Bukefalos 28 år!

Alla män är potentiella våldtäktsmän

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag kan faktiskt förstå en man som blir kränkt av att du pekar ut honom som potentiell våldtäktsman.
För det var ju vad du gjorde.

What? Alla män ÄR ju potentiella våldtäktsmän. Jag kan ju aldrig veta om en man är kapabel till att våldta. Eller kan du det?
 
@Saeta om du vill nå fram med det där får du nog jobba på din pedagogiska förmåga. Du menar väl men går på för hårt. Jag har sett dig göra det innan också.

Ja, om du t ex är ute och går en kväll och möter en ensam man, då kanske du taggar upp och blir extra vaksam. Det är inget konstigt. I det perspektivet är varje man en potentiell våldtäktsman, du känner honom ju inte alls.

Om du presenterar det på det sättet i en diskussion så behöver det inte gå överstyr, om den du pratar med är inte är helt dum i skallen.

Men om du istället presenterar det som att vilken kille som helst kan begå en våldtäkt precis närsomhelst - då kommer du aldrig att nå fram. Det är för många som inte känner igen sig i den bilden.

Det är just det där exemplet i ditt andra stycke jag menar. Jag vet ju aldrig om den mannen kommer att göra något. Sen är jag visserligen alltid osäker när jag går ensam, men det har inte med diskussionen att göra.

Det var ju typ så jag förklarade det.
 
Det är just det där exemplet i ditt andra stycke jag menar. Jag vet ju aldrig om den mannen kommer att göra något. Sen är jag visserligen alltid osäker när jag går ensam, men det har inte med diskussionen att göra.

Det var ju typ så jag förklarade det.
Ja, men då tycker jag alltså att du istället borde tillbakavisat det där om feminister som säger att alla män är våldtäktsmän. Det säger inte feminister. Nu gav du honom vatten på sin kvarn istället, även om du ville göra en feministisk välgärning.
 
Fast med den logiken kan du ju heller aldrig veta om den du möter är en mördare, väskryckare eller bedragare.

Att du aldrig kan veta säger inget om den du möter. Diskussionsmässigt är det en återvändsgränd.

Nej, det kan jag aldrig veta. Och det är därför jag är så jäkla rädd hela tiden. Men det är en annan diskussion som jag jobbar med dagligen. Alltså, med min rädsla. Inte med diskussionen.
 
Ja, men då tycker jag alltså att du istället borde tillbakavisat det där om feminister som säger att alla män är våldtäktsmän. Det säger inte feminister. Nu gav du honom vatten på sin kvarn istället, även om du ville göra en feministisk välgärning.

Fast jag är feminist och jag säger så.
 
Män står för största delen av alla sexualbrott. Personer med utrikes födda föräldrar är kraftigt överrepresenterade både som offer och gärningspersoner. Du menar inte att alla män våldtar och han menar antagligen inte att alla invandrare våldtar eller att bara invandrare våldtar.

Du blev irriterad för att han generaliserade på ett sätt och han för att du gjorde det på ett annat som i det här fallet även inkluderade hans grupp.
 
@Saeta Vad hoppas du på att få ut av en sån diskussion? Hur tänker du att någon ska kunna ta till sig det du säger? Vad vill du uppnå? Och: tycker du att det fungerar?

Jag har som sagt aldrig haft den diskussionen tidigare, irl. Så jag hade ingen aning om hur jag skulle reagera. Men när snubben började snacka om det så blev det mitt svar. Och sen står jag ju såklart för vad jag sa, och att jag sa det. Men det är ju det som är lite syftet med tråden. Jag var nyfiken på att höra hur andra hade svarat.
 
Men det här visar ju bara att det har noll och intet med eventuella våldtäktsmän att göra och mycket mer med nån form av paranoia från din sida..?

Fast det har det ju, också. Men som jag sa, det andra har inte med den här diskussionen att göra. Det är ju inte bara jag som säger att alla män är potentiella våldtäktsmän. Det är inte jag som har hittat på det.
 
För någon vecka sen fick jag skjuts hem av en snubbe och hans flickvän + hennes kompis, efter att ha varit på bröllop. Jag känner inte dem sen tidigare, men vi klickade rätt bra under kvällen och jag tyckte att dem var superhärliga. Tyvärr ändrade sig stämningen på bara en bråkdels sekund när samtalet kom in på invandring och våldtäkter.

Jag bor i Uppsala och centralstationen här har varit en väldigt utsatt plats och snubben som körde mig (och två andra) propsade på att det var pga invandringen. Han hävdade alltså att det är invandrare som våldtar. Jag tolererar inte sånt skitsnack utan sa direkt att det är MÄN som våldtar. Oavsett vilket land så är det MÄN! Och då brast det för han som körde. Han kontrade med att kvinnor också är våldtäktsmän och han blev väldigt kränkt av det jag sa. Sen sa han "så du är en sån där feminist som säger att alla män är våldtäktsmän?"

Jag fick knappt prata utan att han gång på gång skulle avbryta mig med sitt upprörda skitsnack. Men jag fortsatte bara lugnt att säga ungefär så här:
- Nej, alla män våldtar inte. Det finns bra män! MEN: hur ska jag kunna veta det när jag går ensam någonstans och möter en man? Hur ska jag veta om han är en bra person? Det kan jag omöjligt veta. Så: alla män är potentiella våldtäktsmän. För jag har helt enkelt varken lust eller råd att chansa. Jag har bara ett liv och det är jag jävligt rädd om.

Jag har faktiskt aldrig haft ett sånt här samtal någon gång. Men jag gav mig inte. Jag står upp för att vara kvinna och det är jag jävligt stolt över! Och jag är ändå stolt över att jag sa ifrån.

Har ni varit med om någon liknande situation?
Hur brukar ni göra om/när ni stöter på den här typen av lättkränkta män?
Vad hade ni själva sagt om ni var i den situationen jag var i?

Jag gjorde en video om detta också, men jag antar att jag inte får länka till den.
Därför skriver jag det jag sa i videon, ungefär.

Jag tycker det är skillnad på att säga att våldtäkter utförs av män och att säga att alla män är potentiella våldtäktsmän.

Skulle också bli väldigt upprörd om någon kallade mig potentiell våldtäktsman. Jag skulle nog t.o.m ha stannat bilen och sagt åt dig att kliva ur.
 
Jag tycker det är skillnad på att säga att våldtäkter utförs av män och att säga att alla män är potentiella våldtäktsmän.

Skulle också bli väldigt upprörd om någon kallade mig potentiell våldtäktsman. Jag skulle nog t.o.m ha stannat bilen och sagt åt dig att kliva ur.

Oj! Men är det för att du känner dig träffad personligen? För jag säger ju inte att någon personligen (i det här fallet han i bilen) skulle våldta.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 160
Senast: Pratsch
·
Relationer Hej, jag skriver under anonymt nick på grund av ett mycket personligt problem. Jag skulle verkligen behöva era råd kring hur jag och min...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
12 292
Senast: Anonym_85
·
Äldre Tråden om hundträningen (eller vad det nu var) spårade ur men jag tycker det kan ha sin poäng att seriöst fortsätta diskussionen på de...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
7 913
Senast: monster1
·
Kropp & Själ Någon i samma sits? Någon som varit där? Hur fan slutar man? Vet att man inte kan sluta förrän man verkligen vill. Jag vill ju, men...
2
Svar
39
· Visningar
6 369
Senast: Mela99
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp