Bukefalos 28 år!

Alla dessa fördomar

Sv: Alla dessa fördomar

*KL*

Ridit varmblodstravare sen jag var 12 år (29 år i år). Aldrig sagt att jag har en ridtravare :) Säger att jag rider varmblod. Ingen jävel har dömt mig eller frågat om den inte borde gå trav osv. Och då ändå bott i storstäder bland dyra halvblod osv. Red fullblod med men sa inte att jag hade en fd galopphäst. Sa fullblod, ingen dömde. Idag har jag en kallblodstravare och frågar folk säger jag att jag har ett kallblod. Ingen dömer idag heller. :)

Varför göra det komplicerat?
 
Sv: Alla dessa fördomar

Jag ser nog att det är ägaren själv som ser benämningen travare som mindre värt.
Rasen heter ju varm eller kallblodig travare.

Varmblod är en "finare" benämning fast alla vet ju vad det står för.

det känns som om man skäms för sin häst.:crazy: Stå på er istället!!

I annonser står det ofta som MERIT:confused: ej tävlad eller ens inkörd

det är väl himla trevligt om man både kan köra o rida- trodde jag.
 
Sv: Alla dessa fördomar

Säger kallblodfolket då Ridkallblodstravare?

Nej, jag har då aldrig hört detta. Verkar mest vara varmblodstravarägare som känner att dom måste tillägga "rid" någonstans i hästens rasbenämning.

Personligen så har jag inget intresse av att verkligen underskriva att jag RIDER på min kallblodstravare, så att ingen minsann misstar sig, frågar dom så svarar jag så klart, men spelar det så stor roll om någon råkar tro att man kör sin häst istället?
Jag gör gärna både och! Tyvärr är min nuvarande lite väl het framför vagnen, annars skulle han köras oftare!

Enda jag kan dra mig till minnes om min häst som möjligen skulle kunna tas som kränkande, om man har den läggningen :grin: , är när en uppenbart hästovan mamma var på besök i stallet och kommenterade att hon tyckte att min häst var fin och undrade vad det var för ras. Svarar "kallblodstravare" . Blir tyst ett tag varpå jag försiktigt får frågan vad jag använder honom till? Jag tolkade inte alls det som ett hån mot rasen, hon var mest nyfiken :) Svarade att man rider och kör... ;)
Hade jag varit snarstucken däremot så skulle jag väl kunnat skriva detta i en helt annan ton.

Mycket går nog att vända i negativa tankebanor om man vill.
 
Sv: Alla dessa fördomar

/.../
Mycket går nog att vända i negativa tankebanor om man vill.


:bow: Precis. Är man själv lite generad över sin häst och nervös så reagerar man ibland lite väl starkt på små kommentarer som kanske inte alls är menade att vara negativa.

Visa upp fina, välridna och välmusklade travare så får man de där beundrande blickarna som man vill ha. :)
 
Sv: Alla dessa fördomar

Jag ser nog att det är ägaren själv som ser benämningen travare som mindre värt.
Rasen heter ju varm eller kallblodig travare.

Varmblod är en "finare" benämning fast alla vet ju vad det står för.

det känns som om man skäms för sin häst.:crazy: Stå på er istället!!

I annonser står det ofta som MERIT:confused: ej tävlad eller ens inkörd

det är väl himla trevligt om man både kan köra o rida- trodde jag.

Här säger vi kort och gott...: Bloding :) ...och jag hade en skryttavla utanför hans box med intjänade pengar, rekord o.s.v. Nej, jag har aldrig haft problem med att kalla min häst för det han faktiskt var. En varmblodig travhäst som jag både red och körde.
 
Sv: Alla dessa fördomar

Fast det där är ju väldigt personligt vart gränsen går...
Axels citat:

"en travare kan sällan göra ngt riktigt bra, mer än det den är avlad för- trava fort."

Western har jag noll koll på men 66% i LA dressyr ja det kan ju anses både bra och dåligt?

Visst 66% är bra i LA men det är ju inte riktigt bra? Och definitivt inte riktigt bra för att vara en dressyrhäst.
Det är ju fortfarande bara en lätt klass men med ett bra resultat.

Jag tycker inte att en häst som tävlas i lätta klasser är en riktigt bra häst.
För mig tävlar riktigt bra hästar Grand Prix och är bland världens bästa hästar.

Vad jag vet tävlar väl inga travhästar i Grand Prix i tex dressyr? Så då är det i mina ögon inte riktigt bra hästar för annat än trav?

Men nu är det ju så att långt ifrån alla vill/kan rida Grand Prix, många tycker att det är jätte bra att tävla i lätta klasser.
De flesta hästraser klarar faktiskt av att tävla lätta klasser med godkända resultat med rätt träning och ryttare.

Äh don efter person, man köper den häst som förhoppningsvis passar en själv bäst, till det tänkta användningsområdet.
Travare som det talas om nu har ju ofta många kvaliteér men de har ju sina baksidor också precis som alla andra raser.

Detta var väl ändå ett väldigt konstigt inlägg i tråden.
Vem har påstått att travhästar går GP dressyr?

Själv har jag påstått att mina travare fungerat utmärkt för ridning, och ovanstående resultat var exempel på vad jag tycker är att fungera utmärkt.
Nordisen med de 66% i LA dressyr är sju år gammal (vilket jag också skrev) och då tycker jag det står sig hyfsat i jämförelse med de flesta "halvblod" också. Dock inte jämfört med elitindividerna men det är knappast relevant att jämföra en hobbyhäst, oavsett ras, med en elitindivid. De som skaffar travare att rida, torde knappast sikta på GP.
Precis som majoriteten av människor som skaffar "halvblod" heller knappast siktar på GP.
Nationell nivå i western kräver ridning på stångbett och enhandsfattning, där galoppombyten ingår, på en sjuårig häst. Det är rätt OK, tycker jag, oavsett hästras.

Min ambition är att komma upp till åtminstone MSV dressyr med min nordis. Det som kan hindra mig är antagligen bristande energi att fixa med licenser och liknande eftersom det inte är helt okomplicerat för en travhäst eftersom STC inte finns med i RF lista över passutfärdande rasföreningar...

jag må ha hybris men jag har två tränare, varav en är dressyrdomare tom StGeorg, som anser att min nordis duger till åtminstone MSV dressyr. Helt OK ridbarhet i mina ögon.
 
Sv: Alla dessa fördomar

Vem har påstått att travhästar går GP dressyr?

Under årens lopp har det varit x antal trådar här på Bukefalos, där det förekommit sådana påståenden. Det finns alltid någon som har en hovslagare vars mammas före detta arbetskamrats frisör hade en kusin som red GP på sin travare. Men ingen minns namnet på hästen.

Själv har jag påstått att mina travare fungerat utmärkt för ridning

Det instämmer jag i :bow:. Efter att ha ridit mestadels halvblodshästar under 30 år köpte jag en kallblodstravare, och denna häst har en ridbarhet som kan jämföras med, och i de flesta fall överstiger, många dressyrstammade halvblod. Jag har inga tävlingsambitioner, men msv dressyr skulle inte vara en omöjlighet för hästens del.

Min ambition är att komma upp till åtminstone MSV dressyr med min nordis. Det som kan hindra mig är antagligen bristande energi att fixa med licenser och liknande eftersom det inte är helt okomplicerat för en travhäst eftersom STC inte finns med i RF lista över passutfärdande rasföreningar...

Men så svårt kan det väl inte vara? Ett exempel är Bork Olle, som har licens. Och det står klart och tydligt att han är kallblodstravare.
 
Sv: Alla dessa fördomar

Visst förstår jag att man kan bli upprörd och ledsen av att folk ser ner på det finaste man har men skulle man oroa sey och lägga energi på alla som tycker att man inte duger så skulle man aldrig få göra nåt annat. Oavsett vilken ras man skaffar, kommer det alltid finnas dom som har behovet att göra sey lustiga över ens val av häst.
Jag har fått höra mycket negativt om mina varmblodstjejjer, men JAG älskar jue MINA hästar och det är dom och jag som ska leva och trivas tillsammans så vad alla andra tycker och tänker det väljer jag att inte bry mey om. Jag skaffar jue inte en häst bara för att tillfredställa nån annan eller för att passa in.
Mina mål med ridningen är inte att tävla i os i varken dressyr eller nånting annat, då hade jag antagligen inte skaffat ett varmblod som gått på travet men den nivån jag valt att lägga min ridning på- lulla runt i skogen och skutta över nåt hinder då och då där passar mina töser in lika bra som vilken annan häst som helst.
Så oavsett vilken ras era ögonstenar råkar vara så lägg tiden och energin på att ha kul ihop istället för att reta upp er på vad alla andra tycker :)
 
Sv: Alla dessa fördomar

Fast du svarade ju på axels inlägg precis som att travhästar är riktigt bra hästar till de flesta tävlingsgrenar.

Men de är ju faktiskt bara riktigt bra på travet.

Men för den skull betyder det ju inte att det inte är en bra häst, men för mig är en riktigt bra häst bland de bästa i världen.
En häst som går medelsvåra klasser är medelbra osv.

Men sen är det ju mer än rena prestationer man brukar gå på när man ska skaffa sig en häst.
 
Sv: Alla dessa fördomar

...jag placerar nog världselitens hästar på ett helt annat plan än "en riktigt bra häst" ...dom lirar i en nivå över det i min värld ;)

En riktigt bra häst för mig håller för jobbet och som kan användas till mycket. Personligen anser jag mig ha två riktigt bra hästar. Dom kan tävlas, håller för träning och som forcerar terrängen utan att tveka trots avancerat kuperad sådan...men vi håller inte världsklass, nej...
 
Sv: Alla dessa fördomar

Jag kopierar mitt svar från den nya varmblodstråden som kommit upp.


Kan bara dela med mig av mina åsikter och jag tänker då såhär:
Varmblod (då travarvarianten), Kallblod, Islandshäst, Varmblod/halvblod... Hästar allihop och är absolut ridbara allihop. Men de har olika förutsättningar och det går inte att blunda för. Jag själv skulle inte köpa ett varmblod (travare) vare sig den är travstartad eller ej då de inte är avlade för och har förutsättningar för vad jag vill syssla med. Lika väl som att jag hade kunnat köpa en travare om jag inte hade några högre planer (eller någon av de andra jag räknade upp -är smygförtjust i framförallt fjordingar och haflinger och bor jag nånsin på egen gård kan det nog bli en sån vid sidan av min dressyrfjant :p ).
Jag tänker såhär att självklart går travare att rida på och en del blir riktigt fina också (både gör högre rörelser i dressyr och hoppar högt), men då är det ju en som har bättre exteriöra förutsättningar för ridning än "standarden" som är avlad för att springa jäkligt fort, precis som att mitt dressyravlade halvblod absolut skulle kunna köras och han skulle säkert kunna springa fort -men med hans ridavlade (hittar på egna ord) exteriör hade han aldrig kunnat mäta sig med en varmblodig travare.
Jag väljer ju inte en häst som redan från början har saker emot sig om jag siktar på högre klasser längre fram, det blir jobbigt nog ändå. Men skulle någon komma med en travare som har motsvarande gång och lätthet för rörelserna som mitt halvblod -så hade jag ju inte brytt mig om den så var grön med prickar på, utan då hade jag ju lika gärna kunnat köpa den som den jag har.

Hästar allihop och man kan ha dem till vad man vill, men att hävda att alla har samma möjligheter och kan bli lika bra i allt är bara barnsligt
 
Sv: Alla dessa fördomar

Vilken löjlig diskussion..... Självklart har alla hästar olika förutsättningar. Olika raser har olika förutsättningar och olika individer inom samma ras har också olika förutsättningar. Varför gå i försvar hela tiden? Bekymmra er mindre om vad andra tycker och njut av din häst.Varför inte arbeta med hästen där den är och med de förutsättningar den har, och ha roligt tillsammans. Hitta tränare och rid med personer som du trivs med. Jag har en gammal travare som jag ridit i snart fjorton år och ett halvblod som är riden i ett och ett halvt år och de har helt olika förutsättningar som ridhäst. Jag trivs bra på båda, men jag får ta dem för vad de är och jobba med dem efter utbildningsnivå och förutsättningar. Jag tror varje ras ras har sina för och nackdelar, det är viktigt för oss som ryttare att välja häst efter vad vi vill använda hästen till samt vad vår kunskap räcker till. En orutinerad häst kräver en rutinerad ryttare, medans en orutinerad ryttare skall ha en rutinerad häst. Varje ras möter sina fördommar, men alla ryttare gör det inte till ett problem......
 
Sv: Alla dessa fördomar

Oj, hade glömt bort att jag ens startat den här tråden. Såhär i efterhand hade jag nog en dålig dag och kritiken var nog mer riktad åt en person, som nu verkar ha vänt på sina åsikter :).
 
Sv: Alla dessa fördomar

Fast du svarade ju på axels inlägg precis som att travhästar är riktigt bra hästar till de flesta tävlingsgrenar.

Men de är ju faktiskt bara riktigt bra på travet.

Men för den skull betyder det ju inte att det inte är en bra häst, men för mig är en riktigt bra häst bland de bästa i världen.
En häst som går medelsvåra klasser är medelbra osv.

Men sen är det ju mer än rena prestationer man brukar gå på när man ska skaffa sig en häst.

Det beror ju på var du lägger betoningen.
Säger du "riktigt bra" som jag menade, så betyder det väl för de flesta "fungerar bra, men inte världseliten",
säger man "riktigt bra" så blir ju meningen förstås en annan.
Men det behöver knappast betyda världselit/GP.
hur många 7-åriga halvblod går högre klasser än LA? Långt ifrån alla. Och det är ändå en ras avlad för ridning. Då tycker jag verkligen att min nordistravare är riktigt bra, som ligger på den nivån som sjuåring. Sedan att han aldrig hamnar i stora dressyrtävlingssammanhang är en annan fråga som inte handlar om att han inte fungerar utmärkt till ridning.


Och som sagt, det här handlar om travhästar. Då borde det vara uppenbart för dem som kan något om hästar, att man inte jämför med världseliten i varken hoppning eller dressyr. Japeloupe de lyze var förresten 50% varmblodstravare (om någon nu kommer ihåg honom).
 
Sv: Alla dessa fördomar

Jaaa. Det var lilla svarta Japeluope, stora bruna Big Ben, och kritvita Milton...
 
Sv: Alla dessa fördomar

Jag tycker det finns fördomar mot i stort sett alla raser. "tjuriga halvblod" "hispiga araber" "fjordingar kan inte hoppa" osv. Jag har två fd travare och om någon skulle säga "Det är ju för att h*n är travare" skulle jag slå till med dövörat.
 
Sv: Alla dessa fördomar

Du umgås med fel folk! Hästfolk ska stötta varandra och hjälpa till där man kan.
Sedan ett problem med vissa instruktörer är att de inte är vana vid rörelsmönstret som en travare kan visa upp- där kan en islandshäst tränare hjälpa till om hjälp behövs.

Det är lättare att rida hästar som "bara" har tre gångarter och likaså att instruera...

Sedan kan det ju vara så att det är lättare att klandra järnet istället för smeden :p
 
Sv: Alla dessa fördomar

Jag uppfattade det så för c:a 10 år sedan att det var lättare vid tex tävlingar att man buntar ihop travarklasserna kall och varmblod därför fick det heta ridtravare, täcker bägge raserna. Inga hästägare tog illa upp då iallafall...

Sedan har man ju varmblod,blodingar,fd travare, varmblodstravare, nordisar, kallblod, djävla as, kallblodstravare...

(Djävla as var beteckningen av en framstående kallblodstravar uppfödare för sina hästar- Han hade sålt för många av sina hästar till söta tjejjer som riddjur där hästarna blivit just: Djävla as.)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Skriver anonymt eftersom det fortfarande är ett känsligt ämne, men jag känner att jag behöver få ventilera mina känslor. Jag börjar...
Svar
16
· Visningar
3 255
Senast: utanensko
·
Ridning Ja jag tänkte bara starta en liten disskution, kanske lite onödig, jag vet inte. Men jag vill gärna diskutera med andra och deras...
Svar
10
· Visningar
2 465
Senast: MattiZ
·
Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från...
2
Svar
25
· Visningar
8 462
Senast: Zuzzi
·
J
Trav Jag har lite funderingar kring min 10-åriga varmblodsvalack. Jag har försökt sälja han som ridhäst, men känner att han är lite för...
Svar
3
· Visningar
1 345
Senast: sandrafors
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Häst med eksem
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp