Ang blister

Sv: Ang blister

Hur ser det ut i dagsläget??

Man kan blistra på det mesta... och att rekomendera är ju att blistra efter hårdare ansträgning. 1-2 ggr/mån bör räcka, men det beror ju helt på hur skadan har sett ut/ser ut
 
Sv: Ang blister

*lånar knapp*
Att komma åt hovleden med blister är svårt då den leden sitter så lågt. Har hästen åtekommande problem med hovlederna borde det undersökas närmare. Är det konstaterat att det verkligen är hovlederna? Har hästan svarat på bedövning? Finns pålagringar?

Ang linda eller ej så är det vanligt att man lindar frambenen efter blistring så att inte hästen kliar sig mot huvud/ögon. För att skydda ögonen alltså.
 
Sv: Ang blister

Prick skrev:
*lånar knapp*
Att komma åt hovleden med blister är svårt då den leden sitter så lågt. Har hästen åtekommande problem med hovlederna borde det undersökas närmare. Är det konstaterat att det verkligen är hovlederna? Har hästan svarat på bedövning? Finns pålagringar?

Ang linda eller ej så är det vanligt att man lindar frambenen efter blistring så att inte hästen kliar sig mot huvud/ögon. För att skydda ögonen alltså.

I dagsläget är hästen ohalt och hon är under igångsättning. Har skrittat 2 månader sedan senaste vet.kollen den 10/11 och har precis börjat lägga in korta travsträckor under ryttare. När jag tömkör så började jag lägga in trav för drygt en månad sedan, korta sträckor mest för att ha koll på hur hon rörde sig.

Förra året hade pållan, enligt veterinären, 3 st hovledsinflammationer, vä fram. Den första kom i slutet av april, då riden 5,5 månad efter konvalecens pga kotledsvrickning hö bak. 2 sprutbeh i kot- och hovled vä fram. Dock kunde de INTE släcka hältan helt med bedövningen. Vilar 5 veckor, skrittas 2 veckor och släpps sedan på sommarbete. Här var det jag som var lite klantig. Min häst hade gått själv en månad pga att jag blev av med mitt sällskap. Släpper ihop henne på sommarbetet med en gammal hästkompis. Naturligtvis blev pållan hur lycklig som helst och sprang som en idiot i 40 min. Resultat? Helt ledbruten i hela kroppen :crazy: Och veckan senare när vi var på ATG så var hon halt vä fram igen. Ingen beh denna gång, utan vila på bete i 8 veckor.

I slutet av aug bra i frambenet, men halt hö bak pga en sträckning som hon ådrog sig i hagen när grannens ungar åkte motorcross precis brevid hennes hage. Hästen fick panik pga motorcrossarna :crazy: . Men veterinären tyckte inte hö bak var något att bry sig om eftersom pållan inte var halt vä fram :confused: . Försöker sätta igång min pålla under hösten med promenader och tömkörning, men hon har JÄTTEONT i hö kors och är halt hö bak hela tiden. Enligt vet. var det bara att avvakta pga att det hela var muskulärt.

I okt tröttnar jag och åter till ATG pga hö bak. Väl där så kollar de bara på vä fram och konstaterar att pållan har hov- och kotledsinflammation igen (blev halt vä fram dagen innan besöket vid ATG). Vet. vill döma ut hästen, vilket jag inte ville. Sprutbeh en gång till i hov- och kotled. Ingenting görs åt hö bak.

Nu kollar de även rtg-plåtar och konstaterar att pållan har en pålagring på framsidan av kronbenet. De tror att problemen kommer härifrån.

Vila 3 veckor och sedan ÅB på ATG. Helt ohalt vä fram, dock liten reaktion vid böjprov. Hö bak fortfarande halt, men ingen reaktion på böjprov, får inga råd ang hö bak.

Vet. tycker jag kan sätta igång pållan men menar på att prognosen är urusel... :crazy:

Under nov tar jag ut en ET eftersom vet. inte kan göra något mer. ET hittar hur mycket låsningar som helst på hela höger sida av min häst. Har på gränsen till muskelbristning i höger lår. Dagen efter ET-beh så tömkör jag pållan - och hältan höger bak är i princip borta. Uppföljande ET-besök 4 veckor senare, låsningarna har inte gått tillbaka, men fortfarande skadade strukturer i höger bak på korset.

Just nu så rör sig pållan riktigt bra, ingen rörelsestörning höger bak alls. Ska ta ut ET om någon månad igen för uppföljning.

Dock är jag supernojjig just över hovledsinflammationen... Veterinären verkade inte direkt intresserade av att ta reda på var den kommer ifrån. Utan vet. ansåg att pga att pållan är lite inåttåad så det var ingen idé att spara på hästen :crazy:

Så jag är villig att göra allt för att underlätta pållan för pållan och försöka förebygge i största möjliga mån att en hovledsinflammation kommer tillbaka.

Efter första inflammationen förra våren, så blev hennes sadel omstoppad - den låg fördjävla dåligt, och var antagligen anledningen till första hältan.

/Lizzie
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej. Jag har en supertrevlig 2,5 åring hemma som jag haft i ca 2 veckor. Han kom direkt från bete när jag fick honom och har varit...
Svar
17
· Visningar
5 092
Senast: tara
·
Hästvård Källor är i första hand internet och forum (både svenska och utländska), men även hästfolk. Jag har läst/hört om lite hysh-hysh-metoder...
2
Svar
29
· Visningar
7 933
Senast: Leoni
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 389
Senast: moonstruck
·
X
Hästmänniskan Jag är en 23-årig tjej som blev hästfrälst vid tre års ålder när jag blev omkringledd på en alldeles för stor fjording :) När jag var...
Svar
11
· Visningar
2 032
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp