Bukefalos 28 år!

Alkohol när barn är med

Sv: Alkohol när barn är med

Dricker inte när sonen är med.
Det finns så mycket man kan dricka istället som är alkoholfritt.

Visst ett glas vin till maten kan väl vara ok men tycker ändå att man kan avstå att dricka när man han barn med

Ytterst nyfiken på varför? :)

Nja mycket alkoholfritt att dricka beror nog till står del på vem du frågar. Jag tycker inte om saft/dricka osv till mat utan då dricker jag vatten eller vin om det är helg. Varför ska man avstå just för att barnet är med? Är det mer okej att ta det där glaset när barnet sover?
 
Sv: Alkohol när barn är med

...däremot kan jag absolut tänka mig att båda dricker ett glas vin eller öl till maten även om tolvåringen sitter med vid bordet.

Jag forstar inte riktigt varfor det skulle vara sa illa att dricka ett glas vin till maten trots att barnet ar med? Maken och jag tar garna ett glas rott till middagen om det passar ihop med maten, ibland blir det en gang i veckan, ibland tre ganger i veckan, och aldrig mer an ett glas. Vara barn ar 3 ar.
 
Sv: Alkohol när barn är med

Har ännu inga barn, men är havande. Denna disskution har jag hamnat i mer än en gng med vänner och bekanta.
Mina föräldrar är absolut inte nykterister, de dricker bara inte. Det starkaste som förekommit hemma hos oss på helgerna är öl på 3,5 % i pappas glas, och fanta i mammas. Inget sprit förråd, men ngn flaska med starkare innehåll har skymtats i skafferiet då och då, men bara pga att de fått dom i present.
Jag vet att de tagit/tar starkare när de är ute på ngt.
Grejjen är den att trots att jag är uppvuxen på landet och mor och far fortf bor där, så var det alltid mina föräldrar som skjutsade mej och mina kompisar överallt, oavsett tidpunkt, trots att det är en bit till stan, för alla andra föräldrar hade tagit sej "helg-godis". Ryser av ilska när jagtänker på detta.

Varken mina föräldrar eller jag har ngt emot att folk njuter av ngt starkare, absolut inte!! Jag är bara inte van att det förekommer i min närhet.

Alkohol med barn i närheten, ja ngt enstaka glas vin lr liknande det tycker jag är okej, men bara att den ene föräldern dricker. Det kan hända saker och man behöver köra t ex. Visst, det finns par där bara den ene eller ingen av dem har körkort men det är inte samma sak tycker jag. Har båda körkort ska i te båda dricka och sabba chansen att kunna ta sej ut med bilen.

Alkohol för övrigt..... Nej nej och neeej!! Jag tycker inte det är passande i barns närhet, oavsett mängd. Som sagt, ngt litet till maten är okej, men sen räcker det.
Alkohol på jul t ex, fy!! Det är barnens högtid! De ska vara pigga och glada och njuta av presenter, likaså ska vi vuxna göra det. Inget barn ska gnälla över att tomten luktar illa (sprit) !!!
Den alhohol som förekommit hemma hos mina föräldrar vid jul, det är lättöl och vid enstaka tillfälle ngn liten likör till maten, men inget konstant intag av alkohol hela julafton.
Älskar min sambo över allt annat, och han har en underbar släkt, men måde riktigt illa nu i julas ( våran första med riktigt firande ihop) då det förekom en heeel deel alkohol under deras firande. Inte så folk raglade fram och barnen tog illa vid sej, men ngra vuxna var enligt min smak för "glada", och jag höll på oh trilla av stolen när en liten tjej säger "tomten luktade inte riktigt lika illa ur munnen i år som förra året" just som tomten slagit igen ytterdörren. Brrr, det gjorde riktigt ont i mina öron.

OBS OBS, detta är bara min åsikt. Jag tycker inte illa om eller ser ner på folk som tycker annat, alla är vi olika :)
 
Sv: Alkohol när barn är med

*kl*

Måste säga att många verkar (för mig) ha en lite lustig inställning till alkohol. Det verkar vara så himla speciellt av någon anledning. För mig finns det bara utan att vara laddat på något sätt.

Det enda som mina föräldrar tjatat om mig om alkohol är två saker:
Drick aldrig någonsin alkohol innan du skall köra bil, inte ens lättöl och helst inte dagen innan du skall köra heller.

Drick aldrig så mycket att du blir full och skulle du trots allt bli det så ring så vi kan hämta dig (har dock aldrig varit full också något som verkar ovanligt).

Så varför är alkohol så laddat? Är det så många som inte klarar av att hantera det? Aldrig att jag märkt någon förändring i personligheten hos mina föräldrar när de har druckigt.

Som sagt hos mig är bara alkohol något okonstigt och vanligt.

Mvh

Tora
 
Sv: Alkohol när barn är med

Jag tror att det beror på den svenska suparmentaliteten. Ska det drickas så ska det drickas tills man grälar med sin partner, gråter, spyr och somnar under bordet. Alkoholen köps efter principen "mest yrsel per krona".... Är det ens uppfattning om att konsumera alkohol så är det inte konstigt om man inte tycker det passar med barn (eller andra levande varelser i mitt tycke!)

Handlar det om att dricka något gott och ingen blir full, konstig eller märklig på annat sätt så är det för mig en helt annan femma. Och den som påstår att "det finns annat att dricka" så kan jag bara beklaga att personen inte fått smaka mer intressanta saker.
 
Sv: Alkohol när barn är med

Är det de med alkoholiserade föräldrar som upplever jobbigt när vuxna drack eller gjorde även andra det?
Min pappas släkt kan verkligen supa till när de ses och de stoppar inte förrän de är redigt berusade. Dumt, ja, men såna är de. Jag minns flera gånger att jag sett dem med groggar bli mer och mer berusade men vi barn tyckte mest det var kul. Vi liksom fnissade åt hur fåniga de var. Kan inte just nu minnas någon gång när jag känt riktigt obehag. Däremot drack mina föräldrar extremt sällan vin till maten, möjligen kunde pappa ta en öl, antingen stark eller lätt. Min mamma ville aldrig visa sig påverkad för mig men blev "ilurad" lite väl många drinkar på ett stort släktkalas som vi barn inte var på. Jag gick i högstadiet och hon skämdes så och när jag var vaken när hon kom hem uttryckte hon hur dumt det var att jag sett henne så, men jag tyckte mest bara att "äsch, vad gör det, sån har pappa ju varit också".
Hade jag ovanligt laidback synsätt på berusade vuxna?
 
Sv: Alkohol när barn är med

Det är ett område som väcker diskussioner här hemma ganska ofta.

Vad tycker ni?
När är det ok att dricka alkohol när barn är med, i vilka mängder?
I vilka sammanhang (tex barnkalas, middag med vännerna, på badstranden, på lekplatsen).

Vi dricker ofta vin eller öl till middagen på helgen eller när vi har gäster. Jag tycker det är helt ok att konsumera alkohol tillsammans med barn sålänge det är med måtta.
Jag har aldrig varit på ett barnkalas där det skulle kännas ok med alkohol, de barnkalas vi brukar bevista brukar vanligtvis vara mellan 13-15 en söndagseftermiddag. På badstranden brukar vi heller inte ha med oss något alkoholhaltigt men hade vi varit utomlands hade jag säkert kunnat ta en melondrink om jag var sugen trots att barnen var med.
På lekplatsen har vi heller ingen vana med att inta alkoholhaltiga drycker.
 
Sv: Alkohol när barn är med

kl

Jag har faktiskt aldrig träffat någon IRL som problematiserar kombinationen alkohol och barn till den grad som jag ofta ser på buke. Utan buke hade jag inte vetat att många verkar ha något slags tabu mot alkohol i barns närvaro, och mot alkohol på jul och liknande.
 
Sv: Alkohol när barn är med

Jag har alltid tyckt att det är drygt (och när jag var barn - jobbigt) med fulla människor. Mina föräldrar drack dock alkohol max en gång i månaden och då bara ett par-tre öl eller vin var förrutom till midsommar och nyår då det kom vänner och det var mer "fest". Då blev pappa och våra gäster lite lulliga.

Så det är inte bara barn till alkoholister som tycker det är jobbigt med fulla föräldrar/vuxna.
 
Sv: Alkohol när barn är med

Jag tycker det är helt OK att dricka vin till maten på helgen och liknande. Dock anser jag inte att man ska bli berusad när det finns barn med. Jag skulle kunna ta med mitt barn till t ex ett bröllop där det dricks mer än ett glas vin till maten, men jag skulle inte drick mer än så själv när jag hade barnet med mig och jag skulle se till att han inte behövde träffa och prata med fulla människor.
 
Sv: Alkohol när barn är med

Jag har faktiskt aldrig träffat någon IRL som problematiserar kombinationen alkohol och barn till den grad som jag ofta ser på buke. Utan buke hade jag inte vetat att många verkar ha något slags tabu mot alkohol i barns närvaro, och mot alkohol på jul och liknande.
Jag är böjd att hålla med dig.
Samtidigt är det kanske inte så konstigt; jag/vi har ingen i vår bekantskapskrets som har [märbara] problem med alkohol och vi upplever inte själva att frågan är särskilt het. Våra barn hade låtit oss veta om de upplevde vårt förhållande till alkohol i eller utan deras närvaro som problematiskt (tro mig, det hade de :grin: ). På nätforum å andra sidan initieras diskussioner ju av personer som har ett engagemang i en specifik fråga, och för det mesta är det i huvudsak andra med något slags engagemang i ämnet som diskuterar i tråden. Medan hälsan så att säga tiger still.
 
Sv: Alkohol när barn är med

kl

Jag har faktiskt aldrig träffat någon IRL som problematiserar kombinationen alkohol och barn till den grad som jag ofta ser på buke. Utan buke hade jag inte vetat att många verkar ha något slags tabu mot alkohol i barns närvaro, och mot alkohol på jul och liknande.
*nickar*
Och på Familjeliv ser man det också. ;)

Jag upplever inte att det varit något som helst problem att våra föräldrar druckit alkohol ibland under vår uppväxt. De har säkert varit lite smålulliga någon gång och några enstaka gånger faktiskt mer än så. Jag minns själv bara EN gång då jag tyckte det var lite jobbigt, då var jag 12 år.
Och det är nog också enda gången det skett att en av dem blev FÖR onykter.

Det dracks något glas vin ibland, en drink ibland osv. Det var aldrig mycket, ofta eller jobbigt under vår uppväxt. Min egen alkoholdebut skedde när jag var 18 år fyllda. Jag tror mitt syskon var något år yngre när hen drack första gången.

Däremot har jag NU som vuxen en person i min närhet som har haft problem att hantera alkohol under en tid (ett par år). Och då kan jag väl säga att min avslappnade inställning till alkohol är totalt som bortblåst när den personen är med i något sammanhang. Det är skitjobbigt helt enkelt (eftersom det är en närstående person i mitt liv). Nu har personen ifråga inte gått ner i "botten" utan faktiskt sökt hjälp innan det utvecklades till ett riktigt BEROENDE, men jag vågar inte "ropa hej" ännu. Och det innebär att vi anpassar oss. Jag vill inte ens behöva fundera över "kommer hen att ta ett glas nu?". Om vi bjuder denna person + partner på mat så skippar vi alkohol HELT. Vid bjudningar med fler har vi haft alkohol, men personen själv vet/förstår ju att vi (+partner) verkligen håller koll också.

Numera dricker jag i och för sig nästan inte alls. Eller ja, just NU dricker jag aldrig, jag är ju gravid. ;) Men inte så ofta i övrigt heller. Dels har min sambo påverkat; han dricker ytterst sällan och lite (en midsommar för några år sen tog han två starköl och en snaps på 12 timmar och då skojade vi andra om vilka oerhörda mängder han satte i sig), han ogillar känslan av berusning. Själv är jag tvärtom; jag gillar den känslan. Och därför inser jag ju också att jag löper mycket större risk än min sambo att kunna BLI beroende om jag skulle börja konsumera ofta/mycket. Det som också påverkat mitt nästan obefintliga drickande är ju familjelivet. Vem orkar festa till rejält och sen gå upp och ta hand om småbarn i alla fall... vem orkar stå ut med bakfylla som man klarade när man var yngre...?
Något par glas vin eller så går väl an då och då, men inte mer.
 
Sv: Alkohol när barn är med

Samtidigt är det kanske inte så konstigt; jag/vi har ingen i vår bekantskapskrets som har [märbara] problem med alkohol och vi upplever inte själva att frågan är särskilt het. Våra barn hade låtit oss veta om de upplevde vårt förhållande till alkohol i eller utan deras närvaro som problematiskt (tro mig, det hade de :grin: ).

Ett skäl till att jag just inte känner någon som har [märkbara] alkoholproblem är nog att jag vantrivs mycket när folk verkligen blir fulla. Således gör jag annat än äter och dricker med de personer jag känner som visat sig vara den sortens personer som blir för fulla.

Våra barn har heller inte klagat på våra dryckesvanor, och de är lite av samma skrot och korn som du antyder att dina är; hade de tyckt sig ha grund för klagomål hade de inte hållit tyst av artighet. :angel:

Tvärtom har de sagt att de gillade när vi drack vin när de var små, för dels fick de läsk ibland då, och dels blev ofta läggtiderna lite mer liberala.

En annan fördel som jag tyckt mig se är att de ber/bett oss om råd när det gäller alkohol. Eftersom alkohol inte är förbjudet, har vi kunnat lära dem att man bör äta ordentligt om man dricker öl, att ta det försiktigt med öl om man är småförkyld och småfebrig etc. Vi har också präntat in i dem att de ska komma hem hur fulla de än blir, och att de ska ta med kamrater som inte vågar gå hem fulla eller som bor så långt bort att man inte kan lita på att de klarar sig hem på egen hand om de är fulla (fulla tonårstjejer ensamma på landsortsbussarna vill jag inte tänka på, låt mig ta hem dem istället) och på det hela taget se till att ingen full tonåring somnar i en snödriva.
 
Sv: Alkohol när barn är med

Hej!

Ja detta är verkligen ett "hett" ämne!

Personligen väljer jag att avstå helt från alkohol så länge mina barn är små. Jag tycker inte att barn och alkohol hör ihop!
Min sambo dricker gärna en öl eller ett glas vin ihop med vänner vid middagar, men inte när det bara är familjen. Det är hans val och jag är ok med det så länge han inte blir för berusad runt våra barn.
Jag dömer inte heller andra personer som väljer att drick något gott glas till en fin middag, men jag dömer personer som blir uppenbart berusad runt sina barn.
Jag vill heller inte att andra ska bli för berusade runt mina barn så har vi middag bjuds det på vin med måtta. Att folk blir lite salongsberusade är ok eftersom jag fortfarande är nykter!
Tycker inte att det är någon direkt uppoffring för mig att avstå från alkohol några år...

OT: Någon som har tips på något gott alkoholfritt rödvin eller rosévin? Vill absolut inte att det ska vara sött (speciellt inte rödvinet)!

Mvh Sara
 
Sv: Alkohol när barn är med

Fina middagar o så är det ok att ta ett glas vin eller öl till maten MEN att supa sig full o bete sig som en idiot o stinka... det är inte ok o där tycker jag folk kan skälla på mig va mycke de vill när jag säger att drick INTE inför barnen!

Jag har aldrig behövt se mina föräldrar fulla o önskar inga barn behövde göra det.

Fylla förändrar en för barnen annars trygg vuxen till nåt konstigt och det skapar massa tvivel och otrygghet så därför säger jag: Ett glas ok, supa NEJ, NEJ, NEJ!!
 
Sv: Alkohol när barn är med

Precis måste man dricka så att man blir påverkad?

Har som sagt aldrig märkt någon skillnad på mina föräldrars beteende (eller någon gäst) när de har druckigt alkohol hemma hos oss.

Av den anledningen så hade jag nog en väldigt neutral inställning till alkohol som liten. Det var ju ingen skillnad om det fanns med eller inte. Visste dock att vissa sorter var lite speciella och togs fram bara vid riktigt högtidliga tillfällen som tex nyår.

Alkohol var inget speciellt det bara var utan någon laddning överhuvudtaget.

Dock så lider jag med alla barn som har mer eller mindre alkoholiserade föräldrar. Det måste vara förskräckligt. Alla borde ha rätt till en trygg och glad barndom.

Mvh

Tora
 
Sv: Alkohol när barn är med

Själv är jag tvärtom; jag gillar den känslan. Och därför inser jag ju också att jag löper mycket större risk än min sambo att kunna BLI beroende om jag skulle börja konsumera ofta/mycket. Det som också påverkat mitt nästan obefintliga drickande är ju familjelivet. Vem orkar festa till rejält och sen gå upp och ta hand om småbarn i alla fall... vem orkar stå ut med bakfylla som man klarade när man var yngre...?
Något par glas vin eller så går väl an då och då, men inte mer.

Ha, ha, huvudet på spiken. Sen tänker jag att OM något skulle hända barnen (även om de sover sött i sin säng när jag skulle vara berusad) så skulle det vara hemskt att vara berusad då.
 
Sv: Alkohol när barn är med

Precis måste man dricka så att man blir påverkad?

Har som sagt aldrig märkt någon skillnad på mina föräldrars beteende (eller någon gäst) när de har druckigt alkohol hemma hos oss.

Av den anledningen så hade jag nog en väldigt neutral inställning till alkohol som liten. Det var ju ingen skillnad om det fanns med eller inte. Visste dock att vissa sorter var lite speciella och togs fram bara vid riktigt högtidliga tillfällen som tex nyår.

Alkohol var inget speciellt det bara var utan någon laddning överhuvudtaget.

Dock så lider jag med alla barn som har mer eller mindre alkoholiserade föräldrar. Det måste vara förskräckligt. Alla borde ha rätt till en trygg och glad barndom.

Mvh

Tora

Samma här. Alkohol var naturligt men inget märkvärdigt. Jag var nog i övre tonåren första gången jag kunde avgöra att min pappa druckit alkohol eller inte, när det gällde min mamma var jag över 30. Men åtminstone min mamma var stenhård på att man skulle vara 18 för att få dricka och lyckas underligt nog få mig att känna mig skyldig gällande alkohol, så jag tror jag var 26 första gången jag drack en öl med min mamma och jag är fortfarande inte alls bekväm med det:o.

Men det kan vara en barn - föräldragrej, jag och min bror talade om att vi skulle ha "barnkalas, bara vi barn utan vuxna" för nån månad sedan. Ingen av oss är yngre än 20 och en är mamma själv:D. Det var först efteråt jag insåg det bizarra i samtalet.
 
Sv: Alkohol när barn är med

För det första måste jag säga att jag tycker att Tora verkar ha väldigt sunda värderingar ang alkohol/föräldrar.

För det andra måste jag säga att det är väl just det folk måste använda sig av; sunt förnuft. Jag förstår inte alls varför man skulle behöva smyga med sitt drickande. Mina föräldrar har aldrig smygit med sitt drickande, och då de har druckit har de gjort det i måttliga mängder, dvs typ 1-2 glas vin/1-2 öl till mat eller bara framför tvn. Detta är vad dom druckit redan innan jag och min bror kom till världen, och sen dess har inte mycket ändrats. Själv har jag (tack vare mina föräldrars avdramatiserade syn på alkohol) en väldigt rimlig syn på drickande. Jag drack mig full första gången när jag var 15 eller 16 år och gick på gymnasiet. Då sa jag inte att jag hade druckit/skulle dricka, men det var heller inget jag skämdes för eller ansåg skamligt.
När mina föräldrar väl började förstå att jag gick på fester där alkohol var inblandat så frågade dom bara om det var någon som mådde illa eller blev "för" full. Innan jag var 18 och fick gå på krogen så hämtade dom mig även flera gånger från fester, då de hellre såg till att jag kom hem ordentligt än låtsades om att jag inte drack alkohol.
Och det tror jag är jätteviktigt - att inte stoppa huvudet i sanden som förälder. De allra flesta tonåringar testar alkohol någon gång, och då är det väl tusen gånger bättre att kunna ha en öppen diskussion om det hemma än att ignorera det? Och om man som tonåring blir förbjuden att dricka, eller att ens föräldrar målar upp alkohol som någon slags "vuxengrej" så kan jag tänka mig att risken bara blir större för att ens barn inte dricker med måtta när han/hon väl känner att han/hon vill testa på den här förbjudna vuxengrejen.

Jag förstår självklart att man kan ha olika syn på alkohol i överlag och framförallt hur det ska intas i närheten av barn, men jag är helt övertygad om att om man bara har en öppen inställning så blir detta inte ens ett problem.

Själv har jag inga barn, och heller inga planer på att skaffa inom de närmsta åren. Men när jag väl gör det så kommer jag fortsätta mitt drickande likadant som nu - ungefär en gång per månad och då i (ibland relativt;)) måttliga mängder. Och jag kommer göra precis så som mina föräldrar gjort - lämna och hämta från fester och prata med både mitt barn och dennes kompisar om hur festen var/kommer bli. De enda pekpinnarna kommer vara de som för mig är självklara; 1. Drick inte om du ska köra. 2. Drick mycket vatten. 3. Ser du någon som är för full - ta hand om denne och ring hans/hennes föräldrar om det är riktigt illa.
 
Sv: Alkohol när barn är med

kl

Jag har faktiskt aldrig träffat någon IRL som problematiserar kombinationen alkohol och barn till den grad som jag ofta ser på buke. Utan buke hade jag inte vetat att många verkar ha något slags tabu mot alkohol i barns närvaro, och mot alkohol på jul och liknande.

Jag ser problem. En grannepålandetfamilj brukar, väl dragna, komma över för att "visa barnen djuren" vid festliga tillfällen(för dem).

Där är det inte tal om ett glas vin, eller en öl. Jag undrar om de vuxna minns var de varit dagen efter.:eek:

Så jag får väl säga tvärtom då, på buke finns tydligen bara de som tar ett glas vin, eller knappt det.Så är det tyvärr inte ute i verkligheten.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Barnlängtan börjar komma ikapp mig och huvudet börjar snurra… Det som snurrar mest för tillfället är mina rökande svärföräldrar. Som...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
7 849
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 204
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 737
Senast: Exile
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 623

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp