Bukefalos 28 år!

Angående artikel om nekad ledighet i skolan

Sv: Angående artikel om nekad ledighet i skolan

Hela livet brakar inte ihop och hela ens utbildning står inte på spel bara för att man faktiskt tar ett avbrott och gör något annat än att plugga. Och vidgar sina vyer. Och umgås med sin familj. Skulle det vara nackdelar menar du?

Jag tror att hög närvaro är en förutsättning för goda resultat. I sammanhanget kan det vara bra att påpeka att världen inte rasar samman för att mamma eller pappa inte får åka på sin solsemester heller. Jag blir lite förvånad över hur många som verkar ta tämligen lätt på skolnärvaron och rätten till kurstimmar. Ungefär som i fall mamma vill åka någonstans, då får barnet hänga med. Viktigare än så är inte skolan.

var bara dumt, för det var ju tydligt inte utgångspunkten i tråden.

Det finns ingenting som säger att man är låst till att enbart diskutera scenariot i ursprungstråden.
 
Sv: Angående artikel om nekad ledighet i skolan

Har ett barn i högstadiet ig får de inte ledigt.

Skulle mitt barn hamna i den sitsen så får man ju värdera varje situation för sig.
Man kanske inte ska åka bort två veckor då.
 
Sv: Angående artikel om nekad ledighet i skolan

Har ju också tagit en långweekend i Stockholm med museitema, på den helgen lärde sig nog barnet mer om teknik och naturvetenskap än på tre år i lågstadiet.
 
Sv: Angående artikel om nekad ledighet i skolan

Jag bor ju inte ihop med barnets pappa så vi måste ju komma överens om ledigheter. Sen har jag jobb de senaste åtta somrarna så det har varit svårt åka nånstans.
Nu klarar min dotter sig bra i skolan så jag har inte dåligt samvete om hon är ledig, vi har ju alltid utbildningssemestrar.
 
Sv: Angående artikel om nekad ledighet i skolan

Har ju också tagit en långweekend i Stockholm med museitema, på den helgen lärde sig nog barnet mer om teknik och naturvetenskap än på tre år i lågstadiet.

Tja, det låter i alla fall mer pedagogiskt än en vecka i skogen på älgpass.
 
Sv: Angående artikel om nekad ledighet i skolan

Sen är det ju så att det finns föräldrar som prioriterar sin semester, oavsett barnets resultat, det går inte att komma ifrån.
DÄremot de som bryr sig om hur det går i skolan är ju också noga med att ta med läxor eller att kolla med lärare först.

Det är ju viktigt att läraren är tydlig med det när ledighet nekas, varför har den nekats.
 
Sv: Angående artikel om nekad ledighet i skolan

Men tror du på fullaste allvar att man påverkas så jäkla mycket av en veckas ledighet per år? Jag tycker att du överdrivet något väldigt. Hela livet brakar inte ihop och hela ens utbildning står inte på spel bara för att man faktiskt tar ett avbrott och gör något annat än att plugga. Och vidgar sina vyer. Och umgås med sin familj. Skulle det vara nackdelar menar du?

Jag instämmer faktiskt. Huruvida skolgången brakar ihop beror väl ändå på hur det rent allmänt fungerar för barnet i skolan i övrigt.

Vi var nämligen lediga säkert minst en extra vecka per år jag och min yngre bror (oftast skidresor) mellan ungefär 5:e och 9:e klass. Vi hade med oss böcker och läste in det som skulle läsas in på resan (våra föräldrar såg till att det blev gjort och hjälpte oss). Vi gick båda ut 9:an med höga betyg (och båda har gymnasial och högskoleutbildning efter det). I vårt hem var det definitivt inte så att ledigheten var någon slags tecken på att studier i sig är oviktiga. Med andra ord: finns inga problem för det barnet i skolan/skolgången/läroprocessen så kan jag inte se varför man ska neka extra ledighet i de fallen.
 
Senast ändrad:
Sv: Angående artikel om nekad ledighet i skolan

Med andra ord: finns inga problem för det barnet i skolan/skolgången/läroprocessen så kan jag inte se varför man ska neka extra ledighet i de fallen.


Jag tycker att det är bättre och rakare att helt enkelt slopa extra semestrar rakt av för alla, än att "belöna" barn som råkar ha föräldrar som betonar vikten av studier och som bryr sig och ser till att läxorna blir gjorda.
 
Sv: Angående artikel om nekad ledighet i skolan

Jag tycker att det är bättre och rakare att helt enkelt slopa extra semestrar rakt av för alla, än att "belöna" barn som råkar ha föräldrar som betonar vikten av studier och som bryr sig och ser till att läxorna blir gjorda.
Tja, det var det argument jag själv tänkte mig skulle kunna vara ett rimligt och vettigt sådant. Jag kan hålla med i och för sig, men är inte helt säker.

Livet är ju liksom orättvist i alla fall; vissa barn har aldrig läxhjälp, andra har det. Vissa barn får aldrig åka på semester, andra får det. Och det spelar ju ingen roll om det handlar om extraledigheter eller inte. Vi kommer väl liksom inte riktigt åt den orättvisan genom att rent generellt neka ALLA barn extra ledighet som en princip?

Om inte annat så blir ju barn med mer engagerade föräldrar "belönade" i alla fall; med goda betyg, med bättre möjligheter att ta sig vidare till högre studier. Eller tänker du att just extra ledighet skulle få mera av "belöningsstämpel" av barnen? "Haha, jag fick extraledigt, men inte du!"??
 
Sv: Angående artikel om nekad ledighet i skolan

Eller tänker du att just extra ledighet skulle få mera av "belöningsstämpel" av barnen? "Haha, jag fick extraledigt, men inte du!"??

Ett barn får lov att gå på älgjakt men inte de andra fem som har sökt, det är klart att det blir rätt konstigt? Jag kan heller inte se varför det är så viktigt att behöva ha ledigt mitt i terminerna. Det är ju inte precis så att barn och föräldrar inte har andra tillfällen att resa och umgås.
 
Sv: Angående artikel om nekad ledighet i skolan

Men hur fungerar det i praktiken? Sitter barnet sedan 20-30 timmar och pluggar på "övertid", om det är en vecka det handlar om? Med tanke på hur svaga resultat svenska barn gör i skolan måste jag faktiskt ifrågasätta om det faktiskt fungerar, eller om det bara är något som föräldrarna lovar men sedan inte tar ansvar för.

I praktiken i min sons fall fungerar det så att lärarna går igenom vad som skall göras i de olika ämnen under veckan sonen är borta och meddelar det. Dvs extra jobb för lärarna att innan kolla igenom var sonen befinner sig och var han skall befinna sig i deras ämne en vecka senare. Vid återkomsten till skolan har då sonen gjort det som blivit anvisat och det har då tagit den tid det tar.

I mitt barns skola är inte detta något "problem", det är inte vanligt att barn tas från skolan för resor. Men förstår verkligen problematiken skolan kan ställas inför med icke-engagerade föräldrar och skol-svaga barn som vill ha extra ledigt och därmed komma ännu mera efter.

Vi reser för övrigt alla skollov också så denna vår höst-vecka är en extra resa :)
 
Sv: Angående artikel om nekad ledighet i skolan

Jag kan heller inte se varför det är så viktigt att behöva ha ledigt mitt i terminerna. Det är ju inte precis så att barn och föräldrar inte har andra tillfällen att resa och umgås.

Jag tror det är till viss del beroende på att det är så mycket "ingentid" i skolan, det händer för lite kunskapsmässigt sett i förhållande till tid som spenderas där, mer acceptabelt ta ledigt.
 
Sv: Angående artikel om nekad ledighet i skolan

Och som sagt, man vill gärna, när det gäller resor till solen, åka när det är som ruggigast i Sverige.
Jag åker ju gärna på långweekends mitt i terminen eftersom det oftast är billigare på hotell(har syster som fixar billiga hotelllrum då), mindre köer på museum och restauranger osv..
Men visst är det mysigare att åka på sommaren och jag kommer NJUTA av att nästa sommar ha 6 veckor ledigt ,förhoppningsvis utan tragedier i familjen, och bara kunna planera att åka hur vi vill...oavsett köer:)
 
Sv: Angående artikel om nekad ledighet i skolan

Som sagt, det kan ju vara sa att man har slakt utomlands som man behover halsa pa, och darmed ocksa andra traditioner.

Jag och min familj bor i England och mina barn borjar skolan nasta ar. Redan nu forsoker jag losa hur jag skall fixa sa att de far fira midsommar i Sverige varje ar - en viktig tradition for mig och de flesta svenskar men som inte firas i England, och skolorna slutar inte for sommaren forran i juli. Darfor maste de alltsa ta ett par dagar ledigt fran skolan varje ar i juni. Och det ar inte det lattaste i detta landet dar man som foralder t.o.m. kan hamna i fangelse om ens barn har for hog (icke godkand) franvaro fran skolan :eek:

Nu tror jag iofs inte att detta kommer att ske, men jag har redan fragat rektorn pa den tilltankta skolan och trots att det handlar om en kulturell hogtid sa lat det tveksamt om det skulle ga bra - vilket jag isafall kommer att gora anda for att jag tycker det ar sa pass viktigt.
Daremot verkar det ga bra att fa ledigt om man t.ex. sportar pa hog niva....
 
Sv: Angående artikel om nekad ledighet i skolan

Jag och min familj bor i England och mina barn borjar skolan nasta ar. Redan nu forsoker jag losa hur jag skall fixa sa att de far fira midsommar i Sverige varje ar - en viktig tradition for mig och de flesta svenskar men som inte firas i England, och skolorna slutar inte for sommaren forran i juli. Darfor maste de alltsa ta ett par dagar ledigt fran skolan varje ar i juni. Och det ar inte det lattaste i detta landet dar man som foralder t.o.m. kan hamna i fangelse om ens barn har for hog (icke godkand) franvaro fran skolan :eek:


Jag antar att ditt barn går i privat skola? I England tar man undervisningen på större allvar och det tycker jag är bra. Fängelsestraff låter som overkill, och jag undrar om det någonsin efterlevs i praktiken, men på det hela taget tror jag både barn och vuxna har mycket att vinna på att skolan får mer status av ett vanligt jobb. Om du och jag hade fått avslag på vår semesteransökan (vilket arbetsgivaren har rätt att neka om det inte passar i planeringen) - så inte hade vi gått ut i tidningen och sagt att det var upprörande?

Daremot verkar det ga bra att fa ledigt om man t.ex. sportar pa hog niva....

Det betraktas väl som något slags karriär (jag antar att det är barnet som sportar på hög nivå?) - annars vet jag inte hur det motiveras.
 
Sv: Angående artikel om nekad ledighet i skolan

Nu tror jag iofs inte att detta kommer att ske, men jag har redan fragat rektorn pa den tilltankta skolan och trots att det handlar om en kulturell hogtid sa lat det tveksamt om det skulle ga bra - vilket jag isafall kommer att gora anda for att jag tycker det ar sa pass viktigt.

Du får väl anföra att midsommardansen är lika viktig för svenskar som fallossymbolen är för öborna i Wicker man... ;)
 
Sv: Angående artikel om nekad ledighet i skolan

Jag tror det är till viss del beroende på att det är så mycket "ingentid" i skolan, det händer för lite kunskapsmässigt sett i förhållande till tid som spenderas där, mer acceptabelt ta ledigt.

Ja, så kan det nog vara. Mitt barn har inte skolålder ännu så jag har inga färska erfarenheter av hur undervisningen ser ut, men det jag får höra från personer som jobbar i skolan är framför allt hur resurserna stryps på grund av minskande elevantal. Så varje undervisningstimme blir mer och mer värdefull om man ser till antalet lärarledda timmar per elev.
 
Sv: Angående artikel om nekad ledighet i skolan

Inte då jag jobbar på fritids på de timmarna, så jag har inte ledigt de loven och som nyanställd är man inte först på ledighetslistan.
Vi ska försöka dela på ledighetsdagarna, men det blir antagligen mitt i veckan nån dag.
I jul är det pappas tur att ha henne så jag har bara nyår, där vet jag inte hur det blir än, det beror nog på om mamma lever eller ej.
 
Sv: Angående artikel om nekad ledighet i skolan

Fast ur barnets synpunkt är det ju en bra tid, men som sagt, höst och jullov är högsäsong för hotell mm så då är det dyrt, det är också tågresorna eftersom jag inte kan boka så långt i förväg då ledigheterna inte kommit på tal än.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 677
Senast: Juli0a
·
Övr. Barn Min son är bjuden på Halloweenfest nästa vecka hos en av sina bästa vänner, som är en klasskompis. Det är ett litet gäng barn som är...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 956
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
20 236
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 352
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp