Allmänna "Hjälp, jag har för mycket prylar!" - tråden del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har gjort ytterligare en rensning i bokhyllan. Ett 15tal böcker ligger nu i påsar i bilen för vidare färd, gåva till second hand. Några bra faktaböcker bla.
Dessutom har jag gått igenom några pärmar och rensat undan gamla fakturor mm från 1990nånting till och med 2015. Det som var 3 smockfulla extratjocka pärmar ryms nu i en pärm.
Det som sparats är "braatthakvarpapper".
Men jisses så många bränslefakturor man har fått under åren - för att inte tala om kvitton och fakturor för djurfoder, spån och en och annan veterinärräkning.
Jag räknade INTE ihop dem.

Fast jag erkänner, jag har skickat efter två par träningsbyxor och en träningsbok. Det 3 sakerna räknas till friskvårdskontot tycker jag.
Och nu har jag fyllt en påse med färgad sand och småsten i färg samt några ljus i olika färger.
Det har kanske använts 1-2 ggr sedan jag köpte det för åtskilliga år sedan. Påsen ligger nu i bilen tillsammans med det andra.
Blir att lämna det nästa gång jag far förbi second hand. När man jobbar hemma blir det inte lika mycket bilkörning.
 
Och nu har jag fyllt en påse med färgad sand och småsten i färg samt några ljus i olika färger.
Det har kanske använts 1-2 ggr sedan jag köpte det för åtskilliga år sedan. Påsen ligger nu i bilen tillsammans med det andra.
Blir att lämna det nästa gång jag far förbi second hand. När man jobbar hemma blir det inte lika mycket bilkörning.
Är hundvakt i helgen till liten vovve. Hon har ett Flexikoppel med sig och det har ett band som flexar.
Det flexibla koppel som användes till älskade änglahunden (de få gånger han gick i kopplet, det behövdes inte), det hade en syntetvajer som inte var trevlig att hålla i.
Så nu kommer jag att lägga även det i påsen till secondhand.
Blir det hund igen vill jag ha ett trevligare koppel.
Eventuella tillfälliga 4benta besökare har ju koppel med sig.
 
Idag har jag sålt en lavoar som varit i stugan.
Körde förbi second hand och skulle lämna de där påsarna jag har i bilen, men de har inlämningsstopp för närvarande.
Snopet.
 
Jag har sålt lite "gamla" smycken (inget arvegods eller så, men sånt som jag "växt ifrån"), och ett par skor.

Har däremot ett par uppsättningar bildäck som jag inte behöver, igen.. Tanken är att de ska säljas, för de är rätt nyköpta (rullat 1 respektive en halv säsong..) - att slänga dem på återvinningen är verkligen inte ett alternativ. Hatar att sälja bilrelaterat, men ännu mer att ha eländet liggande - de tar så himla mycket plats!
 
Har däremot ett par uppsättningar bildäck som jag inte behöver, igen.. Tanken är att de ska säljas, för de är rätt nyköpta (rullat 1 respektive en halv säsong..) - att slänga dem på återvinningen är verkligen inte ett alternativ. Hatar att sälja bilrelaterat, men ännu mer att ha eländet liggande - de tar så himla mycket plats!

Känner med dig! Att sälja bil/biltillbehör är bland det värsta jag vet på säljfronten! Brukar börja med att lägga ut till mina vänner på Facebook och se om någon nappar. Funkar ibland i varje fall 😊
 
För min del blir det nog Blocket, men också lite lokala grupper på Facebook. Bilen överväger jag att ställa av och låta nån som tar skrotbilar hämta den, helt sonika..jag får nog ungefär lika mycket för bilen påställd som jag får tillbaka på skatten vid avställning. :cautious:
 
Fick just svar på en annons från en som letade billiga kläder till fattiga han hjälpte. Lät bra tills han ville ha närbilder på underkläder. Nope nope! Blockad

Men fan vilka människor de finns 🤬🤬.

Jag skulle sälja en våtdräkt en gång och va en som skrev massa o undrade hur min kropp såg ut och hur den passade mig... okej o fråga på ett normalt sätt, men som han frågade... nää, bläää.
 
Men fan vilka människor de finns 🤬🤬.

Jag skulle sälja en våtdräkt en gång och va en som skrev massa o undrade hur min kropp såg ut och hur den passade mig... okej o fråga på ett normalt sätt, men som han frågade... nää, bläää.
Ja, och detta är inte första gången heller. När jag sålde en peruk så var det en som ville köpa använda trosor, som ville gifta sig med mig och ett antal vänförfrågningar. Efter det så la jag aldrig ut bilder på när perukerna satt på utan bara liggande eller hängande från handen. Även fått äckliga svar när jag har sålt strumpbyxor och leggings.
Tyvärr har jag inte tänkt på att anmäla innan och när jag skulle anmäla snubben från idag så hade han lämnat konversationen och blockat mig så det är nog inte första gången han försöker

Örk! Det finns så mycket äckligt folk 😞 Vet att jag har läst här flera gånger om någon som svarade äckligt på annonser som gällde hästgrejer och gummistövlar(?)
 
Kom på att jag har mina "gamla" (använda) ryktgrejer i bakluckan på "gamla" bilen. Gick igenom och slängde upp en annons, som en granne nappade på - smidigt! Känns mycket bättre än att slänga, får grejerna bara en ordentlig rengöring så är de helt OK (flera borstar från Borstiq bla).
 
Har lagt upp sommardäcken på Blocket, men är inte övertygad om att jag får dem sålda nu såhär mitt i säsongen..menmen, är de inte sålda i höst så får de väl ligga kvar över vintern då. Vinterdäcken väntar jag nog ett par månader eller så med att lägga upp, så att det iaf blir lite närmre säsongen för dem. :cautious:
 
Nu har jag gått igenom stora husvagnen och plockat ut grejerna jag ska behålla. Behöver bara sätta upp förtältet och ta en bild på förtältet, så ska stora husvagnen upp på annons. Ser någon ljuset i tunneln på allting som borde rensas och säljas?
 
Nu har jag gått igenom stora husvagnen och plockat ut grejerna jag ska behålla. Behöver bara sätta upp förtältet och ta en bild på förtältet, så ska stora husvagnen upp på annons. Ser någon ljuset i tunneln på allting som borde rensas och säljas?
Jag har paus, har väl iaf en kartong med grejer jag ve kan säljas utan att engagera mig för att leta mer. Finns nog mer.
Borde sälja iväg min kartong full med pussel men vill inte. Men kan inte lägga dom heller då katten skulle sno alla bitar å tugga sönder dom.
 
Nu har jag gått igenom stora husvagnen och plockat ut grejerna jag ska behålla. Behöver bara sätta upp förtältet och ta en bild på förtältet, så ska stora husvagnen upp på annons. Ser någon ljuset i tunneln på allting som borde rensas och säljas?

Jag börjar faktiskt se ljuset i tunneln! Det lossnade rejält när jag började med KonMari och i år har jag sagt hejdå till 560 saker. Inne i huset är nästan allt genomgånget förutom sonens leksaker och några större grejer i en skrubb (plus foton och sentimentalt). Förra veckan tog jag tag i julsakerna och någon random banankartong med diverse och det var så skönt att 37 saker fick lämna och kvar blev bara sådant jag faktiskt gillar.

Jag fick en ögonöppnare när någon i en konmari-film förklarade hur otroligt mycket jobb och tid man måste lägga ner för att sälja saker på t.ex Tradera och hur lätt det är att fastna där med en hög av grejer att sälja. Nu lämnar jag sådant till second hand istället, annars skulle jag aldrig komma vidare. Jag har en Sprocket (liten fotoskrivare) jag tänkt lägga ut på Tradera dock, den kostade ändå typ 1000 kr ny. Hur länge har den legat på köksbänken? Säkert närmare en månad... Det blir inte av att lägga ut annons. Så att lägga ut annonser för saker man ev får några tior för har jag lagt ner helt, det är inte värt tiden och jobbet utan mycket mer värt att komma vidare för mig.

Sedan har jag uthuset och ladan kvar men det är större grejer och inte så mycket småplock, och saker som står där ute stör mig inte alls på samma sätt som saker som stökar ner inne i huset. Målbilden är att jag ska känna att huset alltid är "redo för besök". Det behöver inte vara TipTop (svårt med en ettåring...) men i stort någorlunda i ordning med tomma ytor på bänkar och dammsuget golv. Jag är definitivt närmare det målet nu mot för 560 grejer sedan. :D
 
Jag börjar faktiskt se ljuset i tunneln! Det lossnade rejält när jag började med KonMari och i år har jag sagt hejdå till 560 saker. Inne i huset är nästan allt genomgånget förutom sonens leksaker och några större grejer i en skrubb (plus foton och sentimentalt). Förra veckan tog jag tag i julsakerna och någon random banankartong med diverse och det var så skönt att 37 saker fick lämna och kvar blev bara sådant jag faktiskt gillar.

Jag fick en ögonöppnare när någon i en konmari-film förklarade hur otroligt mycket jobb och tid man måste lägga ner för att sälja saker på t.ex Tradera och hur lätt det är att fastna där med en hög av grejer att sälja. Nu lämnar jag sådant till second hand istället, annars skulle jag aldrig komma vidare. Jag har en Sprocket (liten fotoskrivare) jag tänkt lägga ut på Tradera dock, den kostade ändå typ 1000 kr ny. Hur länge har den legat på köksbänken? Säkert närmare en månad... Det blir inte av att lägga ut annons. Så att lägga ut annonser för saker man ev får några tior för har jag lagt ner helt, det är inte värt tiden och jobbet utan mycket mer värt att komma vidare för mig.

Sedan har jag uthuset och ladan kvar men det är större grejer och inte så mycket småplock, och saker som står där ute stör mig inte alls på samma sätt som saker som stökar ner inne i huset. Målbilden är att jag ska känna att huset alltid är "redo för besök". Det behöver inte vara TipTop (svårt med en ettåring...) men i stort någorlunda i ordning med tomma ytor på bänkar och dammsuget golv. Jag är definitivt närmare det målet nu mot för 560 grejer sedan. :D
Kan man bara se KonMari via någon betal-tv? Har försökt googla men får inte fram något sevärt tycker jag. Har alltså helt missat denna person/trend och skulle behöva en genomgång 🙂
 
Kan man bara se KonMari via någon betal-tv? Har försökt googla men får inte fram något sevärt tycker jag. Har alltså helt missat denna person/trend och skulle behöva en genomgång 🙂
Det finns en serie på Netflix om Konmari men hon har även skrivit böcker. Boken "konsten att städa" av Marie kondo är dåligt översatt till svenska men läsvärd ändå tycker jag! Den finns som ljudbok också. De säger att den engelska versionen är mycket bättre. Jag tror den heter "Magic of tidying up" eller något liknande på engelska. Så börja gärna läsa den boken! :) På Facebook finns en bra grupp som heter KonMari Sverige där man kan få mycket inspiration. Om man söker på Konmari metoden på Youtube har Filippa skog bra filmer.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 909
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 370
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
11 12 13
Svar
243
· Visningar
16 408
Senast: Cavallo
·
Fritid Är i behov av en egen tråd om discgolf, så här är den. Här kan vi diskutera och dela med oss om allt som har med plast, kast och träd...
2
Svar
21
· Visningar
1 081
Senast: Glimra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp