Allmänna fodertråden

Bytte över båda hundarna på orijen adult då jag fick tips om det till den äldre av dom då han hade svårt att lägga på sig i vikt på fodret de fick innan.
Men det funkar inte bra på den yngre, får tvätta honom i baken var och varannan dag känns det som. Bajset är i korvform men det är kladdigt så det fastnar i pälsen.
Det gör det inte på den äldre.

Tror ni att det går till sig? Behöver jag byta foder? Vad kan det bero på att han har kladdigt bajs? Liksom vilket foder ska jag titta efter..

Sådär blir Dahlia på Orijen och de flesta av Acanas foder. Mjukt bajs som fastnar i grässtråna när man ska plocka upp :wtf: Hos henne har det inte gett med sig även efter 6
månader...
Acana Pork and Butternut var det foder som fungerade men övriga jag provat har bajset varit för mjukt. Blev så även av Purizon. Taste of the Wild fungerade dock bra!

Jag skulle ge det en månad, är det fortfarande inte bra bajs då - byt!
 
Sådär blir Dahlia på Orijen och de flesta av Acanas foder. Mjukt bajs som fastnar i grässtråna när man ska plocka upp :wtf: Hos henne har det inte gett med sig även efter 6
månader...
Acana Pork and Butternut var det foder som fungerade men övriga jag provat har bajset varit för mjukt. Blev så även av Purizon. Taste of the Wild fungerade dock bra!

Jag skulle ge det en månad, är det fortfarande inte bra bajs då - byt!
Okej! Då kanske det inte är så ovanligt då. Funderade på att byta till Purizon men då kanske det inte är någon idé. Taste of the wild tror jag att den äldre fungerade bra på så kanske är något så att de kan äta samma.

Jag som just beställde en ny säck :banghead:

Har du någon aning om vad det beror på?
 
Okej! Då kanske det inte är så ovanligt då. Funderade på att byta till Purizon men då kanske det inte är någon idé. Taste of the wild tror jag att den äldre fungerade bra på så kanske är något så att de kan äta samma.

Jag som just beställde en ny säck :banghead:

Har du någon aning om vad det beror på?

Jag ville så gärna ge Purizon så provade alla sorter men inget fungerade. Jag misstänker att det framförallt är den höga fetthalten i fodret i kombination med den höga proteinnivån.
Taste of the wild ligger väl generellt lite lägre där och kanske det som gör att det fungerar bättre.
Hon har aldrig några problem med avföringen annars och en riktig stålmage.

Jag är jättenöjd med Magnusson Grain-free :)
 
Bytte över båda hundarna på orijen adult då jag fick tips om det till den äldre av dom då han hade svårt att lägga på sig i vikt på fodret de fick innan.
Men det funkar inte bra på den yngre, får tvätta honom i baken var och varannan dag känns det som. Bajset är i korvform men det är kladdigt så det fastnar i pälsen.
Det gör det inte på den äldre.

Tror ni att det går till sig? Behöver jag byta foder? Vad kan det bero på att han har kladdigt bajs? Liksom vilket foder ska jag titta efter..
Lös avföring beror i regel på något hunden äter. Först skulle jag se upp med alla mjölkprodukter och både laktos och mjölkprotein. Mjölkprotein kan heta vassle, vassla eller kasein också och det finns ofta i korv, leverpastej och köttbullar. Det kan finns i en del hundfoder och tillskott.
Min eurasier blir lös om jag ger mjölkprotein.

Hon får också lösare avföring av foder med kyckling i. Hon får bra avföring av foder med nötkött och lamm. Hon funkar bra på Acana Ranchlands och Acana Lamb & Apple och Magnussons foder. Nu finns Magnussons grain-free också, men det har hon provat än. Jag tror det skulle funka lika bra som de andra Magnussons. Om du vill fortsätta med Orijen så kan du testa att byta till Orijen Regional red med bara rött kött och ingen kyckling.
 
Ett bra prisvärt foder för känslig mage och utan kyckling är Simpsons Premium Adult Sensitive Lamb & Potato. Det finns hos Bitba och Zooplus. Cockern äter det och har fast och fin avföring. Dock innehåller det betmassa och öljäst och det är nackdelen. Jag vill inte ge det till eurasiern pga att både betmassa och öljäst pekas ut som en risk för magomvridning. Om hunden inte fiser av det så är det förmodligen ingen fara. (Yucca-extract i fodret motverkar gaser) Ser ut så här:
Ingredienser:
Lamm (minst 45% - torkat lamm, urbenat lamm, lammfett) potatis (minst 26%) betmassa, bryggerijäst, lammsky, torkade ägg, laxolja, mineraler, linfrön, vitaminer, yucca-extract, tranbär, nukleotider, mannan-oligosackarider (MOS), frukto-oligosaccharider (FOS), glulosamin, MSM, kondroitin.
Analytiska beståndsdelar: Protein 25%, olja 14%, fibrer 3,5%, aska 11%, kalcium 2,09%, fosfor 1,14%, omega 6 2,95% och omega 3 1,72%.
 
Bytte över båda hundarna på orijen adult då jag fick tips om det till den äldre av dom då han hade svårt att lägga på sig i vikt på fodret de fick innan.
Men det funkar inte bra på den yngre, får tvätta honom i baken var och varannan dag känns det som. Bajset är i korvform men det är kladdigt så det fastnar i pälsen.
Det gör det inte på den äldre.

Tror ni att det går till sig? Behöver jag byta foder? Vad kan det bero på att han har kladdigt bajs? Liksom vilket foder ska jag titta efter..
Det är väldigt mycket fibrer i Orijen (och Acana) för att vara ett torrfoder med hög kötthalt. Mina blir rätt blaffiga i magen när dom får prova det. Purizon däremot fungerar bra, som är rätt likvärdigt men innehåller mindre fibrer. Finns tyvärr inte att köpa Sverige, utan via zooplus eller bitiba
 
Det är väldigt mycket fibrer i Orijen (och Acana) för att vara ett torrfoder med hög kötthalt. Mina blir rätt blaffiga i magen när dom får prova det. Purizon däremot fungerar bra, som är rätt likvärdigt men innehåller mindre fibrer. Finns tyvärr inte att köpa Sverige, utan via zooplus eller bitiba
Purizon är billigare, men har inte lika bra råvaror som Orijen har, enligt mig. Purizon har ärtprotein, vilket betyder att det ökar den vegetabiliska delen av proteinet. Det har också hydroliserat animaliskt protein. Kanske helt ok, men jag föredrar ett foder utan hydrolisat. Man får vad man betalar för. Bra pris har det och helt ok ändå.
 
Det poppar upp så många fodertrådar överallt, hela tiden och alla med namn i stil med "ännu en fodertråd"...

Tänkte att vi lika gärna kunde testa på att ha EN tråd för alla våra frågor. Så vi fodernördar också har någonstans att hänga. :D

Vad sägs?:angel:
Hydroliserat protein i ett friskfoder! Era tankar?

Varför har tillverkaren det i ett friskfoder? Det är alltid i kombination med animaliskt protein som inte är hydroliserat. De friskfoder som har hydrolisat är lägre i pris än andra motsvarande foder ( Purizon t ex ).

Är det för att kompensera det övriga proteinet, som inte håller tillräckligt hög kvalitet?

Är det billigare och gjort av sämre råvaror?

Jag blir misstänksam när det finns hydroliserat animaliskt protein i ett friskfoder.
Hur tänker ni? Bra? Dåligt? Varför? Väljer ni bort ett sånt foder eller?

( I ett allergifoder kan det vara nödvändigt och det ifrågasätter jag inte.)
 
Purizon är billigare, men har inte lika bra råvaror som Orijen har, enligt mig. Purizon har ärtprotein, vilket betyder att det ökar den vegetabiliska delen av proteinet. Det har också hydroliserat animaliskt protein. Kanske helt ok, men jag föredrar ett foder utan hydrolisat. Man får vad man betalar för. Bra pris har det och helt ok ändå.
Ja fast hellre ärtprotein än magar som inte fungerar :)

Nu käkar mina visserligen det mesta färskt, men får torrisar ibland - detta både gillar dom och fungerar på.
 
Ja fast hellre ärtprotein än magar som inte fungerar :)

Nu käkar mina visserligen det mesta färskt, men får torrisar ibland - detta både gillar dom och fungerar på.
Ärtproteinet förstår jag att man vill ha för att öka proteinhalten. Det är onödigt, men ok. Hydrolisatet är skummare. Läs mitt förra inlägg.
 
Det är väldigt mycket fibrer i Orijen (och Acana) för att vara ett torrfoder med hög kötthalt. Mina blir rätt blaffiga i magen när dom får prova det. Purizon däremot fungerar bra, som är rätt likvärdigt men innehåller mindre fibrer. Finns tyvärr inte att köpa Sverige, utan via zooplus eller bitiba
Aha, så det kan vara fiberhalten som gör det med andra ord? Jag får kika efter ett foder med lägre fiberhalt då kanske. Är lite bitter att jag hann beställa en säck från zooplus. Men den äldre får käka upp det, han verkar inte lika påverkad iaf, även om jag tycker att han bajsar ofta i stället.
 
Jag har läst någonstans att dvärgschnauzern ska äta ett foder med låg proteinhalt och låg fetthalt. Någon som vet om det ligger någon sanning i det?
 
De har ju tidigare ätit tello båda två då den yngre hade det med sig från uppfödaren och den äldre var där så mycket att det blev enklare än foderbyten hela tiden. Problemet var att den äldre behövde äta så himla mycket (9-10 dl) för att han skulle gå upp i vikt. Nu på Orijen äter han 6 dl och har gått upp runt 1-2 hekto i veckan så jag kan ju snart ge honom lite mindre av det.
Den yngre hade inga såna problem med Tellon men ville helst att de skulle äta samma. Kanske får acceptera att de inte kan det. Dock tyckte jag att de bajsade så mycket på tello även om bajset var hyffsat bra. Bättre än på Orijen för den yngre iaf.

Är lite sugen på att prova Magnussons grain free.
 
Tillägg: tanken är egentligen att de ska äta färskfoder men vara "inkörda" på ett torrfoder som fungerar så att de kan äta det vid resor, när de är hos uppfödaren, hundvakt osv.
 
Har köpt linfrölolja idag, så får vi se om det kan göra någon verkan på hans fötter. Hoppas verkligen det med tanke på den hysteriska skillnaden i pris. 39 spänn VS 189 för den jag brukar köpa. :angel:
 
Tillägg: tanken är egentligen att de ska äta färskfoder men vara "inkörda" på ett torrfoder som fungerar så att de kan äta det vid resor, när de är hos uppfödaren, hundvakt osv.

Jag funderar också på Magnussons ihop med hans färskfoder. Vet inte vilken sort det blir, men ska prova sen när förra hundens säck är slut. :up:
 
Ärtproteinet förstår jag att man vill ha för att öka proteinhalten. Det är onödigt, men ok. Hydrolisatet är skummare. Läs mitt förra inlägg.
Det finns många saker jag inte gillar i torrfoder - det mesta egentligen :) Men ibland får mina av vissa anledningar och då får jag ta det som fungerar och som dom käkar.

För tillfället får min ena även ett foder jag aldrig trodde att jag skulle ge en hund i min ägo och innehållet kan få en att gråta - men hon fungerar inte helt på färskt då hennes mage förstördes av mediciner för två år sedan och äntligen har jag hittat något som håller hennes mage lugn hela nätterna - utan gräsätning. Royal Canins bantningsfoder ;)

Vad jag menar med det är att man ibland inte bara får stirra sig blind på innehållet, så länge inget är farligt - man får gå efter vad hunden mår bra av och fungerar på, samt äter. Four Friends t ex tycker jag är ett bra foder (jag vet du inte gillar ris så det behöver vi inte gå in på) - och hundarnas magar fungerar perfekt på det dom gånger dom får det.....men just nu tycker dom att Purizon är mycket godare och då får det bli det till dom två som får det ibland :) Man måste se till helheten.
 
Det finns många saker jag inte gillar i torrfoder - det mesta egentligen :) Men ibland får mina av vissa anledningar och då får jag ta det som fungerar och som dom käkar.

För tillfället får min ena även ett foder jag aldrig trodde att jag skulle ge en hund i min ägo och innehållet kan få en att gråta - men hon fungerar inte helt på färskt då hennes mage förstördes av mediciner för två år sedan och äntligen har jag hittat något som håller hennes mage lugn hela nätterna - utan gräsätning. Royal Canins bantningsfoder ;)

Vad jag menar med det är att man ibland inte bara får stirra sig blind på innehållet, så länge inget är farligt - man får gå efter vad hunden mår bra av och fungerar på, samt äter. Four Friends t ex tycker jag är ett bra foder (jag vet du inte gillar ris så det behöver vi inte gå in på) - och hundarnas magar fungerar perfekt på det dom gånger dom får det.....men just nu tycker dom att Purizon är mycket godare och då får det bli det till dom två som får det ibland :) Man måste se till helheten.
Ja, hellre Purizan än Four Friends med ris. Four Friends finns som spannmålsfritt också, men då har vi hydrolisat i det också.
 

Liknande trådar

L
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
18 442
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 730
Senast: Åsa A
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 163
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
31
· Visningar
1 862
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp