Bukefalos 28 år!

Ang. varmblod som första häst

Sv: Ang. varmblod som första häst

hej, jag som många andra köpte också en travare, ett underbart sto som jag hade i 3,5 år. jag köpte henne som första häst för att ha något att rida ut på och eventuellt träna. Hon kunde ingenting när ja köpte henne och det var ett slit med att utbilda henne men efter 3,5 år så kunde hon gå i relativt kort galopp och jobbade verkligen under sig, dock kunde hon bara fatta höger galopp.
Jag köpte henne i syfte att rida ut i skogen och för det tycker ja att travarna är fantastiska, de är oftast så hanterade att inte mycket skrämmer dom och de är oftast lunga i temperamenetet med.

Att träna och tävla en travare går, med rätt kunskap och massa tid och tålamod. Men inget för den "nya" ryttaren.

Om det går att sälja hästen så kan jag tala om att det går alldelles utmärkt, ja köpte henne som 10 åring och sålde henne som nästan 14 åring, ja fick inte ut så mycket för henne, men det viktigaste var ett bra hem till min ögonsten. så det går att sälja travare vidare...
 
Sv: Ang. varmblod som första häst

Hur enkelt är det att bli av med en sådan häst?
du svara själv på frågan- bli av med:crazy:
En varmblodstravare som inte är inriden o inte har för rasen mkt bra galopp- krävs det en skicklig ryttare. mer än för en häst som är avlad för ridning med rena gångarter.

De är oftast välhanterade, men dock har många löphuvud-kapplöpning.
Om man vet med sig att man inte har ambitioner mer än till att fritidsrida så är det OK.
Jag skulle inte kunna sälja en häst som jag har fäst mig vid.

Det kostar lika mkt att ha en bra häst i stallet som en sämre.
Det är bara inköpet som är skillnaden.
 
Sv: Ang. varmblod som första häst

Nu blir jag äkta förbaskad, att rida in en oinriden okörd travare är som att rida in vilken häst som helst i princip..

Ingen oerfaren ryttare ska någonsin rida in en häst utan handledning..

Plus at havlblod med fler raser inte är ett dugg lätare att rida in, min erfarenhet är raka motsattsen, sen är hästar individer.
 
Sv: Ang. varmblod som första häst

Nu blir jag äkta förbaskad, att rida in en oinriden okörd travare är som att rida in vilken häst som helst i princip..

Ingen oerfaren ryttare ska någonsin rida in en häst utan handledning..

Plus at havlblod med fler raser inte är ett dugg lätare att rida in, min erfarenhet är raka motsattsen, sen är hästar individer.

WOOORD!!!!!!!!!!
:bow: :bow: :bow:
 
Sv: Ang. varmblod som första häst

Var får du det ifrån att det handlar om en oriden, oinkörd travare? Varför skulle en sån säljas billigare än en ridhäst, om inte ägaren skitit i att betala avgifterna till hingstägaren? :angel: Som jag fattar det rör det sig om fd travare, inte unghästar. Helt ärligt undrar jag hur många raser du ridit in, eftersom du har sån erfarenhet? :smirk:
 
Sv: Ang. varmblod som första häst

Det handlar om varmblodig travare som första häst inget annat...

Travaren är oftast trevligare faktiskt än andra raser plus att de oftast är mer välhanterade..

Sen är hästar individer inget annat..

När folk öppnar ögonen så dör fördommarna och tro mig fördommarna börjar faktiskt att dö ut, då fler tränare sett travaren potential inom framförallt hoppning....
 
Sv: Ang. varmblod som första häst

Trevligare än vilka raser då, du som har erfarenhet? Mer välhanterade som oinridna, okörda unghästar än vilka unghästar av andra raser, du som har sån erfarenhet? Jag har stött på flertalet ouppfostrade fd travare som blivit ridhästar samt flera med hårt psyke som är direkt olämpliga nybörjarhästar, likväl som jag träffat på massor av välhanterade hästar med kanonpsyken av andra raser. Jag har själv ägt en kallblodstravare samt ridit och kört flera varmblodstravare, jobbat i inackorderingsstall och stått i både travstall och kollektivstall. I det förra stallet jag stod i var det en travgubbe som hade betydligt mer problem att hantera sin 2-åring till och från hagen än vad jag hade med min unghäst som jag lastade själv utan några som helst problem och i all övrig hantering skötte sig betydligt bättre än vad hans gjorde.

Hästar är som sagt individer och du blandar äpplen och päron när du jämför ohanterade med välhanterade oavsett ras. Jag är fortfarande nyfiken på din stora erfarenhet av andra raser. :smirk:
 
Sv: Ang. varmblod som första häst

Om man ska ha en tävlingshäst inom hopp eller dressyr så är nog inte en travare det första man ska välja. Klart att det finns individer som kan gå lite längre. Har själv haft en travare som jag hoppade 1,20 o 1,30 med. Men han var nog väldigt ovanlig. Han gick godkända LB dressyr.Han startade även Sm i fälttävlan. Men han var mycket speciell. Dessutom var han inte byggd som den perfekta travhästen. Men det krävdes väldigt mycket jobb med honom.
Han hade dessutom väldigt mycket löphuvud, då menar mycket löphuvud
 
Sv: Ang. varmblod som första häst

Som sagt dså har jag skrivit att hästar är individer...
 
Sv: Ang. varmblod som första häst

Och jag undrar fortfarande efter din erfarenhet eftersom du kategoriskt dömer ner andra raser i jämförelse med travare. Vad har du för erfarenhet av andra raser och vilka raser? Hur många hästar har du ridit in och av vilka raser, du som har erfarenhet?
 
Sv: Ang. varmblod som första häst

HUr lätt det är att bli av med en ridtravare har jag ingen aning om, har aldrig sålt en själv(inte ägt heller för den delen) eller vet ngn annan som gjort det. Men det känns inte helt enkelt, med tanke på hur många ridtravare det finns tillsalu på annonssidorna idag.

Sen hur stor risken är att de sälj vidare efter ngt år, beror nog på vilken typ av människa man säljer till.
Störst risk att det blir så är nog om man säljer till yngre tjej som ska ha hästen som första häst, då är nog risken ganska stor att denna vill gå vidare efter ett tag.
men lyckas man hitta ngn lite äldre, som vet om att denne bara kommer ha ambitionen att rida i skogen och träna lätt, då kan man nog få ett långvarigt hem tror jag.

I "mitt" stall står två ridtravare, och ingen av deras ägare tänker sälja. Den äldre av dem (24 år) har haft samma ägare i tio år, hon kommer definitivt inte säljas.
Den yngres(9 år) ägare säger att hon aldrig skulle kunna tänka sig att sälja honom.

jag tycker man ska tänka sig för innan man köper en ridtravare, precis som man ska med vilken annan ras som helst.
Passar den här hästen mina ambitioner, är detta ett köp jag kommer vara nöjd med i längden?


Jag har själv gjort ett felköp, inte travare men en häst som inte stämmer in på varesig min inriktning eller mina ambitioner, och att hela tiden ha i bakhuvudet att man borde och vill ha en annan häst, samtidigt som man absolut inte vill skiljas från sin bästa vän, är inte skoj.
Jag kommer definitivt tänka mig för innan jag köper häst nästa gång!
 
Sv: Ang. varmblod som första häst

Som tidigare sagts så är det alltid viktigt att tänka sig för när man köper en häst. Men jag skulle vilja påstå att det är ännu viktigare när man köper en varmblodstravare. Som trådskaparen säger så kan ju den dagen komma då man inser att ens ambitioner är större än hästens förmågor, även om man inte trodde det!

Jag har en själv och köpte henne egentligen enbart som sällskapsdam, men hon har visat sig vara en helt fantastisk liten häst som jag troligen inte nånsin kommer att sälja av flera skäl. Bland annat för att "jag får inte ut vad hon borde vara värd" och då menar jag att hästar med travhäststam oftast inte säljs för så höga priser. Nu skulle det inte vara priset som vore viktigast för mig om jag sålde, men billiga hästar tenderar att ses som "slit-och-släng-varor" i högre grad än dyrare och jag skulle inte vilja att denna häst blev en vandringspokal eller en häst som man inte brydde sig om. Visst, jag tror absolut att man kan sälja en travare till en vettig människa och att den kan få det bra, men risken att det inte blir så är nog större för en häst som betingar ett lägre pris.
 
Sv: Ang. varmblod som första häst

Stopp och belägg det är oftast ryttaren förmåga som tar slut inte tvärtt om:-)
 
Sv: Ang. varmblod som första häst

Hur många behåller ett varmblod resten av sitt liv?
QUOTE]

De som visste vad de köpte och där denna häst fyllde det behov de hade.
Motsatsen är de som skaffade travare som ett korkat impulsköp för hästen var billig

- Ärligt talat, vill du tävla och utvecklas snabbt och inte tror en travare på sikt hänger med så skaffa en häst redan nu som fungerar långsiktigt för dig. Det är inte så lätt att hitta bra hem till dem och sen fäster man sig vid dem...

Ett litet sidospår, inte riktat till dig, men varför hakar alla upp sig på att travarna riskerar bli vandringpokaler? De byter säker inte hem hälften så många gånger som en ponny som har ryttare som växer ur dem, men det är tydligen inte lika hemsk av någon anledning
 
Sv: Ang. varmblod som första häst

Var frågorna för svåra, ska jag försöka omformulera mig eller kan du inte svara? :angel:
 
Sv: Ang. varmblod som första häst

De som visste vad de köpte och där denna häst fyllde det behov de hade.
Motsatsen är de som skaffade travare som ett korkat impulsköp för hästen var billig

Jag anser att sånna är okunniga och kan inte tillräckligt.
 
Sv: Ang. varmblod som första häst

Jag skulle valt en annan ras om du vill ha något att utvecklas med. Olika hästar är avlade för olika ändamål. Bäst är att köpa något som är avlat till det man vill använda den till. Därmed inte sagt att det är något fel på varmbloden. Sambon har en som han kör trav med. När min ridhäst blev konvalecent satte jag på henne en sadel och red ut. Väldigt okomplicerat. Har ridit henne ett halvår nu. Funkar bra. Mycket trevlig dam. Superhet att köra men känslig och lydig att rida. Kan sätta upp nästan vem som helst på henne. Hon anpassar sig efter ryttaren. Trodde jag inte innan eftersom hon är så het att köra. Men om hon ska bli dressyrhäst så är det lång väg att vandra. Då skulle jag hellre köpt någon som är född till ridhäst. Visst är det dyrare i inköp men de kostar ju lika mycket att ha dem.
 
Sv: Ang. varmblod som första häst

Stopp och belägg det är oftast ryttaren förmåga som tar slut inte tvärtt om:-)

Jag tycker inte att det stämmer...

Travare har begränsningar som ridhästar, konstigt vore det annars. De kan inte mäta sig med ridhästar fullt ut. Däremot finns fina exemplar som kan bli trevliga ridtravare.

Jag tycker att det är synd när människor, som du, inte kan erkänna (eller inse?) travarnas begränsningar. Det är jätteviktigt när man köper häst, att man förstår vad man köper. Vill man satsa på tävling är inte travare det första och bästa valet. Vill man däremot ha en trevlig kompis och allroundhäst, tävla på lite lägre nivå, då kan ett bra ridhästmodell av travare vara ett utmärkt val.

Jag tror att många som stenhårt hävdar att det inte är någon skillnad mellan travare och ridhästar ridmässigt så småningom blir besvikna om de köper travare. Förr eller senare säljs travaren vidare och det satsas på en ridhäst. Om hästägaren däremot med öppna ögon köpt travare är möjligheten större att den får ett fint och långvarigt hem.

Att det de facto är skillnad behöver vi väl egentligen inte debattera? Travhästar är avlade för att trava snabbt, ridhästar är avlade för sina gångarter och sin ridbarhet. Det är ju skillnad på hästar med hopp- och dressyrstam, varför i herrans namn skulle det inte vara det på travare och ridhästar?

Nä, öppna ögonen och var stolta över fina ridtravare - var nöjd som de är!

Och jag vill poängtera att jag INTE har fördomar mot travare. Jag äger ridtravare nu, och har ägt några stycken tidigare också. Trevliga hästar, duktiga på hoppning. Dock är köper jag halvblod också, mkt för att få en renodlad ridhäst att utvecklas mer med.

Norrland
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag funderar i nuläget (eller ja, till sommaren) på att sälja min nuvarande häst då jag kommit fram till att hon nog inte är min typ av...
Svar
14
· Visningar
2 306
Senast: __sofia__
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 664
Senast: alazzi
·
Hundhälsa Med anledning av diskussioner ang flock eller ensamhund i andra trådar så startar jag en egen istället för att kapa.. Jag har eg aldrig...
2
Svar
22
· Visningar
2 645
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Min andra tråd blev borttagen, liknande nog en annons för mycket.... Jag har kommit till en punkt där jag inte längre kan ha kvar min...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 088

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp