror jag är rätt väg att gå.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Barnlängtan börjar komma ikapp mig och huvudet börjar snurra… Det som snurrar mest för tillfället är mina rökande svärföräldrar. Som...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
7 853
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 205
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 738
Senast: Exile
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 624

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp