Allmänna "Hjälp, jag har för mycket prylar!" - tråden del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jättetack för alla era tankar!

Era funderingar går i stil med mina (eller era funderingar går isär, men det gör ju mina också :p), ska försöka beskriva/svara på hur jag är och tänker.

Sådär tänkte jag förut när jag bodde hos mitt ex på gård.
Då sparade jag det mesta för "bra att ha" och hemmakläder. Kändes onödigt att ha nytt om jag ändå skulle hålla på med djuren eller olika projekt där det kunde blir hål/fläckar osv.

"Tyvärr" kom mycket ändå inte till användning utan blev bara liggande. För oftast kom man hem med "fin"kläder och innan jag hann byta om, var det något som behövdes göras där och nu, vips blev det nya hål och fläckar.
När jag flyttade rensade jag ut en hel del "gammalt och slitet" som jag samlat på mig då det tog onödig plats i garderoben och som jag ändå inte trivts med.

Idag försöker jag se om jag använder kläderna eller inte, oavsett småhål/fläckar eller inte. Något lite hål eller så gör inget, är dom bekväma eller favoriter försöker jag behålla, som hemmakläder eller om det går att "gömma", tex en fläck på ett linne om jag ändå har tröja över osv.

Jag planerar för att försöka laga hål osv där det går. Tyvärr rimmar det dåligt då jag inte kommer överens med symaskin tex, men tanken finns där.

Jo men precis, det känns som om mycket i min garderob är hemmakläder eller "sunk-kläder".

Gillar jag ett plagg använder jag det fast det har fläckar, där är vi lika.
Fast ett plagg som jag sparat för att det "kan vara bra att ha" blir ibland inte använt alls fast det är helt och rent och funktionellt.

Jag kan inte sy på maskin heller, men har lagat en del kläder för hand och det har faktiskt blivit väldigt bra (tycker jag själv iallafall)!

Sen har jag mina "fina" kläder till när jag ska vara bland folk, eller dagar när jag bara ska vara inne och kan ha på mig vad jag vill. De kläderna tar jag också väldigt bra hand om; vädrar istället för tvättar om det går, ser till att inte spilla på dem, lagar ordentligt om det mot förmodan skulle gå hål - och när de är riktigt slitna blir de arbetskläder.

Trixet med det här systemet är att absolut inte köpa nya kläder om det inte behövs. Och då menar jag verkligen behövs. Jag köper ungefär 1-3 nya plagg om året, inklusive underkläder. Mer behövs inte.

EDIT: Kan ju tillägga att jag bor mitt i skogen och gör grovgöra minst 5 dagar i veckan. Hade kanske tänkt lite annorlunda om jag bodde i stan och aldrig höll på med slitsamma aktiviteter.

Jag har också bara mina fina kläder när jag ska träffa folk och dem är jag nästan jobbigt rädd om, ibland får jag påminna mig själv om att kläderna är ju faktiskt till för att användas!

Jag har köpstopp i år, vilket är väldigt skönt faktiskt!
Inte för att jag köpt särskilt mycket kläder tidigare heller (och 90% av det jag köpt är second hand), men de senaste åren har jag känt att jag på något sätt tankevurpat i second hand-tänket.

För mig personligen har det blivit fel, eftersom jag, när jag handlat på second hand tänkt "åh, ett plagg för tjugo kronor! Då kan jag köpa många plagg!", vilket lett till att jag köpt en hel del "tveksamma" plagg, som också bara gjort en kort mellanlandning i min garderob innan jag kommit på att jag faktiskt inte tycker om det ändå.

Sen ska jag verkligen inte säga att jag inte gjort second hand-fynd, för det har jag!

Men, jag känner att nu vill jag hellre köpa enstaka plagg som jag sedan har kvar i många år och inga "inhoppare".

Jag gör inte grovjobb så ofta, men jag tänker lite samma där, kanske investera i en eller två riktiga uppsättningar såna kläder jag trivs i, istället för sunk?

Hur ofta har du användning för den typen av kläder? Bor du I lägenhet kanske ett par byxor och 2 T-shirt /tröjor kan sparas, bor du i hus som @Nahar så kanske tre fyra uppsättningar är mer lagom?
Jag bor själv i hus, (dock inte med skog) och har ett par målarbyxor/arbetsbyxor (hela mitt hus renoverades innan jag flyttade in så de behövdes, köpte nya) för den typen av jobb, annars har jag ett par joggingbyxor för pyssel i trädgård, klippa gräs och sånt. Har två gamla jobbtröjor sparade också, men de används bara om jag behöver måla. Jag gör inte mer grovjobb än så, så jag kan använda vanliga linnen/tröjor (föredrar att använda funktionströjor som eg är till för träning) om jag gör nått.


Så var realistisk, hur ofta behöver du verkligen ha den typen av kläder :)

Bra fundering.

Det är inte så ofta jag gör riktigt skitiga saker, men är ganska ofta typ ut i skog och mark och så.

Bra tanke där med uppsättningar! Jag ska tänka så tror jag, att jag avsätter eller fixar nytt jag trivs med till en eller två uppsättningar för sånt och sen är det bra!

Jag slänger sånt med hål i eller som har fläckar som inte går bort. Så illa ställt är det inte att jag behöver gå omkring i smutsiga och trasiga kläder.

Jag sparar ingenting för att det är bra att ha när man målar eller går i skogen. Behöver inte ha sunkiga kläder på mig i skogen, för jag har bra kläder för det ändamålet ändå.

Nä, det är lite så jag känner också... :/.. har sagt till mina vänner att jag blivit "singel-sunkig" :p. Men tja, samtidigt så är jag en person som lätt spiller på mig osv... 🤦‍♀️🤷‍♀️

👍Samma som @Trott skriver då, att ha kläder för ändamålet, istället för kläder som "förpassats". Är nog så jag ska tänka!

Jag känner mig lite som en hemlös ibland när jag är hemma. 😅 Jag har rejält slitna kläder ibland, med färgfläckar osv. Sambon är dock värre, vissa plagg har betydligt mer än ett hål. Men då gör vi grejer som förstör kläderna också, bygger och målar osv. Jag lagar dock inget själv, men går något sönder så skickar jag det över halva landet till mamma, om det är värt att rädda.

Samma här 😅.

Om du inte tycker om att ha det på dig, dvs att det sitter dåligt eller är obekvämt så hade jag sålt/skänkt om det var i okej skick, annars slängt.

Tröjor som är sköna men som av olika anledningar inte går att ha bland folk längre pga fläck som inte går bort eller trasig där det inte går att laga på ett snyggt sätt brukar jag ha som hemmakläder istället.

Sen beror det ju på vilken typ av personlighet man är på det planet. Vissa har ju samma kläder på jobbet som hemma och trivs med det! Jag är en sån som klär av mig sekunden efter jag klivit innanför dörren typ. Hemma är det myskläder som gäller.

En gång om året eller senare/tidigare efter behov brukar jag rensa lite bland mina hemmakläder. Kasta något plagg om det helt enkelt aldrig används eller om något är för trasigt.

Men ja det är ju jätteindividuellt. Om du känner dig ful och sunkig i en trasig tröja och inte mår bra av det så ser jag inte varför du skulle behålla den utan då kan du ju kasta den :)

Jo, men det är nog så jag ska tänka!

Min absoluta favorit-hemmatröja har jag mååååånga gånger tänkt kasta, men jag har inte kunnat. Jag älskar den, fast den tyvärr har fått målarfärgsfläckar.

Häromdagen kom jag faktiskt på att jag kunde köpa en till likadan (efter att mitt köpstopp är slut :) ) att ha till skogsutflykter med kompisar osv, men då fanns den inte kvar i sortimentet 😢.

Det är samma här, om jag varit nånstans så byter jag oftast om direkt när jag kommer hem.

Eller hur!! Varför använda dem om jag inte gillar dem? Det låter ju dumt egentligen... 🤦

Det här var vad jag behövde, alltså jag har ju gått och dragit mig för att kasta plagg som ändå går att använda när det bara är att jag inte gillar dem, men alltså nä, varför ska jag egentligen behålla plagg jag inte gillar??

Och gillar jag dem, kan jag ha dem hemma fast de har fläckar (och funktionella skogsplagg får man också "leva i") , för det kommer ändå nya hemmaplagg att få, för sån är jag helt enkelt. Sen får det väl finnas nån gräns där också iofs, men den kanske jag kan suga på ett tag.

Blev långt det här och kanske mest en massa svammel, men jag har ju tid idag så ;). Tack ska ni ha för att ni hjälpt mig bena ut mina tankar!
Kommer kanske (troligen :p ) fler inlägg sen i "ha kvar eller inte"-anda ang enstaka plagg :D.

Tack!
 
Senast ändrad:
Jag dömer ingen annan. Vill du lappa och laga får du jättegärna göra det, jag lägger ingen värdering i det. Men för mig är det helt enkelt inte värt det att lappa och laga. Det blir liksom inte av och det ökar bara stress- och ångestnivån att jag har ännu ett ofärdigt projekt som ligger. Jag vill inte ha det jobbet med att lappa och laga. Jag vill ha så lite som möjligt som hänger över mig.
Då hänger jag med :)
 
Jag har svårt att göra mig av med fula tshirts och sjukt sköna mjukisbyxor med något hål/fläck... Men vad jag går hemma i och sover i när ingen annan ser är mindre viktigt för mig. Haha. Men om ett plagg har en större skada och där det finns risk att jag vill spara så brukar saxen tas fram för att förvärra skadan. Ingen återvändo ;) Om ett plagg inte ens är skönt att ha på sig så brukar det åka vidare för då lär man inte använda det till måleri eller annat grovjobb.
 
Jag minns inte riktigt, jag kan ha frågat detta förr, sry isf...

Tror ni man kan böja till den här där uppe så att den går runt en bredare ytterdörr?

Hade varit perfekt för mina sjalar har jag kommit på!!
Nu e d ju kaos big time på hatthyllan....

(Tyckte frågan kunde passa i tråden, handlar väl lite om att organisera bland sina prylar också tänker jag...?)
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20200909-150510_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20200909-150510_Samsung Internet.jpg
    61,4 KB · Visningar: 23
Jag minns inte riktigt, jag kan ha frågat detta förr, sry isf...

Tror ni man kan böja till den här där uppe så att den går runt en bredare ytterdörr?

Hade varit perfekt för mina sjalar har jag kommit på!!
Nu e d ju kaos big time på hatthyllan....

(Tyckte frågan kunde passa i tråden, handlar väl lite om att organisera bland sina prylar också tänker jag...?)
Jag ska till biltema idag. Kan se om jag kommer ihåg att kolla om den går att böja 🙂
 
Jag ska till biltema idag. Kan se om jag kommer ihåg att kolla om den går att böja 🙂

Åh, vad gulligt av dig 😊.

Men alltså jag tror inte den är så lättböjd eller att det finns med nån sån funktion liksom.
Jag har redan en här som jag har på badrumsdörren. Men du får gärna kika o säga vad du tror, om den gått att böja med hjälp av verktyg kanske...
 
Åh, vad gulligt av dig 😊.

Men alltså jag tror inte den är så lättböjd eller att det finns med nån sån funktion liksom.
Jag har redan en här som jag har på badrumsdörren. Men du får gärna kika o säga vad du tror, om den gått att böja med hjälp av verktyg kanske...
Så lite så 🙂
Den var rätt så stadig men ändå lite fjärdrande så jag tror att det går att böja den med två större tänger. Dock så kommer den inte att gå hela vägen ned på en bredare dörr så risken finns att det blir instabilt
 
Så lite så 🙂
Den var rätt så stadig men ändå lite fjärdrande så jag tror att det går att böja den med två större tänger. Dock så kommer den inte att gå hela vägen ned på en bredare dörr så risken finns att det blir instabilt

😊 tack!

Aha ja just det, bra tanke!

Får prova.
Annars hade jag tänkt sätta såna där självhäftande krokar på dörren, men det kunde tydligen bli märken kvar då tyvärr :/.
 
Sakta men säkert rensar jag syrummet. Har slängt flera ufo som aldrig kommer bli klara, rensat bort mönster jag inte gillar och aldrig kommer använda. Nu ska jag bara lägga ut dem på annons också..
 
Kopplena är klara! F*n vad bra det känns! Nu ska de bara läggas ut på annons också.
Har en hög halsband också men min symaskin vill inte samarbeta och jag orkar verkligen inte sy för hand så de får plockas ihop och vänta tills jag får ordning på maskinen.
 
En papperskasse med kläder och lite annat till secondhand. En sopsäck tygrester och annat skräp från syrummet till tippen. Känns bra.
Tyglagret krymper sakta men säkert. Svärmor fyller på ibland.. Men överlag går det nedåt i lagersaldot.

Meeeen.. såhär ser ena halvan av rummet ut.
15999117486066749152082265021023.jpg

Den andra halvan består av en överfull Malm-byrå (fem lådor) och en rätt välbelamrad strykbräda.

Kan dessutom erkänna att jag inte har en aning om vad som finns i garderoben.
 
Det går fan i mig troll i att sälja mina coola vintage stövlar. Men jag vägrar slänga dem även om jag inte kommer i dem. Ingen vill ha dem. :( Jag tycker att det är sjukt konstigt för man hittar inte sådär coola stövlar vart som helst.
 
Det går fan i mig troll i att sälja mina coola vintage stövlar. Men jag vägrar slänga dem även om jag inte kommer i dem. Ingen vill ha dem. :( Jag tycker att det är sjukt konstigt för man hittar inte sådär coola stövlar vart som helst.
Testat ebay? eller kanske nån mer nischad grupp beroende på vad det är för några? eller kanske vintagebutik?
 
Testat ebay? eller kanske nån mer nischad grupp beroende på vad det är för några? eller kanske vintagebutik?
Gjort allt det där - Tradera, vintagegrupper på Facebook. vanliga lokala säljgrupperna på Facebook, etc.

Jag köpte dem i England på en vintagebutik, så att hitta likadana i Sverige är nog svårare, även om det såklart går. Men ändå är det "ingen" som är intresserad. En kvinna erbjöd mig 100:-, men det tycker jag är lite väl lågt och de är också det enda budet jag fått. Själv köpte jag dem för £70 när det begav sig.
 
Gjort allt det där - Tradera, vintagegrupper på Facebook. vanliga lokala säljgrupperna på Facebook, etc.

Jag köpte dem i England på en vintagebutik, så att hitta likadana i Sverige är nog svårare, även om det såklart går. Men ändå är det "ingen" som är intresserad. En kvinna erbjöd mig 100:-, men det tycker jag är lite väl lågt och de är också det enda budet jag fått. Själv köpte jag dem för £70 när det begav sig.
Jag hade sålt dem för billigt om det var enda alternativet till att slänga. Eller åtminstone skänkt bort dem. Det är ju en glädje ändå om de kommer till användning tänker jag?
 
Jag hade sålt dem för billigt om det var enda alternativet till att slänga. Eller åtminstone skänkt bort dem. Det är ju en glädje ändå om de kommer till användning tänker jag?
Då behåller jag de hellre som minne. Kanske blir jag smalare någon gång så jag kommer i skaften igen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 116
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 449
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
13 14 15
Svar
289
· Visningar
18 785
Fritid Är i behov av en egen tråd om discgolf, så här är den. Här kan vi diskutera och dela med oss om allt som har med plast, kast och träd...
2
Svar
23
· Visningar
1 277
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp