Bukefalos 28 år!

Angående artikel om nekad ledighet i skolan

Sv: Angående artikel om nekad ledighet i skolan

Fast ur barnets synpunkt är det ju en bra tid, men som sagt, höst och jullov är högsäsong för hotell mm så då är det dyrt, det är också tågresorna eftersom jag inte kan boka så långt i förväg då ledigheterna inte kommit på tal än.

Det jag reagerar på som är bakvänt är ju att det är dina behov som styr. Skolorna förväntas anpassa sig till dina behov, inte barnets. Barn behöver inte åka iväg på solsemestrar på vintern. (Det är väl snarare en hälsofara eftersom det ökar risken för hudcancer.)
 
Sv: Angående artikel om nekad ledighet i skolan

Fast ur barnets synpunkt är det ju en bra tid, men som sagt, höst och jullov är högsäsong för hotell mm så då är det dyrt, det är också tågresorna eftersom jag inte kan boka så långt i förväg då ledigheterna inte kommit på tal än.

Fast det är ju knappast en mänsklig rättighet att åka på semester som måste gå före skolplikt.

Rent allmänt om artikeln (förutom att jag undrar vad det är med folk som springer till Aftonbladet och gnäller så fort de får lite i-landsproblem) så tycker jag väl att det om det bara gäller två dagar borde väl skolbarn kunna få ledigt.

DÄREMOT i detta fallet förstår jag om skolan vill sätta exempel och sätta emot om det är så att familjer springer iväg och bokar och betalar utlandssemestrar utan att barnet har fått ledigt från skolan. Otroligt konstigt beteende att bara ta det för givet.
 
Sv: Angående artikel om nekad ledighet i skolan

Högutbildade har bättre ekonomi än lågutbildade.

Min far som är lågutbildad svetsare får över 20k i månaden (exkl övertid) efter skatt medan min kompis som är högutbildad forskare får 16k. Det beror helt på vilket typ av jobb man får och det är i mina ögon väldigt svårt att generalisera sådant om inte man själv lägger fram riktiga siffror på ett genomsnitt för alla grupper. Det finns massor med praktiska jobb som ger faktiskt riktigt mycket pengar- byggbranchen är ett väldigt bra exempel på det.

Men det är inte så att halva barnaskaran presterar bra och den andra dåligt, utan alla prestationer har sjunkit de senaste 20-30 åren, särskilt i matematik.

Men då känns det off att försöka skylla på att lågutbildade försöker ta semester under skoltid och därmed stjälper för sina barn, om sänkningen gäller rent generellt. Det kan också vara att kraven för att bli antagen till lärarutbildningen är i princip G i alla ämnen- hur ska man då kunna vägleda barn till MVG om lärarna själva inte har kunskaperna? Det kan vara att många barn idag mår dåligt då depressioner och liknande har ökat bland ungdomar. Även faktumet att ha föräldrar som missbrukar eller helt enkelt är otillräckliga är mycket vanligt idag (titta bara på tråden som handlar om vad man skulle vilja säga till sitt 16 åriga jag på ÄU). Det känns som att du drar fokus på fel sak helt enkelt.
 
Sv: Angående artikel om nekad ledighet i skolan

Det jag reagerar på som är bakvänt är ju att det är dina behov som styr. Skolorna förväntas anpassa sig till dina behov, inte barnets. Barn behöver inte åka iväg på solsemestrar på vintern. (Det är väl snarare en hälsofara eftersom det ökar risken för hudcancer.)

Så barn är inte levande varelser som mår bra av att bada, sola och ha kul? De har inget behov alls av att ladda batterierna? Även barn behöver en paus från skolan, det märks så väl när loven börjar närma sig och de klarar knappt av att sitta kvar i stolarna. Det behövs pauser för att ta in kunskap på ett optimalt vis. Jag tycker att det är positivt att barnen får komma bort från bänkarna och se annat. Så länge man som förälder ser till att det går bra för barnen i skolan så ser jag faktiskt inget som helst fel på det.

Det finns en orsak till varför så många känner sig skoltrötta efter gymnasiet. Det tär på en att behöva gå i skolan så länge. Då är det skönt att ibland bara få åka på semester och verkligen andas ut. Och har man inte råd att betala under högsäsong så är det väl bara bra att det kan ordnas på andra vis!
 
Sv: Angående artikel om nekad ledighet i skolan

Men då känns det off att försöka skylla på att lågutbildade försöker ta semester under skoltid och därmed stjälper för sina barn, om sänkningen gäller rent generellt.

Nu blandar du ihop saker. Några här anförde - och det är tydligen ett populärt argument i England också, för övrigt - att resor i terminen är billigare och bra för familjer med dålig ekonomi. Det tycker jag är ett riktigt dåligt argument och det underlättar INTE för barn som redan med ett nödrop når upp till godkäntgränserna. Eller anser du det? Jag struntar egentligen i vilka barn som behöver vara i skolan varje dag och vilka som kanske klarar sig ändå med mindre hjälp - man kan ju ändå inte göra en urskillning i förhållande till klass eller socioekonomisk status när man beviljar ledighet! Det enklaste är väl att göra som på de flesta större arbetsplatser, nämligen att man håller samma regler för alla. Det spelar alltså ingen roll hur "duktig" jag är i jobbet - jag får inte ta ut mer än fyra veckor semester i rad än mina andra kollegor.
 
Sv: Angående artikel om nekad ledighet i skolan

Så barn är inte levande varelser som mår bra av att bada, sola och ha kul? De har inget behov alls av att ladda batterierna?
Det finns en orsak till varför så många känner sig skoltrötta efter gymnasiet.

Det verkar ju mer vara en märklig slump att barnens behov EXAKT råkar matcha föräldrarnas behov. Jag tycker för övrigt att samhället har blivit rätt skevt om det enda sättet på vilket man kan ladda batterierna är genom att åka till Thailand i november.

Det tär på en att behöva gå i skolan så länge. Då är det skönt att ibland bara få åka på semester och verkligen andas ut. Och har man inte råd att betala under högsäsong så är det väl bara bra att det kan ordnas på andra vis!

Undrar hur min man överlevde sin skolgång, som har läst på universitet i sju år och åkte utomlands första gången när han var 18 år? Med absoluta toppbetyg, dessutom.
 
Sv: Angående artikel om nekad ledighet i skolan

Det finns en orsak till varför så många känner sig skoltrötta efter gymnasiet.

Man behöver inte gå gymnasiet om man inte vill. Men före dess är det liksom tvång, lag, på närvaro. Så egentligen följer skolan bara lagen, lite mer strikt då.
 
Sv: Angående artikel om nekad ledighet i skolan

Så barn är inte levande varelser som mår bra av att bada, sola och ha kul? De har inget behov alls av att ladda batterierna? Även barn behöver en paus från skolan, det märks så väl när loven börjar närma sig och de klarar knappt av att sitta kvar i stolarna. Det behövs pauser för att ta in kunskap på ett optimalt vis. Jag tycker att det är positivt att barnen får komma bort från bänkarna och se annat. Så länge man som förälder ser till att det går bra för barnen i skolan så ser jag faktiskt inget som helst fel på det.

Bada, sola, ha kul och ladda batterierna finns det trots allt möjlighet att göra under sommarlovet. På vintern är just solandet svårt men å andra sidan är det knappast en lämplig aktivitet för barn.
 
Sv: Angående artikel om nekad ledighet i skolan

Det finns en orsak till varför så många känner sig skoltrötta efter gymnasiet. Det tär på en att behöva gå i skolan så länge. Då är det skönt att ibland bara få åka på semester och verkligen andas ut. Och har man inte råd att betala under högsäsong så är det väl bara bra att det kan ordnas på andra vis!

Har man inte råd att betala under högsäsong får man väl åka på en billigare semester. Om syftet med ledigheten är att andas ut så gör man väl det minst lika bra hemma i Sverige. Och varför kan man inte andas ut under sommarlov, höstlov, jullov, sportlov eller påsklov? Dessa upp tartillsammans ca en fjärdedel av läsåret. Då är inte ens alla helgdagar, klämdagar och studiedagar inräknade. Och ändå behöver barnen mer ledigt?
 
Sv: Angående artikel om nekad ledighet i skolan

Jag antar att ditt barn går i privat skola? I England tar man undervisningen på större allvar och det tycker jag är bra. Fängelsestraff låter som overkill, och jag undrar om det någonsin efterlevs i praktiken, men på det hela taget tror jag både barn och vuxna har mycket att vinna på att skolan får mer status av ett vanligt jobb.

Mina barn har som sagt inte borjat skolan an, men regeln med fangelsestraff galler framst statliga skolor - och jo, det efterlevs. Inte jattevanligt, men det finns flera exempel pa foraldrar som akt in alltemellan en vecka till en manad for att deras barn regelmassigt uteblir fran skolan.

Privatskolorna forvantas skota det dar sjalva men jag antar att de skulle kunna aberopa samma lag om de upplevde det som ett problem.
 
Sv: Angående artikel om nekad ledighet i skolan

Mina barn har som sagt inte borjat skolan an, men regeln med fangelsestraff galler framst statliga skolor - och jo, det efterlevs. Inte jattevanligt, men det finns flera exempel pa foraldrar som akt in alltemellan en vecka till en manad for att deras barn regelmassigt uteblir fran skolan.

Privatskolorna forvantas skota det dar sjalva men jag antar att de skulle kunna aberopa samma lag om de upplevde det som ett problem.

Det måste ändå vara strikta undantagsfall, så många elever som skolkar i engelska skolor - särskilt statliga.
 
Sv: Angående artikel om nekad ledighet i skolan

Tja, det låter i alla fall mer pedagogiskt än en vecka i skogen på älgpass.

Men, det var det konstigaste. Nu är ju jag stadsbarn, men jag hade nog tyckt det var hundra gånger mer pedagogiskt att ligga en dag på älgpass än att åka till Stockholm och se på ngt gammalt museum (och då gillar jag ändå museer). Lära sig tålamod, se naturen, skriva en längre uppsats om älgars liv och leverne och hålla ett föredrag för klasskamraterna. Biologi!

I jämförelse med de löjliga fågelskådarutflykter man fick i skolan ibland, -titta på ankorna i ett träsk utanför uppsala klockan 06 på morgonen verkar det helt brilliant.

I jämförelse med en solresa till mallis med Bamseklubb eller shopping i London skulle jag inte tveka en sekund om vad jag gav ledigt till om jag var rektor.

Men jag tycker en dag någonstans en gång om året är helt ok. En vecka är kanske faktiskt tveksamt om det sker regelbundet år efter år.
 
Sv: Angående artikel om nekad ledighet i skolan

Det jag reagerar på som är bakvänt är ju att det är dina behov som styr. Skolorna förväntas anpassa sig till dina behov, inte barnets. Barn behöver inte åka iväg på solsemestrar på vintern. (Det är väl snarare en hälsofara eftersom det ökar risken för hudcancer.)

Fast vi pratar lite runt varandra då jag varit utomlands EN gång på solsemester.
2007 och då åkte vi vid skolstarten, inte jag som betalade.
Jag semestrar i Sverige jag.
Jag var alltså 31 när jag åkte utomlands för första gången.
Jag menar de som faktiskt åker utomlands på vintern.
De barn som faktiskt behöver åka utomlands är de vars föräldrar inte har råd.
 
Sv: Angående artikel om nekad ledighet i skolan

Det är svårt och orättvist så sett i Sverige, drt är lättare att få ledigt på vissa skolor.
Och tyvärr är det så att en del får ledigt även om de inte borde.
OM min dotter hade haft svårt i skolan hade hon kanske gynnats av att ha lite egen lektionstid med mig.
På min utbildning var det svårt att komma in förresten.
 
Sv: Angående artikel om nekad ledighet i skolan

Fast vi pratar lite runt varandra då jag varit utomlands EN gång på solsemester.
2007 och då åkte vi vid skolstarten, inte jag som betalade.
Jag semestrar i Sverige jag.
Jag var alltså 31 när jag åkte utomlands för första gången.
Jag menar de som faktiskt åker utomlands på vintern.
De barn som faktiskt behöver åka utomlands är de vars föräldrar inte har råd.

Jag menar "du och dina behov" rent retoriskt. Alltså, du som förälder - oavsett vem.
 
Sv: Angående artikel om nekad ledighet i skolan

Fast som det är nu åker vi oftast när min mmma blir akut sjuk.
Så hennes behov styr. Innan var det pappa som var sjuk.
Innan dess var det loven som gällde.
 
Sv: Angående artikel om nekad ledighet i skolan

*kl*

Får mig minnas när jag gick i gymnasiet och bad om ledigt tre dagar innan sportlovet för en Londonresa. Det var ok enligt min klassföreståndare eftersom jag inte hade någon frånvaro.
Ett par veckor efter resan fick jag vara hemma i två veckor pga sjukdom....

Men jag tycker det låter lite kinkigt inte få ledigt två dagar med mellanrum. Flera dagar i ett streck är ju en sak. Tror knappast ungarna sitter vid poolen och pluggar ...(ja ja självklart den med perfekta bukebarn som äter hemlagad mat från grunden etc etc)
 
Sv: Angående artikel om nekad ledighet i skolan

knapplån.

Känns som att det överdrivs lite här i tråden. Jag som fortfarande går i skolan skulle säga att de dåliga resultaten i skolan till stor del ofta beror på lärarnas egen ineffektivitet + oförmåga att lära ut sitt ämne.

Jag har rest mycket när jag varit liten, även utanför lov och dylikt. Kommer dessutom från en lågutbildad familj och har ändå alltid haft utomordentliga betyg och kommer till våren att gå ut med nästan alla MVG. Självklart kanske man inte ska åka iväg i en vecka om man har hög frånvaro eller extremt svårt att hänga med, men ärligt talat tror jag att små barn även uppskattar att åka iväg en vecka till solen, om inte för att sola och bada, för att spendera tid med sin familj och göra roliga saker samt lära sig och upptäcka kulturer och annat som man inte kan lära sig genom en skolbok.

När man går i låg/mellanstadie som där här killen gjorde, då missar man i princip ingenting på de 2 dagarna som man inte kan ta igen.
 
Sv: Angående artikel om nekad ledighet i skolan

knapplån.

Känns som att det överdrivs lite här i tråden. Jag som fortfarande går i skolan skulle säga att de dåliga resultaten i skolan till stor del ofta beror på lärarnas egen ineffektivitet + oförmåga att lära ut sitt ämne.

Eller elevernas förmåga att lära in? Varför tror du att lärarna var så mycket mer effektiva för 15-20 år sedan, när studieresultaten var bättre?
 
Sv: Angående artikel om nekad ledighet i skolan

Totalt handlar det om två dagars ledighet – med två månaders mellanrum – för Filip. Förutom en dag i älgskogen handlar den andra dagen om en familjeresa till London.

När man nekar en ledighetsansökan bör det finnas argument.
I detta fall kan jag personligen inte se vilka argument som kan finnas som verkligen stödjer nekandet.

En åttaåring vill vara borta från skolan vid två tillfällen á en dag.
Hur mycket kunskap kan en åttaåring missa vid dessa två tillfällen som omöjligen går att kompensera?

Om inte ungen sköter sig i skolan behövs kanske en sådan här brejk, om ungen fakto sköter skolan är kanske ledighetsaktiviteterna en utmärkt belöning.

Tycker det är fantastiskt att det finns en pappa som vill ta med sig sitt barn på älgjakt och att barnet tillhör en familj där man som gemensam aktivitet åker till London.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 677
Senast: Juli0a
·
Övr. Barn Min son är bjuden på Halloweenfest nästa vecka hos en av sina bästa vänner, som är en klasskompis. Det är ett litet gäng barn som är...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 956
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
20 236
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 352
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp