Allemansrätten

H

heylan

Hej!

Jag har några frågor gällande ridning och allemansrätten! Har läst en massa som att:

"det är inte tillåtet att rida på områden där det är risk för påtaglig skada på marken. Vid upprepad ridning på samma platser kan skaderisken vara så stor att man måste ha markägarens tillstånd att rida."

"Man behöver inte alltid fråga markägaren om lov att nyttja marken men man får inte rida på sådant sätt det medför nämnvärd skada eller olägenhet för honom."

"För att inte rätten att nyttja annans mark skall urholkas måste straffstadgandena förstås som så att varje risk för skada eller slitage inte innebär att ridningen skulle vara förbjuden. Allemansrätten innebär att markägaren måste tåla andra nyttjar hans mark utan att han får ersättning därför."

"Normalt är det tillåtet att rida på enskilda vägar. Men markägaren kan få rätt attsätta upp en skylt som förbjuder ridning om det orsakar stor skada på vägen. Detär också möjligt att reglera ridning på en enskild väg med hjälp av lokala trafikföreskrifter. Ett alltför intensivt och regelbundet ridande eller körning med häst på en enskild väg utan medgivande från markägaren kan möjligen betraktas som besittningsintrång och leda till straff för egenmäktigt förfarande. Markägaren har möjlighet att kräva skadestånd om vägen skadas av regelbunden ridning eller travträning."

"Vägens ägare får bara stänga av vägen för trafik med motordrivna fordon. Ägaren kan inte förbjuda någon att t ex gå, cykla eller rida på vägen. Däremot finns möjlighet att genom lokala trafikföreskrifter förbjuda annan trafik än med motordrivna fordon. Sådana förbud är dock ovanliga. Att gå, cykla eller rida på en enskild väg anses ingå i allemansrätten under förutsättning att vägen inte tar skada."

"Utan tillstånd från kommunen är det förbjudet att sätta upp skyltar som avvisar allmänheten från område av betydelse för friluftslivet. En enskild väg får inte skyltas med förbud mot gångtrafik eller cykling, och i normala fall inte heller mot ridning."

"Att däremot använda en befintlig redan upptagen väg eller gångstig är inte straffbart. Det är inte heller straffbart att rida över ägor enbart därför att en markägare satt upp skyltar med tillträdesförbud. Denne kan inte på sådant sätt begränsa allemansrätten."

"Vägens ägare kan i princip inte förbjuda eller begränsa de aktuella aktiviteterna."

"Allemansrätten är den begränsade rätt var och en har att använda annans fastighet, mark och vatten, främst genom att färdas på den och under en kortare tid uppehålla sig där. Denna rätt gäller trots att ägaren eller den som annars bestämmer över fastigheten, inte gett sitt samtycke till att marken används på det här sättet. Allmänheten får däremot inte ta sig sådana friheter att det skadar eller skapar problem för markägaren eller den som har nyttjanderätten. Allemansrätten gäller den som färdas till fots, med skidor, cykel eller till häst."

"en markägare får tåla att flera personer tillsammans nyttjar den allemansrätt som tillkommer envar."

"Om markägaren har stängslet endast i syfte att utestänga allmänheten från området kan länsstyrelsen förelägga denne att helt ta bort stängslet."


Där jag har min häst är det en sur markägare som inte tillåter oss att rida i hans skog eller på hans lilla skogsväg med gräs i mitten. (Räknas en sådan som enskild väg? I sådana fall "kan" han väl inte förbjuda oss? Eller?) Att vi inte får rida på hans mark innebär att vi är tvungna att rida längs med och över två tungt trafikerande landsvägar (väg 72 och 55) för att komma till "ridbar terräng". Själv har jag en unghäst som inte är särskilt van vid sådan trafik, vilket gör det oerhört riskabelt att ta sig över vägarna. Vi är endast fyra stycken som rider i stallet, varför slitaget inte blir särskilt stort. Jag förstår ju att det är svårt för oss att argumentera emot om han hävdar att stigarna skadas, men om man skulle gå vidare med det; måste han bevisa detta på något vis (ex genom foto) för att få tillstånd av kommunen att sätta upp skyltar? Som det är nu har han målat träden gula överallt för att visa gränserna... Han och hans fru är till och med ute i skogen och jagar efter cyklister, men de anser att "ryttare är lättare att "få tag på", eftersom cyklisterna är så snabba..." De är även ute o letar efter antydan till hästspår...

Sammanfattat är min fråga; vågar vi rida på hans mark ändå, och i sådana fall - med vilka argument? (om vi träffar på honom eller om han ringer och är arg...) Jag har kontaktat både kommunen och naturvårdsverket, och i princip det enda jag fick veta därigenom var att likaväl som han kan polisanmäla oss, kan vi tydligen anmäla honom för att han "inskränker vår rätt"... Jag är ju inte så dum att jag inte förstår att marken skadas på våren när det är blött, eller om det på sommaren har regnat en lång period, men när det är stenhårt, eller snö på vintern så är risketn att marken skadas inte särskilt stor...

Hjälp!!!

:cry: :cry: :cry:
 
Sv: Allemansrätten

Det ska mycket till innan man kan förbjuda någon att rida på enskild väg. Däremot får man ju inte rida över planteringar och dyl då det är lätt att det skadas. Det jag hade gjort i ditt fall hade varit att jag hade besökt markägaren. Frågat honom om det går bra att ni rider på hans väg. Bara vara saklig och lugn och tala om vilka det är som rider där och skälet till varför ni vill rida på hans väg.

Det är alltid lättare att diskutera med sura markägare om man stryker dem medhårs och tex nämner att ni inte kommer att rida där vi tjällossning och till och med kommer att ta bort ev. hästskit efter era hästar.Skulle surisen upptäcka skador på hans väg i alla fall så kan han ringa till någon av er. Det är bättre att ha ryggen fri och spela med öppna kort än att rida bakom ryggen och få problem om han upptäcker er. Det är ingen ide att börja argumentera med taggarna utåt med en suris för då blir det värre. Jag vet :devil:

Skulle han säga att ni inte får rida på hans väg får ni acceptera detta och säga -Ok då rider vi inte på din väg. I hopp om att han en dag mjuknar :confused: :bump: möjligtvis respektera er och tvärtom.

Skulle han istället säga OK. Vård vägen ömt, då och var övertrevlig :bow: . Jag vet hur det är med sura markägare (min bror är en av dem. Jag gör allt för att han inte ska jaga ryttare och häst).
 
Sv: Allemansrätten

"Av bestämmelsen i 4 kap 6 § brottsbalken (BrB) framgår att man inte får rida så nära markägarens bostadshus att man rider på hans tomt (gård). Det kan medföra ansvar för hemfridsbrott. Lagrummet syftar till att man inte skall störa de boendes husfrid. I de fall tomten är mycket stor bör du ha som riktmärke att inte rida närmare eventuella bostadshus än 50-100 meter beroende på vilken insyn förhållandena medger. Du får alltså inte utan lov rida på annans tomt. Du får inte heller taga en olovlig väg över en plantering, åker, äng eller annan äga som kan skadas därav. Detta kan medföra ansvar för tagande av olovlig väg, 12 kap 4 § BrB. Att däremot använda en befintlig redan upptagen väg eller gångstig är inte straffbart. Det är inte heller straffbart att rida över ägor enbart därför att en markägare satt upp skyltar med tillträdesförbud. Denne kan inte på sådant sätt begränsa allemansrätten."

"Ridning medför ofta ett stort slitage på marken och i många fall även andra olägenheter för markägaren. För att inte rätten att nyttja annans mark skall urholkas måste straffstadgandena förstås som så att varje risk för skada eller slitage inte innebär att ridningen skulle vara förbjuden. Allemansrätten innebär att markägaren måste tåla andra nyttjar hans mark utan att han får ersättning därför. "
(agria.se. Hästen och allemansrätten)

Du har ju säkert rätten på din sida men som sagt sura markägare är inte lätta att tas med. Risken är ju att ni får en konflikt ifall du rider där i alla fall, vilket kan innebära stora problem :crazy:
 
Sv: Allemansrätten

Jag tycker INTE att ni ska ge tappt om markägaren säger nej med helt ihåliga argument, det är ju trots allt därför allemansrätten finns! Be däremot om att han då ska ge likvärdiga alternativa vägar för att ni sak kunna rida på ett bra sätt! . Om ni rider sansat på hans skogsväg kommer det inte att bli några skador, en omgång med hans egna fordon kommer att orsaka tiofalt större skador. Om han däremot har RIKTIGT bra argument får man väl acceptera, men jag har inte fantasi nog att veta vad det skulle kunna vara.

Var noga med att sköta ridningen annars på bästa sätt och alltid visa största möjliga hänsyn till alla trafikanter och markägare.

Men ge inte upp alla bra ridvägar för att någon inte tycker om hästar! Kolla med kommunen om hans enskilda väg har några speciella trafikregler, annars är det faktiskt ni som har rätt att rida där och han som får acceptera.
 
Sv: Allemansrätten

Jag håller på sätt och vis med dig men jag har varit med om en liknande händelse. Jag var den som tog kontakt med markägaren och fick tillåtelse att rida i skog och på väg. Allt var frid och föjd till några andra också började att rida som inte hade frågat. Det tog hus i h*lv*te. Visst, ryttaren har oftast rätten på sin sida men det handlar också om att vara väldigt smidig när det gäller sura markägare. Allemansrätten är inget man kan ta för given så därför bör man ta det med en viss försiktighet.

Dessutom är det flera politiker som börjat att ifrågasätta allemansrätten. Frågan är vad det kan leda?
 
Sv: Allemansrätten

Nibla skrev:
Jag håller på sätt och vis med dig men jag har varit med om en liknande händelse. Jag var den som tog kontakt med markägaren och fick tillåtelse att rida i skog och på väg. Allt var frid och föjd till några andra också började att rida som inte hade frågat. Det tog hus i h*lv*te. Visst, ryttaren har oftast rätten på sin sida men det handlar också om att vara väldigt smidig när det gäller sura markägare. Allemansrätten är inget man kan ta för given så därför bör man ta det med en viss försiktighet.

Dessutom är det flera politiker som börjat att ifrågasätta allemansrätten. Frågan är vad det kan leda?

Jag tycker också att man ska fråga och diskutera bästa alternativen, kanske t.o.m. markägaren kan föreslå helt nya underbara ridvägar i närheten?

Men jag tycker att man skall vara tydlig i sitt hävdande av allemansrätten, dock också mycket tydlig med att visa hänsyn. Allemansrätten är svår, men i många fall blir det ganska tydligt ändå vem som kan anses ha rätten på sin sida.

Jag hoppas verkligen att allemansrätten inte blir ifrågasatt som fenomen, men dock skulle den inte lida av att bli lagtext istället. Med enkla tydliga regler vad som är avsevärd skada för markägare till exempel.

Så att vi kan få stopp på markägare som vill förbjuda ridning på preparerade VÄGAR, som YTTERST sällan tar skada av ridning i normal omfattning.

Jag har också varit med om att ta diskussion med sur markägare (inte på nuvarande bosättning). En gammal kyrkväg som inte får spärras av markägare ville han inte att vi skulle rida på och därmed basta (och det sabbade en lång fin ridväg). Men vi stod på oss och det slutade med att han gick med på att preparera en stig 50 m vid sidan av vägen som vi fick skritta förbi på, och det var ju helt OK.

Ofta går det att hitta lösningar som båda parter kan acceptera bara man försöker diskutera i positiv anda och inte låser in sig i ett hörn som SUR ryttare eller SUR markägare....
 
Sv: Allemansrätten

Om ni rider sansat på hans skogsväg kommer det inte att bli några skador, en omgång med hans egna fordon kommer att orsaka tiofalt större skador.

Jag säger att du har fel. Stora maskiner har breda däck som fördelar trycket, en skodd häst har ett stort tryck på liten yta. Detta ger markskador (som läker ) och rotskador på träden. Maskinerna kör man med få gånger under årtionden. Hästarna rids där t.o.m kanske varje vecka. Maskinerna kör jag med för att sköta min skog, för att få avkastning på det jag betalt för den. Hästarna rids för nöjes skull av någon som inte betalar för sej.

Jag har skog. Vi rider i den. Det gör många andra också. Inga problem MEN jag vill belysa att det inte alls är så enkelt som en del anser.

Jag betalar för att hålla min skogsväg iordning för att maskiner ska komma fram, här blir inga "rotskador" då vägen är bred MEN här får jag varje år betala för att skrapa väegn när ryttarna ridit sönder den.

Allemansrätten är bra. Jag vill inte vara utan den MEN något behöver göras för varför ska jag betala för att Du rider sönder mina vägar? Problemet är att en gång är ingen gång, nästa gång är mer och med många olika ryttar eblir det mycket. :smirk:

Så att vi kan få stopp på markägare som vill förbjuda ridning på preparerade VÄGAR, som YTTERST sällan tar skada av ridning i normal omfattning.

Blir så trött på denna inställning. Så kan min granne säga som inte har en stig i sin skog, en väg som man inte når om man inte rider genom hans trädgård. Bor man där det finns mycket ryttare så skadas vägen av hovar. *suck* Har ni aldrig försökt cykla där manbrukar rida?

Var realistiska! Tänk på att skogsägaren får betala för att hålla vägen iordning.
Jägarna betalar för att jaga.
Kanske det får bli någon sådan lösning i framtiden? :confused:
 
Sv: Allemansrätten

Personligen har jag aldrig diskuterat med honom, men andra i stallet har försökt, och även folk som stått där tidigare har försökt, utan framgång. Tvärstopp. Tydligen är det frun som är "värst" vad jag har förstått. Det här har tydligen pågått i flera år. Vad som nu gör det lite besvärligare är att vi är helt instängda; mellan vägarna (som vi alltså måste rida längs med och över), en stormarknad, ett bostadsområde och surstickans mark. Tidigare när detta bostadsområde inte fanns, gick det att trassla sig runt (men det var inte ens då några ridvägar att tala om...). Vi i stallet är inte omöjliga på något sätt. Vi beöver inte ha tillgång till all mark, men i allafall så att vi kan rida över, och ta oss till annan ridterräng. SOm det är nu ligger hans mark och "täpper till" allt... Ghaaa! :mad: :mad:
 
Sv: Allemansrätten

Har ni provat med att göra en ekonomisk "deal" med honom?

På förra ridskolan var vi med i en förening där man betalade 100:-/år/häst.
Dessa pengar delades sen ut till markägare som upplät mark/vägar/stigar/åkerkanter för ridning.

Största problemet där var privatryttare som vägrade betala, men ändå använde föreningens ridvägar, trots tydliga skyltar! :mad:
 
Sv: Allemansrätten

Ojsan, har du sett hur det ser ut när skogsmaskiner har avverkat skog? Visst är hjulen breda, men det är också skadorna de lämnar efter sig. I våra trakter är det stört omöjligt att ta sig fram ens gående på många ställen eftersom det bildats djupa diken av alla maskiner, och det redan innan fröken Gudrun hjälpte till!

Jag håller med om att det inte alltid är så enkelt. Skadorna som blir beror ju på belastningen. Rider det flera grupper om dagen över en känsligare vägsträcka så blir det ju vissa skador, och har man den omfattningen kan man ju försöka komma överens om någon liten ekonomisk kompensation från ryttare till markägare.

Men en väl preparerad grusväg (på bra underlagsgrund) tar knappast skada ens vid ganska hård belastning från ryttare.

Nu är det ju också så att allemansrätten just är till för att bereda tillgång för ALLA att vistas med och utan sina djur i naturen, och viss höjd får ju markägare ta för detta när det gäller små och ringa skador. Om man anser att skadorna börjar bli stora (dvs behöver åtgärdas flera gånger per år) så tycker jag man ska ta upp diskussionen med berörda ryttare! Dels om alternativ och dels om ev. ekonomisk kompensation.

Eftersom vi har ganska hård belastning på vår grusväg från stallet så kan jag säga att jag visst cyklar där vi rider. Och det helt utan problem. Men det är också en grusväg som är väl grundad, dränerad och preparerad. På alla ställen finns inte de förutsättningarna.

Och jag kan nog garantera dig att oavsett belastning så hindras inte skogsmaskinerna att komma fram pga ryttarnas belastning!!!! Annars är det dags att skaffa ny skogsmaskin som är avsedd för skogsbruk..... ;)

Det jag vänder mig emot i mitt förra inlägg är markägare som anser att stor skada är fallet när de kan se hovavtryck på vägen, dvs så fort 1 enda häst passerat. Det är ju då man klart har misstolkat allemansrätten!
 
Sv: Allemansrätten

sjoberga skrev:
skogsbruk..... ;)

Det jag vänder mig emot i mitt förra inlägg är markägare som anser att stor skada är fallet när de kan se hovavtryck på vägen, dvs så fort 1 enda häst passerat. Det är ju då man klart har misstolkat allemansrätten!
Jag anser inte heller att en häst normalt sett förstör en skogsväg. Det kan dock finnas korta perioder under källossningen som vissa vägar verkligen tar skada. Skadan kanske inte består i att skogsbruket inte kan använda vägen men jag kanske gjort vägen jämn för att jag själv vill ha en jämn väg att rida på.

Så om man tänker sig för och låter bli att rida den korta tid då vägen är känslig så är det inga problem. Hästägare som struntar i att ta hänsyn förstör dock för alla.
 
Sv: Allemansrätten

Min erfarenhet är att det oftast fungerar om man tar ett seriöst och trevligt samtal med markägaren. Ta med en påse bullar och sitt ner och prata om hur ni ser på saken. Och få markägaren att förstå att ni inser problemet med ömtåliga vägar och ska ta det försiktigt.

Funkar inte alltid, jag vet. En del vill helt enkelt inte ha hästar på sina marker. Hur nu det kan komma sig... :confused:
 
Sv: Allemansrätten

Hmm...kan ju vara en idé..! :bow: Men tyvärr tror jag att det har blivit en principgrej för surstickaparet... Sorgligt. Usch. :mad:
 
Sv: Allemansrätten

sjoberga skrev:
Det jag vänder mig emot i mitt förra inlägg är markägare som anser att stor skada är fallet när de kan se hovavtryck på vägen, dvs så fort 1 enda häst passerat. Det är ju då man klart har misstolkat allemansrätten!

Det är precis vad surstickorna i det här fallet gör! De är ute o LETAR hästspår för att sedan ringa till stackars, sjuke 85-årige Arne (det är han som bor där, men vi hyr av hans son som bor inne i stan...) o klaga på "ridskolan". Vi är alltså fem privatryttare (men just nu är det bara fyra som rider, och så kommer det nog att förbli ett bra tag framöver...) som inte på något sätt rider mer än "normalt".
 
Sv: Allemansrätten

heylan skrev:
Hmm...kan ju vara en idé..! :bow: Men tyvärr tror jag att det har blivit en principgrej för surstickaparet... Sorgligt. Usch. :mad:

Beställ foldrar som informerar om allemansrätten och dela ut dem till din granne. Han kan ju uppenbarligen inte ha förstått vad det handlar om. Och som jag skrev tidigare, be om förslag på alternativa vägar.

Det är ju lite komplicerat eftersom det också är andra inblandade som får skit, men hade det varit jag själv enbart så hade jag helt enkelt sagt min mening till din markägare, gett honom en folder (om jag har tolkat all information i denna tråd rätt):
1. Ridning ingår i allemansrätten.
2. Markägare får räkna med ringa skador på vägar och andra ej uppenbart känsliga marker.
3. Markägare kan ALDRIG förbjuda ridning utan stöd av trafikförordningar!
4. Så, vad ni än tycker, allemansrätten ger oss rätt att ta oss fram, och eftersom det här verkar vara enda och bästa alternativet (om inte han har gett andra!) så kommer vi att fortsätta rida här enligt den sedvanerätt som gäller i detta land.

Och detta först efter att "snäll"-alternativet fallerat! Det är nästan alltid bäst att börja med att vara trevlig och öppen för alla sorters lösningar, men i ert fall kanske det redan har passerat den gränsen.

Det viktiga är att vara tydlig med att ni är öppna för alla sorters lösningar, UTOM att låta bli att rida på hans mark. Det kan föranleda en viss positiv kreativitet hos den mest inbitna surkart.

Hoppas att allt löser sig på bästa sätt!
 
Sv: Allemansrätten

Kan förstå markägaren i detta fallet om folk tidigare frågat-fått nej och sedan ändå ridit över markerna. Tyvärr brukar det ju inte stanna med bara en passering tex över markerna lite snyggt utan det brukar missbrukas helt totalt.
Kan tex nämna vår mkt lilla skog som genom generationer rensats upp och gallrats med omtanke, grannarna fick lov att rida om de beaktade att det inte trampades sönder då det är rätt vattensjuk mark. Nu ser det ut som en krigszon, stigar djupare än fem cm överallt, ris och pinnar utlagt överallt som "hinder". Eftersom andra grannar sett att det rids i denna lilla skog så tyckte det också att det var fritt fram så nu härjar även deras turridning runt.
Vi har själva hästar och rider också, men detta totala missbruk gör att nästa person som frågar får blankt nej, vi vill inte ha vår skog mer demolerad än den redan är. Det tar evigheter innan marken hämtar sig från dessa missbruk.
Nin som är så trött på att alla kan sina rättigheter men inte skyldigheter när man bor på landet
 
Sv: Allemansrätten

Allemansrätten gäller endast fullt ut för privatpersoner. Det komplicerar det hela om man har en verksamhet (t.ex hyr ut stallplatser) då rättsläget här är mer komplicerat. Det är inte helt självklart att man som stallägare kan räkna med att ens inhysningar fritt kan uttnyttja andras marker utan tillstånd, när det gäller ett fåtal kanske det inte spelar så stor roll, men det kunde ja teoretiskt röra sig om 20 eller 50 hästar och inte fem. Den som klagar har ju uppenbarligen uppfattat det som omdet är en ridskola.
 
Sv: Allemansrätten

Jag hör till dom som haft tur med bra markägare men så är jag inte främmande för att erbjuda betalning för att använda vissa sträckningar. Gick ihop med ett par stycken och betalade ett par hundra var för att hålla en skogsväg öppen och det var markägaren som då körde upp den med en snöslunga. Allt frid och fröjd. Detta var uppe i Hälsingland.

Nu bor jag i Småland där det är mindre plats, jämfört med norröver. Här håller jag mig till vägar och marker som inte riskerar att skadas. Har oskodda hästar så det är mindre skaderisk för rötterna. Vägrar att se markägare som sura och ogina. De är bara rädda om sin mark och det är ok. Ett samtal, en "goodwill"-present och det mesta brukar lösa sig positivt. Men visst, är det extremt många ryttare i samma område kan det bli mer problem. I Tingsryd finns ridleder kring ridskolan och blir det nödvändigt löser jag väl ett anläggningskort där och tar mina hästar dit då.

Man ska inte ta allt som självklart som ryttare. Lagar kan skrivas om fort nog och skulle det ske blir det nog inte till vår favör som ryttare. :cool:
 
Sv: Allemansrätten

Du får inte heller taga en olovlig väg över en plantering, åker, äng eller annan äga som kan skadas därav.
Visa på skadorna och begär ersättning! Turridningen kan du stoppa, om du vill.

Dom som struntar i markägaren och hans åsikter ovan, ska tänka på att det är relativt lätt att stängsla och släppa ett par ungdjur på bete. Då står man där med sin tvättade hals. :o

Fram för allemansskyldighet! :idea:

LIA
 
Sv: Allemansrätten

Då tar ju uppenbart marken avsevärd skada. Det måste ju även ryttarna inse och antingen träffa en ekonomisk kompensation och gärna EN stig som får bli demolerad, eller låta bli att rida på detta vattensjuka ställe.

Turridning faller INTE under allemansrätten. Verksamhet till häst måste ALLTID komma överens med markägare, då ofta med någon typ av skriftligt avtal ibland med ekonomisk kompensation, ibland bara med överenskommelse om var man rider. Det gäller även inackorderingsstall med många hästar, eftersom ridvägarna får anses vara en "tillgång" i verksamheten.

Men det som har diskuterats tidigare är att man även till häst måste beredas tillgång till mark att rida på. Och det har man en ganska oinskränkt rätt att göra, om inte lokal trafikförordning finnes eller marken tar mätbar skada (dvs ej endast hovavtryck på en grusväg).

Det finns tyvärr uppfattningar om att man som markägare kan göra hur f-n man vill för att skydda "sin" mark, istället för att ta en konstruktiv diskussion om bästa alternativen. Det vore mycket olyckligt om vi fick en ordning där tillgången till vår GEMENSAMMA natur inskränktes. Enda lösningen då är ju att staten tvångs exproprierar all mark i landet................ Och då kan ju markägarna stå där med lång näsa.

Allemansrätten är en sedvanerätt som jag anser skyddar både markägare och tillgången till naturen på ett bra sätt! :bump:
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 491
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 331
Senast: Jadzia
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 999
Senast: tuaphua
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 144
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp