Ang blister

Sv: Ang blister

ja, av okunniga. det är därför jag rekommenderar att någon som kan ska göra det. Men med lättblister tappar inte hästen huden o det blir inga öppna sår. ibland får man välja. Blistra eller låta hästen ha ont. Ganska lätt val tycker jag. (har sj blistrat våran valack med lättblister i bakknät, behövdes bara göras en gång o han var tvåa efter det och har aldrig visat smärta mer i det knät)
 
Sv: Ang blister

Daniela skrev:
Ger mig inte in på synpunker om blister eller inte men borde du inte ha frågat exakt hur du skulle göra av den som rekommenderade det eller att den personen visade om du är osäker. Skulle jag själv ha gjort... Eftersom jag heller inte vet hur man gör.. :angel:

Jag vet hur man gör när man blistrar.... Men det va nog inte mig du svarade (hoppas jag)
 
Sv: Ang blister

Då du blistrar med speedway så är det att rekomendera faktiskt att bandagera, men det förutsätter ju att du vet hur hästen ifråga reagerar på blistret.
 
Sv: Ang blister

Långnos skrev:
Mm funderade på att bara använda speed till en början. men det finns väl två olika sorters va?? Vet med mig att en fälttävlansryttare som jag känner har kommit över nån speed som inte såldes i sverige längre.

Tack för tipsen!

Tänk bara på att om du använder blister som inte säljs i sverige, så är det mkt troligt att det är förbjudet att använda i sverige...
 
Sv: Ang blister

giffan skrev:
Varför skulle man inte kunna blistra en hov led??
Har gjort det flera ggr med bra resultat...

Om hästen haft återkommande hovledsinflammation - är det idé att blistra hovleden då?

Vad är nyttan med att blistra hovleden?

/Lizzie
 
Sv: Ang blister

måste fråga två saker vad är en ET och varför blistarar man? Har hört att det förstör hästars ben och det bara var oseriösa travtränare som gjorde det...

(inget illa mot travtränare alls säger bara det jag hört. Gillar trav!!)
 
Sv: Ang blister

Et är en equiterapeaut(eller hur det stavas!?!) Behandlar hästar med hjälp av akupunktur, laser osv. Jag använder min ET i förebyggande syfte, vill kolla upp hästen så att den är fräsch inför tävlingssäsongen, eller om hästen känns lite stel i nån sida. Då ser man om någon skada är på väg fram och man kan gå in och behandla i tid.

Blistar gör man ex efter en hård ansträning där hästens senor fått ta mycket stryk, ex efter en hård träning,tävling. är väl som vädligt starkt liniment har jag fått för mig:confused: Bränner och påskyndar läkning av senskador.
Kan bli väldigt otäcka skador av blister om man använder starkt blister på fel sätt. Blir brännskador på hästens hud och kan bli fula sur av det. Är ingen expert på området
 
Sv: Ang blister

Har inte blivit av ännu, ridsportbutiken är stängd på helger så har inte köpt blister ännu, men ska göra idag. Ville inte göra det för tätt inpå ET besöket heller eftersom han satte akupunktur i hovleden. Men meddelar när jag exprimenterat klart med min lilla pålle!
 
Sv: Ang blister

Ok....Skulle aldrig våga mig på det där...men min pålle lär väl aldrig utsättas för några hårdare träningar eller tävlingar heller så :)
 
Sv: Ang blister

Hej Långnos
Tänkte bara säga att jag också brukar använda blister med bara gott resultat. Flaskan som finns att köpa i Börjes tycker inte jag är bra den verkar vara utspädd eller nåt, mycket mer rinnande och den tycker inte jag "tar på nåt". Köp istället cedaroil som finns i en lite mer avlång flaska, kostar aningen mer är "börjesmodellen" men är bättre (travshopar brukar alltid ha det hemma).Använder du cedar kan du tvätta med vatten (det gör jag alltid efter 1-2 dagar) men om du skulle använda "franskt" så får du ABSOLUT inte låta benet komma i kontakt med vatten. Samtidigt bör man nog inte börja med franskt och speciellt inte om man inte pysslat med det här tidigare.
Lycka till!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ang blister

;) Förlåt AnnaVirrPanna det var till Långnos mitt förra svar var riktat till
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ang blister

Om man har haft en återkommande hovledsinflamation, så blistrar du ju i förebyggande syfte, för att inte få inflamationen där igen.
Det är nyttan med att blistra överhuvudtaget.
 
Sv: Ang blister

giffan skrev:
Om man har haft en återkommande hovledsinflamation, så blistrar du ju i förebyggande syfte, för att inte få inflamationen där igen.
Det är nyttan med att blistra överhuvudtaget.

OK - har aldrig fått det tipset tidigare och jag har en häst som i princip varit skadad i 3 år :crazy:

Undrar om det beror på att jag har en ridhäst och att blistring inte verkar användas bland ridhästar. I alla fall inte i de stall där jag stått.

Hur ofta ska man blistra i förebyggande syfte? En gång i veckan? Oftare? Mer sällan?

Kan man även blistra på skadade ligament? Pållan fick våren 2004 en uttöjning på collateralligamentet kotan hö bak. Eller borde den ha läkt ihop helt nu?

/Lizzie
 
Sv: Ang blister

Kanske ska köpa cedar oil iaf då?

Kan man/ska man linda på det för att få bästa resultat eller undvika lindning?
 
Sv: Ang blister

Min ET brukade alltid blistra hovlederna på min fd. häst som var mycket till åren... Han var 22år då and he was still going strong.. ja några år senare tog jag bort honom pga en olycka men skit samma.

Det vart mycket goda resultat iaf!
 
Sv: Ang blister

Du ska inte linda över Cedar Oil. Det är bättre du tar o blistrar försiktigt första gången eftersom du inte vet hur hästen kommer reagera. Tar det inget kan du göra om det efter några dagar.
 
Sv: Ang blister

Långnos skrev:
Kanske ska köpa cedar oil iaf då?

Kan man/ska man linda på det för att få bästa resultat eller undvika lindning?

Jag skulle inte linda första gångerna, men senare då jag vet hur hästen reagerar och om jag tycker att jag behöver värma mera så skulle jag bandagera med cedar oil.

Men jag hävdar fortfarande att om man är osäker så bör man använda typ speedway el liknande.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej. Jag har en supertrevlig 2,5 åring hemma som jag haft i ca 2 veckor. Han kom direkt från bete när jag fick honom och har varit...
Svar
17
· Visningar
5 099
Senast: tara
·
Hästvård Källor är i första hand internet och forum (både svenska och utländska), men även hästfolk. Jag har läst/hört om lite hysh-hysh-metoder...
2
Svar
29
· Visningar
7 935
Senast: Leoni
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 389
Senast: moonstruck
·
X
Hästmänniskan Jag är en 23-årig tjej som blev hästfrälst vid tre års ålder när jag blev omkringledd på en alldeles för stor fjording :) När jag var...
Svar
11
· Visningar
2 032
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp