Andreas Helgstrand (utbruten från Dressyrsnack 16)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Helt enig. Jag trocklade ihop en hemmagjord variant av en gammal remontnosgrimma som jag satte en kindrem precis framför ganaschen på, på så vis satt den stilla även utan att man behövde spänna den. Många hästar som gillade den betydligt bättre än sidepulls mm.
Jag har en hemmagjort variant av balsnöre, tejp, aachenrem och två mansnoddar som rem framför ganaschen. :D
 
Du frågade inte mig men jag måste bara hålla med @tuaphua att en välsittande kapson med fast nosjärn är lite av en game changer, eller var det för mig i alla fall. Det blir både stabilt och tydligt och man måste inte spänna åt den speciellt mycket. :)
Tack! Min ponny visade sig vara född med missbildat bett,( framtänder i överkäken), han är nu behandlad steg ett. Han är av naturliga orsaker känslig för alla typer av nosgrimmor och jag letar efter något som han kan fungera med.
 
Jag kommer ihåg när Reiner Klimke var det stora affischnamnet och man beundrade gångarterna och hans, tyska ridning, enormt. Nu när man ser honom så är det verkligen inget märkvärdigt. Däremot mjuk ridning med stången lätt hållen och nosen där den ska, imo, och flaxande öron. Intressant att man fick rida med lindor på den tiden.



Känns som han lärde sin dotter mycket.
 
Jag kommer ihåg när Reiner Klimke var det stora affischnamnet och man beundrade gångarterna och hans, tyska ridning, enormt. Nu när man ser honom så är det verkligen inget märkvärdigt. Däremot mjuk ridning med stången lätt hållen och nosen där den ska, imo, och flaxande öron. Intressant att man fick rida med lindor på den tiden.



Känns som han lärde sin dotter mycket.
Den översta filmen är från en uppvisning, därav lindorna.
 
Kontrar filmerna med Reiner med en av mina absoluta favoritfilmer på Charlotte och Valegro. Kolla hur hon jobbar piaffen, ber om mer, sitter stilla, hittar takten, går ur och gör en ännu bättre piaff. Växlarna på den hästen är galna! Och när han travar vanligt ser han verkligen inget extra ut.

 
Kontrar filmerna med Reiner med en av mina absoluta favoritfilmer på Charlotte och Valegro. Kolla hur hon jobbar piaffen, ber om mer, sitter stilla, hittar takten, går ur och gör en ännu bättre piaff. Växlarna på den hästen är galna! Och när han travar vanligt ser han verkligen inget extra ut.

Charlotte är ju ett av de trevliga undantagen men hon är alldeles för ensam. De flesta rider ju inte ens i närheten av henne.
 
Om man lär hästen korrekt formgivning och ser till att den är lösgjord och i balans finns ju inget motstånd i hästen. Då räcker mkt små hjälper med sytrådskfeeling i kontakt och hjälpgivning.
Många har problem i att hästen inte är korrekt formgiven och lösgjord. När hästen varken skolats i att svara korrekt eller inte förmår bära sig korrekt pga obalans, låsningar, spänningar etc så upplever jag att det är vanligare att folk rider med mer tryck och grova hjälper. Den åsikten delar de hästtandläkare jag känner och flera veterinärer och tränarkollegor. Även om det inte utgör en vetenskaplig studie så blir det ju en rätt stor grupp hästar..
Jag har funderat på HUR hårt man egentligen måste rida för att ge hästen sådana sår i munnen att de blöder efter nästan varje ritt som i programmet? Jag som medioker ridskole/medryttare så kan jag komma på att jag sett en häst med sår, det var en ponny på ridskolan som fick exsem i mungipan den reds sen med hackamore eller sidepull.
Jag tänker att både jag själv och andra tagit rätt hårt i hästar när man varit oerfaren tex när en ponny försökt "sticka" eller nån nybörjare försökt hålla fast hästen i en tygel när de trillat av, men inte ens det har orsakat blodvite!
 
Jag har funderat på HUR hårt man egentligen måste rida för att ge hästen sådana sår i munnen att de blöder efter nästan varje ritt som i programmet? Jag som medioker ridskole/medryttare så kan jag komma på att jag sett en häst med sår, det var en ponny på ridskolan som fick exsem i mungipan den reds sen med hackamore eller sidepull.
Jag tänker att både jag själv och andra tagit rätt hårt i hästar när man varit oerfaren tex när en ponny försökt "sticka" eller nån nybörjare försökt hålla fast hästen i en tygel när de trillat av, men inte ens det har orsakat blodvite!
När de får sår i mungipan är det oftast långvarigt hårt tryck som orsakar sprickor, inte att någon dragit till hårt vid ett enstaka tillfälle. När hästar får blod i munnen inne på banan har de oftast bitit/skurit sig i läppen eller tungan.
 
Fumo har fått blod i munnen en gång, då hade han ett jack på ca 5mm på underläppen. Ingen hade överhuvudtaget tagit hårt i honom på hela det passet och han har aldrig haft några anmärkningar på munnen vid tandkoll utan han måste typ skrapat läppen mot en tand eller så, så visst kan det vara tillfälligheter. Men i just AHs fall känns det som lite mer än tillfälligheter…
 
Fumo har fått blod i munnen en gång, då hade han ett jack på ca 5mm på underläppen. Ingen hade överhuvudtaget tagit hårt i honom på hela det passet och han har aldrig haft några anmärkningar på munnen vid tandkoll utan han måste typ skrapat läppen mot en tand eller så, så visst kan det vara tillfälligheter. Men i just AHs fall känns det som lite mer än tillfälligheter…
Problemet är nosgrimman som stänger igen munnen när hästen behöver öppna munnen för flytta om bettet när den känner behov.

Behöver inte handla om smärta eller stort tryck, bara att "Nej nu känns det inte bra länge, måste flytta på bettet lite" tanke hos hästen.

Eftersom det finns så mycket mjukdekar, löst hängande hud mellan tänder och läppar, så när hästen inte kan öppna munnen tillräckligt för att flytta om bettet utan att mjukdelar kommer i kläm, nyper bettet till på dessa om du samtidigt håller/tar ett tygeltag så uppstår lätt skador.

Hästar biter sig inte i munnen utan anledning.

Dessutom så verkar ni bestämma var bettet ska ligga i hästens mun? Jag låter alltid mina unghästar gå med bettet en tid, med ganska väl tilltagna sidostycken, utan inverkan från tyglar, så dom lär sig bära bettet själva innan jag ställer in längden på sidostyckena utifrån var dom håller Bettet. Och aldrig med nosgrimma.

Den kan jag sätta på inför tävling, då mycket löst så man får in en knytnäve emellan. Bara för syns skull.

Tyvärr är det svårt att hitta såna rymliga nosgrimmor så jag tillverkar en egna.
 
Charlotte är ju ett av de trevliga undantagen men hon är alldeles för ensam. De flesta rider ju inte ens i närheten av henne.
Det finns flera väldigt fina exempel på mjuk och korrekt ridning av toppryttare idag.

https://www.instagram.com/reel/C0or0CkIEYZ/?igshid=ZDE1MWVjZGVmZQ==

Detta är ju en riktig favorit på Isabell som jämt får så mycket skit. Jag älskar hur hon får alla sina enormt olika hästar att bli riktigt bra. Hästar som kanske få ryttare valt att satsa på.

...och här har vi ett ekipage som jag tror kommer ta medalj och kanske tom guldet i Paris. Om inte detta är mjuk och fin ridning så vet inte jag.
 
Det finns flera väldigt fina exempel på mjuk och korrekt ridning av toppryttare idag.

https://www.instagram.com/reel/C0or0CkIEYZ/?igshid=ZDE1MWVjZGVmZQ==

Detta är ju en riktig favorit på Isabell som jämt får så mycket skit. Jag älskar hur hon får alla sina enormt olika hästar att bli riktigt bra. Hästar som kanske få ryttare valt att satsa på.

...och här har vi ett ekipage som jag tror kommer ta medalj och kanske tom guldet i Paris. Om inte detta är mjuk och fin ridning så vet inte jag.
I den sista filmen så är ju stången i botten hela ritten? Och sporrarna knackar - hela- tiden.
 
Kan någon förklara hur det ser ut när stången är i botten/är genomtagen? Är det när den är i mer än 45 graders vinkel, dvs när kedjan och stången tar i? Eller är det när den är exakt 45 graders vinkel? Eller när är det? Hur ser det ut?

Mvh förstår inte begreppen.
 
Kan någon förklara hur det ser ut när stången är i botten/är genomtagen? Är det när den är i mer än 45 graders vinkel, dvs när kedjan och stången tar i? Eller är det när den är exakt 45 graders vinkel? Eller när är det? Hur ser det ut?

Mvh förstår inte begreppen.
Stång utan tryck ligger i linje med hästens mun, möjligtvis något bakom. "I bott" kallar jag det när kedjan tar i och det är stopp, så ska stången inte användas alls, så hårt ska den aldrig inverka. Om kedjan är korrent spänd så är detta ca 45 grader i förhållande till munnens linje.

Om stångskänkeln är stilla i vinkel mot munnen så är det ett konstant tryck. Bettet är inte konstruerat för att användas med sådant "stöd".
 
I den sista filmen så är ju stången i botten hela ritten? Och sporrarna knackar - hela- tiden.
Nej det är den inte. Den har kontakt ja, men hela tiden med en hand i framåtläge. Och nej jag skulle inte kalla det för hackande sporrar.
Screenshot_20231212_143807_Gallery.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp