Alla frågor en stoägare kan ställa!

Joyze

Trådstartare
Eftersom mitt sto nu ska byta bana och gå och bli avelsmärr behöver jag verkligen alla tips och råd jag kan få då jag är så grön man kan bli inom avelsvärden! :P

Jag har ett sto e. Zeppelin ue. irländsk hingst på ca 163 cm, skimmel. Född -95. Trevligt temprament, dock något stoig. Lite "slätstrukna" gångarter, dock hyfsad galopp och bra hoppteknik men saknar modet inom hoppningen. Jag söker en hingst med bra huvud, mod, en bit större än mitt sto då jag gärna ser att bebisen blir nån centimeter större. Viktigast av allt är dock att han har korrektställda och bra ben då mitt sto har haft problem med kotledsinflammation pga uttåad ("felställning") hö.fr. (Detta är dock diskuterat med veterinär och är INTE något ärftligt!) Hon har aldrig haft föl förr.

Jag har funderat på att använda mig av Flyinge eller Hässleberga seminstation och funderar starkt på antingen Santa Cruz eller Ronaldinho H. Tror ni att någon av dessa vore lämpliga för mitt sto eller har ni andra förslag? Jag hade gärna haft en skimmelbebis men det är givetvist inget krav :p

Nu till alla dessa praktiska frågor. Jag vet att jag är ute i sista minuten eftersom avelssäsongen börjar ticka mot sitt slut så därför behöver jag råd nu! :angel: Om jag betäcker med hingst i Flyinge, åker jag dit och lämpar av stoet och låter dem sköta resten eller är man själv med under insemineringen och tar hem hästen sen igen? Eller ska hon stanna kvar? Vilket är bäst för "dräktighetschansen"? Hur många gånger blir hon inseminerad? Vilken veterinär använder man för att kontrollera dräktighet, bestäms det på Flyinge eller ska man anlita någon själv? Första kontrollen är väl efter 16 dagar, om det visar sig att det inte tagit, provar man igen då och hur mycket är det man betalar då, är det endast språngavgiften?

Ungefär hur vanligt är det att stona blir dräktiga på första försöket om de aldrig har haft föl tidigare? Det beror väl givetvist på hingsten också förstår jag, därför vill jag tillägga att jag gärna vill ha en hingst som är lätt att få dräktig med!

Ojoj, vad flummigt det här blev! Men hoppas att ni kloka människor förstår och kan råda mig med er visdom :angel::bow:
 
Sv: Alla frågor en stoägare kan ställa!

Det första du ska fråga dig är väl varför ska ditt sto gå i avel?
Vad kan hon tillföra?
Stammen är ju inte det mest moderna och både uttåt tåad + kotledsinfl,tyder ju på dålig hållbarhet och ett felaktigt benställ.
Bara för att man äger ett sto behöver man inte avla :angel::idea:
 
Sv: Alla frågor en stoägare kan ställa!

Jo jag vet om att det inte låter som den perfekta avelsstoet men då jag praktiskt taget har fått välja mellan att ta bort henne eller triangelmärka och använda henne till avel, känner jag att ta bebbe på henne ligger mig närmast. Och som sagt har veterinär sagt att det inte är någon fara att avla på henne men att ha en hingst med bra ben känns ändå skönt. :d
 
Sv: Alla frågor en stoägare kan ställa!

Jag tycker inte att du ska låta ditt sto gå till avel. Jag anser att man ska avla på FRISKA och SKADEFRIA hästar. Det är ingen idé att avla på skadade hästar om man vill få fram hållbara avkommor. Vill du ha ett föl, KÖP ETT!
 
Sv: Alla frågor en stoägare kan ställa!

jag hade oxå tvekat med att betäcka detta sto.Men nyfiken som man e vad har hon presterat ?o om du vill betäcka hade jag valt en mer komplett hing.Föslag från min sida är då...New Balance, Cagancho,Empire,Hip Hop,Nobel, Niveau
 
Sv: Alla frågor en stoägare kan ställa!

Det man först o främst ska tänka på, när man väljer ett sto att ta föl på är vad det aktuella stoet har att tillföra en avkomma.

Där bör man vara mycket hård i sin egen kritik. Finns ingen anledning att avla på en sk "slutprodukt".
Allt avelstänkande skall vara långsiktigt, med metodisk uppbyggnad av sunda individer - varje generation ska "gå framåt" och komma ett steg närmre slutmålet.

När man väl hittat ett sto som håller granskningen, då bör man kolla hur hennes gener ser ut, inte bara stammässigt, utan även hållbarhetsmässigt, fertilitet i stostammen, prestationer osv.

Håller hon även granskningen där - ja då anser jag att det är ett bra sto, och då börjar man leta hingst.

Jag förstår hur du tänker angående ditt sto, men jag försvarar det inte.

Lägg dom försäkringspengarna på att köpa en ny, frisk häst, så är chansen större att du inte står med samma problem om några år.

Drt var ju det där med ärftlighet du vet...:D
 
Sv: Alla frågor en stoägare kan ställa!

jag håller med ovanstående talare, bara för ett sto har rätt delar så behöver hon inte gå i avel. Själv blev jag dock förtjust i stammen på ditt sto men en bra stam ska kompletteras med annat.

Upprepade kotledinflammationer är sällan ett gott tecken, att den är utåt tåad är inte nåt aber för mig, det finns ston med kanon fina ben som lämnar fälgkors och ston som ser ut som ett som lämnar rakt. Det hänger mycket mer på uppfödarens miljö.

Men svara på dina frågor går ju att göra ändå :)

Om jag betäcker med hingst i Flyinge, åker jag dit och lämpar av stoet och låter dem sköta resten
går bra att göra så ja, när du kommer dit fyller du i ett papper med stoets och dina uppgifter samt önskad hingst, sen ringer de dig när det är klart för den brunsten

eller är man själv med under insemineringen och tar hem hästen sen igen? Eller ska hon stanna kvar? Vilket är bäst för "dräktighetschansen"?
Om man vill, beror på hur långt man har till stationen, om stoet är jobbigt att köra etc. Jag lämnar alltid kvar mina under brunsten o tar sedan hem dom fram tills första dräktighets kontrollen. Att jag lämnar över brunsten är för att jag dels har 10mil att köra till min station och att jag sen tycker det är trevligt med några dagars semester :) Chansen för dräktighet är nog hucket som stucket, men om stoet stressar över att åka hade jag hellre lämnat kvar. Stress är aldrig bra under en dräktighet.

Hur många gånger blir hon inseminerad?
En duktig veterinär seminerar bara en gång/brunst. Men vissa gör både 2-3 eller 4 ggr, personligen hade jag bytt station på rotmos om mina ston seminerades mer än 2 ggr/brunst jämt, saker händer och det kanske råkar bli 2 eller 3 ggr en brunst men det ska inte vara så varje brunst i mina ögon

Vilken veterinär använder man för att kontrollera dräktighet, bestäms det på Flyinge eller ska man anlita någon själv?
Du kör tillbaka till samma station, där är det gratis att dräktighets kolla men du kanske självklart välja att åka till annan station eller ta ut en egen veterinär men då får du självklart betala. På station brukar det kosta 250-400kr och ungefär lika mycket hemma men då tillkommer ju vettens resor o dyl

Första kontrollen är väl efter 16 dagar, om det visar sig att det inte tagit, provar man igen då och hur mycket är det man betalar då, är det endast språngavgiften?
Vissa kollar 16 dygn andra 18, själv kollar jag 19-20dygn eftersom jag är för snål för att lämna stoet på stationen i flera dagar extra innan ny brunst infinner sig, vill kolla så sent som möjligt för att slippa lämna. Om man provar igen är helt upp till var o en, men det vanliga är ju attt man provar igen om hon är tom. Språngavgiften betalar man första gången man seminerar, sedan gäller den för resten av säsongen så andra gången tillkommer bara dygnen

Annat att tänka på är att gärna ta ett bakterie prov redan i första brunsten, så man kan behandla direkt för att öka chanserna, många stationer provar enbrunst först och tar sedan bakt prov om hon är tom, min rek är att göra det direkt, ännu viktigare nu när det är i slutet på säsongen.
 
Sv: Alla frågor en stoägare kan ställa!

Oj, det var ju väldigt vad mycket kritik mitt stackars sto fick :p Nej men jag förstår ju absolut hur ni resonerar, är det inget bra att avla på så ska man ju inte göra det. MEN eftersom nu flertalet veterinär har bedömt "skadan" som icke ärftlig i och med att det finns inga skelettändringar, pålagringar osv. så är det faktiskt dem själva som rekommenderat att ta föl på henne eftersom de tycker att hon är en himla fin och trevlig häst. Lider av skadan gör hon inte särskilt mycket heller och därför tycker jag att det känns fel att ta bort en häst som är så pass glad och lycklig som hon är. Eftersom hon antagligen aldrig kommer bli 100% ridbar igen känner jag att en avkomma efter henne hade både varit mycket roligt och ett lämpligt alternativ. Och herregud, avkomman behöver inte vara superperfekt (jag menar, hur många hästar är det?) och behöver inte tävla OS. Hade skadan bedömts som ärftlig hade jag ju aldrig ens tänkt tanken att avla på henne.

Angående vad hon har presterat så har hon gått 3- & 4-årschampionaten med goda resultat och tävlat 1,20 som unghäst. Nu på gamla dar har hon hållt sig till 1 m - 1,10 m med många goda resultat och placeringar. Dressyr är hon utbildad upp till LA- nivå, startad LB ett fåtal ggr. Tränad ganska mycket terräng men aldrig startat men en riktig tiger i terränghoppningen!

Men tack snälla för ditt svar QuickStar :bow:
 
Senast ändrad:
Sv: Alla frågor en stoägare kan ställa!

Jag tänkte bifoga lite bilder på henne så kan ni själva få se om ni tycker att hon ser katastrofal ut att avla på.

23433_1225966135.jpg


På denna bild är hon ca 7 år:
83215_1221303919.jpg


73241_1220907937.jpg


40641_1219070563.jpg


38969_1199130055.jpg
 
Sv: Alla frågor en stoägare kan ställa!

Ingen har sagt att det är en "katastrof" att avla just på ditt sto.
Det är nog en tolkningsfråga, men om du ville ha visslingar o ovationer så skulle du nog formulerat dig ngt annorlunda :-)

Det är bara ditt eget samvete som kan bestämma OM stoet kan tillföra aveln(avkomman) ngt...
 
Sv: Alla frågor en stoägare kan ställa!

Okej, det har du kanske rätt i men jag trodde inte att folk skulle reagerar så starkt på det när jag skrev att veterinärer faktiskt hävdar att skadan INTE är ärftlig. MEN jag känner ändå att det aldrig kan vara fel att välja en hingst med korrekt benställning. Så min fråga var egentligen inte ifall hon är passande till avel för jag har redan beslutat mig för att använda henne, utan mina frågor riktade sig mer mot hjälpsamma kunniga fölvetare som kunde råda mig med allt som en förstagångare inte riktigt har koll på.
 
Sv: Alla frågor en stoägare kan ställa!

Då kanske du skulle skrivit så från början, för att slippa missförstånd;)

Kolla på Lucky Point angående benställ!
 
Sv: Alla frågor en stoägare kan ställa!

Om du ska ta föl på ditt sto så måste du också avgöra vad du tänker göra med fölet för det kan ha viss betydelse vid hingstvalet. Just ditt sto är ganska svår att ge råd om hingst till eftersom det finns så lite information om hennes stam och vad som finns i den. Som t ex storleken är det väldigt svårt att sia om vilken hingst som kan större utan att veta vad hon själv har för storlekar bakom sig.
Så om du tänker behålla fölet själv välj den hingst som du tycker bäst om. Men om du har för avsikt att sälja så välj en välbeprövad hingst som man vet ger jämna avkommor. Som någon föreslog innan så är Nobel en sådan, men kanske inte är den hingst som säljer bäst. Av de två du själv nämner så är ju Santa Cruz i så fall det säkraste kortet.

Sedan när det gäller skimmelföl så har du minst 50% chans oavsett vilken hingst du väljer efter som stoet är skimmel.
 
Sv: Alla frågor en stoägare kan ställa!

Jag tycker faktiskt att ditt sto ser trevlig ut i kroppen och hon har ju tävlats och därmed presterats. Det finns många ston i vår avel som knappt gått något på tävlingsbanan så ditt sto är ju beprövat och det tycker jag är toppen. Det blir lättare att sälja avkomman om stoet har lite meriter.

Vad vill ha för typ utav avkomma? Om du berättar det så är det lättare för oss att komma med hingsttips. En del avlar ju för att sälja sin avkomma och då är det bra om man väljer en populär hingst så fölet blir lättsålt men vill du ha ett föl till dig själv så kanske det inte behöver vara en populär hingst men ändå en hingst som kompletterar ditt sto bra.

Lite frågor att fundera över är alltså t ex hur hög du önskar att avkomman blir, om du vill ha en nätt eller en lite maffigare häst, hur du vill att avkomman är i temperamentet, om du vill ha en häst med både bra gångarter och god hoppförmåga etc.
 
Sv: Alla frågor en stoägare kan ställa!

Tack, vad skönt att höra att någon tycker så :)
Avkomman hade jag tänkt behålla själv som min "nästa" häst så att säga. En hoppavkomma är det jag är ute efter som förhoppningsvis kan klättra lite högre i klasserna än sin mor. Som sagt vill jag gärna att bebben blir lite större än mammsen som är 162 hög (hennes pappa är i sin tur världens bjässe på 175). Hellre för stor än för liten då jag själv är ganska lång! :p Dock vill jag helst inte att det blir världens ardennerhäst utan jag föredrar den lite sportigare modellen. Temperamentsmässigt tycker jag om pigga och vakna hästar men det innebär inte att jag vill ha en explosionsmaskin. Normalt, trevligt temperament helt enkelt.

Tror ni möjligtvist att Santa Cruz hade passat bra som papps i det här fallet? Eller har ni andra förslag?
 
Sv: Alla frågor en stoägare kan ställa!

Ska du betäcka i år så kanske Jaguar Mail kan vara ett alternativ. Lätt hopphingst som ger stort. Men jag vet inte om han ska vara kvar i Sverige nästa år.
 

Liknande trådar

Avel Jag vill börja med att understryka att jag är helt ny gällande ALLT som har med avel att göra, men jag har gått i banorna att ta föl på...
Svar
1
· Visningar
900
Senast: viltmilla
·
Avel Går i lite tankar på att betäcka mitt ponny sto (145cm) tysk ridponny, då med mål att få en normal stor storhäst och därmed betäcka med...
2
Svar
31
· Visningar
4 645
Senast: Nafayette
·
Avel Jag har ett sto som betäcktes två gånger förra sommaren (naturlig betäckning). Hon tog sig ej på första försöket men på andra försöket...
Svar
5
· Visningar
1 466
Senast: gylle
·
Avel Var lite osäker på var jag skulle lägga den här tråden men eftersom min förvirrade tankar även handlar om avel lägger jag den här...
Svar
2
· Visningar
1 545
Senast: Myelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Rumsväxter 2

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp