Alla män är potentiella våldtäktsmän

Status
Stängd för vidare inlägg.

Saeta

Trådstartare
För någon vecka sen fick jag skjuts hem av en snubbe och hans flickvän + hennes kompis, efter att ha varit på bröllop. Jag känner inte dem sen tidigare, men vi klickade rätt bra under kvällen och jag tyckte att dem var superhärliga. Tyvärr ändrade sig stämningen på bara en bråkdels sekund när samtalet kom in på invandring och våldtäkter.

Jag bor i Uppsala och centralstationen här har varit en väldigt utsatt plats och snubben som körde mig (och två andra) propsade på att det var pga invandringen. Han hävdade alltså att det är invandrare som våldtar. Jag tolererar inte sånt skitsnack utan sa direkt att det är MÄN som våldtar. Oavsett vilket land så är det MÄN! Och då brast det för han som körde. Han kontrade med att kvinnor också är våldtäktsmän och han blev väldigt kränkt av det jag sa. Sen sa han "så du är en sån där feminist som säger att alla män är våldtäktsmän?"

Jag fick knappt prata utan att han gång på gång skulle avbryta mig med sitt upprörda skitsnack. Men jag fortsatte bara lugnt att säga ungefär så här:
- Nej, alla män våldtar inte. Det finns bra män! MEN: hur ska jag kunna veta det när jag går ensam någonstans och möter en man? Hur ska jag veta om han är en bra person? Det kan jag omöjligt veta. Så: alla män är potentiella våldtäktsmän. För jag har helt enkelt varken lust eller råd att chansa. Jag har bara ett liv och det är jag jävligt rädd om.

Jag har faktiskt aldrig haft ett sånt här samtal någon gång. Men jag gav mig inte. Jag står upp för att vara kvinna och det är jag jävligt stolt över! Och jag är ändå stolt över att jag sa ifrån.

Har ni varit med om någon liknande situation?
Hur brukar ni göra om/när ni stöter på den här typen av lättkränkta män?
Vad hade ni själva sagt om ni var i den situationen jag var i?

Jag gjorde en video om detta också, men jag antar att jag inte får länka till den.
Därför skriver jag det jag sa i videon, ungefär.
 
Har haft den diskussionen med min bror :meh: Tror mitt ex var med på ett hörn också :cautious: Jag sa emot hela tiden och ifrågasatte om han levt under en sten och inte tror att kvinnor blivit våldtagna före "invandrarna kom hit" :banghead: kommer inte ihåg riktigt om jag fick honom att fatta, men det är första gången jag har bråkat med min yngre bror i vuxen ålder (han var 24 och jag 27 vid tillfället).
Jag hade kört på samma spår som dig, men vet inte hur jag hade reagerat om jag hamnade i den diskussionen igen. Jag hoppas jag kan stå på mig även nästa gång oavsett vem som har den "andra" åsikten :meh:
 
Min tidigare klasskamrat blev sexuellt utnyttjad av 3 svenska killar. Hon var däckad av alkohol., Killarna har hon känt i hela sitt liv (en var också klasskamrat till oss, sen lillebror till honom och deras kompis). De ha aldrig haft något romantiskt på gång men var bästa vänner. De brukade laga mat ihop, sova över, handlade ihop ibland.

Så ja, vem som helst kan tydligen gå över gränsen. Tjejen fick veta det för att dom skickade runt bilder i bekantskapskretsen.
 
Jag förklarar för den kränkte mannen att det är mansrollen det handlar om och den är tyvärr densamma över större delen av (hela?) världen och att jag omöjligt kan veta om den man jag möter är en man som har tagit mansrollen som sin.

Jag blev smärtsamt medveten om att alla män är potentiella våldtäktsmän en gång för många år sedan då en man som varit min vän i många år våldtog en kvinnlig vän till mig. Han körde oss hem som så otroligt många gånger förr, en sådan där vän som alltid ställde upp och som alltid var så snäll. Han var som vanligt spiknykter den kvällen och släppte av mig först och lovade se till så att min vän kom in i huset ordentligt just för att inget skulle hända. Hon var full och hann somna innan de var framme och han bar in henne och våldtog henne. Det sjuka var att han inte förstod varför jag inte ens hälsade på honom efteråt. Han förstod inte alls att han hade gjort något fel utan tyckte att de kunde väl bli ihop han och min vän. Självklart var det värst för min vän men fy tusan, jag ångrar fortfarande så att jag lät honom köra hem mig först.

Ja just det, våldtäktsmannen i det här fallet och i alla andra fall jag tyvärr har varit inblandad i på något sätt har varit etniska svenskar. Det jag skrev om ovan hände innan det ens blivit någon större invandring i Sverige.
 
Jag förklarar för den kränkte mannen att det är mansrollen det handlar om och den är tyvärr densamma över större delen av (hela?) världen och att jag omöjligt kan veta om den man jag möter är en man som har tagit mansrollen som sin.

Jag blev smärtsamt medveten om att alla män är potentiella våldtäktsmän en gång för många år sedan då en man som varit min vän i många år våldtog en kvinnlig vän till mig. Han körde oss hem som så otroligt många gånger förr, en sådan där vän som alltid ställde upp och som alltid var så snäll. Han var som vanligt spiknykter den kvällen och släppte av mig först och lovade se till så att min vän kom in i huset ordentligt just för att inget skulle hända. Hon var full och hann somna innan de var framme och han bar in henne och våldtog henne. Det sjuka var att han inte förstod varför jag inte ens hälsade på honom efteråt. Han förstod inte alls att han hade gjort något fel utan tyckte att de kunde väl bli ihop han och min vän. Självklart var det värst för min vän men fy tusan, jag ångrar fortfarande så att jag lät honom köra hem mig först.

Ja just det, våldtäktsmannen i det här fallet och i alla andra fall jag tyvärr har varit inblandad i på något sätt har varit etniska svenskar. Det jag skrev om ovan hände innan det ens blivit någon större invandring i Sverige.
Är det verkligen en mansroll? Våldtäkt förekommer även i lesbiska förhållanden/sammanhang, i ganska stor omfattning t.om.

Alla människor är i grunden potentiellt allt, artister, mördare, våldtäktsutövare, terrorister, statsministrar..
 
Är det verkligen en mansroll? Våldtäkt förekommer även i lesbiska förhållanden/sammanhang, i ganska stor omfattning t.om.

Alla människor är i grunden potentiellt allt, artister, mördare, våldtäktsutövare, terrorister, statsministrar..
Det är mycket mycket mer sannolikt att en man jag lär känna är en man som har eller kommer sexuellt utnyttja någon än att mannen är har varit eller kommer bli statsminister

Kom igen nu..... lite realistisk får du vara

Statistiken visar att mansrollen har något med det att göra men okej du är säkert en trovärdigare källa än Brottsförebyggande rådet där man bland annat kan hitta det här:
  • 97 procent av dem som misstänks för sexualbrott är män (2016)
 
Senast ändrad:
Är det verkligen en mansroll? Våldtäkt förekommer även i lesbiska förhållanden/sammanhang, i ganska stor omfattning t.om.

Alla människor är i grunden potentiellt allt, artister, mördare, våldtäktsutövare, terrorister, statsministrar..
Ja, men av någon anledning (och det är väl detta det handlar om) tippart vågen drastiskt över åt ett håll..... I alla kulturer, om jag förstått rätt? Jag vet faktiskt inte hur problemet ska lösas, ens på lång sikt.
 
Det är mycket mycket mer sannolikt att en man jag lär känna är en man som har eller kommer sexuellt utnyttja någon än att mannen är har varit eller kommer bli statsminister

Kom igen nu..... lite realistisk får du vara

Statistiken visar att mansrollen har något med det att göra men okej du är säkert en trovärdigare källa än Brottsförebyggande rådet där man bland annat kan hitta det här:
  • 97 procent av dem som misstänks för sexualbrott är män (2016)

Andelen som är män är inte något som säger att det är en mansroll. Hur förklarar du då fall när det inte är någon man inblandad öht och alla dessa män som inte våldtar. Män är oftare utövare men det är inte samma sak som att det skulle vara en del av att vara man. Tror ni att det finns någon MANual där det står "som man förväntas man våldta"?
 
Andelen som är män är inte något som säger att det är en mansroll. Hur förklarar du då fall när det inte är någon man inblandad öht och alla dessa män som inte våldtar. Män är oftare utövare men det är inte samma sak som att det skulle vara en del av att vara man. Tror ni att det finns någon MANual där det står "som man förväntas man våldta"?
Men läs vad som skrivs i tråden! Nej, inte ALLA män våldtar, men 97% av män som våldtar ÄR män, ser du skillnaden? Och nej, det är ingen som förväntar sig att en man ska våldta, men i kulturen kring män och mansrollen så ter det sig att mannen ska vara den som har kontroll, den som är stark, den som är "maskulin" osv och här är våldstäckt en av de saker som mansrollen ger sig uttryck i.
 
Sannolikheten att en man utnyttjar en kvinna är i vart fall statistiskt sett betydligt mycket högre än att kvinna gör det. Jag känner mig mer illa till mods om jag går ensam på stan en kväll och möter ett brötigt killgäng än ett brötigt tjejgäng. Eller för all del en ensam man vs. ensam kvinna.
 
Senast ändrad:
I en sån där diskussion tröttnade jag en gång, och sa att av alla hundratals övergrepp jag varit utsatt för (dock inte av hundratals personer, men många personer i alla fall) har typ 90 % varit svenska (beror på lite vad man räknar in som övergrepp, och var gränsen för "svensk" går). De allra grövsta övergreppen har förövaren definitivt varit så svensk man kan bli. Svaret jag fick var "Då bör nog du se över ditt beteende" :eek: :banghead:.
 
@Saeta om du vill nå fram med det där får du nog jobba på din pedagogiska förmåga. Du menar väl men går på för hårt. Jag har sett dig göra det innan också.

Ja, om du t ex är ute och går en kväll och möter en ensam man, då kanske du taggar upp och blir extra vaksam. Det är inget konstigt. I det perspektivet är varje man en potentiell våldtäktsman, du känner honom ju inte alls.

Om du presenterar det på det sättet i en diskussion så behöver det inte gå överstyr, om den du pratar med är inte är helt dum i skallen.

Men om du istället presenterar det som att vilken kille som helst kan begå en våldtäkt precis närsomhelst - då kommer du aldrig att nå fram. Det är för många som inte känner igen sig i den bilden.
 
I en sån där diskussion tröttnade jag en gång, och sa att av alla hundratals övergrepp jag varit utsatt för (dock inte av hundratals personer, men många personer i alla fall) har typ 90 % varit svenska (beror på lite vad man räknar in som övergrepp, och var gränsen för "svensk" går). De allra grövsta övergreppen har förövaren definitivt varit så svensk man kan bli. Svaret jag fick var "Då bör nog du se över ditt beteende" :eek: :banghead:.
:yuck: :banghead:
 
Ja, jag förstår absolut att han blev upprörd.
Alla människor är potentiella våldtäcktsmän, kvinna eller man.
Alla människor är potentiella mördare.

Jag har hamnat i flera situationer som den du beskriver och samtalet brukar alltid sluta vid invandring och våldtäkt(varför?!) eller om Trump.

Förr i tiden brukade jag slåss för att få fram min åsikt men nu ber jag bara folk inte prata om politik, våldtäkt eller invandring. Vilket faktiskt brukar bemötas väldigt trevligt och samtalet går tillbaka till att vara kul.
Det är helt enkelt inte värt energin att bråka med någon för hen kommer ändå skita i vad jag säger.

Jag tror väldigt gott om de flesta jag möter så jag har blivit ganska utsatt.
Jag tänker inte helt enkelt, att åka med en bekants bekant i bil tackar jag alltid ja till. Gå till puben med någon jag aldrig träffat men vet lite sådär vem han är. Sova över hos en ytlig bekant.
Jag lär mig inte heller utan tror fortfarande att alla vill mig väl:banghead:
 
Ett bättre svar till den där killen hade varit något på temat "Jag är feminist men har hittills aldrig hört en feminist säga att alla mär är våldtäktsmän. Det påstås så mycket om vad feminister säger och tycker, men mycket av det är inte sant och är bara ägnat att smutskasta feminismen."
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 115
Senast: Pratsch
·
Relationer Hej, jag skriver under anonymt nick på grund av ett mycket personligt problem. Jag skulle verkligen behöva era råd kring hur jag och min...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
12 162
Senast: Anonym_85
·
Äldre Tråden om hundträningen (eller vad det nu var) spårade ur men jag tycker det kan ha sin poäng att seriöst fortsätta diskussionen på de...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
7 858
Senast: monster1
·
Kropp & Själ Någon i samma sits? Någon som varit där? Hur fan slutar man? Vet att man inte kan sluta förrän man verkligen vill. Jag vill ju, men...
2
Svar
39
· Visningar
6 320
Senast: Mela99
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hundhantering
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp