Alla dessa fördomar

Sv: Alla dessa fördomar

Jag själv har alltid haft travare, foderhästar och medryttarhästar och har väll hört fördommar om dem nån enstaka gång har sett dikussioner på forum där fördommar dyker upp men ärligt talat så ser jag miljoner gånger oftare folk med travare som klagar på fördommar snarare än dom egentliga fördommarna.

Tycker att det är rätt så intressant faktiskt,jag kanske har bra människor runt mig helt enkelt men blir förundrad över dessa tråda som ständigt dyker upp eftersom jag själv ytterst sällan faktiskt har fått höra fördommar och tråkiga åsikter om travare själv.

Jag vet inte om det är lite på tapeten att bli upprörd över fördommar om just travare, för det finns ju som andra redan skrivit fördommar om alla raser, och då undrar jag varför det inte blir samma kalabalik över fördommar om tex halvblod?
 
Sv: Alla dessa fördomar

Jag tror det kan bero på att många har varm och kallblodstravare som de rider på i stall där de är ensamma med att ha varm och kallblodstravare som de rider på. Då har de inga andra att prata med än ondgöra sig över detta på nätet. Om det blev vanligare med att halvblodsmänniskor ställde sig med sina halvblod i rena travarstall eller i islandshäst stall tex så skulle det kanske bli vanligare att halvblodmänniskor skulle känna sig ensamma och inte ha ngn att prata med om sina alldagliga problem :)

Tex halvblodsägaren till islandshästägaren "Idag hade min häst så svårt för tölten"
"jomen det är ju för att det är ett halvblod"
 
Sv: Alla dessa fördomar

Det ligger nog en del i det du skriver.

Själv har jag inte råkat ut för någon som helst mobbning som ägare till kallblodstravare. Innan vi köpte egen gård var mitt sto inackorderad på tre olika ställen där hon var ensamt kallblod. Vad vi mötte var istället nyfikenhet och intresse, och det var många trevliga kommentarer om hur fin hon är.
Nu ska jag tillägga att jag var 45 när jag köpte den hästen, och att jag hade bortemot 30 års häst- och ridvana i halvblodsvärlden.
Kan tänka mig att det är svårare för en ung person, som kanske dessutom är oerfaren ryttare, som köper en travhäst.
 
Sv: Alla dessa fördomar

Halvt kl.
Många "ridtravar"-entusiaster i sådana här trådar verkar anse att man har fördomar om man inte håller med om att varmblodstravare är minst lika lämpliga som "halvblod", om inte mer. :angel:
 
Sv: Alla dessa fördomar

...och många trådsvarare har inget alls att tillföra i diskussionen utan vill bara få fart på vissa människor som man tror ska reagera på et visst sätt :p

(fördomar om vissa människor kanske? )

Immer håller med dig!
 
Sv: Alla dessa fördomar

Jag håller med många av er, det här med skitsnack om olika raser är helt absurt. Jag har haft häst i närmare 16 år och jag kan säga att de personer jag känner som haft varmblod har alltid haft travare som blivit perfekta ridhästar. Min mamma t.ex. köpte en travare (för länge sedan) som hatade att springa på bana så honom skulle ägaren skicka iväg som blodgivarhäst. Mamma köpte honom som 3 åring, han var inte inriden, hade aldrig gått ihop med andra hästar och var nervös någe så fruktansvärt. Morsan red in honom, vande honom vid andra hästar och miljötränade honom och aldrig har jag sett en bättre ridhäst. Mamma tävlade aldrig eller tränade för tränare. Jag kan tycka att det är synd att dom aldrig tävlade för han hade det som krävdes. Han kunde galoppombyten i varje steg, bak och framdelsvändning, gå i perfekt form, skänkelvikning, ja allt. Det som gör att jag kanske inte skulle kunna tänka mig att köpa en travare personligen är att jag kan vara lite skeptisk till många travares kroppsbyggnad. Många har en väldigt lång rygg vilket inte jag tycker om, likaså är många väldigt smala i bringan vilket jag också är lite emot. Men jag är fortfarande öppen för förslag, vem vet, en dag kanske jag faktiskt köper en travare för jag tycker fortfarande att det är underbara hästar. Och som avslutning måste jag tillägga att jag tycker att de personer som köper ett varmblod eller någon annan orutinerad häst och lyckas göra riktigt fina ridhästar av dem är bättre ryttare än de som köper en högt färdigutbildad häst och vinner allt de ställer upp i. (ursäkta om det låter elakt, men jag ser det lite så)=)
 
Sv: Alla dessa fördomar

Kl

Här har det stötts på massor av fördomar, särbehandling & allmänt skitsnack om min häst.

Främst från tränare under tiden jag gick gymnasiet (hade med min Kallblodstravare där).

Så fort min häst gjorde något "fel" eller inte förstod/gick som en GP häst, så var det för att han är en "travare". Medans om det var ett halvblod eller liknade så blev det helt plötsligt "oj oj! hen var visst lite busig idag", eller "hen är ju inte så gammal" osv. :crazy:
Snappade även upp kommentarer som det nog inte var meningen att jag skulle höra, tex. "Ja, dom är ju inte avlade för det här". När min häst kanske hade lite bråttom genom en hinderkombination. Medan halvbloden som brakade igenom allt utan att blinka i 180 var "lite pigga idag".

En vän till mig som också hade med sin Kallblodstravare tog åt sig så mycket av vad en tränare sa. Att hon sålde sin häst & skaffade sig ett "finstammat" halvblod istället. Vilket hon ångrar djupt. "vill du komma någon vart så köper du en annan häst" var denna tränares åsikt.

En annan tränare delade alltid in min vän och mig i en egen grupp i gruppen under hoppträningarna. "och så tar vi travarna sen" sa hon alltid, och efter att vi hade hoppat fick vi aldrig någon respons. Oftast tittade hon inte ens på när vi red våran "runda". Vilket vi också påpekade ett flertal gånger, men som alltid viftades bort som om vi ljög eller inbillade oss saker.

Vad är meningen med att träna om man aldrig får veta vad som är bra & mindre bra?
De som då sågs som bättre med sina halvblod fick alltid en massa kommentarer, både positivt & negativt. Medan vi med våra "travare" lika gärna hade kunnat vara luft.


Efter en tid så böt jag och några till hur som helst gymnasium. Och där var det inget skitsnack, utan jag behandlades precis likadant som de med "fina tävlingshästar". Både från de tränarna vi alltid hade & från gästtränarna. :bow:
 
Sv: Alla dessa fördomar

En vän till mig som också hade med sin Kallblodstravare tog åt sig så mycket av vad en tränare sa. Att hon sålde sin häst & skaffade sig ett "finstammat" halvblod istället. Vilket hon ångrar djupt. "vill du komma någon vart så köper du en annan häst" var denna tränares åsikt.
:

Detta tycker jag är intresant.

Min hopptränare säjer vad hon tycker och har sakt till många att dom borde köpa en annan häst oavsätt ras på hästen (på våra hopptränings kvällar finns dom allra flästa raser så som fjordig, haflinger, spanska, russ, a-ponnykorsningar, halvblod, kall och varblodiga travhästar mm).

Dom hon har sakt det till mäst har haft hetlevrade tävlings ponnyer skall dom oxå ta det som ras rasism? Ingen av deras föräldrar har gjort det iallafall.

Kram
 
Sv: Alla dessa fördomar

Den här kommentaren var helt emot rasen, inte hästen i sig. Det var inget tal om vad personen hade för ambitioner eller planer med sin ridning.
 
Sv: Alla dessa fördomar

Ryttare A köper en dressyrhäst för 100.000:- och ryttare B köper en travare för 10.000:-. Då är det fullt möjligt att ryttare B upplever att ryttare A tycker att hon har en finare häst.
 
Sv: Alla dessa fördomar

Ryttare A köper en dressyrhäst för 100.000:- och ryttare B köper en travare för 10.000:-. Då är det fullt möjligt att ryttare B upplever att ryttare A tycker att hon har en finare häst.

Om ryttare A tycker att hon har en häst som är lämpligare för dressyr, så håller jag med. Och det borde ryttare B också tycka.
Skönhet sitter i betraktarens öga så där finns nog inget objektivt svar. Ryttare B tycker antagligen att den hästen är finare.

Jag tror att de flesta som rider travare - både vbl och kbl - inte har ambitioner att komma till MSV eller högre i dressyr. Och därför inte mentalt jämför sin travare med sådana hästar. Jag tror att de travarryttare som blir ledsna blir det för att en del människor prompt ska uttrycka en negativ åsikt om hästen. Vad är det för fel på att bara låta travarryttarna vara glada över sina trevliga hästar. Så länge ägaren är nöjd, fine.

Jag kan förstås också tycka att en del travarryttare till varje pris försöker få alla att tycka att det är ett enastående djur.

Jag är äckligt nöjd med min kbl-travare, som är över medel för rasen vad gäller ridbarhet. Och alla jag stött på som sett honom riden, är också imponerade.
En del är imponerade för att hästen -faktiskt - är duktig. Andra är imponerade för att de inte trodde att en kbl-travare skulle vara så bra att rida. En av dessa sistnämnda är hästens uppfödare, som blivit väldigt förvånad över de prestationer jag berättat att hästen gjort.

Men jag blir heller inte ledsen om det är någon som tycker att jag hellre skulle ha annan hästras om jag vill upp i dressyrnivåerna. Vill jag högre än StGeorg bör jag nog byta häst. Upp till den nivån tror jag - och min tränare - att min häst kan genomföra program korrekt dock inte på sådana procent att vi vinner tävlingar utan lite över 60%.

Jag är medveten om att, om jag har ambitioner att slå mig fram och göra resultat inom ridsporten, så finns det raser som är lämpligare än min kbl-travare.

Gnälligt.
Men varför måste världen vara svartvit?? Varför måste en del tycka att travare är "bästa" ridhästarna och andra tycka att de inte går att rida alls?
 
Sv: Alla dessa fördomar

Föromar skapas när människan ser en sak och sedan tror att alla andra är likadana.
Okunskap helt enkelt.

Jag har haft travare 2 stycken samt en korsning på travare och Nordsvensk och dock aldrig mötts av fördomar mot dom.

Har mött några mot islänningen jag har nu mest storhästryttare som kommer utifrån och ska rida i vårat ridhus där jag står uppstallad.
Och när man kommer in och ska rida synar de en från topp till tå och ser gätt snobbiga och ja elaka ut helt enkelt.
Typ som å nej en islänning som ska tölta runt som en tok min häst kommer dö av skräck.

Men när de får se att jag rider hederlig vanlig dressyr och när jag töltar går de saktare än vad det gör när vi travar så är de som de byter inställnig och blir trevliga och glada.

Jag vet ju att många 3 gångare kan bli rädda för tölten så man får vara noga med att se till att tölta sakta och gärna börja när andra häsatrna är på andra sidan av ridhuset. Möter jag andra hästar ute skrittar jag alltid förbi aldrig töltar osv.



Har aldrig fått höra att varför jag ska köpa benlindor till min isis.. och har svårt å tänka mig att folk ifrågarsätter en travhästägare varför hon eller han köper de till sin häst.
Spelar ju ingen roll om det är en hobbyhäst eller tävlingshäst benlindor schabrak och märkessaker kan man ju ha likabra för de=)

Bara plånboken som säter stopp för sånt=)
 
Sv: Alla dessa fördomar

Knapplån

Att en tränare säger att man bör byta häst är ju inte som att de säger att hästen man rider är dålig.
Men tränaren kasnke tycker att hästen inte kan mer än vad den är idag och att man som ryttare måste sälja för att utvecklas mer.
De flesta vill ju utvecklas.

Och att de delar in travare i en egen grupp kan vara för att ni behöver extra mkt hjälp så hon kan koncentrera sig extra på er.?

Annars har du bara stött på en dålig tränare och det kommer nog inte va den första heller du träffar på.


För krast sant är inte travaren avlade för samling, travare är avlade för att springa fort,
En normal häst slår över i galopp när den travar fort. På travare har man avlat bort denna spärr och för att hästen inte ska trampa sig själv med bakbenen på frambena så har hästen utvecklats på så sätt att höften roterar så hästen trampar alltså bakbenet utanför frambenets avtryck. Ist som på ridhästen där bakbenet trampar ner rakt framför frambenets avtryck.
Detta ser man rätt tydligt på travtävlingar.

Denna lilla petiness har stor avgörande effekt på hur lätt hästen kommer att ha för att trampa in under sig och vinkla in benen under sig.

Det är därför många travare har så flack galopp.
MEN klart de går att träna men de innebär betydligt mer träning än vad det gör för enn ras som för bakbenen så som man vill på en ridhäst.

Precis som en ridhäst inte skulle hävda sig inne på en travbana för den slår över i galopp efter rätt snart.


Senast förra helgen såg jag en travare bli riden av en stor utlänsk dressyrryttare från Spanien.
Och denna travare hade gått från travhäst till dressyrhäst på bara 4 år. Den kunde nästintill piaffa.
Men de låg åtskillda timmar dressyrträning och åtskillda tiotusentals kronor i utbildning på denna häst för att komma dit dom är idag!

Alla travare kan inte komma dit och jag tror det ibland är svårt för travhästägarna att inse att faktiskt deras häst inte kommer kunna ridas så mkt mer än rakt fram ut i skogen lite halvdan dressyr inne på ridbanan.
Men det verkar vara som att många travhästägare skall överbevisa att jag ska nog bevisa att travare minsann allt kan också.

Jag ser bra många hopphästar upp till 1m meter som är travare och de går både och vinner och placerar sig hej vilt tycker jag.

Travarna brukar va duktiga på att hoppa som sagt upp till 1 meter inga problem.

Mina travare jag hade var som dag och natt

Ena han var så mkt travare du nu kan få, gått som travare till 12 års ålder, Han vart en skogsmulle bara reds ute galopptränades men galoppen var flack och 4 takig. Det var bara å inse hans begränsning som ridhäst

Den andre var utbildad upp till 1 meter hopp och LA dressyr kunde galoppera i form och på småsmå volter.
Superfin ridhäst som lärde mig mkt, snäll som jag vet inte vad.


Jag har en islandshäst som jag har som mål att utbilda till svår dressyr, dock inser jag ju självklart att det inte kommer vara nått vi tävlar i på den nivån men jag nöjjer mig med att hon piffar och puffar lite här hemma.Sedan om det inte är 100% korrekt gör inget.

Vill jag tävla svår dressyr har jag valt fel ras bara inse fakta.
 
Sv: Alla dessa fördomar

Att en tränare säger till någon att denne borde byta häst om denne säger sig vilja komma till någon viss nivå kan jag förstå.
Men inte att man bara slänger ur sig "vill du komma någon vart så köper du en annan häst". Utan att ens fråga vad ryttaren vill med sin ridning. Och "komma någon vart" är ju olika för olika personer. En person kanske nöjer sig med att hästen kan gå 110, medan andra kanske till hoppa 140.

Vi red inte i en egen grupp.
Utan hopptränaren tog alltid de andra först och när de ridit berättade tränaren för dom vad som var bra och mindre bra (som det brukar gå till) . Sen tog hon oss två med våra "travare" och lät oss hoppa, men sa sen inte ett knyst till oss. De andra hästarna blev även tilltalade med sitt namn, till skillnad från våra "travare" som helt enkelt fick heta travarna.
Och det är ju mycket märkligt om hon nu skulle ha velat koncentrera sig extra på oss, att vi då aldrig fick höra något som var bra/dåligt. Möjligtvis om man gick fram till henne efteråt och frågade, men ska man verkligen behöva klämma ut orden ur människan?

Och att vi skulle ha behövt extra mycket hjälp kan jag inte direkt påstå, då halvbloden gick minst lika "dåligt" som våra kallisar.
(detta var alltså flertalet år sedan nu och jag gick inte klart gymnasiet där, utan böt till ett annat)

Min kallblodstravare kan inte trava fort (tro mig, jag har försökt:p) han går upp i galopp på en gång. Så någon toppentravare hade han absolut inte blivit, om han ens blivit inkörd.

Och om man bortser från de dåliga saker jag faktiskt har fått höra, så har jag fått höra mycket bra om honom också.
 
Sv: Alla dessa fördomar

Men då har du ju bara stött på en dålig tränare helt enkelt. Dessa finns även för de som har sv hbl.

Se det på dettavis ist, vem vill träna för sånna trångsynta tränare? en bra tränare ska kunna träna alla möjliga raser vi betalar deras hyra och mat på bordet=)

Jag har nog turen att få träna för dressyrtränare som tränar alla möjliga raser.Min tränare har kunder som har korsningar, nordsvensk, travare islänningar ja alla möjliga raser.


Och att en tränare säger att man måste sälja hästen om man ska komma någe vart ser jag inte som något fel.
Det kan vara sanningen då kan man ist som hästägare säga att nja jag känner att denna nivå faktiskt räcker för mig och jag gillar hästen så pass mkt att de får bli den nivå som denna häst klarar.
Och då kommer nog de flesta tränare förstå vart man står

Om jag hade varit du hade jag hoppat av min häst och sagt att tränaren var den sämsta på denna planet som uppenbart inte ser travare som en häst som bör ridas och ifrågasätta varför hon/han ens tar emot sånna kunder.
Sedan hade jag vänt på klacken och åkt hem....=)

Jag får höra då och då att jag bör sälja min isis eftersom de ser att jag har mer kapacite för dressyren än vad min isis kommer kunna ha.
Men jag bara ler och känner mig glad att faktiskt få en komplimang att folk tror på en.
Men älskar hästen och dessutom har jag inga tävlingsambitioner på hög nivå eller möjlighet ens om jag hade det att tävla så pass mkt.
De tävlingar jag åker runt på är på lättnivå och de är så lagom så=)
 
Sv: Alla dessa fördomar

Detta var alltså på den tiden då jag fortfarande gick på gymnasiet (ridgymnasium).
Hade det varit privat, på fritiden hade jag absolut åkt därifrån.:)
Men vi klagade som sagt på båda dessa tränare, utan respons. Varpå jag böt gymnasium istället, till ett med bra tränare som inte hade något emot mitt val av häst & ras.
Och de tränarna på det gymnasiet har jag fortfarande kontakt med, just för att de är så bra. :bow:

Jag kan tänka mig att det blivit likadant om jag haft en islandshäst (:love:) istället (vilket jag var inne på innan jag köpte kallblodstravarn)

Angående hen som blev "tillsagd" att byta häst. Så visst, hen hade kunnat förklara för tränaren att hen trivdes bra med den hästen hen hade. Och ville hålla fast vid den. Men i det läget gick det bara inte, och hen trodde så mycket på denna tränare att hen gjorde som denne sa.

Fick höra senare att den tränaren tydligen sagt liknande saker om mig & min häst. Men även om jag hade hört det hade jag inte sålt min kallis. Han klarar av och kan mer både inom dressyren, hoppningen & fälttävlan än vad jag har intresse av att "utnyttja".
Han kommer stanna tills den dagen han inte finns mer.
 
Sv: Alla dessa fördomar

kl*

Jag tycker att det är fler fördomar om ex, fullbloden faktiskt.
Fick mycket skit för att jag skaffade en galoppis som var extremt hetlevrad och som absolut INTE fick äta havre!
Denna häst sprang på banan tills han var 15år och inte ett korn havre fick han under den tiden.
(Ni kan ju tänka er hans energi) :o

Hade många fördomar emot mig under den tiden jag ägde honom.

1:Fullblod är bara nerviga monster!
2:Fullblod kan inte hoppa, utan att slänga runt benen!
3:Fullblod kan inte alls dra vagn!
4:Fullblod kan inte stå själva i stallet!
5:Fullblod kan inte trava snyggt!
6:Fullblod skadar sig hela tiden!
mm. mm.

Ja, listan kan göras lång.

Jag körde in honom och jag till och med plogade vägen med honom.
Han hoppade som en gud! (För mig alltså:D )
Tränaren älskade denna hästen för hans fina hoppteknik och hästen hade aldrig haft några allvarliga skador.
Denna häst motbevisade alla fördomar som fanns!
Förutom energin då.. men han sprängde aldrig några hinder, som många av halvbloden gjorde.
Men vi hade inte kapaciteten att komma förbi L:A-L:A inte så konstigt egentligen, då han var FUL i exteriören.

Samt att han var ingen flashig travare, eller en hoppavlat halvblod, eller en westernavlad quarter..;)

Vad konstigt att vi inte kunde hoppa 2meters banor eller trava superfort..:cool:

Fördomar finns överallt, mot ALLA raser.
Jag kan själv erkänna att jag har fördomar om varmblod, men det har jag om halvblod också.
Även fullblod, kallblod, isissar, skitponnyer(shettis) m.fl. :angel:

sorry för kanske ett helt ointressant inlägg:devil:
kände bara att jag "måste" få lägga in något :p:angel:
 
Sv: Alla dessa fördomar

Tycker det är jättebra att så många travare får ett liv som ridhästar efter misslyckade travkarriärer istället för att bli avlivade.

Många är väldigt trevliga och mysiga individer och förtjänar såklart en andra chans. Även de lite konstiga kan jag tycka. Hade två stycken ridtravare i förra stallet, den ena var en gratishäst från travstall, han var extremt söt, snäll, väluppfostrad. Det hade varit hemskt om han blivit avlivad istället för att få leva sitt liv och glädja oss i stallet med sin existens. Den andra var en fantastisk 28-åring, fortfarande ridbar och såg minst tio år yngre ut i kroppen.

Jag har faktiskt ingen riktig koll på hur pass högt man kan utbilda en ridtravare i t ex dressyr, antar att det beror mycket, som med de flesta hästar, på ryttaren och träningsmöjligheter.

Det jag tycker är trist är att travsporten ger upphov till så många hästar som redan i unga år måste tas bort eller ges bort.
 
Sv: Alla dessa fördomar

Problemet är att travare är billiga. Den köps många gånger av folk som inte har råd.
Då har dom sen heller inte råd med rätt utrustning(sadel) rätt behandling(massage & veterinär) samt tränare.
Det gör att man många gånger får se bilder på spända travare, med en ryttare som har lite halvtaskig sits.

All credd till er som kämpar och förvandlar travare till fina ridhästar.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Skriver anonymt eftersom det fortfarande är ett känsligt ämne, men jag känner att jag behöver få ventilera mina känslor. Jag börjar...
Svar
16
· Visningar
3 255
Senast: utanensko
·
Ridning Ja jag tänkte bara starta en liten disskution, kanske lite onödig, jag vet inte. Men jag vill gärna diskutera med andra och deras...
Svar
10
· Visningar
2 465
Senast: MattiZ
·
Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från...
2
Svar
25
· Visningar
8 462
Senast: Zuzzi
·
J
Trav Jag har lite funderingar kring min 10-åriga varmblodsvalack. Jag har försökt sälja han som ridhäst, men känner att han är lite för...
Svar
3
· Visningar
1 345
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Melatonin
  • Skor på sommaren
  • Bli av med getingar på balkong

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp