Alkohol när barn är med

Sv: Alkohol när barn är med

Skulle det vara absolut kris och panik så hade sambon kunnat köra men det är ju inte att rekommendera. Han får ju övningsköra med mig även om det såklart bygger på att jag är nykter, eftersom jag är ansvarig för framförandet av bilen. Men visst, håller dottern på att kvävas eller förblöda och varken ambulans, taxi eller annan chaufför finns i närheten så kanske det kan vara ett alternativ. (Hur ofta nu det skulle hända?!)

Alla kan inte bo i stan och granne med akuten. Det är faktiskt rätt löjligt att ens anse det. Det blir trots allt rätt trångt om alla ska bo precis vid akuten.

För övrigt så är väl hela Familjeliv rätt vansinnigt. Om vi nu ska vara ärliga ;)

Jag instämmer. Kort och gott.
 
Sv: Alkohol när barn är med

Jag tro tom att han får köra i en livshotande situvation.

Vet en person som gjort det och det blev inga rättsliga åtgärder. Sen om folk bara gav attan att anmäla eller såg mellan fingrarna kan jag inte svara på. Men i det läget tar man hellre rättsliga åtgärder än att någon dör.

Jag bor där taxi inte kör efter kl 22 utom på lördagar. Möjligen om man ringer grannkomunen 2 mil bort och talar om vad som gäller (om det vore på liv o död) så kanske de skulle skicka en taxi. Normalt gör dom inte det..

Har dock bara två mil till närmaste akut. Och dricker sällan.
 
Sv: Alkohol när barn är med

*kl*

Spinner off lite på köra utan körkort och förmildrande omständighet.

Vad händer om man kör med för hög promille då? När det är akut menar jag.

Säg att man tagit ett par glas, utan att för den sakens skull vara full, men lite påverkad och det händer något och alternativ finns inte.

Nu behöver ju inte alla skriva att de aldrig skulle dricka, utan jag undrar mest om det skulle vara förmildrande?
 
Sv: Alkohol när barn är med

Men visst, håller dottern på att kvävas eller förblöda och varken ambulans, taxi eller annan chaufför finns i närheten så kanske det kan vara ett alternativ. (Hur ofta nu det skulle hända?!)

Skulle det gå så illa, vilket jag verkligen hoppas det aldrig gör, så ringer man polisen när man kör och berättar läget. Man får i allmänhet tillåtelse att köra när det gäller liv (som om man skulle bry sig, klart man kör om ens barn håller på att dö, skit i körkortet).
Jag har kört onykter från misshandlande pojkvän, och min pappa har kört onykter till min döende farmor. Båda med polisens tillåtelse. Då jag körde mötte en polisbil upp och följde mig hem. Vid inget av tillfällena var vi berusade, men absolut för onyktra för att köra lagligt.
 
Sv: Alkohol när barn är med

Vet inte om det besvarar din fråga men läste nyligen att människor som "kör ihjäl" en annan människa nykter får hårdare straff än en person som druckit. När detta belystes skulle genast lagföändringar ske. (får hoppas det).
 
Sv: Alkohol när barn är med

Ja det är sinnessjukt. Tror inte ens det är en månad sen det stod i aftonbladet/expressen mm. Ska se om jag hittar artikeln..
 
Sv: Alkohol när barn är med

En körkortslös vän till mig har på grund av sjukdom fått besöka akuten med sitt barn åtskilliga gånger under henoms uppväxt. De gånger hon kommit in med taxi på kvällarna har hon berättat att hon fått sura blickar av andra som suttit där, något hon inte fått annars. Hon har uppfattat det som att de tror hon tagit taxi på grund av att hon druckit. Ltie intressant i diskussionen tycker jag!

Det kan väl ändå inte vara möjligt, hon måste rimligen inbilla sig :) Jag är väldigt tveksam till om jag skulle köra bil själv med ett akut sjukt barn ensamt i baksätet istället för att ringa en taxi. Nu bor jag visserligen 20 min gångväg från akuten, men det skulle nog gälla ännu mer om jag hade en 30 minutersfärd då han skulle sitta ensam. Speciellt bara tänka sig helvetet att försöka parkera på ett ställe där det knappt finns parkeringsplatser och lämna bilen för att betala avgiften med ett gråtande barn ensamt kvar :eek:
 
Sv: Alkohol när barn är med

Har själv dåliga erfarenheter av alkohol, så har inte hamnat i ngn situation där alkohol funnits i dotterns närhet, mer än ngt glas vin vid finare middag.

Jo det är väl exakt så man dricker vin vilken dag som helst med familjen, inklusive julafton. Något glas som vid en finare middag. Det är väl till råga på allt en finare middag på julafton. Vi talar väl inte jobbets julfest eller 40-årskalas med vännerna ;) (då lämplig släkting rimligen är barnvakt kvällen och påföljande morgon)
 
Sv: Alkohol när barn är med

Visst är det så att polisen kan ge sådan tillåtelse vid fara för någons liv. Både för att låta sambon köra körkortslös eller låta mig köra onykter. (Troligen är det senare alternativet det bästa, så länge jag bara har druckit lite alkohol och inte är berusad.)
Sen är väl frågan om vi skulle fokusera på att ringa polisen under den korta färden till Malmö eller Lund, om nu en kör bilen och en hanterar dottern så är inte prio att ringa polisen.
 
Sv: Alkohol när barn är med

Jodå, ni ringer 112 från bilen ändå för att förvarna sjukhus att ni är på väg in med akutfall. Då tar man tillåtelse att köra i samma samtal. Om det behöver gå riktigt fort kan ni få eskort in, speciellt när ni ska in i Malmö/Lund kan ni behöva den hjälpen för att blåsa alla rödljus som ni måste passera. Kör ni efter polis med siren går det fort genom stan.
 
Sv: Alkohol när barn är med

Det är ju onekligen ett hett ämne även på buke. ;)

Jag tycker att alkohol inte har något som helst med barn att göra, alltså dricks det ingen alkohol på barnkalas eller andra tillfällen där barnen står i centrum.

I övrigt tycker jag att man ska tänka på hur man dricker kring barn. Att inte supa sig redlös är ju självklart, jag tänker mer att om man dricker tio 2,8-or varje fredag under barnets uppväxt kan barnet få en skev uppfattning om vad som är normalt öldrickarbeteende.

Ett par glas vin/öl till helgen eller middagen med vänner är däremot helt ok.

Hugger en knapp! Har inte läst hela tråden, men svarar ändå. :D

Jag tycker INTE att alkohol och barn hör ihop. I min familj dracks det aldrig på barnkalas, dop eller ens julftnar, när jag växte upp. Vill minnas att mina föräldrar på sin höjd drack en burk öl på fredagen, men troligtvis senare på kvällen i soffan (innan fredagsmys uppfanns haha) när vi barn lagt oss och jag såg aldrig mina föräldrar berusade som barn.

När jag i 30-års åldern träffade en man som jag höll i hop med ganska länge (5-6 år) blev jag väldigt förvånad över hur spriten flödade så fort det fanns anledning: jul, nyår, midsommar, påsk, ja vilken helg som helst i stort sett! Jag tyckte det var obehagligt att "alla" i hans familj/släkt var mer eller mindre berusade på julafton och då var jag ändå vuxen!

I ett senare förhållande blev jag helt tagen på sängen när släktingar till den pojkvännen inte ens drog sig för att köra bil märkbart berusade med andras barn i bilen! :eek: Och en annan släkting tyckte inte ens att det var något att bry sig om...

Jag reagerade dessutom starkt när ett par gäster på sommarens midsommarfest drack något alkoholhaltigt båda två, trots att de hade ganska små barn med sig. Jag t.o.m. påpekade det, av ren häpnad, vilket inte var så populärt. :o Jag tycker att om man är två och har barnen med sig, så bör i alla fall en hålla sig nykter, men det kanske bara är jag? :confused:

Själv undviker jag starkare drycker än enstaka burk med öl (2,8 - 3,5) inför barnen och det händer inte ens varje månad. Jag skulle aldrig kunna se mig själv i spegeln om något skulle hända och jag inte hade kunnat ta bilen pga alkohol!

En sak till: mina barn kommer aldrig att få smaka alkohol hemma, jag har samma inställning som mina föräldrar hade och det finns gott om statistik och undersökningar som visar på riskerna med att introducera alkohol hemma. Och det finns inte på världskartan att jag skulle köpa ut till dem när de är tonåringar. Mina barn får inte heller dricka kaffe ännu (2½ och 5½). :angel:
 
Sv: Alkohol när barn är med

kl

Jag har en farbror som ar bade barnkar och fortjust i alkohol, och han vill ofta "hjalpa till" speciellt nar barnen var bebisar (nu nar de ar storre blir de ju inte burna langre). Jag har fatt saga nej till honom ett par ganger och han har blivit upprord "naaaaa ja e inte fuuuuull, ge mej barnet sa ska jag trosta jag kan sant har jag har fyra barn sjalv", men jag har inte brytt mej namnvart. Tough shit liksom, han kommer inte komma ihag det nar han nyktrat till och nar han ar nykter far han garna halla mina barn.

Om folk inte ar paverkade har jag inga problem med att de umgas med mina barn, aven om de druckit en ol eller tva. Sjalv brukar jag ga hem nar folk blir fulla for det finns inga mer idiotiska och patetiska manniskor an de som ar alltfor druckna.
 
Sv: Alkohol när barn är med

Jag håller nog med petruska rakt av.

Vi dricker oss inte asplakata, men tar ofta ett glas vin eller två. Det behöver inte ens vara fest, utan det dricks vin bara för att det är gott. Har inga direkt dåliga erfarenheter, och skulle lätt kunna servera alkohol på ett barnkalas, om det är vuxna deltagare och vi serverar annat än tårta... Men god mat och gott vin hör ihop, och det har aldrig varit ett problem hemma. Kanske därav min avslappnade attityd.
 
Sv: Alkohol när barn är med

Jag håller nog med petruska rakt av.

Vi dricker oss inte asplakata, men tar ofta ett glas vin eller två. Det behöver inte ens vara fest, utan det dricks vin bara för att det är gott. Har inga direkt dåliga erfarenheter, och skulle lätt kunna servera alkohol på ett barnkalas, om det är vuxna deltagare och vi serverar annat än tårta... Men god mat och gott vin hör ihop, och det har aldrig varit ett problem hemma. Kanske därav min avslappnade attityd.

Ja, i sådana här trådar så verkar det som om de som är rabiata "aldrig en droppe så länge det finns barn i närheten" (ett år var det tom någon som hävdade att man inte skulle dricka pga barnen även om det inte fanns några barn) är de som har traumatiska upplevelser av alkohol och berusade personer.
Där det inte finns något mellanting mellan att vara nykter och att ragla, skräna och somna under bordet.
Då kan jag ju förstå att man kan tycka att folk borde ge sjutton i att dricka om det är enda alternativen.

Jag skulle inte ha några problem med att dricka julöl (det är jag och sambon som står för inköpet av den i år med eftersom vi vill sponsra Mohawk)
och lite glögg framför systersonen eller mina egna barn om jag hade några.
Ingen i familjen skulle någonsin bli plakat eller uppföra sig olämpligt pga alkohol i ett sådant sammanhang. Högst sannolikt skulle i alla fall någon eller några ha något skäl att hålla sig nykter annat än för att köra om nu ambulansen kraschat,taxi strejkat och kollektivtrafiken lagt av...

Jag är uppvuxen med en förälder utan bil och har faktiskt svår att se något scenario där vi bor där man skulle vara tvungen att ha en bil för att ta sig till sjukhus.
Är det inte akut kan man ta bussen, är det superakut är det läge för ambulans och är det halvakut (som när jag fick hjärnskakning efter att ha trillat från en gunga) så kan man ta taxi.
 
Sv: Alkohol när barn är med

Det kan väl ändå inte vara möjligt, hon måste rimligen inbilla sig :) Jag är väldigt tveksam till om jag skulle köra bil själv med ett akut sjukt barn ensamt i baksätet istället för att ringa en taxi. Nu bor jag visserligen 20 min gångväg från akuten, men det skulle nog gälla ännu mer om jag hade en 30 minutersfärd då han skulle sitta ensam. Speciellt bara tänka sig helvetet att försöka parkera på ett ställe där det knappt finns parkeringsplatser och lämna bilen för att betala avgiften med ett gråtande barn ensamt kvar :eek:

Hon upplevde en stor skillnad i blickarna hon fick från andra föräldrar när hon kom in helgkvällar med taxi jämfört med helgkvällar när hon åkte bil med någon, sedan om det var inbillat eller inte vet jag inte. Vet dock att hon tvärr varit där väldigt mycket, så det gäller inte ett eller två tillfällen, utan betydligt fler än så.
 
Sv: Alkohol när barn är med

Så alla föräldrar satt och spanade mot ingången för att se vilka som åkte taxi och vilka som åkte bil in till akuten? Det låter ju faktiskt inte riktigt sunt.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Barnlängtan börjar komma ikapp mig och huvudet börjar snurra… Det som snurrar mest för tillfället är mina rökande svärföräldrar. Som...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
7 715
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 101
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 590
Senast: Exile
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 529

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Jaktgolden eller jaktlabrador?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp