Bukefalos 28 år!

Alkohol när barn är med

Sv: Alkohol när barn är med

Jag som numera har facit i handen, mina är 19 och 21 nu, kan säga att de har varit som alla andra vad gäller alkohol. Ingen överdriven nyfikenhet utan helt normalt.

De har på min begäran berättat när de har tänkt dricka så att jag kunnat vara stand by här hemma och det har inte varit några missöden.
Eller jo, ett, när dottern råkade dricka något som innehöll E120 som utlöser migrän för hennes del. Då var det panikutryckning för kombinationen att ha druckit och få så kraftiga migränanfall som hon får är inte att leka med :crazy: Hennes migränanfall är inte att leka med i vanliga fall så det var hemskt.

Men annars har de haft en sund inställning, jag har sagt att jag inte vill att de dricker men att de gör som de vill. Jag har lärt mina barn att tänka själva och litar på dem.
De har aldrig stulit alkohol här hemma eller hällt i sig saker ingen borde dricka utan dricker med måtta och förstånd.

Jag tror att din barn hade fått sin sunda inställning till alkoholen oavsett om du varit helnykter eller tagit ett glas vin till maten. Jag tror det är just öppenheten och att dom ser hur mkt enklare det blir för dig som har kontroll, och du vågar ta diskussionen, vågar stå för dina åsikter utan att för den sakens skull "trycka ner dom i halsen" på folk. Du hanterar själv alkoholen så som du tycker är rätt, alltså behöver du aldrig inta en "försvaraställning" när det diskuteras.

Visst har jag själv varit onykter, men är också bland som i stort sett aldrig varit mer än salongsberusad, och det är inte ofta det heller.
Jag har växt upp med mamma som jag visst såg ta ett glas vin till maten, men det var just det där att det var ett eller två glas för att det var gott, inte för att bli full och hon blev aldrig för mig märkbart påverkad.
Men precis som dig så vågade hon prata om det, och vi hade ett sådant förhållande att jag vågade utan att tveka berätta när jag drack alkohol, och vågade alltid komma hem även om man var onykter. Alkoholen har liksom aldrig fått den laddning hos mig, det jag dricker dricker jag för att det är gott, alkoholen har liksom aldrig fått den där "ultimata feststämpln" utan jag kan ha minst lika roligt som nykter på en fest.

/Camilla
 
Sv: Alkohol när barn är med

Tack för svaret!

Jag vill poängtera att det hemma hos mig inte var något hysch-hysch eller förbud kring alkohol. Mina föräldrar har vetat om att vi druckit alkohol när vi varit ute och det har varit accepterat. Min mamma tycker inte om att känna sig påverkad, vilket man ju gör av ett glas vin eller en öl ifall man inte är van, samt att hon gärna vill fortsätta dricka när hon väl börjat och tycker att den känslan är obehaglig. Fortfarande dricker hon i princip aldrig mer än lite vin på semestern när de är utomlands på sommaren. Min morfar söp ihjäl sig. Egentligen tror jag att vi från den sidan av släkten har en ärftlig benägenhet att dricka för mycket och jag hade nog snarast sett att mina föräldrar hade varit lite mer förmanande än de var.
 
Sv: Alkohol när barn är med

Och här kommer avslutet. När jag fortfarande poängterar att man som individ väljer det som man anser känns rätt; svarar de samma personerna; att jag inte skall förstora upp detta med alkohol så.:angel:

Rätt kul skildring, onekligen. :D

Nu tror inte jag att föräldrars alkoholvanor (inom vettiga gränser) direkt tillför barnen något viktigt, men frågan är om det verkligen kostar barnen något? Jag tror egentligen inte det. Både mina barn och jag har enbart positiva minnen av alkohol från barndomen. Och självklart har vi även positiva minnen från situationer där alkohol inte var inblandat.

Så visst, förklarar man åter och åter hur viktigt alkohol är för barnens utveckling, så förstorar man det. Som personerna i ditt exempel.

Men jag håller också med de som tycker att du förstorar det, ändå. Uppenbarligen är det ju något alldeles särskilt med alkohol om det måste undvikas när barn är med?

Vad är det som gör att tex tårta är okej ihop med barn? Det är ju också helt onödigt egentligen, och det finns klar risk för negativa effekter (övervikt, diabetes etc).

För mig känns det nog lite överdrivet att tänka sig att allting under hela uppväxten ska vara enbart pedagogiskt och utvecklande. Det känns som ett väldigt krävande liv, vi pratar ändå om minsta 18 år. Det känns helt enkelt lite ohållbart att man skulle vara så ambitiös under så lång tid. (Plus att jag är lite osäker på vad detta extremt tillrättalagda egentligen förbereder för, men det kan man kanske lösa.)

Och om vi då accepterar att inte allting är till blott och bart för barnens bästa hela tiden, så ser jag inget problem med vare sig tårta eller vin. :)
 
Sv: Alkohol när barn är med

Om jag förstorar eller de förminskar verkar vara den eviga dragkampen. :D

Min tanke och mitt val, att alkohol och barn ej hör ihop - har att göra med, att jag anser att barn mår bäst med föräldrar utan alkohol i kroppen. Att barn skall umgås med föräldrar som är nyktra. Andra föräldrar som dricker tillsammans med sina barn, har gjort en annan beräkning är deras val.

Jag vet tyvärr inte vad du exakt menar med att vara överdrivet ambitiös. Eller att alltid tänka inom ramen pedagogik eller utveckling. Givetvis försöker jag alltid att tänka på barnets bästa och jag älskar att ge mig hän sådant som utvecklar min dotter - det gör nog många av oss gällande våra barn.

Sedan har jag nog lite svårt att jämföra just tårta och alkhol då dessa två ting är "far away" ifrån varandra. Förstår dock vad du vill få fram och här håller jag helt och hållet med. Det är en viktig tanke och borde anammas lite oftare.
 
Sv: Alkohol när barn är med

KL

Väcker nu lite liv i denna tråden eftersom julen nu står för dörren och jag har lite funderingar.

Min lilla tjej kommer vara 5 månader vid jul-helgen.
Detta med barn och alkohol är NEJ för mej.
Såhär ligger det till:
Vi kommer i år fira på julafton hos sambons släkt. Där kommer det vara MKT folk, TRÅNGT och VARM. Alkohol förekommer. De dricker sej ABSOLUT INTE redlöst berusade, men för mej kvittar vad/hur mkt-lite som dricks. En klunk av alkoholhaltig dryck = Inte bära på min dotter. Och alla vill ju bära, hela tiden. Alla vill vara så snälla och avlasta oss föräldrar, och ja, jag förstår, och är tacksam och glad att de vill det, men inte med alkohol i kroppen.

Jag kan då och då (utan dottern ) ta ngt att dricka, så jag har inte ngt emot alhoholen så. Men julen är för mej barnens högtid, och de orden har jag växt upp med, och ingen alkohol har förekommit hemma hos min släkt på jul någonsin.

Så, HUR säger jag detta till dom när de vill ta lillan ifrån mej?
Kommer ngn att ta illa upp? (skiter jag g fullständigt i, för de får bara respektera våran önskan, men jag vill ju inte göra mej "osams" i onödan).
En nära vän till mej tycker att det ligger på sambon att informera sin släkt om min önskan/vår önskan, medans jag kan känna att det ju självklart ligger i bådas ansvar.

Ja, vad har ni för åsikter, tips, erfarenheter??

(Tilläggas ska att lillan får sin 5 månaders vaccination dagen innan julafton och blir det samma som efter sprutan vid 3 månader kommer hon inte vara pigg. Då kommer det endast bli en snabb-visit hos hans släkt om hon är pigg nog för det ens.)
 
Sv: Alkohol när barn är med

Jag kan bara svara för mig själv och jag skulle nog tycka du var lite hönsmammig (berusade - självklart inte. En klunk öl - troligen) men samtidigt självfallet respektera din vilja.

Vore jag i din sits skulle jag bara lugnt säga till de som vill hålla dottern och som du sett druckit att "nej, jag vill inte att du håller henne när du druckit men du får gärna leka med henne på golvet" eller vad som nu kan passa.
 
Sv: Alkohol när barn är med

Tack för ditt svar :)

Jo jag känner mej å ena sidan Hönsmammig men kan å andra sidan inte heller bli av med denna känsla/vilja hur jag än vänder och vrider.
Ska tillägga att lillan har vid två tillfällen, två söndagar, träffat folk som luktat "bak-fylla" och då reagerat med tårar och orolighet, och detta är personer som inte dricker sej kalas, så SÅ mkt luktade de inte, men klart msn kände, och det är personer som hon i vanliga fall gillar.
Så detta med att lukten gör henne orolig, så vill alla bära och trösta och avlasta oss så blir det lixom en "ond cirkel".... Förstår ni hur jag menar...?
Ja och jag oroar mej ofta och mkt i förväg för saker och ting så detta med att jag puffade upp tråden har nog även med att göra att jag behöver kloka och lugnande råd.....
 
Sv: Alkohol när barn är med

Tycker ju också du är hönsmammig ;) och stressad över alkohol (som du såg i mitt inlägg förra gången tråden var uppe). Tycker inte ett glas vin (läs man fyller självklart inte ett normalstort vinglas till kanten utan till högst en tredjedel) förändrar en person ett vitten (jag tror till och med en vuxen man kan testa lagligt för bilkörning efter ett glas). Men jag tycker inte heller att du egentligen behöver lämna en anledning till att du hellre håller henne själv. Det är ju mycket folk där. Efter tre glas vin är det kanske till och med rimligt faktiskt :p.
 
Sv: Alkohol när barn är med

Kl
Har själv dåliga erfarenheter av alkohol, så har inte hamnat i ngn situation där alkohol funnits i dotterns närhet, mer än ngt glas vin vid finare middag.
Själv dricker jag inte en droppe om dottern är med.
Jag vill vara helt klar i huvudet om jag har ansvaret över henne.
Vid olycka, tröst eller bara närhet vill jag kunna vara hennes trygghet.
Vill jag gå ut o dricka så vill jag inte att hon är med och ser mig påverkad, då ska hon vara med pappan/annan nykter som är hennes trygghet.

Men pga tidigare erfarenheter dricker jag så sällan så behöver ej bekymra mig eg ;)

Barnkalas är barnets dag, barnet/barnen i fokus = ingen alkohol! Gör det kalaset roligare för barnet? Nej.
Men det är bara som jag tycker...
 
Sv: Alkohol när barn är med

Tack för ditt svar :)

Jo jag känner mej å ena sidan Hönsmammig men kan å andra sidan inte heller bli av med denna känsla/vilja hur jag än vänder och vrider.
Ska tillägga att lillan har vid två tillfällen, två söndagar, träffat folk som luktat "bak-fylla" och då reagerat med tårar och orolighet, och detta är personer som inte dricker sej kalas, så SÅ mkt luktade de inte, men klart msn kände, och det är personer som hon i vanliga fall gillar.
Så detta med att lukten gör henne orolig, så vill alla bära och trösta och avlasta oss så blir det lixom en "ond cirkel".... Förstår ni hur jag menar...?
Ja och jag oroar mej ofta och mkt i förväg för saker och ting så detta med att jag puffade upp tråden har nog även med att göra att jag behöver kloka och lugnande råd.....

Men varför ta med dottern om hon reagerar så starkt på lukter? Hon kommer ju vara jätteorolig hela tiden..
 
Sv: Alkohol när barn är med

I mina ögon finns det mellanting, inte bara aspackad eller helnykter. Jag har inga som helst problem med att någon som druckit alkohol håller min dotter (snart sju månader gammal). Det relevanta är om personen är så påverkad att den inte är att lita på.
Det har hänt att både jag och sambon druckit alkohol, i måttlig mängd. Dottern har inte brytt sig om eventuell alkohollukt utan varit lika glad som vanligt.

För mig är inte heller julen barnens högtid. Julen är till för de som vill, oavsett ålder. Under min uppväxt har det på julen serverats öl och nubbe till maten och glögg efteråt. Inte har de vuxna raglat runt eller däckat i hörnen för den sakens skull.
 
Sv: Alkohol när barn är med

Tror du är orolig i onödan. De flesta accepterar att man inte vill att de bär ens barn när de har alkohol i blodet. Blir dom sur så låt dom bli sur. Sådant säger mer om dem själva. Jag släppte inte min son till någon berusad på hans första julafton. Är man lite orolig över det så kan man tala högt om det med någon man känner på tillställningen så alla hör. ;)

Jag tycker inte man kan säga att julen är barnens högtid. Julen är familjens högtid enligt mej. Gammal som ung ska kunna njuta av dagen. Därimot kan man ta in alkohol med måtta för barnens skull.
Där vi firar jul serveras glögg, wirre och nån julöl. (Men absolut inte i överflöd. Alla är oerhört respektfulla och älskar barnen). Jag är nykter av den anlednng att min son är med och i år är jag på smällen. Jag personligen dricker inte framför min son. (har endast en gång smuttat lite vin i hans närvaro)..
Men skulle inte kräva att alla är nyktra på julafton för att vi ska komma. Men skulle bli skapligt irriterad om någon började ragla runt och förmodligen säga det till vederbörande. Det är inte trevligt för någon. Varken barnen eller en annan.

Sen kan man undvika att ta med sina barn på fester där man vet att det förekommer fylla. Exempelvis någons 40 års-fest. Åtminstånde efter ett viss klockslag när det börjas raglas och slöddras..
Jag tar inte med mej sonen på dylika kalas alls men klagar inte när andra gör det. Men har vid ett tillfälle sett en pappa ha med sin son men inte varit kapabel till att agera pappa. (smärtade i hela mej och ännu mer när jag just då inte hade möjlighet att göra något alls).

Sonens barnkalas är heligt. Nu och i framtiden. Ingen tar så mycket som en öl under hans dag. Den dagen är enbart för mitt barn och inte för vuxna som ska ha ännu en anledning att supa till lite. Det kan man gott göra en annan helg.
 
Senast ändrad:
Sv: Alkohol när barn är med

Knapplån

En körkortslös vän till mig har på grund av sjukdom fått besöka akuten med sitt barn åtskilliga gånger under henoms uppväxt. De gånger hon kommit in med taxi på kvällarna har hon berättat att hon fått sura blickar av andra som suttit där, något hon inte fått annars. Hon har uppfattat det som att de tror hon tagit taxi på grund av att hon druckit. Ltie intressant i diskussionen tycker jag!

Sedan undrar jag om obehaget för barn kan komma sig av att föräldrarna förändras? Min pappa har druckit relativt mycket under min uppväxt, men han förändras inte speciellt mycket då han redan sedan innan är högljudd och bullig i sitt sätt. Jag har diskuterat detta med min syster i vuxen ålder, hon har inte heller upplevt något obehag trots att vi båda växt upp i ett hem där alkohol funnit i relativt stora mängder.

Elize: Men om barnet ogillar doften av alkohol är det väl bara att säga det? "Vi har märkt att X ogillar att personer luktar alkohol, så inte nu eftersom du druckit. Men du kanske kan komma förbi i veckan på en fika så ni kan gosa då?" Lite trist med vacc precis innan jul, går det inte att byta tid till i början av julveckan om du frågar? :)
 
Sv: Alkohol när barn är med

Ha, ha, huvudet på spiken. Sen tänker jag att OM något skulle hända barnen (även om de sover sött i sin säng när jag skulle vara berusad) så skulle det vara hemskt att vara berusad då.

Gammal tråd som dras upp igen ser jag.
Ämnet är ju ständigt aktuellt.

Senast inatt så hände det sig att detta var "aktuellt". Jag tog igår två rom och cola på kvällen framför tv:n. Typ första glasen alkohol på i alla fall 4 månader eller så. Senare på natten började sonen blöda näsblod (ett problem vi tampats med ett tag och det har blivit bättre, men nu var det dags igen). Han blödde OERHÖRT mycket; så mycket att vi faktiskt ringde 112 till slut. Ambulans fanns inte i närheten så vi rekommenderades köra in till akuten (6 mil bort) själva eller ta sjuktaxi. Nu är vi ju två och sambon hade inte druckit så chaufförsvalet var ju självklart. Men tanken kom ju att TÄNK om båda hade tagit några glas. Sjuktaxi hade ju varit valet då, men visst är det ju skönt att KUNNA välja åka i egen bil istället.

(Nu avvaktade vi lite till och fick faktiskt stopp på blödandet strax efter samtalet till 112 så vi behövde inte åka in i alla fall.)
 
Sv: Alkohol när barn är med

Men med ett sådant resonemang så skulle jag aldrig kunna dricka alkohol. (Sambon har inte körkort.) Det verkar ju kanske lite överdrivet. Nu bor vi inte ute i urskogen utan busshållplats finns ca 20 minuter bort och där går bussar till både Malmö och Lund, men ändå. Att ta taxi är inte heller så svårt, till sjukhuset i Lund tar det knappt 20 minuter och till sjukhuset i Malmö runt en kvart.
 
Sv: Alkohol när barn är med

Nää alltså oavsett vart man bor så borde man ju kunna få ta sig en kall pilsner. Taxi finns och fungerar väldigt bra i värsta fall.
 
Sv: Alkohol när barn är med

Men med ett sådant resonemang så skulle jag aldrig kunna dricka alkohol. (Sambon har inte körkort.) Det verkar ju kanske lite överdrivet.
Ja, det verkar lite överdrivet. ;)
Vi lever inte efter det resonemanget (eftersom jag ju drack några glas igår). Men; det är klart att man ändå funderar i de lägen "problemet" uppstår. Inte funderar på att bli ständiga nykterister, men på att det såklart BLIR situationer som blir "svårare". Om jag nu hade varit solo t ex.

(Ska man spinna vidare på överdrivna resonemang så kan man ju fundera varför man som förälder ens "ska bo" 6 mil från närmsta akutmottagning som vi gör. En del (läs: familjeliv) anser det också vara rena vansinnet. Men det är ju liksom stört omöjligt att förvänta sig akutmottagningar runt hörnet på alla ställen i hela Sverige. :D)
 
Sv: Alkohol när barn är med

Hade jag varit själv o det hänt något med barnen, så hade jag nog hellre tagit taxi in till sjukhuset och kunnat hålla koll på barnet under färden, än att köra själv med barnet i baksätet.
 
Sv: Alkohol när barn är med

Hade jag varit själv o det hänt något med barnen, så hade jag nog hellre tagit taxi in till sjukhuset och kunnat hålla koll på barnet under färden, än att köra själv med barnet i baksätet.
Ja, för vår del så hade det varit alldeles nödvändigt att göra så om man vore solo när han blödde näsblod. Rekommendationen var ju att hålla tryck mot näsan även under färd till akuten.

I och för sig är det nog oftast så när/om det handlar om akutbesök mitt i natten med ett barn. Annars blir det ju ambulans eller också kan besöket vänta eftersom det inte är så akut (ifall barnet kan sitta själv i baksätet så är de förmodligen inte så illa däran att de behöver uppsöka akut...).
 
Sv: Alkohol när barn är med

Skulle det vara absolut kris och panik så hade sambon kunnat köra men det är ju inte att rekommendera. Han får ju övningsköra med mig även om det såklart bygger på att jag är nykter, eftersom jag är ansvarig för framförandet av bilen. Men visst, håller dottern på att kvävas eller förblöda och varken ambulans, taxi eller annan chaufför finns i närheten så kanske det kan vara ett alternativ. (Hur ofta nu det skulle hända?!)

Alla kan inte bo i stan och granne med akuten. Det är faktiskt rätt löjligt att ens anse det. Det blir trots allt rätt trångt om alla ska bo precis vid akuten.

För övrigt så är väl hela Familjeliv rätt vansinnigt. Om vi nu ska vara ärliga ;)
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Barnlängtan börjar komma ikapp mig och huvudet börjar snurra… Det som snurrar mest för tillfället är mina rökande svärföräldrar. Som...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
7 920
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
959
Senast: Queen
·
Kläder & Bli fin Jag får varma fötter och klarar inte av heltäckande skor på sommaren. Jag har precis köpt ett par Birkenstock som jag ändå tycker...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 503
Senast: hundtant
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 264

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Insektsspray
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp