Andreas Helgstrand (utbruten från Dressyrsnack 16)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tror de haft hingstarna hela hösten. Hört rykten om att AH snuvade VH på en del pengar i samband med att Rosebank såldes.
Aha, ja det kändes lite väl snabbt att ha hunnit byta.

Inte första gången AH gör så, men lite förvånande iom att de haft ett så omfattande samarbete..
 
Det finns flera väldigt fina exempel på mjuk och korrekt ridning av toppryttare idag.

https://www.instagram.com/reel/C0or0CkIEYZ/?igshid=ZDE1MWVjZGVmZQ==

Detta är ju en riktig favorit på Isabell som jämt får så mycket skit. Jag älskar hur hon får alla sina enormt olika hästar att bli riktigt bra. Hästar som kanske få ryttare valt att satsa på.

...och här har vi ett ekipage som jag tror kommer ta medalj och kanske tom guldet i Paris. Om inte detta är mjuk och fin ridning så vet inte jag.
Intressant att hästen i första filmen gapar under vissa delar, fast den inte har något bett. Vad kan det bero på?
 
Nej det är den inte. Den har kontakt ja, men hela tiden med en hand i framåtläge. Och nej jag skulle inte kalla det för hackande sporrar.
Visa bifogad fil 134147
Så här ser skänkeln ut på en stång som inte är aktiv.
kandar---hvorfor-og-hvordan.jpg



Även om det för ryttaren känns som ett "litet tryck" så gör hävstångseffekten och trycket på underkäken (av käkremmen) i kombi med sidostyckena fästa i övre skänkeln och nackstyclet att bettet trycker ner mot tunga/laner med väldig kraft.

Det är det som är hävstångseffekten. Lite signal från tygeln, ger mångfallt större utfall i hästens mun.

Därför ska detta bett ridas med eftergift 99,99 % av tiden. Bara väldigt färdiga hästar som går 99,99 % på sitsen kan ridas med detta bett primärt utan att obehag och smärta uppstår.

Ingen av hästarna jag ser på dressyrtävling/träning med detta bett rider korrekt. Dom har för mycket i händerna hela tiden och då med en stång som skapar oerhörd frustrering hos hästen.

Det är därför man rider med två tyglar, för att tygeln till ttänsbetetet ska vara kortare och ta i före stången så länge hästen inte är 100 färdig för sätet.

Stången är INTE ett träningsverktyg på en häst som kräver mycket tygelkontakt.
 
Nej det är den inte. Den har kontakt ja, men hela tiden med en hand i framåtläge. Och nej jag skulle inte kalla det för hackande sporrar.
Visa bifogad fil 134147
Om inte detta är en stång med belastning, hur ser en sån ut enligt dig? Och vad har handens läge/vinkel för betydelse så länge munnen är så belastad? Hur ska hon kunna ge eftergift när det är så stor vikt i stångtygeln när hon har armen nästan rak?
 
Så här ser skänkeln ut på en stång som inte är aktiv.
kandar---hvorfor-og-hvordan.jpg



Även om det för ryttaren känns som ett "litet tryck" så gör hävstångseffekten och trycket på underkäken (av käkremmen) i kombi med sidostyckena fästa i övre skänkeln och nackstyclet att bettet trycker ner mot tunga/laner med väldig kraft.

Det är det som är hävstångseffekten. Lite signal från tygeln, ger mångfallt större utfall i hästens mun.

Därför ska detta bett ridas med eftergift 99,99 % av tiden. Bara väldigt färdiga hästar som går 99,99 % på sitsen kan ridas med detta bett primärt utan att obehag och smärta uppstår.

Ingen av hästarna jag ser på dressyrtävling/träning med detta bett rider korrekt. Dom har för mycket i händerna hela tiden och då med en stång som skapar oerhörd frustrering hos hästen.

Det är därför man rider med två tyglar, för att tygeln till ttänsbetetet ska vara kortare och ta i före stången så länge hästen inte är 100 färdig för sätet.

Stången är INTE ett träningsverktyg på en häst som kräver mycket tygelkontakt.
Tack för bild på eftergiven stång.
 
Om inte detta är en stång med belastning, hur ser en sån ut enligt dig? Och vad har handens läge/vinkel för betydelse så länge munnen är så belastad? Hur ska hon kunna ge eftergift när det är så stor vikt i stångtygeln när hon har armen nästan rak?
Det är en stång med 45 graders vinkling. Den är intet i botten. Tro mig jag har sett helt vågrätta stänger...
 
Det är en stång med 45 graders vinkling. Den är intet i botten. Tro mig jag har sett helt vågrätta stänger...
Ja men en vågrätt stång är ju felinställd, skänkeln ska inte gå att föra förbi 45 grader om kindkedjan är korrekt spänd. "botten" menar jag är när kindkedjan tar emot, vilket den tydligt gör genom hela ritten på videon, eftersom stångskänkeln är stum.

Och hur ska eftergiften gå till när stången är så belastad när armen är rak?

Bra förklaring:
http://www.sustainabledressage.net/tack/bridle.php#chain
 
Intressant att hästen i första filmen gapar under vissa delar, fast den inte har något bett. Vad kan det bero på?
Det är inte helt ovanligt att de gapar utan bett. Inte heller att de lägger öronen bakåt eller hamnar bakom lod. Det är åtminstone min upplevelse.

Denna filmen med Alizee Froment visar verkligen jättefin och mjuk ridning. Men se skillnaden i hästens uttryck när hon ber om bytena och när hon bara rider på volten. Min egen teori är att det handlar om fokus för hästen, ingen är helt avspänd i full fokus när balans och koordination måste vara på topp.

https://www.instagram.com/p/BbuUuvOhzpM/?igshid=ZDE1MWVjZGVmZQ==
 
Ja men en vågrätt stång är ju felinställd, skänkeln ska inte gå att föra förbi 45 grader om kindkedjan är korrekt spänd. "botten" menar jag är när kindkedjan tar emot, vilket den tydligt gör genom hela ritten på videon, eftersom stångskänkeln är stum.

Och hur ska eftergiften gå till när stången är så belastad när armen är rak?

Bra förklaring:
http://www.sustainabledressage.net/tack/bridle.php#chain
Det förutsätter att alla passar ut sin stång så den inte kan falla igenom. Skulle säga att det är ganska ovanligt..
 
Ja men en vågrätt stång är ju felinställd, skänkeln ska inte gå att föra förbi 45 grader om kindkedjan är korrekt spänd. "botten" menar jag är när kindkedjan tar emot, vilket den tydligt gör genom hela ritten på videon, eftersom stångskänkeln är stum.

Och hur ska eftergiften gå till när stången är så belastad när armen är rak?

Bra förklaring:
http://www.sustainabledressage.net/tack/bridle.php#chain
Men .. i texten som du länkade står det ju såhär:
The ideal is to adjust the chain so that the lower shanks are at a 45 o angle to the mouth when the reins are tauted (without firm pressure). As soon as traction on the reins make the chain go taut, the bit comes into action.
Det står ju att så fort kedjan sträcks aktiveras bettet. Är det då inte aktivt innan? Med hävstång då. Hävstången tar ju i när kedjan sträcks, om jag förstår länken rätt. Eller? :confused:

Obs att jag inte "inte håller med" eller uttycker någon åsikt. Jag bara undrar.
 
Det är en stång med 45 graders vinkling. Den är intet i botten. Tro mig jag har sett helt vågrätta stänger...
Hur mycket en stång faller ut i vinkeln är beroende av käkremmen, kraftöverföringen är beroende av förhållandet mellan längden på övre och nedre skänkeln.

En nedre skänkel som inte hänger med eftergift har enormt mycket mer tryck oberoende om den är 45 grader eller inte. Det är bara hur många grader i helvetet det handlar om.
 
Men .. i texten som du länkade står det ju såhär:

Det står ju att så fort kedjan sträcks aktiveras bettet. Är det då inte aktivt innan? Med hävstång då. Hävstången tar ju i när kedjan sträcks, om jag förstår länken rätt. Eller? :confused:

Obs att jag inte "inte håller med" eller uttycker någon åsikt. Jag bara undrar.
Det är ju inte bara käkremmen som skapar tryck. Det är ju trycket som uppstår mellan övre och undre skänkeln som skapar det värsta trycket. Tänk efter nu vad som tekniskt sker med denna kombination. 45 graders utfall är ett enormt tryck.
 
Det är ju inte bara käkremmen som skapar tryck. Det är ju trycket som uppstår mellan övre och undre skänkeln som skapar det värsta trycket. Tänk efter nu vad som tekniskt sker med denna kombination. 45 graders utfall är ett enormt tryck.
Balansera ett stångbett i handen, vrid upp nedre skänkeln 45 grader, vad händer? Jo den övre vinklas åt andra hållet. Vad händer då med sidostycket? Vad händer med bettdelen som sitter ihop med kedjan? Tänk efter nu, detta är bara logik.

Det tragiska är att så få fattar vad som pågår inuti en hästmun som till största delen består av mjukdelar och löst hängande skinn som kommer i kläm. Lägg därtill spänd nosgrimma, graman och ytterligare ett bett i en redan trång ihopdragen mun.
 
Nyfiken hur ni bedömer stången på den här bilden. Att formen inte är optimal vet jag, så fokusera på stången. Inte världens bäste bild men hoppas ni kan se

IMG_1731.png
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp