Bukefalos 28 år!

"Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

*kl

Tack för alla svar jag fått i den här tråden, trodde knappt jag skulle få några :o Jag kollar på allt, hästnet varje dag och alla raser och storlekar för att inte missa något. Vi får se helt enkelt vad som hittas, men framförallt hoppas jag att min hittar ett nytt hem för annars kan jag inget annat köpa ändå :o

Ska titta på en Frieser i helgen. Så får vi se vart det leder, ska bli intressant iaf även om jag är skeptisk till ridbarheten. Man får väl överbevisas i annat fall...
 
Senast ändrad:
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Kan inte annat än hålla med! Arab = häst som gör en lycklig! Stabila, trygga och lätthanterade, men inte tråkiga!

Lavinia, älskar sin rabispålla

Har du inte funderat på arabhäst?
De håller sig klart under din prisklass, och du kommer att bli på bra humör efter varje ridtur, vare sig du rider ut i naturen eller rider i ridhuset.
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Måste nog hålla med om det där med att göra en lycklig. jag sitter och gapskrattar nästan varje ridpass nuförtiden. :D
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Så känner jag också för min arab. Pga sjukdom är det sällan jag orkar rida honom så han går mest promenader eller tömkörs av min mamma, men när jag väl gör det så sitter jag bara där och ler, trots att han inte är särskilt välriden nu för tiden. Mjuk, het och väldigt känslig. Han är så mysig att hålla på med också, verkligen en älskvärd liten häst. :heart

Skulle definitivt kunne tänka mig att köpa en arab för att träna seriöst, om jag hittar en tillräckligt stor (min är maxad d och eg för liten trots att han är väldigt rejäl, vikten är inget problem men jag har så långa ben).

Araber har en enorm will to please.
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Red vår gamla arab tjej igår. kom på mig själv att jag skrattade i 15 min i sträck av dom 20 min vi red. :) det är så det ska va att ha häst. Hon har haft viloperiod men var lika rolig att rida iaf. Just det där att hon är het och känslig. Förra ridpasset på min arab kille så bröt jag ihop också. Han har så mycket glädje i sig så det slutade med att man låg om halsen o kippade efter andan efter en skratt attack. Herregud. inte lätt att försöka se seriös ut när man bara bryter ihop. :) :)

Hur lång va du?
 
Senast ändrad:
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Jag är 176 så bör helst vara runt 160 och den rejäla typen med bred rygg och djup bröstkorg. Min gammla häst var ju bara 164 (varav minst 10 cm var manke) men väldigt bred och han såg jag aldrig stor ut på, så en kraftig arab på 160 eller strax under borde gå bra.

Oftast är de som andra sagt otroligt prisvärda också!
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Även jag är förtjust i araber. De är himla skojiga iom kvickheten och intelligensen! Jag gillar energin! Tycker den där mentaliteten är skoj och lite lik PREs just i det där att livet ofta är en fest för dem. Och att man själv har så himla roligt även om man ibland tappar kvalitet i saker så känns det ändå så kul att man inte deppar ihop över det.

Jag red en för ca 12-13 år sedan som var 164 och hyfsat grov i bålen. Han var renrasig arab och ofta den största arab folk sett.
En sån skulle jag absolut kunna tänka mig!
Har efter honom inte stött på någon så stor annat än anglo-modeller eller korsningar.

Ett förslag till TS kan vara just korsningar. PRE/Halvblod tex KAN vara fina. Det beror ju på föräldrar och vilka kvaliteter de fått ärva.
En vän har en fin sak efter dressyrhingst på sitt fina PRE:sto.
De är ju inte lika dyra som en ren PRE/Lusitano.
Men igen där: det finns nog få. Spec utbildade..
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

´Korsningar brukar kunna röra sig mkt bra, har ett sto i stallet som är en irländare och som rör sig riktigt trevligt.


Måndagsexemplar finns det ju överallt, själv har jag en islänning och hon kan passage och har riktigt trevliga gångarter och har extremt lätt för samling och arbete.

Målet med henne är att utbilda till svår dressyr... dock kan jag ju inte tävla henne i de klasser.
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Wow det låter intressant, finns det någon annan islands häst som går svår dressyr?
Finns det film på din häst på ytuben?
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Jag håller med om arab!

Startat MsvB på min, sen är jag inte speciellt dressyrintresserad egentligen haha... Här är en film från en MsvC https://www.youtube.com/watch?v=KZhTK0oadZ4, han mäter sig inte riktigt mot dem flashiga halvbloden, men om man bara vill tävla upp till msv så går allt om man vill! (Jag räknar min som hopphäst egentligen dock..)
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Wow det låter intressant, finns det någon annan islands häst som går svår dressyr?
Finns det film på din häst på ytuben?

Jag vet 2 till som går rätt högt i dressyr en går de högsta inom akademisk dressyr och kan piff och puff och galoppiruetter och allat annat en häst ska kunna.
Men denna var endast en 3 gåångare de hade inte tagit fram tölten.
Min har ju även en framtagen tölt som vi också tävlar i.
Så allt blir genast svårare att få till men allt går bara man ger sig f*n på de=)

Jag tycker det är superroligt att utbilda och rida henne just för allt är så mkt svårare än att göra samma saker på ett hbl eller snarliknande raser.
Jag har verkligen gett mig in i en stor utmaning som dag för dag går allt bättre å bättre=)

Fick jag välja skulle jag vilja ha en islänning på 155 cm dom finns men när de väl är till salu är de utlagda i 3 minuter sedan sålda.
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Just passagen hade jag gärna sett! :)

Jag tror inte det är problem att lära islänningar piaff eller galoppiruetter. Det gjorde min fyrgångskorsning innan han blev gammal(nu 30 år).
Men seriebyten tror jag blir MYCKET svårt på en sån. De har lite svårt med galoppen. Och sen att de är så små och då snabbare i takten gör att det är skitsvårt att som ryttare hinna med.

Byter din? Ner till hur många språng?

Sånt här intresserar mig en del. Därav frågor.. :)
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Jag tycker inte om att visa filmer på forumet på min heller...men jag gör det iaf...och så hoppas jag att du visar en video på din islänning! ;) För vi är många som vill se henne nu... så jag bjuder till med en video på min arab och kom igen...nu vill se se en snutt på din...:D

klick

(min är fd hopphäst och fd avelshingst som på äldre dar skolas om till dressyrhäst)
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Arab :love: Hur stor är din? Min är bara 147, så han känns väldigt liten bland halvbloden :D
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Vilket fint ekipage! Ni passar verkligen ihop och du rider väldigt bra. :) Tycker den rör sig minst lika bra som många av halvbloden här uppe i Sundsvall :)
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

åh tack ni, vad mycket nervös innan jag valde att lägga ut filmen ska ni veta ;) Vi har dock en del att jobba på. För det första så har jag fått försöka lära om alla hjälper. Han är riden av en ryttare på 186 innan så det blev en omställning för honom med en ryttare på 158. Är så glad för att jag spontanåkte och tittade på honom, min livskamrat.

Men jag vill fortfarande se film på Nielas också ;-) Nu har jag offrat mig själv här *s*
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

*mummel mummel, inte visbar på mobil. Grrrrr..* jag vill ju också se rabisen.

Jag o min pålla har äntligen fått ok på att börja skritta igen. Helt underbart, längre och gladare krullöron får man leta efter. Nämnde jag att hon stått i över 6 månader och jag ändå vågar sätta igång barbacka, bettlöst :-). I love my arabian princess!!!!

Lavinia
 

Liknande trådar

H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
11 389
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 564
Senast: Roheryn
·
Ekonomi & Juridik Idag noteras att det finns 186 svenska halvblod mellan två och tre år till salu på den stora hästförsäljarsajten. Tittar man på alla...
Svar
6
· Visningar
1 044
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 638
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp