Bukefalos 28 år!

Amning offentligt

Sv: Amning offentligt

Ingen aning. Har aldrig fört statistisk över det.
Däremot vet jag många kvinnor som avstått från amning helt och hållet för att det ansetts äckligt att amma.
 
Sv: Amning offentligt

KL

Jag blir så irriterad på att amning offentligt är så sjääälvklart, klaaaart att du får mätta din bebis MEN bara om du gör på det här och det där viset. Det ska göras "snyggt" och diskret och ingen ska behöva titta och se något så hemskt som ett bröst.

Jag ger fullständiga fan i snyggt och diskret och att visa hänsyn till de idioter som anser att amning är något äckligt och stötande.
Men jag vet att i sommar kommer jag sitta där och må skit över att någon eventuellt kommer tycka att jag är äcklig. Jag kommer ha ångest och förmodligen kommer jag helst av allt vilja stanna hemma. Men fan, det är INTE mig och mina bröst det är fel på. Felet och problemet ägs av de som tycker illa om offentlig amning.

Attityden som visas mot ammande kvinnor är vidrig och begränsar kvinnorna. Därför är det så jäkla viktigt för mig att jag ska amma offentligt. Utan skam. Utan skuld. Utan att skyla mig. Aggroamma.
 
Sv: Amning offentligt

Helt rätt tycker jag!

Kan sätta en tusenlapp på att om det vore män som vore gravida och satt och ammade i vårt samhälle skulle det vara så jäääävla okej att göra det var som helst. Skryta över att ens tuttar är så jävla stora och har så mycket mjölk och fan vad himla manligt.

Hela debatten kring huruvida kvinnor får amma offentligt känns så jävla kvinnofientlig. Kvinnors bröst är till för att se sexiga och och vackra ut, inte för att mätta barn tydligen.
 
Sv: Amning offentligt

Jag håller helt med! Det är fanken patetiskt att det över huvud taget ska vara en fråga. Att folk ens har mage att ha åsikter om andras amning gör mig matt.

Aggroamma på för tusan! Att amma sitt barn borde inte behöva vara aktivism. :(:mad:
 
Sv: Amning offentligt

I mitt fall kan det som sagt vara hur jag är uppfostrad och hur det är där jag kommer från.

Bröst har jag inget emot, det är helt enkelt så att jag är känslig när jag äter och tycker inte att det är artigt att slänga upp brösten utan att försöka dölja så mkt som möjligt i sådana situationer (och nej, självklart stirrar jag inte men i det exemplet som jag tänker på så hade jag valet att stirra ner på min tallrik, blunda eller sitta helt snett för att inte se). Lika lite som jag uppskattar om en man sitter i bar överkropp på en restaurang.

Det börjar bli tröttsamt att förklara att det för mig inte är samma sak som en badstrand, bh-reklam mm.

Egentligen har det blivit en höna av en fjäder med den här tråden. Jag hade inte ens speciellt starka åsikter i frågan utan var mer intresserad att höra vad folk tycker. Jag tycker som sagt att det är lite oartigt att inte försöka dölja så mkt man kan, men lämnar diskussionen nu eftersom det inte riktigt känns som att man får tycka olika.

Man får visst tycka olika, det här är ett diskussionsförum! Det intressanta är just att vi tycker olika, du är uppfostrad på ett visst sätt som säger att man inte ska amma på resturang. Jag förstår inte vad och hur du menar att du är uppfostrad som, vore intressant om du kunde förklara hur man blir uppfostrad till att inte tycka det är ok att mata sitt barn på resturang. Det här med bar överkropp är ju inte alls samma sak. Barn behöver ju mat.
 
Sv: Amning offentligt

Helt rätt tycker jag!

Kan sätta en tusenlapp på att om det vore män som vore gravida och satt och ammade i vårt samhälle skulle det vara så jäääävla okej att göra det var som helst. Skryta över att ens tuttar är så jävla stora och har så mycket mjölk och fan vad himla manligt.

Hela debatten kring huruvida kvinnor får amma offentligt känns så jävla kvinnofientlig. Kvinnors bröst är till för att se sexiga och och vackra ut, inte för att mätta barn tydligen.

Ja och att kvinnors bröst ska sexiga och vackra ut för heterosexuella män, NB.
 
Sv: Amning offentligt

Kl

Jag har ammat båda mina barn på restauranger och andra offentliga platser och jag har faktiskt aldrig upplevt att folk har reagerat negativt. Däremot vill jag verkligen tillägga att den där filten över bäbisen eller att man går undan verkligen verkligen inte behöver betyda att man skäms på något vis. Båda mina, den andra mer än den första, har haft svårt att koncentrera sig på själva matintaget eftersom det har funnits så mycket annat i miljön som har tagit deras fokus. Nr 2 slutade jag att gå ut med längre stunder från det att hon var tre månader eftersom hon bara inte lät sig bli ammad någon annanstans än hemma, eller i alla fall inte utan att fara hit och dit med blicken och skrika som en tok i en halvtimme och där någonstans var det inte värt det för mig.

Självklart stör det mig inte ett smack när andra ammar. Det är ju liksom en naturlig grej att göra. Något som däremot stör mig är mammor som ammar och som argt blänger på alla i sin omgivning för att leta efter någon som tycker att det är fel. För om man då tittar tillbaka är det förmodligen enligt den personen för att man tycker att amningsgrejen är fel, inte för att man blir utstirrad av arg egocentrisk mamma som tror att hela världen har henne i fokus :banghead: Jag hoppas att detta inte är att aggroamma.. För i så fall så är det knappast ett bidrag till att visa att amning är naturligt.
 
Senast ändrad:
Sv: Amning offentligt

Men VARFÖR i hela friden ska en ammande mamma behöva gå undan? För att du tycker att ett bröst är så fruktansvärt ofräscht att du helt och hållet tappar matlusten när du får se något så äckligt?

Det är inte den ammande mamman, den ätande bebisen eller det mjölkstinna bröstet det är fel på i det sammanhanget. Det är faktiskt du. Det är så oerhört jävla provocerande att du tycker att det är att "visa hänsyn" att täcka sig själv och sin bebis. Varför kan inte DU visa hänsyn och gå undan?
Tragiskt att så många kvinnor mår dåligt och väljer att stanna hemma, eller helt avstå från amningen, för att folk tycker att kvinnorna är äckliga och ofräscha när allt de gör är att mätta sin bebis!

Igen, det är ingen diskussion! Ingen har väl någonsin tryckt upp tuttarna i ansiktet på dig? Ammande kvinnor ÄR (oftast eller alltid) diskreta, för de är livrädda för att andra ska kommentera hur opassande och äckliga de är.

:bow::bow::bow:

Jag ammar överallt, skiter fullständigt i om vuxna människor tar illa upp. Mitt barns behov är högst prioriterat, vill ni inte se när han äter gå därifrån eller strunta i att glo.

Värst va när min kompis ammade och en äldre man stannade, glodde och sa högt : fy faan. Sen gick han. :rage:

Att äcklas av en så naturliga sak som att amma ett barn? Inte konstigt att allt fler väljer flaska/ersättning :(
 
Sv: Amning offentligt

Jag tycker att man ska få amma var som helst. Tror inte att det finns någon som sprutar bröstmjölk över andra eller viftar med tuttarna. Att folk tycker att det är äckligt med amning är så främmande för mig. Jag hör inte så ofta folk som tycker att det är äckligt med låga urringningar så problemet verkar vara att det på något sätt skulle vara äckligt att det kommer mjölk ur brösten som barnet suger i sig för att få i sig mat.
Att jämföra med att byta blöja på ett bord tycker jag är fånigt. Kiss och bajs luktar illa och har inte på matbord att göra. Två skilda saker helt enkelt.
 
Sv: Amning offentligt

KL

Jag blir så irriterad på att amning offentligt är så sjääälvklart, klaaaart att du får mätta din bebis MEN bara om du gör på det här och det där viset. Det ska göras "snyggt" och diskret och ingen ska behöva titta och se något så hemskt som ett bröst.

Jag ger fullständiga fan i snyggt och diskret och att visa hänsyn till de idioter som anser att amning är något äckligt och stötande.
Men jag vet att i sommar kommer jag sitta där och må skit över att någon eventuellt kommer tycka att jag är äcklig. Jag kommer ha ångest och förmodligen kommer jag helst av allt vilja stanna hemma. Men fan, det är INTE mig och mina bröst det är fel på. Felet och problemet ägs av de som tycker illa om offentlig amning.

Attityden som visas mot ammande kvinnor är vidrig och begränsar kvinnorna. Därför är det så jäkla viktigt för mig att jag ska amma offentligt. Utan skam. Utan skuld. Utan att skyla mig. Aggroamma.

Resonerar du likadant om allt annat som folk har ett behov av att göra på restauranger? Som är precis lika naturligt.

Förstår inte varför det skulle vara så konstigt att visa hänsyn när det gäller just amning. Vad som ligger i hänsyn är ju upp till en själv, men att tycka att JAG GÖR SOM JAG VILL OCH SKITER I ALLA ANDRA är en rätt trist inställning när man är bland folk tycker jag. Själv tycker jag att hänsyn i att visa att man bryr sig om omgivningen, vilket inte betyder att man inte får märkas. Är det ett barn som tappar mat på bordet/stolen/golvet exempelvis, så skulle jag inte köra ut familjen för att ett litet barn ännu inte kan äta ordentligt, men jag tycker att det är rätt att föräldern tar upp det som hamnar runtomkring. Att strunta i det FÖR ATT JAG OCH MIN FAMILJ HAR RÄTT ATT GÖRA SOM VI VILL, är inte att visa hänsyn enligt mig. Samma sak med amning, självklart får man amma bland folk (är det ens någon som har tyckt att mammor bara får amma hemma eller är det en halmgubbe?) men man kan ju sköta det med samma hänsyn man normalt gör när man behöver släppa luft efter kolsyrad dryck, snyta sig, rätta till saker i skrevet eller något annat "naturligt" man ibland behöver göra bland folk.
 
Sv: Amning offentligt

Jag hör inte så ofta folk som tycker att det är äckligt med låga urringningar

Det ska väl snarare jämföras med att gå på restaurang etc barbröstad? Eller är det någon som menar att inte någon endaste del av bröstet får synas, av dem som menar att amning bör ske med hänsyn till omgivningen?
 
Sv: Amning offentligt

Nej, det är inte att jämföra med att gå barbröstad, inte alls.

Jag har aldrig sett en ammande kvinna som tar av sig hela linnet när hon ammar. De jag ser ser man knappast någonting av deras överkroppar av. Hur de gör vet jag inte, men det enda som syns är ju baksidan på ett barnhuvud och så lite hud.
 
Sv: Amning offentligt

Jag skulle nog blivit tacksam om jag fick en tygservett när jag skulle amma, det skulle underlätta att avskärma barnet lite så att det inte tittade på annat istället för att äta, och för att kunna torka upp spill. Om servetten levereades på ett klumpigt eller grinigt sätt kanske jag kunde blivit kränkt, men annars ser jag det som omtanke.
 
Sv: Amning offentligt

Resonerar du likadant om allt annat som folk har ett behov av att göra på restauranger? Som är precis lika naturligt.

Förstår inte varför det skulle vara så konstigt att visa hänsyn när det gäller just amning. Vad som ligger i hänsyn är ju upp till en själv, men att tycka att JAG GÖR SOM JAG VILL OCH SKITER I ALLA ANDRA är en rätt trist inställning när man är bland folk tycker jag. Själv tycker jag att hänsyn i att visa att man bryr sig om omgivningen, vilket inte betyder att man inte får märkas. Är det ett barn som tappar mat på bordet/stolen/golvet exempelvis, så skulle jag inte köra ut familjen för att ett litet barn ännu inte kan äta ordentligt, men jag tycker att det är rätt att föräldern tar upp det som hamnar runtomkring. Att strunta i det FÖR ATT JAG OCH MIN FAMILJ HAR RÄTT ATT GÖRA SOM VI VILL, är inte att visa hänsyn enligt mig. Samma sak med amning, självklart får man amma bland folk (är det ens någon som har tyckt att mammor bara får amma hemma eller är det en halmgubbe?) men man kan ju sköta det med samma hänsyn man normalt gör när man behöver släppa luft efter kolsyrad dryck, snyta sig, rätta till saker i skrevet eller något annat "naturligt" man ibland behöver göra bland folk.

:bow::bow:
 
Sv: Amning offentligt

Varför är alternativen att må dåligt och ha ångest eller att aggroamma -vad det nu är.

Det enklaste är väl att varken må dåligt eller aggroamma. Utan amma normalt och vara stolt?

De flesta som ammar blir väldigt väl bemötta, jag har bara hört talas om en enda person jag känner som blivit illa bemött, en gång på restaurang och hennes man såg till att personen ångrade sig.

Min kommentar tex tidigare som någon tyckte var hemsk om att man ska kunna amma överallt såklart, men att man kan vara diskret. Där menade jag naturligtvis inte att man ska vara mer diskret än med någonting annat man gör ute. Men jag tycker alltid man ska försöka låta bli att störa omgivningen så långt man kan, oavsett vad det gäller.
 
Sv: Amning offentligt

Det ska väl snarare jämföras med att gå på restaurang etc barbröstad? Eller är det någon som menar att inte någon endaste del av bröstet får synas, av dem som menar att amning bör ske med hänsyn till omgivningen?

Hur många av er som tycker att det ska skötas diskret har haft en mamma som slänger runt med sina tuttar likt ett långt hår?

Jag har aldrig någonsin stött på en ammande som tagit av sig hela tröjan och hängt fram tuttarna och jag bara funderar över hur långt man ska behöva vara diskret för att tysta massan?

Täcka över, använda filt och en massa "bra ideer" för den bebis som gillar att få en filt över sig, min dotter avskydde att döljas sas.
 
Sv: Amning offentligt

Nej, det är inte att jämföra med att gå barbröstad, inte alls.

Jag har aldrig sett en ammande kvinna som tar av sig hela linnet när hon ammar. De jag ser ser man knappast någonting av deras överkroppar av. Hur de gör vet jag inte, men det enda som syns är ju baksidan på ett barnhuvud och så lite hud.

Fast det du beskriver här faller under "ammande som visar hänsyn" tycker jag.


Linnea F skrev i inlägget jag svarade på att

Att folk tycker att det är äckligt med amning är så främmande för mig. Jag hör inte så ofta folk som tycker att det är äckligt med låga urringningar så problemet verkar vara att det på något sätt skulle vara äckligt att det kommer mjölk ur brösten som barnet suger i sig för att få i sig mat.

Om man ser mjölken lär man ju rimligen se bröstvårtan och lite till. Visar man upp större delen av bröstet inklusive bröstvårtan tycker jag att det är mer jämförbart med att vara barbröstad än att ha en urringad tröja på sig.
 
Sv: Amning offentligt

Det stod väl ändå inte att man såg någon mjölk...!?

Jag tolkar det som bara tanken på att set kommer mjölk gör att folk äcklas.

Vilken katastrof...
 
Sv: Amning offentligt

Hur många av er som tycker att det ska skötas diskret har haft en mamma som slänger runt med sina tuttar likt ett långt hår?

Är det någon som har påstått det då? Om ammande inte tänker flasha hela bröstet med rinnande mjölk, så kanske vi inte har något problem? Å andra sidan kan man då undra vad t ex Energi m.fl menar med att "aggroamma" om hänsyn (= i mitt tycke att göra vad man kan för att inte flasha hela bröst med rinnande mjölk framför mig) är vad som är att amma "normalt"?

Energi har ju själv uttryckt det som att hon inte tänker bry sig om vad som är "snyggt och diskret":
Jag ger fullständiga fan i snyggt och diskret och att visa hänsyn till de idioter som anser att amning är något äckligt och stötande.

Vad hon lägger i detta skriver hon ju inte, men jag är bra nyfiken på vad det där "aggroamma" är för något. Jag är inte säker på att jag vill uppleva det på en restaurang...

Jag har aldrig någonsin stött på en ammande som tagit av sig hela tröjan och hängt fram tuttarna och jag bara funderar över hur långt man ska behöva vara diskret för att tysta massan?

Täcka över, använda filt och en massa "bra ideer" för den bebis som gillar att få en filt över sig, min dotter avskydde att döljas sas.

Jag tycker som sagt att det är helt okej att amma i offentliga miljöer och restauranger etc, men en bra utgångspunkt är väl att visa så lite som möjligt utan att för den skull vare sig slå knut på sig själv eller påverka barnet negativt. Vad som är "så lite som möjligt" kommer ju vara individuellt, man har olika bröst, olika möjlighet till amnings-BH, barn som trivs/otrivs med sjal etc. Som jag skrev tidigare så tycker jag att hänsyn är att göra vad man kan utifrån sina förutsättningar, inte att man inte får märkas.

De där som sprutar mjölk på sina bordsgrannar verkar ju vara försvinnande få, så de känns inte så relevanta att diskutera. Men ja, i de (extremt få?) fallen tycker jag faktiskt att man kan gå iväg till en annan plats.
 
Sv: Amning offentligt

Det stod väl ändå inte att man såg någon mjölk...!?

Jag tolkar det som bara tanken på att set kommer mjölk gör att folk äcklas.

Vilken katastrof...

Jag tolkade det som att det äckliga i åskådarnas tycke var att det kom mjölk. Jag kan ju inte ta ansvar för vad andra människor kan tänka sig när de ser mig? (Och de flestas vill jag nog inte veta heller :p)
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Att alla har rätt att inte amma tror jag att vi kan vara överens om men när jag precis fått mitt första barn dök den här...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
11 755
Senast: WildWilma
·
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 865
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 451
Senast: Efwa
·
  • Låst
Gravid - 1år Nu när jag sitter och ammar hela dagarna så surfar jag givetvis en hel del under tiden. Igår så läste jag en så otrolig vacker...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 067
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp