Alternativ?

• Dagbok
  • Trådstartare Trådstartare Wille
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 159
  • Visningar Visningar 10 050

Bukefalos 30 år!

Min boendestödjare S tycker att jag borde sjukskrivas helt. Idag orkade jag inte ens upp ur sängen när hon kom och vi fick inget gjort idag. Men jag tror inte det är någon ide att försöka bli sjukskriven. Lär bli nej. Vet inte vad jag har för alternativ kvar.

Är i alla fall inskriven i spot-teamet. Ett psykiatriskt team som också gör hembesök. För jag kände för några dagar sedan att jag är på väg att krascha. Och jag blev beviljad insatsen på mindre än en halvtimme.

Minimum 84 tusen. Och när jag ser det på pränt så där, så känns det ju omöjligt.
Inser att den siffran är fel. Jag behöver få in mer. Nu har jag inte full koll på skattereglerna, om det är från 40 000 eller 50 000 i inkomst från uthyrning per år, som man behöver skatta för intäkterna. Så jag måste givetvis räkna med att betala skatt på intäkter över brytpunkten.

Inser att den siffran är fel. Jag behöver få in mer. Nu har jag inte full koll på skattereglerna, om det är från 40 000 eller 50 000 i inkomst från uthyrning per år, som man behöver skatta för intäkterna. Så jag måste givetvis räkna med att betala skatt på intäkter över brytpunkten.

Är det inte svårt att få in de summorna för att hyra ut ett enklare boende under sommaren? Tänker att det är bra att ha rimliga förväntningar. Vi har hyrt ut sommarbostad i ett ganska attraktivt område och i toppskick och skulle ha svårt att komma upp i de summorna. Det blir en ganska saftig månadshyra. Om du som du säger behöver mer än 84 000, kanske 100-110 000 (?) fördelat över säg sex månader (om man räknar hela sommarhalvåret) så blir det ju nära 20 000 i hyra i månaden som ska in?

Är det från uthyrningen du behöver få in den summan? Eller är det från andra inkomstkällor med?

• Gilla
Reactions: Sel
Är det inte svårt att få in de summorna för att hyra ut ett enklare boende under sommaren? Tänker att det är bra att ha rimliga förväntningar. Vi har hyrt ut sommarbostad i ett ganska attraktivt område och i toppskick och skulle ha svårt att komma upp i de summorna. Det blir en ganska saftig månadshyra. Om du som du säger behöver mer än 84 000, kanske 100-110 000 (?) fördelat över säg sex månader (om man räknar hela sommarhalvåret) så blir det ju nära 20 000 i hyra i månaden som ska in?
5000 i veckan. Är det orimligt menar du?

Mitt rum kostar 350 kronor per natt för 1 person. +120 kronor för extra person. Rummet har 2 bäddar. Städavgift 50 kronor.

Veckohyra har 25% rabatt. Det blir runt 2500 kronor per vecka för ETT rum. Delat badrum. Men det är mer ett övernattningsrum så folk stannar ofta inte så länge.

Så jag kan inte se att det skulle vara orimligt med det dubbla för 4 rum och kök plus toa/badrum som man får ha för sig själv. Tvättmaskin och ac finns på nedre plan. Micro, elspis,vedspis och diskmaskin finns. Fiber i huset. Tv.

Ett helt hus som semesterboende hyrs ju oftast ut per vecka, vet inte vad @Wille tänkt och då är ju tex 7-10000 för en vecka, 1000-1500kr/natt, inte orimligt. Hon har ju hyrt ut enbart ett rum för knappt halva den kostnaden, dock mer enkelnätter om jag förstått det rätt. Hade huset varit tipptopp och mer centralt, om än i naturen, så hade närmre 15000/v inte varit konstigt.

Edit: @Wille hann svara innan.

Ett helt hus som semesterboende hyrs ju oftast ut per vecka, vet inte vad @Wille tänkt och då är ju tex 7-10000 för en vecka, 1000-1500kr/natt, inte orimligt. Hon har ju hyrt ut enbart ett rum för knappt halva den kostnaden, dock mer enkelnätter om jag förstått det rätt. Hade huset varit tipptopp och mer centralt, om än i naturen, så hade närmre 15000/v inte varit konstigt.

Nå, det ska ju vara värt det också när man hyr. Jag hade inte betalat 5000 kr för TS hus en vecka. Standarden är inte värd det i mina ögon, kan hitta högre standard för det priset. Det är ju upp till henne hur hon vill sätta priset, men ofta när det kommer till sådana här boenden så behövs en viss standard till en viss kostnad annars har man ingen som vill hyra.

Nå, det ska ju vara värt det också när man hyr. Jag hade inte betalat 5000 kr för TS hus en vecka. Standarden är inte värd det i mina ögon, kan hitta högre standard för det priset. Det är ju upp till henne hur hon vill sätta priset, men ofta när det kommer till sådana här boenden så behövs en viss standard till en viss kostnad annars har man ingen som vill hyra.
Jag tänker att det också måste finnas sevärdheter och/eller närhet till hav/sjö för att det ska bli attraktivt på sommaren när folk vill hitta på något kul på sin semester. Men det gör det kanske?

Men då gäller det ju att det är fullbokat varje vecka hela sommaren också. Jag vet inte hur attraktivt området är?

Senast ändrad:
Jag tänker att det också måste finnas sevärdheter och/eller närhet till hav/sjö för att det ska bli attraktivt på sommaren när folk vill hitta på något kul på sin semester. Men det gör det kanske?
Precis så tänker jag också. Det ska finnas något speciellt. Något antingen som TS erbjuder eller ligger intill något speciellt. Jag får intryck av att det inte verkar göra det (långt från städer, dåliga busskommunikationer också?), och TS är ju inte pigg på att dela med sig av tex bina som hade kunnat dra en hel del.

De som hyrt rum av mig har ändå tyckt det varit värt det. Jag är superhost på airbnb (uppfyller ett antal kriterier) och betygen på booking varierar mellan 7 och 10 som är max.

Så du hör nog inte till min kundkrets.

De som hyrt rum av mig har ändå tyckt det varit värt det. Jag är superhost på airbnb (uppfyller ett antal kriterier) och betygen på booking varierar mellan 7 och 10 som är max.

Jag tycker dock att det är skillnad på ett rum och ett hus.

Jag har hyrt ett rum på vandrarhem för 600 spänn per natt, rätt skabbigt. Tröttnade dock och började ta in på hotell för 1000-1500 kr per natt istället. Samma stad.

Det är skillnad på rum som man behöver för övernattning längs vägen och på hus som man vill ha en skön semestervecka i. Jag tror att antalet sängplatser är en faktor där. Ett gäng kompisar t ex som är iväg för att göra nåt i krokarna och som prioriterar sina aktiviteter framför hög standard.

Jag håller med @JohannaB om att enda sättet att veta är att prova. Men samtidigt så den stress @Wille uttrycker kring allt som hon måste göra för att kunna hyra ut huset är hälsoskadligt stress. Så att fundera ett extra varv på hur trolig kalkylen är ser jag inga fel med. Jag håller mig dock helst hemma på semestern så kan inte komma med inputs kring vad för boende som kan hyras ut till vilket pris.

Däremot, om jag inte helt är ute och cyklar och minns galet så angav @Wille i annonsen kring rummet att det fanns begränsad mängd varmvatten. Om två (?) personer skulle duscha efter varandra behövde man spara på vattnet. Om det fortfarande är så ser jag DET som ett enormt problem att hyra ut det tänkt för 4-6 personer. För risken är överhängande de vill duscha i ganska nära anslutning till varandra.

Ett tillägg är att även ha fler uppsättningar porslin och liknande än antal uthyrda platser. Inte så roligt om en kopp går sönder och så finns det inte fler. Alltså det kanske inte behöver så framme, men skönt att bara kunna plocka fram ur ladan. Lika så lakan och annat (om inte det tas med själv) så att det inte behövs stressas med att tvätta. När jag hyr BNB så betalar jag gärna mer för att få toalettpapper, tvål, diskmedel, lakan, handdukar etc. Mer jobb för dig, men kanske en möjlighet att dra in mer pengar.

Gör som du planerat och annonsera ut huset på AirBnB, får du ingen som vill hyra får du sänka priset (och blir det konstant bokat kanske man törs höja priset).
Provar du inte vet du inte om det går eller ej.
Heja-heja!
En man som hyrde hos mig, berättade att han var less på att bo på hotell och hellre hyrde boende på ställen som mitt. Han var själv värd. Han och hans fru hade hyrt ut deras sommarställe. Det blev fullbokat så de insåg de behövde höja priset. Nästa säsong blev det fullbokat igen. De insåg då att de behövde fler hus.

Jag håller med @JohannaB om att enda sättet att veta är att prova. Men samtidigt så den stress @Wille uttrycker kring allt som hon måste göra för att kunna hyra ut huset är hälsoskadligt stress. Så att fundera ett extra varv på hur trolig kalkylen är ser jag inga fel med. Jag håller mig dock helst hemma på semestern så kan inte komma med inputs kring vad för boende som kan hyras ut till vilket pris.

Däremot, om jag inte helt är ute och cyklar och minns galet så angav @Wille i annonsen kring rummet att det fanns begränsad mängd varmvatten. Om två (?) personer skulle duscha efter varandra behövde man spara på vattnet. Om det fortfarande är så ser jag DET som ett enormt problem att hyra ut det tänkt för 4-6 personer. För risken är överhängande de vill duscha i ganska nära anslutning till varandra.
Att hyra ut är den enda lösningen jag har på mitt problem. Om du eller någon annan har en bättre ide så vill jag gärna veta.

Om det inte går att hyra ut så kommer det bli en katastrof. Den stressen kommer nog ta kål på mig.

Det är skillnad på rum som man behöver för övernattning längs vägen och på hus som man vill ha en skön semestervecka i. Jag tror att antalet sängplatser är en faktor där. Ett gäng kompisar t ex som är iväg för att göra nåt i krokarna och som prioriterar sina aktiviteter framför hög standard.
Hur menar du att antal sängplatser är en faktor?

Jag vet ärligt talat inte vad du menar med hög standard. Här finns allt för att kunna bo bekvämt. Jag städar ibland på ett hotell i närheten och tycker inte standarden känns högre där, framförallt inte de mindre rummen som inte har egen dusch. (Och mina sängar är renare än hotellets.)

Ett tillägg är att även ha fler uppsättningar porslin och liknande än antal uthyrda platser. Inte så roligt om en kopp går sönder och så finns det inte fler. Alltså det kanske inte behöver så framme, men skönt att bara kunna plocka fram ur ladan. Lika så lakan och annat (om inte det tas med själv) så att det inte behövs stressas med att tvätta. När jag hyr BNB så betalar jag gärna mer för att få toalettpapper, tvål, diskmedel, lakan, handdukar etc. Mer jobb för dig, men kanske en möjlighet att dra in mer pengar.
Att inkludera lakan brukar man inte kunna höja priset för. Nu har jag det ändå för rummet, då många som reser inte har det med sig. Jag har bl.a. haft en drös cyklister på besök, på väg mot Nordkap.

Men när jag hyr ut huset så kommer lakan att kunna hyras. Det kommer inte att ingå. Tvål, schampo, balsam, toapapper m.m kommer givetvis att ingå.

Det kommer att finnas lakan, handdukar, porslin m.m. i mina förråd om behov uppstår.

Liknande trådar

• Vad gjorde jag för fel
  • R
    Hej dagboken
  • Ett år äldre...
  • Att leta inåt

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Arbetsintervju
  • Svensk politik 9