Bukefalos 28 år!

Alla män är potentiella våldtäktsmän

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag hade en bekant i tonåren , en tjej. Hon lurade med 2 andra tjejer (försökte få med mig med , men jag hade annat för mig ) till sin pojkvän och hans kompisar och hade lovat dom att tjejerna kom med för att ha sex med dom. Vilket tjejerna inte hade den blekaste aning om var syftet med den festen. Efter mycket sprit blev dom våldtagna. Polisen la ner utredningen pga inga bevis. Tycker ni tjejen som lurade med tjejerna är en del av våldtäckterna ?
 
Nej, jag är nöjd över det jag sa, för jag tycker ju att det är så.
Och då undrar jag ju, som en papegoja, tycker du att det här är ett vettigt sätt att kommunicera med människor? Tror du att du i framtiden, om du köra samma argumentation, kommer nå fram till någon? Kan du inte bara svara på det istället för slingra dig i varje svar?

Om någon skjutsar hem mig och börjar säga rasistiska saker så säger jag ifrån om jag känner mig trygg i det, eller blir förbannad nog. Jag hade inte sagt att alla män är potentiella våldtäktsmän.
 
Varför jag tog upp lesbiska var för att visa att det är inte en del av en mansroll. Att män står för större delen av sexualbrotten betyder inte att det är del av en mansroll. Du blandar och ger i vad du applicerar mina kommentarer på.

Män är överrepresenterade när det gäller sexualbrott, vad beror det på? Invandrarmän är överrepresenterade bland männen när det gäller sexualbrott, vad beror det på? Om man nu vill vara polemisk och använda tidigare använda logik så beror männes överrepresentation på en mansroll och följdaktligen invandrarmännens överrepresentation på på en invandrarroll?

Om vi ska lära oss något om fenomenet och hur vi ska hindra det från att ske så bör man försöka ta reda på vad som ligger bakom, då blir det även intressant att titta på varför vissa grupper inom denna subgrupp skiljer sig från övriga.
Det är du som blandar och ger när du använder ord som kraftig överrepresentation

Alltså du använder det inte på 97% män men jättegärna på.... ja hur många % av dom är det du påstår är invandrare?
 
Och då undrar jag ju, som en papegoja, tycker du att det här är ett vettigt sätt att kommunicera med människor? Tror du att du i framtiden, om du köra samma argumentation, kommer nå fram till någon? Kan du inte bara svara på det istället för slingra dig i varje svar?

Om någon skjutsar hem mig och börjar säga rasistiska saker så säger jag ifrån om jag känner mig trygg i det, eller blir förbannad nog. Jag hade inte sagt att alla män är potentiella våldtäktsmän.

Men jag har ju redan svarat. Läs mina tidigare svar till dig!

Alltså, han sa ju att det är invandrare som våldtar. Då svarade jag att det är män som våldtar.
 
Alltså det finns en debatt på temat "alla män är en potentiell våldtäktsman". Men du rycker uttrycket ur sitt sammanhang och verkar inte alls ha förstått det.

Den debatten utgår från t ex det jag skrev om tidigare, när du möter en man en sen kväll och skärper din vaksamhet - för han kan vara en våldtäktsman. Debatten handlar om att kvinnor i många sammanhang måste vara så där lite vaksamma, för de vet inte om mannen framför dem är en våldtäktsman. Det innebär inte att gå och vara rädd, det innebär en vetskap om att risken finns. Det är därför tjejer går med nyckelknippan i näven, fingret på mobillåset och har kollmess till varann så att alla har kommit hem.

Men du förvrider alltihop och när ett pucko till kille säger "så du är en sån feminist som säger att alla män är våldtäktsmän" så går du på om hur rädd du måste vara för män. Du bekräftar alltså det han säger utan det viktiga ordet "potentiell", istället för att säga att Nej, så säger inte feminister. Men till mig säger du att "Jo så säger feminister för jag säger det och jag är feminist".

Du vill så mycket men tagga ner och tänk efter lite.
 
Det är du som blandar och ger när du använder ord som kraftig överrepresentation

Alltså du använder det inte på 97% män men jättegärna på.... ja hur många % av dom är det du påstår är invandrare?
Vart har jag påstått att män inte är överrepresenterade? Citera. Personer med utrikes födda föräldrar är ett antal gånger överrepresenterade, jag har sett siffror som nämner 7ggr.

Jag har principiellt inget mot att man säger att alla män är potentiella våldtäktsmän eftersom det teoretiskt sett stämmer. Jag har ifrågasatt vad det fyllde för funktion i diskussionen och att folk påstår att det är en del av en mansroll.
 
Vart har jag påstått att män inte är överrepresenterade? Citera. Personer med utrikes födda föräldrar är ett antal gånger överrepresenterade, jag har sett siffror som nämner 7ggr.

Jag har principiellt inget mot att man säger att alla män är potentiella våldtäktsmän eftersom det teoretiskt sett stämmer. Jag har ifrågasatt vad det fyllde för funktion i diskussionen och att folk påstår att det är en del av en mansroll.
Oj inte för att det spelar nån roll för det är fortfarande samma mansroll globalt men har du seriösa källor på att 7 gånger fler av männen som är misstänkta sexualbrottslingar skulle vara invandrare?

Okej så det var bara en total slump då att du tyckte att man skulle skita i att 97% var män men sen tyckte att man ska fokusera på den del av dom som du tror är invandrare?
 
Senast ändrad:
Oj inte för att det spelar nån roll för det är fortfarande samma mansroll globalt men har du seriösa källor på att 7 gånger fler av männen som är misstänkta sexualbrottslingar skulle vara invandrare?

Okej så det var bara en total slump då att du tyckte att man skulle skita i att 97% var män men sen tyckte att man ska fokusera på den del av dom som du tror är invandrare?

Nej jag satte det som motexempel att varför tycker hon det är ok att säga män men skulle antagligen aldrig få för sig att säga invandrarmän när det är ännu mer fokuserat på problemet.

Jag har inte sagt något om att skita i det men hur är det relevant eller intressant och varför är isf inte det andra perspektivet ÄNNU mer intressant.

Och ja jag har seriösa källor på saker som jag påstår, jag har dock tappat intresse för att länka när det efterfrågas eftersom det inte fyller någon funktion, det används inte för att ta till sig information utan som någon sorts härskarteknik. När jag har efterfrågat källa på diverse påstående så har det bara ignorerats så det känns väldigt meningslöst.
 
Nej jag satte det som motexempel att varför tycker hon det är ok att säga män men skulle antagligen aldrig få för sig att säga invandrarmän när det är ännu mer fokuserat på problemet.

Jag har inte sagt något om att skita i det men hur är det relevant eller intressant och varför är isf inte det andra perspektivet ÄNNU mer intressant.

Och ja jag har seriösa källor på saker som jag påstår, jag har dock tappat intresse för att länka när det efterfrågas eftersom det inte fyller någon funktion, det används inte för att ta till sig information utan som någon sorts härskarteknik. När jag har efterfrågat källa på diverse påstående så har det bara ignorerats så det känns väldigt meningslöst.
Utan källor tar jag o många andra inte dig på allvar.
 
En snabb googling verkar ge att invandrare är överepresenterade som gärningsmän i de våldtäkter som klaras upp av polisen (lägger ingen värdering i det).

En anledning till det skulle kunna vara att det generellt verkar vara en mer benägenhet att anmäla brott som begås av invandrare (förutom socioekonomiska skillnader).
 
@Saeta om du vill nå fram med det där får du nog jobba på din pedagogiska förmåga. Du menar väl men går på för hårt. Jag har sett dig göra det innan också.

Ja, om du t ex är ute och går en kväll och möter en ensam man, då kanske du taggar upp och blir extra vaksam. Det är inget konstigt. I det perspektivet är varje man en potentiell våldtäktsman, du känner honom ju inte alls.

Om du presenterar det på det sättet i en diskussion så behöver det inte gå överstyr, om den du pratar med är inte är helt dum i skallen.

Men om du istället presenterar det som att vilken kille som helst kan begå en våldtäkt precis närsomhelst - då kommer du aldrig att nå fram. Det är för många som inte känner igen sig i den bilden.
Alltså, jag är närmast orolig över det där med alla män som potentiella våldtäktsmän på ett sätt som nog gör mig minst lika opedagogisk som TS.

Är det inte så att om omständigheterna är de "rätta" så är alldeles för många män våldtäktsmän? Jag har tänkt på det när jag har läst om systematiska våldtäkter i krig. I princip alla män är ju potentiella soldater. Och soldater kan tydligen beordras att begå våldtäkter. Jag tycker att det är vansinnigt obehagligt att tänka på (och ett av flera skäl till att jag gillar att så få av männen i min närhet gjorde värnplikten).
 
. Och soldater kan tydligen beordras att begå våldtäkter.Jag tycker att det är vansinnigt obehagligt att tänka på (och ett av flera skäl till att jag gillar att så få av männen i min närhet gjorde värnplikten).

Inte om dom vill undgå åtal för krigsbrott.

Vaddå? Tror du att man får lära sig hur man begår våldtäkter i lumpen :eek:?
Dumheter, tur vi får fler kvinnor i militärkläder, det behövs, för att motverka alla skrönor om militärtjänsten, speciellt från de som aldrig varit i närheten av den.
:meh:
 
Men läs vad som skrivs i tråden! Nej, inte ALLA män våldtar, men 97% av män som våldtar ÄR män, ser du skillnaden? Och nej, det är ingen som förväntar sig att en man ska våldta, men i kulturen kring män och mansrollen så ter det sig att mannen ska vara den som har kontroll, den som är stark, den som är "maskulin" osv och här är våldstäckt en av de saker som mansrollen ger sig uttryck i.
fel 100% av alla män som våldtar är män
 
Alltså, jag är närmast orolig över det där med alla män som potentiella våldtäktsmän på ett sätt som nog gör mig minst lika opedagogisk som TS.

Är det inte så att om omständigheterna är de "rätta" så är alldeles för många män våldtäktsmän? Jag har tänkt på det när jag har läst om systematiska våldtäkter i krig. I princip alla män är ju potentiella soldater. Och soldater kan tydligen beordras att begå våldtäkter. Jag tycker att det är vansinnigt obehagligt att tänka på (och ett av flera skäl till att jag gillar att så få av männen i min närhet gjorde värnplikten).
Soldater beordras inte att begå våldtäkt. Men vill högre officerare ha den företeelsen så skapar man förutsättningar för det.. En blandning av alkohol, droger och stridsutmattning gör att soldater lätt försätts i ett tillstånd som leder till våldtäkt.
Ytterligare en faktor är den aktuella gruppens disciplin och moral. Det är mkt sällan a-klass trupp förfaller till detta agerande utan c eller d klass trupp.
 
Jo jag förstår det. Men vad jag undrar är, och det har du inte svarat på, vad exakt ville du uppnå med att säga det? Tror du, när du uttrycker dig så, att folk kan ta till sig det du säger? Känner du, efter att ha uttryckt dig så nu vid ett tillfälle, att det här är nåt som fungerar?

Angående paranoian: Jo, jag tycker att det hör hit. Att gå runt och tänk att vilken man som helst kan våldta närsomhelst är inte sunt. Inte heller att oroa sig över att personen man möter på gatan är yxmördare eller solochvårare.

Jag kommer aldrig att glömma den där infofilmen från 1990-talet som skildrade samma fest ur en killes respektive en tjejs perspektiv. Killen som drack för mycket körde av vägen på sin mc. Tjejen som drack för mycket blev våldtagen (av en kille).
Min poäng är att ge ett exempel på hur flickor uppfostras till att vara rädda för män och mäns sexualitet. Att gå runt och känna sig rädd för att bli våldtagen är främst en konsekvens av hur ett osunt samhälle skapar och underhåller synen på förhållandet mellan könen.

Vi är väldigt många som är mer rädda för att bli våldtagna och utsatta för mäns våld än att t ex bli utsatta för sol och vårare. Vi är fostrade att känna så.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 192
Senast: Pratsch
·
Relationer Hej, jag skriver under anonymt nick på grund av ett mycket personligt problem. Jag skulle verkligen behöva era råd kring hur jag och min...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
12 428
Senast: Anonym_85
·
Äldre Tråden om hundträningen (eller vad det nu var) spårade ur men jag tycker det kan ha sin poäng att seriöst fortsätta diskussionen på de...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 046
Senast: monster1
·
Kropp & Själ Någon i samma sits? Någon som varit där? Hur fan slutar man? Vet att man inte kan sluta förrän man verkligen vill. Jag vill ju, men...
2
Svar
39
· Visningar
6 383
Senast: Mela99
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp