Alkohol när barn är med

Sv: Alkohol när barn är med

Är absolut med på noterna för vad kampanjen pratar om. Jag dricker inte framför mitt barn.
Men kräver inte att alla ska vara nyktra omkring på julafton. Bara det är med måtta. Börjar någon ragla så skulle jag ta mitt barn och åka.
Är föräldrarna nyktra och finns tillgängliga för barnen så tror jag inte barn upplever det så obehagligt. Det är när en viktigaste tryggheten försvinner som barn får det jobbigt.
Jag skulle omgående säga ifrån om någon full donade med mitt barn. Även om jag ser mitt barn känna sej otrygg så är jag där och stöttar upp tryggheten oavsett situation.

Mina föräldrar har inte druckit i min uppväxt. Eller det kanske dom har men inget som jag kan minnas. Så har dom gjort det så har det sköts bra. Andra släktingar har gjort det. Som min farfar bl a. Men eftersom rätt trygghet alltid funnits på plats har inte jag direkt tagit skada av det. Fattade som sagt inte att farfar var alkolist förän jag va vuxen och insåg vad absolut v'dka var för något..
 
Sv: Alkohol när barn är med

*kl*

Någon som missat reklamkampanjen som pågår för fullt (på radio i alla fall) där man uppmanar folk att ge sina barn en vit jul? Eftersom barn upplever även småberusade personer som annorlunda och lite skrämmande. "Mammas kramar känns annorlunda" tex. Ingen som tänkt på att även lite alkohol gör att man ser lite annorlunda ut: ögonen ser inte ut som vanligt, alkohol är muskelavslappnande och man får en annan ansiktsmimik, utan att vara as plakat dessutom. Verkligen ingen alls som funderat på att barn kan uppleva det på ett annat sätt än de vuxna med vinglaset i handen på barnkalaset eller dopet? :confused:

Jag har inga traumatiska barndomsminnen av alkohol, mina föräldrar hade bara inte för vana att dricka alkohol på jular, barnkalas, dop, etc. Jag såg aldrig mina föräldrar berusade när jag växte upp. Jag tycker bara inte att barn och alkohol hör ihop, helt utan att ha någon komplicerad relation med alkoholhaltiga drycker. :)

Jag kan vara ärlig och säga att jag blir påverkad i vardagen av olika händelser och de händelserna gör att jag tex kramar mina barn olika, är jag ledsen så brukar jag vilja ha barnen mer nära, är jag glad är jag mer busig i leken, har jag kört fort med hästarna på dagen finns grus i mina ögon så de blir lite röda och svullna (även när jag skalat potatis), är jag trött är jag avslappnad med slapp mimik.
Menar du då att mina barn blir osäkra för mamma är inte lika jämt?
Jag har väldigt svårt att tro att de flesta inte funkar som jag och påverkas av vardagen?

Rent enkelt kan jag säga att mina föräldrar drack med måtta, men några av mina bästa barndomsminnen är från när de hade fester, när de drack, det var livat och glatt och massa skratt bland massa folk, vi barn fick vara uppe länge och leka och sen få somna i soffan eller under bordet.
Det var lekar och dans och alla var glada.

Nu hörde jag aldrig mina föräldrar bråka, varken nyktra eller på fyllan, så mina barndomms minnen från folk med vinglaset i handen, var roliga och glada människor.

Jag tror det beror mycket på hur man blir, inte om man kramas annorlunda, det borde höra till vardagen.

Jag tror barn som lever med föräldrar i dåliga relationer med mycket bråk blir betydligt mer osäkra än barn som får en glad pappa efter fredagsgroggen, själv var jag inte särkillt gammal när jag insåg att ville jag ha något av pappa, så var det bästa tillfället att be om det på fredagskvällen efter maten, när pappa fått i sig lite vin till maten och var på gott humör inför helgen och ledigheten...
 
Senast ändrad:
Sv: Alkohol när barn är med

*kl*

Någon som missat reklamkampanjen som pågår för fullt (på radio i alla fall) där man uppmanar folk att ge sina barn en vit jul? Eftersom barn upplever även småberusade personer som annorlunda och lite skrämmande. "Mammas kramar känns annorlunda" tex. Ingen som tänkt på att även lite alkohol gör att man ser lite annorlunda ut: ögonen ser inte ut som vanligt, alkohol är muskelavslappnande och man får en annan ansiktsmimik, utan att vara as plakat dessutom. Verkligen ingen alls som funderat på att barn kan uppleva det på ett annat sätt än de vuxna med vinglaset i handen på barnkalaset eller dopet? :confused:

Jag har inga traumatiska barndomsminnen av alkohol, mina föräldrar hade bara inte för vana att dricka alkohol på jular, barnkalas, dop, etc. Jag såg aldrig mina föräldrar berusade när jag växte upp. Jag tycker bara inte att barn och alkohol hör ihop, helt utan att ha någon komplicerad relation med alkoholhaltiga drycker. :)

Vad lustigt! Jag hittade en gammal jacka häromdagen med en vitjul pin på och funderade då på om den kampanjen fortfarande pågår.

Jag håller helt med dej. Mina föräldrar drack aldrig men ändå så vet jag utifrån alla barn jag har träffat genom mitt liv hur högt många av dem önskar att deras föräldrar kunde hålla sig nyktra när de är med. Det behöver inte alls vara att folk blir stupfulla utan just förändringen som alkohol ger redan vid första glaset.

Delvis knapplån

Jag är stolt över att kunna säga att jag aldrig har druckit när mina barn var med under deras uppväxt. Jag ser ingen andledning till att man måste ha alkohol vid varenda festtillfälle eller varenda helg. Många gånger under barnens tonår körde jag och hämtade barn vars föräldrar inte kunde hämta dem för att de hade druckit. Jag kan inte förstå varför när de måste ha fattat att deras barn tog de första vinglande stegen ut i vuxenvärlden och fortfarande behövde stödet ifrån föräldrarna. Jag har hört många onyktra föräldrar stå och gapa på sitt barn för att hen har druckit... Jag vet många barn vars föräldrar aldrig kunde köra dem någonstans på helgerna eftersom de hade druckit. Vart finns hänsynen till barnen då? Hur roligt är det för barnen att de alltid måste förekomma saker i deras hem som gör att deras föräldrar inte kan vara föräldrar fullt ut när deras barn behöver dem? (Nej jag menar inte att föräldrarna ska utynyttjas som taxi utan att de ska finnas där när deras barn behöver dem.)
Jag kan inte fatta den där kulturen som säger att varenda fredag ska det pysas en öl för att helgfriden ska infinna sig. Ärligt talat tycker jag synd om människor som måste ha droger för att kunna slappna av. Visst många säger att de dricker för att det är så gott men faktum är att det finns massor med saker man kan dricka som inte innehåller alkohol så det där är enbart bullshit i mina öron. Alla har faktiskt klarat sig genom åren trots att jag aldrig har bjudit på alkohol varken vid dop eller på barnens födelsedagar.

Alkohol på ett barns födelsedag hade fått mej att undra hur i helvete föräldrarna tänker. Varför ska det drickas när barnet fyller år? Jag kan verkligen inte förstå det. Det får mej att må dåligt. Både å barnets vägnar men också för föräldrarna för jag undrar hur viktiga barnen är för dem om man måste dricka på deras dag.

Jag bryr mej inte ett dugg om ifall föräldrarna dricker när de har barnvakt. Men jag kan inte förstå varför det ska drickas när barnen är med. Varför kan inte barnen få vara så viktiga att man inte drogar sig när de är med?
 
Sv: Alkohol när barn är med

Jag tror barn som lever med föräldrar i dåliga relationer med mycket bråk blir betydligt mer osäkra än barn som får en glad pappa efter fredagsgroggen, själv var jag inte särkillt gammal när jag insåg att ville jag ha något av pappa, så var det bästa tillfället att be om det på fredagskvällen efter maten, när pappa fått i sig lite vin till maten och var på gott humör inför helgen och ledigheten...

Bråk behöver inte vara detsamma som en dålig relation. Det beror ju på Hur man bråkar och Hur man löser det. Att aldrig bråka inför barnen och aldrig lösa problem inför barnen ger dem inga egna verktyg, men om de ser att man både kan bråka och sen lösa det så är det inget som ger osäkerhet.

Bråk som leder till ovett och kanske t.o.m. fysiska handgripligheter är en annan sak, det är fruktansvärt att behöva växa upp med sånt. Och för många innebär tyvärr alkoholintag att de blir sämre människor.

Det fetstilta tycker jag är både talande och avslöjande. Jag blir ledsen för din skull, att du som barn tidigt lärde dig att alkoholen förändrar personligheten och att du lärde dig manipulera din pappa när han var full. :(
 
Sv: Alkohol när barn är med

*kl*

Någon som missat reklamkampanjen som pågår för fullt (på radio i alla fall) där man uppmanar folk att ge sina barn en vit jul? Eftersom barn upplever även småberusade personer som annorlunda och lite skrämmande.



Jag förstår inte problemet att avstå alkohol när barn är med, har man problem att avstå så har man problem med alkoholen på något sätt och har man problem med alkoholen på något sätt så försvarar man sig också den rätten.
 
Sv: Alkohol när barn är med

Jag har inga traumatiska barndomsminnen av alkohol, mina föräldrar hade bara inte för vana att dricka alkohol på jular, barnkalas, dop, etc. Jag såg aldrig mina föräldrar berusade när jag växte upp. Jag tycker bara inte att barn och alkohol hör ihop, helt utan att ha någon komplicerad relation med alkoholhaltiga drycker.

Detsamma, men mina föräldrar och släktingar drack alkohol på jular etc, disputationsmiddagar, bröllop, begravningar, påsk (barn var välkomna på den tiden), lördag o fredag till maten. De luktade inte alkohol, de blev inte glada, de blev inte annorlunda. (när jag var 18 var pappa och hans bröder yttepytte annorlunda, lite mer diskuterande, en julafton, efter ett glas whisky klockan 02 på natten.)

Alkohol reflekterar inte jag över på det sättet som du gör. Det dyker inte ens upp i min tankevärld -jag ska ge mina barn en fin present, ett alkoholfritt barnkalas :eek: haha.

Det är liksom inte en fin present. Det bara är eller inte är. Barnkalas med barn och tårta, varför skulle jag ens komma på tanken att ha alkohol serverat? varför skulle jag ens tänka på alkohol. Varför skulle jag känna mig duktig om jag inte serverade det. Släkten på fika, ja varför skulle jag reflektera över alkohol? Släkten på middag, jaha mat, vatten, vin, efterrätt. Jag tänker Inte mat, vatten OOOOOHH alkohol! ska jag eller ska jag inte, vilken dag är det? är det en barnens dag? efterrätt.
 
Senast ändrad:
Sv: Alkohol när barn är med

Jag agerar och beter mig inte likadant alltid, jag är ingen robot. Däremot märker jag ingen skillnad alls på hur E beter sig mot/ med mig när jag druckit ett glas julmust på en tillställning kontra ett glas rödvin.

Jag förstår också kampanjen och till vilka den vänder sig till, men jag tycker att det är ett svart/vitt resonemang du för.
 
Sv: Alkohol när barn är med

Bråk behöver inte vara detsamma som en dålig relation. Det beror ju på Hur man bråkar och Hur man löser det. Att aldrig bråka inför barnen och aldrig lösa problem inför barnen ger dem inga egna verktyg, men om de ser att man både kan bråka och sen lösa det så är det inget som ger osäkerhet.

Bråk som leder till ovett och kanske t.o.m. fysiska handgripligheter är en annan sak, det är fruktansvärt att behöva växa upp med sånt. Och för många innebär tyvärr alkoholintag att de blir sämre människor.

Det fetstilta tycker jag är både talande och avslöjande. Jag blir ledsen för din skull, att du som barn tidigt lärde dig att alkoholen förändrar personligheten och att du lärde dig manipulera din pappa när han var full. :(

Fast nu skrev jag dålig relation med mycket bråk, inte bra relation med bråk, visst skillnad.

För många innebär oxå alkoholintag att de inte blir dåliga människor, vilka då är dem jag talar om.

Du tycker synd om mig, för du tolkade texten som att jag manipulerade pappa när han var full, trots att jag skrev att han var glad och avslappnad och såg fram mot helgen?
Han tog helg där på fredagkvällen med god mat och något glas vin, då var det mer lämpligt att be om saker när pappsen var på gott humör, än mitt i en stressad arbetsvecka efter 12 timmars arbetsdag.

Men vill du tolka det som att det var synd om mig för det, så är det ok med mig, det är väl mest synd att du väljer att tolka det så.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Barnlängtan börjar komma ikapp mig och huvudet börjar snurra… Det som snurrar mest för tillfället är mina rökande svärföräldrar. Som...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
7 715
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 101
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 590
Senast: Exile
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 529

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Jaktgolden eller jaktlabrador?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp