Bukefalos 28 år!

Nybörjare avel, D-ponny + storhäst?

mseemely

Trådstartare
Jag vill börja med att understryka att jag är helt ny gällande ALLT som har med avel att göra, men jag har gått i banorna att ta föl på mitt sto. Ju mer jag funderar på det desto mer inser jag vad lite jag kan om avel. Så nu skulle jag vilja ha hjälp och råd av alla er kunniga "avelsmänniskor" :D

Lite info först.. Jag har en smäcker, sportmodell Tysk Ridponny, hon är dock övervuxen ca 155 i manke, e. Derby u. Waldfee ue. Weltmeyer. Hon är underbar att ha att göra med i all hantering och är supersnäll med andra hästar, barn, hundar. Vid ridning kan hon dock bli lite väl vass, helt enkelt ett riktigt rödhårigt sto :p Har när jag sökt runt insett att det inte är helt ovanligt för W-stammen? Hon är iallafall född -00 och så vitt jag vet så har hon aldrig haft föl tidigare. Vilket leder till min första fråga: är det försent att ta ett eventuellt första föl på ett sto som är 15-16 år?

Och sen till min andra fråga: hingst? Vilken hingst skulle ni matcha henne med? Vad kollar man efter för att hitta drömmatchen? Jag skulle gärna se att det blir en lite större avkomma, ca 165, och gärna mot hoppning, fortfarande väldigt ädel. Och en hingst som gärna nedärver lite mer lugn/ridbarhet.

Tack på förhand :)
 
Det är inte försent vid hennes ålder men då hon inte haft föl tidigare så bör du välja en hingst med hög dräktighet och inte fryst sperma. En annan fördel är om hon inte är i topp kondition.

Vad gäller hopphingstar får någon annan tipsa då jag inte har någon vidare koll på dem. Lycka till!
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 298
Avel hejsan allihopa☺️ Jag är helt ny inom det här med avel och skulle vilja ha lite hjälp . Jag har ett jätte fint sto på 155 cm i mkh hon...
Svar
5
· Visningar
1 629
Senast: Görel
·
Avel Hej, jag skulle vilja ha tips om hopphingstar att betäcka mitt D-ponny sto med! Meningen är att helst få fram en framtida tävlingshäst...
2
Svar
24
· Visningar
3 509
Avel Nu är jag ute i väldigt god tid, för ska inte betäcka om förrän 2017, men då det fölet (?) blir stoets sista förmodligen, vill jag satsa...
2
Svar
23
· Visningar
3 516
Senast: HMQ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp