Bukefalos 28 år!

Ang. varmblod som första häst

Kalaspinglan

Trådstartare
Har på skojj kikat på lite hästannonser och började fundera på en sak:

Ponera att jag efter många års önskan äntligen har möjlighet att köpa egen häst, ett varmblod som ridhäst. Hästen tillfredsställer till en början mitt behov av egen häst med allt vad det innebär. Efter ett tag vill jag som ryttare vill ha mer än vad hästen kan ge mig (ridning).

Hur enkelt är det att bli av med en sådan häst?
Är det risk att sådana hästar får ny ägare i något år, och sedan säljs vidare, för att säljas vidare...?
Hur många behåller ett varmblod resten av sitt liv?

Och nej (bäst jag förtydligar mig), detta är ingen "jag hatar ridtravartråd".
 
Sv: Ang. varmblod som första häst

Det är väl det som ofta är dilemmat med de stakars travhästarna. Att dom är billiga i inköp men sällan klarar allt som ryttaren med tiden vill. Så blir de till salu igen och igen och igen.... om de nu hittar någon köpare överhuvudtaget. Risken för en blijett till Italien är ganska stor om ägaren inta jan ha den kvar tills rätt köpare dyker upp.
 
Sv: Ang. varmblod som första häst

Jag har iof bara haft travare förutom Moses.
Första hästen var ett sto, vbl travare som visade sig ha ryggfel.
Visst hon var underbar på alla sätt, lärde mig massor av henne
men känner ändå idag att jag borde antingen väntat med häst eller valt en äldre mer rutinerad häst av annan ras. Travare är urhärliga men ingen bra första häst. Dock fastnade jag för rasen och är nu fodervärd på min 5 travare:D
 
Sv: Ang. varmblod som första häst

Visst ,men förhoppningsvis kan ju nån annan få glädje av hästen efter dig....
Och hur många är det som behåller sin häst / ponny resten av sitt liv ????
(Även halvblodsryttare byter ju häst efter ett tag ,varteftersom kraven (inriktningen ) förändras.)
Det är nog näst intill omöjligt att hitta en häst som passar ens ambitioner hela livet..
Har själv haft en travare som första häst.Hon var en mkt bra läromästare ,förutom galoppen.......
 
Sv: Ang. varmblod som första häst

Ska man köpa ett varmblod som första häst ska man välja en ras som är avlad för ridning - inte en travare.

Det finns en anledning till att varmblodstravarna har dåligt rykte. Ägare som ridit ett par år på ridskola, köper en billig häst, har inte kunskap nog att omskola den, har inte kunskap nog att ha rätt utrustning, hovvård osv.

Kallblodstravarna har bättre förutsättningar att "bära", dvs bli ridhästar, men inte heller de är lämpliga som "nybörjarhästar"

Immer
 
Sv: Ang. varmblod som första häst

Jag tror att det är svårare att sälja en varmblodstravare än det är att sälja ett halvblod eller en kallblodstravare. Jag tittar också på annonser ibland och det är mååånga varmblodstravare både till salu och som foderhästar. Eftersom det finns många att välja på i den prisklass som varmblodstravare ofta ligger i (och då även andra raser) så blir det så klart svårare att sälja - särskilt om hästen inte är så välriden eller inte alls omskolad.
 
Sv: Ang. varmblod som första häst

En av de viktigaste saker som man ju ska lära sig med sin första häst är att vara hästägare.
Och den uppgiften klarar en travare precis lika bra som alla andra raser.

Som börja-rida-häst är det kanske inte det bästa valet, men visst kan det fungera. Det var så jag började min vandring-

Hur många behåller ett varmblod resten av sitt liv?

Jag håller med om att det kan vara större risk att travaren vandrar från ägare till ägare.
Kanske är det vanligare att folk lägger ner tid på sökandet av fodervärd inom andra raser.
Men samtidigt: om man har möjlighet att ha en häst som bara står så behåller man ju den oavsett ras, eller?
Jag tycker inte att detta är anledning till att inte köpa travare.

Tror det finns en liiiten risk att det här utvecklas till ännu en alla-hatar-travare vs alla-älskar-travare -tråd. Tyvärr.
Det här och hjälptygel-trådar är dödsdömda för folk kan inte lägga fram sin åsikt utan att det blir krig:(
 
Sv: Ang. varmblod som första häst

Jag skulle säga såhär angående ett varmblod som förstahäst:

Hanteringsmässigt: Ja.

Ridmässigt: Nej.

Sen vet jag inte hur det är med försäljning och så vidare, men jag tror att många tar sig vatten över huvudet när det tror att de klarar av att omskola en travare, och det är det som drar ner deras rykte rejält.
 
Sv: Ang. varmblod som första häst

Jag är hjärtligt trött på alla diskussioner om varmblodens vara eller icke vara. I hanteringen är det en utmärkt häst. Inom travet avlar man på huvud och inte bara gångarter.. Vad du måste fråga dig är vad du vill ha ut av din häst samt om du har kunskapen att utbilda en häst. Travaren är mycket lättlärd, men har ofta svårt i galoppen. Viktigt där är att få den att sätta bakdelen under sig istället för bakom sig, som dessa hästar gärna gör i början. Om du tänkt hopptävla med din häst, så får du verkligen ut mycket då travaren pga sin bakkärra ofta hoppar lätta klasser (upp till 1,20) utan problem. Vill du ut och tävla dressyr kan det vara fel häst beroende på vad du vill ha ut av ditt tävlande.
Min travare hoppar i allsvenskan div 3 för en Sthlms klubb. Han är alltid den som aldrig stannar eller river. En riktig hindersökare. I dressyren går han som en klocka. Vi har kämpat med galoppen och har trampat honom från marken för att få honom att sätta bakdelen under sig. Idag har han en ren och fin galopp. Svårigheten med den har varit att få honom att förstå att det är en tredje arbetsgångart och inte något som bara ska gå fortare. Vi har aldrig vunnit någon dressyr tävling trots att vi många gånger varit bland de bästa, men jag rider honom i form i samtliga gångarter och samtliga övergångar. Det är mitt mål med att tävla dressyr.
Fråga dig själv om du har tålamodet och kärleken samt hjälpen du skulle behöva för en ridtravare. Gå in på www.ridtravare.se.
Lycka till!
 
Sv: Ang. varmblod som första häst

*kl*

Jag fick en travare som förstahäst:D Och han är bland dom snällaste som finns jag har lärt mig massor på honom trots att jag bara haft honom ett halvår:love:
Och han kunde typ ingenting när jag fick honom men det har gått jättebra:bump:
Fast jag hade nog tur också för att han har precis det temperamentet jag vill ha på en häst och vi passar verkligen som handen i handsken.
Egentligen tror jag inte att dom e dom idealiska förstahästarna men det är juh olika från individ till individ!!!!!
Men det verkar som att det inte är en travare du söker :p

// Lollo
 
Sv: Ang. varmblod som första häst

Det beror nog på hästen hur lätt det är att bli av med den. Är den snäll och lugn och välriden är det nog inget problem.

Man ska kanske då för att undvika framtida problem inte ta den känsligaste individen utan en för andra att rida lättare häst... om man inte räknar med att behålla hästen.
 
Sv: Ang. varmblod som första häst

Ska man köpa ett varmblod som första häst ska man välja en ras som är avlad för ridning - inte en travare.

Det finns en anledning till att varmblodstravarna har dåligt rykte. Ägare som ridit ett par år på ridskola, köper en billig häst, har inte kunskap nog att omskola den, har inte kunskap nog att ha rätt utrustning, hovvård osv.

Kallblodstravarna har bättre förutsättningar att "bära", dvs bli ridhästar, men inte heller de är lämpliga som "nybörjarhästar"

Immer

Jag håller med Immer. Det är synd att den ändå alltför ofta ses som, eller rekommenderas som en utmärkt första häst (senast i ett stort reportage i Ridsport för något halvår sedan). Visst beror det mycket på vad ryttaren vill med sin ridning. Det tror jag dock kan vara svårt att veta som första ägare av en häst, och där blir det då ofta fel. Man köper en travare i tron att man inte vill så mycket mer med sin ridning, och sen visar det sig att man kommer på att man vill det, och då fungerar det inte.

Om travare generellt började utbildadas till ridhästar av riktigt rutinerat folk så skulle deras marknadsvärde och rykte höjas på marknaden efter några år, det är jag övertygad om. Tyvärr har vi inte kommit dit i dag.

Vad jag ser på marknaden så är den helt övermättad på ridtravare till salu. Med resultat att de bara blir billigare och billigare, och den onda cirkeln slutar inte.
 
Senast ändrad:
Sv: Ang. varmblod som första häst

Som oerfaren ryttare är väl en travare inget bra alternativ ridmässigt. Men att hantera är de utmärkta. Har själv en travare som ridhäst. Han är utbildad så mycket som det passar min ridning ( LA dressyr). Nu är han inte min första häst, har haft ett antal genom åren. Men nu vill jag inte tävla utan rida i skogen och ha det trevligt o då passar han utmärkt. Någon tävlingshäst i dressyr eller hoppning kommer han aldrig att bli men det var inte därför jag skaffade honom.:love:
 
Sv: Ang. varmblod som första häst

Tack för era svar! Och tack för att ingen (ännu) snurrat iväg om huruvida varmblod skall vara ridhästar eller ej...

(Jag har själv haft ridtravare som jag helt okej i såväl hoppning som dressyr. En riktigt trevlig häst, och tack vare hennes kroppsbyggnad hade hon hyffsat enkelt för galoppen. Skickade dock tillbaks henne till hennes ägare då hon till slut var helt opålitlig och jag inte utan att riskera mitt eget eller annans hälsa och liv kunde hantera hästen - men det är en helt annan historia.)


... en liten spinoff: borde inte denna fundering även gälla "billiga promenadhästar"?
 
Sv: Ang. varmblod som första häst

Billiga promenadhästar är väl ofta i det skicket att det inte är tal om att sälja igen utan då är det nog mer tal om att "ta bort" dem när de inte längre kan användas.
Men erfarenhetsmässigt så är det nog lättare att sälja ett gammalt halvblod som promenad eller läromästare än en gammal travare.
Under årens lopp har jag fått ett antal gratis hästar som inte ägaren kunnat sälja och merparten har varit travhästar en del inte ens gamla. Det är till och med så att jag har fått säga nej till flera stycken. Mest för att jag inte har tid och pengar till att hålla dem och att jag inte heller vill sälja dem vidare. Med undantag av mina uppfödningar som måste säljas, så brukar det vara slutstationen när en häst kommer hit. De som jag har sålt/gett bort på livstidsfoder har skett för att det nya stället bättre passat den enskillda hästens krav.
 
Sv: Ang. varmblod som första häst

Jag har en varmblodstravare, dock var han inte min första häst men en väldigt trevlig herre iaf. Att han skulle komma in i mitt liv var dock inte planerat, men han hade tyvärr hamnat hos fel människor o såg ut som ett vrak när han kom till mig. 1½år senare var han i skick för att börja ridas. Då jag har problem med mina hndleder så bestämmde jag mig för att låna ut honom på foder i minst ett år. Jag blev totalt ner mailad (trots att jag inte ville ha mailsvar). På en dag fick jag 153 mail o nästan lika många samtal så visst går det att hitta folk som vill ha varmblodstravare. Hur det går att sälja en fd. travare vet jag ju iof inget om
 
Sv: Ang. varmblod som första häst

Jag slutade på ridskola efter 11 år och började som medryttare på ett varmblod (ridtravare). Alla på ridskolan sa att jag gjorde fel, men när jag tävlade där på lokal nivå var jag bäst placerad av mina klubbkompisar och alla berömde mig för hur mycket jag utvecklats under detta år som jag ridit en travare. Till saken hör att hans ägare lägger ner otroligt mycket tid och pengar på ridningen mm. Han är mycket trevlig och riktigt välriden och hon skulle lätt få 25000 för honom. Har aldrig sett en vanlig ridhäst med denna rygg och rumpa!
För min del är detta en utmärkt första häst. Vi ska rida sm en vacker dag. Se upp!!
 
Sv: Ang. varmblod som första häst

*kl*

Jag tillhör dom som anser att har du skaffat dig en häst så bör han stanna hos dig i resten av sitt liv, oavsett ras.

Sedan vet jag ju att det finns omständigheter som gör att man måste göra sig av med hästen.

Men titta inte på priserna för vad du får om du säljer hästen som du en gång har köpt.
Titta efter en häst som du har hela dess liv istället!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag funderar i nuläget (eller ja, till sommaren) på att sälja min nuvarande häst då jag kommit fram till att hon nog inte är min typ av...
Svar
14
· Visningar
2 306
Senast: __sofia__
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 663
Senast: alazzi
·
Hundhälsa Med anledning av diskussioner ang flock eller ensamhund i andra trådar så startar jag en egen istället för att kapa.. Jag har eg aldrig...
2
Svar
22
· Visningar
2 645
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Min andra tråd blev borttagen, liknande nog en annons för mycket.... Jag har kommit till en punkt där jag inte längre kan ha kvar min...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 088

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp