Alkohol när barn är med

Sv: Alkohol när barn är med

Eller så var väntrummet ut mot avstigningsplatsen och de som satt i väntrummet inte hade så mycket för sig?
 
Sv: Alkohol när barn är med

Vad tycker ni?
När är det ok att dricka alkohol när barn är med, i vilka mängder?
I vilka sammanhang (tex barnkalas, middag med vännerna, på badstranden, på lekplatsen).

Jag har ännu inte bevistat ett barnkalas där det har passat sig att dricka alkohol. De flesta deltagarna brukar ju dessutom vara så unga att de inte har åldern inne så jag har aldrig kommit på tanken att öppna en flaska vin.

På middag med våra vänner så dricker vi oftast alkohol i måttliga mängder. Är vi någonstans där det krävs bil så är en av oss nykter.

På badstranden har jag festat loss kvällstid många gånger i min ungdom (Norrland har ju de underbara ljusa sommarnätterna som är som gjorda för en strandfest) men dagtid har det aldrig fallit mig in att dricka alkohol på stranden. Jag skulle nog kunna tänka mig att dricka en kall öl om andan föll på men det har hittills aldrig inträffat.

På lekplatsen känns det inte heller lämpligt eller på något sätt nödvändigt.

Det dricks alkohol till maten på våra julaftnar (förutom jag som alltid kör).
 
Sv: Alkohol när barn är med

Jag har varit på dopkalas en gång (inte min familj!) där det serverades alkohol. Det urartade efter ett tag, många var märkbart berusade och det blev t.o.m. slagsmål på slutet. :crazy:

Ärligt talat förstår jag inte vitsen med att dricka alkohol på dop- och andra barnkalas? :confused:
 
Sv: Alkohol när barn är med

Där pekar du ju på det som Escodobe är inne på. I de sällskap där alkohol alltid innebär att folk blir asfulla, så förstår jag om man inte vill att någon dricker när barnen är med. Jag vill inte att någon blir asfull när det inte är barn i närheten heller.

Men för min del, varför inte? Att det tex finns konjak och/eller likör till kaffet vid ett dop skulle jag se som helt normalt, och ingen skulle bli för full bland mina vänner och släktingar.

Om det serveras mat vid dopet, skulle jag tycka att det vore direkt underligt om det inte också serverades vin eller öl till maten (beroende på vilken mat det är). Det finns inte riktigt något vettigt alkoholfritt alternativ till måltidsdryck, och enbart vatten kan ju kännas lite småtråkigt.
 
Sv: Alkohol när barn är med

Nåja om din väninnas medföräldrar är idioter så är de väl det. Mest synd om dem.

(Jag kan fortfarande inte ens föreställa mig hur jag skulle bära mig åt om jag inte hade min man med mig som jag kunde lämna av med barnet vid akuten medan jag letade parkering. För att inte tala om min mamma som inte har bil. Eller min man utan körkort. Samtliga anklagade för att vara vettlösa fyllon? Nej det är helt orimligt faktiskt. Hon måste! inbilla sig. Det är faktiskt fullt möjligt att göra dessutom. Taxi är liksom det ansvarsfulla och normala sättet att ta sig till akuten i min bok.)
 
Sv: Alkohol när barn är med

*KL*

Jag får lite exem ( ;) ) av uttrycket: "Det är ju barnens högtid" i samband med jul. Många hävdar ju det och därför ska man inte dricka en droppe alkohol. I min familj och släkt så är det en familje- och släkthögtid. Vi serverar absolut alkohol till maten, samtliga vi umgås med har full självkontroll på sitt drickande och aldrig någonsin har det spårat ur..
 
Senast ändrad:
Sv: Alkohol när barn är med

Jag tror också de har rätt. Ibland kan det vara förståeligt att man undviker alkohol på en tillställning, om man vet att det finns folk som inte kan hantera det.

Men jag är ganska säker på att min kusin skulle kunnat haft vinfontäner på sitt dop utan att någon skulle blivit ens påverkad. (nu tror jag inte de hade ngt eftersom det var tårta mitt på dagen)
 
Senast ändrad:
Sv: Alkohol när barn är med

Jag tror att vi serverade öl till maten på Mathildes dop. Maten som serverades var chili con carne med sallad och bröd och ölen sades passa fint till. (Jag gillar inte öl så jag vet inte.)
Inte blev någon aspackad för den sakens skull.
 
Sv: Alkohol när barn är med

kl

Sanningen ar ju den att de allra flesta kan dricka utan att bli askalas. Sen finns det ett fatal som inte kan det, och dem far man halla sig ifran med sina sma barn.
 
Sv: Alkohol när barn är med

Eller stoppa i en taxi till valfritt ställe så slipper hela sällskapet dem :p
 
Sv: Alkohol när barn är med

Håller fullständigt med din pojkvän! Sköts det snyggt och man inte är stupfull så visst. Vin eller Öl till maten, däremot inte till tårta, det passar sig inte på något kalas.
 
Sv: Alkohol när barn är med

Nä, till tårta serverar man möjligen dessertvin eller en liten avec av passande slag. Champagne är inte dumt till chokladtårta heller.
 
Sv: Alkohol när barn är med

Exakt! Det som hör till kaffet och tårtan. Det viktiga är att man sköter allt med alkohol på ett snyggt sätt och uppför sig på ett sådant sätt att barnen inte tar skada av det. Dricka med måtta!!
 
Sv: Alkohol när barn är med

Det beror på dag och tid på dygnet och hur. Men öl/ vin till maten och en liten avec för de som inte ska köra är helt okej.
Men visst barnkalas tidigt på dagen passar ju inte detta alls. Beror alldeles på vad som serveras och hur.
 
Sv: Alkohol när barn är med

Ja i vårt hushåll blir det inget på barnkalaset oavsett vilken tid det är. Skulle be en alkoholstinkade person vända i dörren rätt ut sagt. Och jag är inte alls känslig i övriga sammanhang.
Tycker dock att barnkalas är enbart för barnen. Och oavsett hur festliga drinkar det finns så är det inget som gynnar barnen på deras dag.

Sen när alla ungar lagt sej och sover gott är en annan sak....
 
Sv: Alkohol när barn är med

Men inte på barnkalas:o.

Men jag har inga problem med det.

Nu har vi haft barnkalas på dagis, för att det är enkelt och det finns utrymme.
Hade jag haft det hemma och bjudit på mat och tårta hade jag absolut kunnat servera vin till maten och något annat till tårtan.

Det finns inte på kartan att det skulle bli slagsmål, någon skulle dricka för mycket eller något annat.

Vi är ganska civiliserade. Alkohol i sig är inte något läskigt i min värld.
Hade vi haft en farbror Åke som alltid blev stupfull, började tafsa på någon annans fru och sen somnade i spjälsängen hade jag kanske tänkt annorlunda.

Att vin och öl kan förekomma påverkar inte umgängesnivån, däremot uppskattas det smakmässigt mer än bob blandsaft.
 
Sv: Alkohol när barn är med

Finns bara vettigt folk som bjuds på sonens kalas. Ingen skulle heller ta emot alkoholhaltiga drycker i samband med barnkalas av anedningen att det är barnens dag.
Jul, påsk, midsommar är för familjen och en annan sak. Men barnkalas..... Nej tack.
Och det finns mer än bob-saft som är gott att dricka men inte innehåller alkohol.

Har haft en farfar som var alkolist. Men det fattade inte jag förän vid vuxen ålder. Han var aldrig redlös som jag kan dra mej till minnes. Inget obehag över något som har med alkohol att göra.
Jag är absolut inte emot alkohol då jag själv samlar på vin,öl, likörer, wiskey mm av olika fina/billiga/goda sorter.
Men tycker gott att folk kan ta sej i kragen då barnen fyller år. Jag menar det finns ca 350 dagar till att ha trevligt på.
 
Sv: Alkohol när barn är med

*kl*

Någon som missat reklamkampanjen som pågår för fullt (på radio i alla fall) där man uppmanar folk att ge sina barn en vit jul? Eftersom barn upplever även småberusade personer som annorlunda och lite skrämmande. "Mammas kramar känns annorlunda" tex. Ingen som tänkt på att även lite alkohol gör att man ser lite annorlunda ut: ögonen ser inte ut som vanligt, alkohol är muskelavslappnande och man får en annan ansiktsmimik, utan att vara as plakat dessutom. Verkligen ingen alls som funderat på att barn kan uppleva det på ett annat sätt än de vuxna med vinglaset i handen på barnkalaset eller dopet? :confused:

Jag har inga traumatiska barndomsminnen av alkohol, mina föräldrar hade bara inte för vana att dricka alkohol på jular, barnkalas, dop, etc. Jag såg aldrig mina föräldrar berusade när jag växte upp. Jag tycker bara inte att barn och alkohol hör ihop, helt utan att ha någon komplicerad relation med alkoholhaltiga drycker. :)
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Barnlängtan börjar komma ikapp mig och huvudet börjar snurra… Det som snurrar mest för tillfället är mina rökande svärföräldrar. Som...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
7 715
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 095
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 590
Senast: Exile
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 528

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp